Strakke rand plafond

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• r6aw
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:17
ik heb een plafond die gespact is. En mij wanden zit glasvezelbehang op nu wil Ik opnieuw sauzen.

Maar hoe krijg ik de rand tussen plafonds en wand het strakste iedereen zegt aftapen. Maar het spac is natuurlijk niet vlak

Al de goede tips welkom! :)

[ Voor 7% gewijzigd door r6aw op 12-08-2026 14:47 ]

Alle reacties

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Met een niet te grote kwast en een vaste hand doen, afplakken op een ruwe ondergrond werkt niet fijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Ernemmer op 12-08-2026 14:49 ]

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
'Mijn' schilder schildert een randje glasvezel mee met het plafond, dat kan je wel strak afplakken en ziet er goed uit.

Invoegen doe je zo!

• Theo_59
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 14:29
Afplakken met schilderstape en rand licht afkitten met acrylaatkit. Hierdoor sluit de schilderstape wel goed af op een ruwe ondergrond. We de tape zsm verwijderen voor het verkrijgen van een strakke afwerking.

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Diederik schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:49:
'Mijn' schilder schildert een randje glasvezel mee met het plafond, dat kan je wel strak afplakken en ziet er goed uit.
Dit, gewoon de hoek niet aanhouden daarvoor maar een 5cm oid als band tegen de wand meenemen. Daaronder kun je namelijk wel heel strak werken.

• r6aw
BlueKeenan schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 15:15:
[...]

Dit, gewoon de hoek niet aanhouden daarvoor maar een 5cm oid als band tegen de wand meenemen. Daaronder kun je namelijk wel heel strak werken.
Hoe bedoelje die 5cm onder het plafond? Of bedoel je de tape strak 5mm onder het plafond plakken op het glasvezelbehang

• Minimalist1
  • Laatst online: 22:00
Hij bedoelt dat je niet helemaal tot aan het plafond schildert maar een paar cm eronder ophoudt. Dus strak afplakken tegen je plafond aan waarbij een rechte lijn belangrijker is dan een helemaal uniforme afstand tot aan het plafond.

Spack plafond en een anders gekleurde muur krijg je zonder iets als een sierlijst of (geverfd) passe-partout nooit echt strak.

[ Voor 21% gewijzigd door Minimalist1 op 12-08-2026 16:42 ]

• BlueKeenan
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMzwI8rkkB0_bJpElaMYp7TIV4A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8nPgkOjm5CN1IgXKiRVcmrta.jpg?f=user_large

heel overdreven dit, kan natuurlijk ook een stuk kleiner

[ Voor 47% gewijzigd door BlueKeenan op 13-08-2026 14:05 ]

• r6aw
BlueKeenan schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 17:05:
[[url="blob:https://gathering.tweakers.net/089a02a7-3ac4-46dd-b846-745412ddafac"]Afbeelding[/url]]

heel overdreven dit, kan natuurlijk ook een stuk kleiner
Helaas zie ik de foto niet..

• r6aw
Minimalist1 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 16:35:
Hij bedoelt dat je niet helemaal tot aan het plafond schildert maar een paar cm eronder ophoudt. Dus strak afplakken tegen je plafond aan waarbij een rechte lijn belangrijker is dan een helemaal uniforme afstand tot aan het plafond.

Spack plafond en een anders gekleurde muur krijg je zonder iets als een sierlijst of (geverfd) passe-partout nooit echt strak.

Ja maar dan hou ik een rand van een paar cm boven aan? Of zie ik het verkeerd haha

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:26
Diederik schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:49:
Theo_59 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 15:09:
Afplakken met schilderstape en rand licht afkitten met acrylaatkit. Hierdoor sluit de schilderstape wel goed af op een ruwe ondergrond. We de tape zsm verwijderen voor het verkrijgen van een strakke afwerking.
Combinatie van deze 2 inderdaad. Even een cm onder de hoek afplakken, zodat de afplakt op de muur, en netjes recht kunt werken.

En dan met kit, of met verf in de kleur van de muur, eerst even er overheen, zodat alle oneffenheden vol zitten.
Daarna met verf in de kleur van het plafond het plafond en het randje t/m de tape schilderen.
De tape verwijderen als de plafondverf nog nat is.

Dan zou je een hele strakke lijn moeten kunnen krijgen.

• BlueKeenan
  • Niet online
r6aw schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 17:13:
[...]

Helaas zie ik de foto niet..
Daar ging inderdaad iets mis, heb het aangepast

• r6aw
BlueKeenan schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:05:
[...]

Daar ging inderdaad iets mis, heb het aangepast
Oh ja, thnx!

Maar toch is de voorkeur zo hoog mogelijk tegen het plafond aan 😊

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-09 09:43
r6aw schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:23:
[...]

Oh ja, thnx!

Maar toch is de voorkeur zo hoog mogelijk tegen het plafond aan 😊
Daarom zegt iedereen ook dat je een centimeter onder het plafond moet afplakken :P Dat is "zo hoog mogelijk" tegen het plafond aan zonder dat het lelijk wordt.

Andere manier is met een vaste hand heel rustig tot aan het plafond schilderen. Je kan ook nog een stuk papier gebruiken zoals een A4 die je tegen het plafond aan houd. Schilderen kan dan tegen het papier aan zonder het plafond te raken. Dit is echter ook niet altijd heel accuraat.

Ik vind zelf een streepje net onder het plafond er altijd het meest net uit zien

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

• r6aw
hollandnick schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 23:44:
[...]

Daarom zegt iedereen ook dat je een centimeter onder het plafond moet afplakken :P Dat is "zo hoog mogelijk" tegen het plafond aan zonder dat het lelijk wordt.

Andere manier is met een vaste hand heel rustig tot aan het plafond schilderen. Je kan ook nog een stuk papier gebruiken zoals een A4 die je tegen het plafond aan houd. Schilderen kan dan tegen het papier aan zonder het plafond te raken. Dit is echter ook niet altijd heel accuraat.

Ik vind zelf een streepje net onder het plafond er altijd het meest net uit zien
Ja het is een goede optie. Maar het is me nog nooit ergens opgevallen 😜

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:08

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

r6aw schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:46:
ik heb een plafond die gespact is. En mij wanden zit glasvezelbehang op nu wil Ik opnieuw sauzen.

Maar hoe krijg ik de rand tussen plafonds en wand het strakste iedereen zegt aftapen. Maar het spac is natuurlijk niet vlak

Al de goede tips welkom! :)
ik zou een koof plaatsen, nou past dit in onze interieur dus ik ga dit volgend jaar zo doen.

Afbeeldingslocatie: https://www.wmboyle.co.uk/wp-content/uploads/2015/02/C217-plain-cornice-used-in-kitchen.jpg

dit kan natuurlijk ook een stuk minder opzichtig

Afbeeldingslocatie: https://media.hornbach.nl/hb/packshot/as.47275837.jpg?dvid=8

of strakker/modern

Afbeeldingslocatie: https://www.mooieplinten.nl/wp-content/uploads/Plafondplint-Glad-Hoofd-1920x1920.jpeg

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• hollandnick
Fraggert schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 07:56:
[...]

ik zou een koof plaatsen, nou past dit in onze interieur dus ik ga dit volgend jaar zo doen.

[Afbeelding]

dit kan natuurlijk ook een stuk minder opzichtig

[Afbeelding]

of strakker/modern

[Afbeelding]
Dat kan bij een glad gestuct plafond mooi zijn, maar een groffe structuur plafond en dan gladde plinten ertegenaan? Denk niet dat dit mooi gaat worden voor TS

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

hollandnick schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:02:
[...]

Dat kan bij een glad gestuct plafond mooi zijn, maar een groffe structuur plafond en dan gladde plinten ertegenaan? Denk niet dat dit mooi gaat worden voor TS
dit is een brede lijst van, pak 'm beet, >10cm maar met een latje van 1 cm kan dit ook he.

dan valt dat meteen al een stuk minder op maar kun je wel makkelijk strek schilderen.

in elk geval als suggestie voor de TS om te overwegen, het kan zomaar zijn smaak niet zijn.

• hollandnick
Fraggert schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:07:
[...]

dit is een brede lijst van, pak 'm beet, >10cm maar met een latje van 1 cm kan dit ook he.

dan valt dat meteen al een stuk minder op maar kun je wel makkelijk strek schilderen.

in elk geval als suggestie voor de TS om te overwegen, het kan zomaar zijn smaak niet zijn.
Hmm ja daar heb je gelijk in, een brede lijst gaat echt niet passen. Maar een klein latje zou inderdaad wel kunnen

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

hollandnick schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:26:
[...]

Hmm ja daar heb je gelijk in, een brede lijst gaat echt niet passen. Maar een klein latje zou inderdaad wel kunnen
beetje ideen spuien :) benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden voor @r6aw

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:07
Een dunne lineaal tegen het plafond houden en daar met een klein kwastje tegenaan schilderen.
Wel steeds de lineaal schoon maken anders krijg je alsnog verfvlekken.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

vogelmans schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:36:
Een dunne lineaal tegen het plafond houden en daar met een klein kwastje tegenaan schilderen.
Dat gat nog minder goed werken dat goede tape op een grove ondergrond zoals een spackt plafond.

Reageert niet op AI berichten - VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
vogelmans schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:36:
Ik duw altijd een breed plamuurmes onder een lichte helling in de naad tussen plafond en wand, en schilder dan met een klein kwastje erlangs. Geeft bij mij een strak resultaat.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:07

• r6aw
Bedankt voor de tips allemaal!

Gelukkig heb ik nog een paar weekjes om goed er over natedenken voor dat ik de sleutel krijg 😜

Maar mijn plan is nu om het tape max 5mm uit het plafond te plakken en daar een rechte lijn mee te krijgen. Ik heb goede tape gekocht maar zat nog te denken laagje acrylaatkit er over te doen.. en dan verfen

• Minimalist1
5mm is niet genoeg….. Je hebt minimaal de breedte van de tape nodig (en net wat meer). Anders krijg je nooit een rechte lijn als je tape zowel op het plafond als de muur plakt.

Ook heb je wat speling nodig voor de bijna altijd aanwezige oneffenheden in aansluiting tussen muur/plafond. En dat maak je dan extra zichtbaar als je een helle smalle rand maakt.

[ Voor 7% gewijzigd door Minimalist1 op 14-08-2026 18:12 ]

• r6aw
Minimalist1 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 18:10:
5mm is niet genoeg….. Je hebt minimaal de breedte van de tape nodig (en net wat meer). Anders krijg je nooit een rechte lijn als je tape zowel op het plafond als de muur plakt.

Ook heb je wat speling nodig voor de bijna altijd aanwezige oneffenheden in aansluiting tussen muur/plafond. En dat maak je dan extra zichtbaar als je een helle smalle rand maakt.
Mijn tape is 18mm maar zo’n randje van 18MM lijkt zo gek lijken 😜

• Minimalist1
Oneffenheden en geen rechte lijnen is waar je blik door getrokken wordt, niet een randje in de kleur van je plafond. Zelfde als een sierlijst, die zijn ook bedacht om een strakke overgang te maken (idem met een plint).

Dit is een overgang van 36mm voor een gladde wand met spack plafond en geen strakke hoeken tussen de wanden……

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bPGPSA91tsDkhjLLt41UWr6iuMA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZGwGxORhfrSyBDBMRyqoVDbQ.jpg?f=fotoalbum_large

Kan natuurlijk ook minder breed, maar bij een hele smalle rand zie je elke afwijking.

[ Voor 57% gewijzigd door Minimalist1 op 14-08-2026 18:30 ]

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:24
Als je het niet uit de hand kan, dan zou ik de naad tussen het plafond en de wand eerst afkitten met HMX kit van Soudal, dat vergeelt niet (de hoek afkitten moet eigenlijk sowieso, of je nu afplakt of niet). Kit minimaal 24 uur laten drogen. Dan strak afplakken en met witte latex over de rand van de tape in de hoek zodat wat er dan nog onder de tape kruipt, witte latex is. Dat een uurtje laten drogen ofzo en dan kun je de wanden sausen.

In plaats van afplakken kun je het ook met een spackmes doen na het afkitten. Mes gewoon stevig in de hoek (kit) drukken en dan sausen.

[ Voor 17% gewijzigd door IceM op 14-08-2026 20:02 ]

...

Pagina: 1