Fibaro roller shutter aansluiting met schakelaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• djoelzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 03:02
Situatie: ik heb een huis gekocht, waarbij een oudere versie van de FGR-223 werd gebruikt. Deze heb ik tijdelijk weg gehaald, maar wil ik nu weer terug plaatsen. Ik weet echter niet hoe ik deze moet aansluiten.

Ik ben niet thuis in elektra en merk dat ik hier vastloop.

Ik zou graag de oorspronkelijke situatie willen herstellen. Kort samengevat betekent dat:

binnenkomende elektra -> schakelaar -> fibaro -> rolluik

Ik weet niet welke klemmen ik met elkaar moet verbinden (en welke kleuren ik daarbij moet gebruiken) om dit werkend te krijgen.

Foto van de Fibaro, voordat ik deze heb verwijderd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lo19r5xeHIb-6BCUw7HUSc58zDk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fwzhZKrQWc3POPMIEFdoUDIK.jpg?f=user_large

Foto van de schakelaar, zoals deze nu is aangesloten (en goed werkt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xrjn6kQnVqDFOtv_bII4KcO-g4Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/axDA8mOoBBGftPHQdZFkgcvc.jpg?f=user_large

Ik heb de handleiding erop nageslagen. Ook heb ik CoPilot en ChatGPT gevraagd om een schema te tekenen. Deze vorm is wat ik zoek, maar inhoudelijk klopt het niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H84Qnw2eQ0u79_02g7bDAA_dtCk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vv6HrdEmy8AKFCPFTeheQPpW.png?f=user_large

Kortom, hoe moet ik dit aansluiten? Aarde kan hierbij buiten beschouwing gelaten omdat deze rechtstreeks doorloopt naar de motor.

Beste antwoord (via djoelzz op 14-08-2026 12:01)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:37

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
100% hetzelfde als in de handeling van de huidige moduele:

Beide blauw op Fibaro N (netter met een Wago dan beide in de module rammen)
Aanvoer bruin op Fibaro L en Midden boven schakelaar (ook makkelijker met een Wago)
Rolluik bruin en zwart op Fibaro Q1 en Q2
Schakelaar links boven en rechts boven op Fibaro S1 en S2

Onderste klemmen van de schakelaar zijn puurbedoelt om op door te lussen dus mogen leeg blijven.

Zorg dat je behuizing voor de Fibaro strak tegen de behuizing van de schakelaar monteert. Je mag de draden niet zien.

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 14-08-2026 09:32 ]

Alle reacties

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:01
Heb je ook een foto van hoe de schakelaar was aangesloten vóór je de fibaro weghaalde?

Spel en typfouten voorbehouden

• djoelzz
Nee helaas, die ben ik destijds vergeten te maken.

Acties:
  • Beste antwoord

• Septillion

Septillion

Aanvoer bruin op Fibaro L en Midden boven schakelaar (ook makkelijker met een Wago)

Onderste klemmen van de schakelaar zijn puurbedoelt om op door te lussen dus mogen leeg blijven.

Zorg dat je behuizing voor de Fibaro strak tegen de behuizing van de schakelaar monteert. Je mag de draden niet zien.

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 14-08-2026 09:32 ]

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:54
Septillion schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:31:

De motor heeft bij mij een blauwe en bruine draad met twee zwarte draden voor omhoog en omlaag.
Q1 en Q2 hebben dus een zwarte draad.
Edit: Nu ik de foto bekijk zie ik maar 1 zwarte draad.

[ Voor 13% gewijzigd door tlpeter op 14-08-2026 09:35 ]

• Septillion

Septillion

@tlpeter Komt ook voor maar bijna nooit :) Meeste hebben gewoon gedeelde N en dan een L voor omhoog en een L voor omlaag zonder permanente L. Dat is hier ook zo.

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 14-08-2026 09:40 ]

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:54
Septillion schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:40:
@tlpeter Komt ook voor maar bijna nooit :) Meeste hebben gewoon gedeelde N en dan een L voor omhoog en een L voor omlaag zonder permanente L. Dat is hier ook zo.
Heb ik weer dan :9 Zowel de nieuwe (via Amazon gekochte) motoren als de oude hebben twee zwarte draden.

• Septillion

Septillion

@tlpeter Het hebben van twee zwarte of een zwarte en een bruine is om het even. Maar het hebben van bruin en twee zwart (dus 3 totaal) is niet heel gebruikelijk.

• djoelzz
Septillion schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:31:

Top!!! Dank je wel, het werkt weer perfect. Super fijn.
Pagina: 1