Bitlocker issues

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mikerg2k
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-08 15:41
Mijn pa van bijna 80 heeft het voor elkaar gekregen om in windows blijkbaar bitlocker in te schakelen.

nu startt hij niet meer op, kom meteen in blue screen of bitlocker.

ik heb al geprobeerd via de command prompt dit uit te schakelen, wart niet lukt.

zelfs via een usb win opstart kan ik win niet opnieuw installeren omdat de partitie gelocked is.

Iemand die mij hiermee kan helpen? Zou het zonde vinden als ik een 2 jaar oude laptop moet wegmikken en een nieuwe moet aanschaffen.

Thanks!!
..

Alle reacties

• anpat
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15:56
Aangelogd met een MS account op de laptop? Dan kun je die online terug vinden bij MS...
Edit link toegevoegd

https://account.microsoft.com/devices/recoverykey

Edit 2 laptop wegdoen moet niet, als het niet lukt een andere HDD/SSD erin en gaan :)

[ Voor 58% gewijzigd door anpat op 12-08-2026 15:01 ]

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mikerg2k schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:57:
zelfs via een usb win opstart kan ik win niet opnieuw installeren omdat de partitie gelocked is.
Een herinstallatie is nog wel te doen is, ff bios in en secure boot uitzetten / boot volgorde aanpassen.

En mogelijk kan je Yellowkey bypass gebruiken

[ Voor 14% gewijzigd door PolarBear op 12-08-2026 15:02 ]

• anpat
PolarBear schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 15:01:
[...]

Een herinstallatie is nog wel te doen is, ff bios in en secure boot uitzetten / boot volgorde aanpassen.

En mogelijk kan je Yellowkey bypass gebruiken
Nee dan blijft de oude partitie nog encrypted, en dus onbruikbaar, misschien volledige her partitionering, maar daar ben ik niet zeker van.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
anpat schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 15:03:
[...]

Nee dan blijft de oude partitie nog encrypted, en dus onbruikbaar, misschien volledige her partitionering, maar daar ben ik niet zeker van.
Kan zeker wel je kan een Bitlocker encrypted partitie gewoon weggooien en overschrijven tijdens de Windows installatie (er van uitgaande dat je kan USB booten/bootvolgorde kan wijzigen)

• anpat
PolarBear schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 15:04:
[...]

Kan zeker wel je kan een Bitlocker encrypted partitie gewoon weggooien en overschrijven tijdens de Windows installatie (er van uitgaande dat je kan USB booten/bootvolgorde kan wijzigen)
En nu maar hopen dat TS zijn pa aangelogt was met een online account ;) en dus de key kan terug vinden :)

• Mikerg2k
anpat schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 15:06:
[...]

En nu maar hopen dat TS zijn pa aangelogt was met een online account ;) en dus de key kan terug vinden :)
nou dat betwijfel ik.... :/

• anpat
Opzich niet eenvoudig bij nieuwe Windows pc´s laptops zonder aan te melden, zeker niet als je er geen verstand van hebt!

Maar goed dan heb je alleen nog de mogelijk als het echt geen online account geweest is en de recovery key in de huidige c:\user\documents staat dat je er idd niet meer aangeraakt, dan zit er bij een reinstall enkel nog de optie alle partities weg te smijten en een schone install te doen.

• Mikerg2k
jaaa gelukt... via de ms recovery key link van anpat, mn pa zn em,ail opo mn eigen pc ingelogd voor de ms inlog code en daar vond ik hem. laptop is weer unlocked!!

thanks allen!!!!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:45
Mikerg2k schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:57:
Mijn pa van bijna 80 heeft het voor elkaar gekregen om in windows blijkbaar bitlocker in te schakelen.
Dat overkomt helaas heel veel Windows gebruikers ongemerkt/onbewust met alle vervelende gevolgen van dien.

SchoonePC: Voorkom gegevensverlies, schakel apparaatversleuteling uit!
Microsoft: Vind uw BitLocker-herstelsleutel

• anpat
Mikerg2k schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 15:41:
jaaa gelukt... via de ms recovery key link van anpat, mn pa zn em,ail opo mn eigen pc ingelogd voor de ms inlog code en daar vond ik hem. laptop is weer unlocked!!

thanks allen!!!!
Gelukkig dus de key online opgeslagen! tis graag gedaan :)
Pagina: 1