misjavs schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:17:Vragen
- Maak ik slimme keuzes in onderstaand plan?
- Is het wijsheid om een WTW aan te leggen? Ik heb al wel een legplan samengesteld met Zehnder, maar aanleggen kost 9000 euro wat ik vrij duur vind. Zijn er mensen die dit zelf hebben aangelegd? Alternatief is een decentrale unit in de woonkamer.
- Is het niet slimmer om alles met de airco te gaan verwarmen? En dan iets bedenken voor het warme douche-water.
- Is het slim of juist dom om zonwerend HR++ glas te nemen?
Context
- Dit najaar betrek ik een jaren 70 tussenwoning a 130m2 met een tuin op het noordwesten. Hier is sinds de bouw niks aan duurzaamheid gebeurt.
- Ik heb een aardig budget om te verduurzamen, maar ik zoek nog naar de juiste keuzes.
- De precieze afmetingen zijn dan een volgende stap.
Plan
Wensen- Ik heb kleine kinderen dus we zijn veel in de woonkamer.
- We slapen koud.
- Ik werk thuis en dit wil ik op zolder doen.
- Alleen een douche (geen bad).
- Idealiter van het gas af.
Isolatie- Overal HR++ glas met ventilatieroosters in bestaande houten kozijnen.
- Nieuwe schuifpui/tuindeur beneden.
- Dakisolatie
- Spouwmuurisolatie EPS
- Evt. Vloerisolatie met tonzon (woonkamer kruipruimte is nu niet toegankelijk door een draagmuur dus moet nog even kijken met een constructeur.)
Installaties- All electric warmtepomp met een buitenunit in de tuin. Op zolder dan de rest van de installatie + boiler.
- Airco op zolder ook met buitenunit vanuit de tuin.
- Quooker voor warm water keuken.
Verwarmen- Geen vloerverwarming (NEBI vloer waar ik liever niet aan ga rommelen).
- Woonkamer met JAGA Strada / vertilina of iets dergelijks. Aan tuin en straatzijde.
- Op zolder met Airco (thuiswerken).
Koelen- Op zolder met de Airco. Eventueel later slaapkamers 1e.
- Overige ruimtes met de warmtepomp.
Ventilatie- Er zitten al buizen naar de natte ruimtes. Deze wil ik op zolder samenvoegen in een ventilatiebox type c. Met vocht/co2 sensor.
- Dan aanvoer via de ventilatieroosters in de ramen.
Energie- PV panelen 8 of 10 denk ik.
Toekomst- Als de slaapkamers op de 1e te koud zijn, dan plaats ik daar nog LTV’s.
Maak een handig stappenplan voor jezelf, logischerwijs is het vaak als volgt
1 isoleren, 2 isoleren 3, isoleren. Voor je vloerisolatie neem geen tonzon ik zou altijd PIF nemen kan je eventueel weghalen en isoleert als een malle (neem wel de dikste versie die het toelaat 150mm volgens mij). Laat vooral NOOIT iets in je kruipruimte spuiten. Je krijgt het er niet meer uit bij ellende!
Als de kozijnen goed zijn lekker laten zitten, enkel glas wel vervangen dubbel glas of beter nog niet of als laatste stap mits er nog wat muntjes over zijn!
Zonnepanelen hele dak voldouwen, zeker met jouw wensen elke cm die je hebt vol leggen en vergeet de schuur niet. Sla batterij voor nu over zijn andere prios of als er muntjes over zijn.
Wtw is wel iets wat ikzelf altijd gelijk zou aanleggen, het is niet persee financieel rendabel maar verse lucht / comfort verhoogt het leefgenot drastisch onderschat dit niet! Is als je het mij vraagt geen keuze mits het huis het toelaat (helaas enigste wat mijn huis niet toelaat zonder het huis opnieuw te bouwen...) en overigens is het goed zelf te doen. Vooral leidingen plaatsen etc... en even goed inlezen hier op tweakers hele posts voor.
Mocht je de badkamer doen kijk voor een douch wtw. Scheelt best wel wat muntjes en zeker met kids interessant!
Voor je verwarming kwestie leg zoals ronald aangeeft een systeem aan wat voldoet. Oftewel overal radiatoren etc.. ik nijg hierin toch naar voorbereiden all electric en hooguit een airco in woonkamer en op de zolder( jouw werkkamer) als extra leefbaarheid. Airco ook goed voor de WAF onder het mom van verwarmen en snel een graatjes warmer als het moet.
Mocht er nog plek zijn voor een dakkapel is het wel belangrijk om hier rekening mee te houden voordat je de boel moet openbreken.