Vraag

• misjavs
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:51

Vragen

• Maak ik slimme keuzes in onderstaand plan?
  • Is het wijsheid om een WTW aan te leggen? Ik heb al wel een legplan samengesteld met Zehnder, maar aanleggen kost 9000 euro wat ik vrij duur vind. Zijn er mensen die dit zelf hebben aangelegd? Alternatief is een decentrale unit in de woonkamer.
  • Is het niet slimmer om alles met de airco te gaan verwarmen? En dan iets bedenken voor het warme douche-water.
  • Is het slim of juist dom om zonwerend HR++ glas te nemen?

Context

• Dit najaar betrek ik een jaren 70 tussenwoning a 130m2 met een tuin op het noordwesten. Hier is sinds de bouw niks aan duurzaamheid gebeurt.
  • Ik heb een aardig budget om te verduurzamen, maar ik zoek nog naar de juiste keuzes.
  • De precieze afmetingen zijn dan een volgende stap.
Plan
Wensen
  • Ik heb kleine kinderen dus we zijn veel in de woonkamer.
  • We slapen koud.
  • Ik werk thuis en dit wil ik op zolder doen.
  • Alleen een douche (geen bad).
  • Idealiter van het gas af.
Isolatie
  • Overal HR++ glas met ventilatieroosters in bestaande houten kozijnen.
  • Nieuwe schuifpui/tuindeur beneden.
  • Dakisolatie
  • Spouwmuurisolatie EPS
  • Evt. Vloerisolatie met tonzon (woonkamer kruipruimte is nu niet toegankelijk door een draagmuur dus moet nog even kijken met een constructeur.)
Installaties
  • All electric warmtepomp met een buitenunit in de tuin. Op zolder dan de rest van de installatie + boiler.
  • Airco op zolder ook met buitenunit vanuit de tuin.
  • Quooker voor warm water keuken.
Verwarmen
  • Geen vloerverwarming (NEBI vloer waar ik liever niet aan ga rommelen).
  • Woonkamer met JAGA Strada / vertilina of iets dergelijks. Aan tuin en straatzijde.
  • Op zolder met Airco (thuiswerken).
Koelen
  • Op zolder met de Airco. Eventueel later slaapkamers 1e.
  • Overige ruimtes met de warmtepomp.
Ventilatie
  • Er zitten al buizen naar de natte ruimtes. Deze wil ik op zolder samenvoegen in een ventilatiebox type c. Met vocht/co2 sensor.
  • Dan aanvoer via de ventilatieroosters in de ramen.
Energie
  • PV panelen 8 of 10 denk ik.
Toekomst
  • Als de slaapkamers op de 1e te koud zijn, dan plaats ik daar nog LTV’s.

Alle reacties

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02:39
HR++ glas in de bestaande kozijnen plaatsen kan wel een uitdaging worden. Zijn al die kozijnen echt nog in goede staat? Hoeveel ruimte heb je met de glaslatten?

• misjavs
De houten kozijnen zijn nog in goede staat zover ik kan beoordelen. Dikte is ook oké (weet even niet de precieze maat). Zie foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RpVRUq1KOiV1J9gE6JoWKy4xoK4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D17czUlZYwph5JKybrFlJ78B.jpg?f=fotoalbum_large

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:13
We slapen koud.
Leuk, maar die ruimtes zijn niet onverwarmd. Ze zijn verwarmd door de verwarmde ruimtes in het huis. Het afgifte systeem in die ruimtes moet dat verlies aan de onverwarmde ruimtes dus leveren, dus hogere Ta nodig, hoger stroomverbruik...

Zorg je er voor dat ze gewoon als leefruimte verwarmd kunnen worden? Anders wat mij betreft non-conform verwarmingssysteem.
Is het niet slimmer om alles met de airco te gaan verwarmen? En dan iets bedenken voor het warme douche-water.
Airco buitenunit zwaar genoeg voor hele woning heb ik nog niet stil genoeg gevonden voor de meeste tussenwoningen. Beukmaat 5m zit je aan max 56dB(A) bronvermogen op vollast.
Is het slim of juist dom om zonwerend HR++ glas te nemen?
Dat hangt af van het jaargetij ;-)
Andere vorm van zonwering gebruiken?
PV panelen 8 of 10 denk ik.
Is het dak daarmee vol? opweg=jaarverbruik is altijd al een salderingsafhankelijke terugverdienoptimalisatie geweest, maar nooit de slimste keuze.

Wat gaat het warmteverlies @-10C worden na de werkzaamheden?

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 12-08-2026 16:21 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• misjavs
Dank voor je antwoorden!!
Ronald schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 16:20:
[...]

Leuk, maar die ruimtes zijn niet onverwarmd. Ze zijn verwarmd door de verwarmde ruimtes in het huis. Het afgifte systeem in die ruimtes moet dat verlies aan de onverwarmde ruimtes dus leveren, dus hogere Ta nodig, hoger stroomverbruik...

Zorg je er voor dat ze gewoon als leefruimte verwarmd kunnen worden? Anders wat mij betreft non-conform verwarmingssysteem.
Dus direct LTV's aanleggen op de 1e als ik je goed begrijp? Op zich valt dit qua extra kosten nog wel mee; vind het vooral zonde als we ze dan nooit aanzetten.
[...]

Airco buitenunit zwaar genoeg voor hele woning heb ik nog niet stil genoeg gevonden voor de meeste tussenwoningen. Beukmaat 5m zit je aan max 56dB(A) bronvermogen op vollast.
Daar was ik al bang voor.

[...]

Dat hangt af van het jaargetij ;-)
Andere vorm van zonwering gebruiken?
Op de nieuwe dakkapel op zolder komen sowieso screens of iets dergelijks.
Op de begane en 1e hang ik idealiter een zonwering, al kan dat ook ergens in het voorjaar.
Maar aangezien ik de HR++ nu moet gaan bestellen, moet ik die keuze nu al maken :)

[...]

Is het dak daarmee vol? opweg=jaarverbruik is altijd al een salderingsafhankelijke terugverdienoptimalisatie geweest, maar nooit de slimste keuze.

Wat gaat het warmteverlies @-10C worden na de werkzaamheden?
Die berekening wilde ik dit weekend even gaan maken.
Stap 1 was even bovenstaand plan rond hebben; daarna nog even de details in duiken.

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 07:28
Zonwerende hr++ zou ik niet doen als het om financiele redenen gaat em je airco hebt. Het is fors duurder, en zorgt alleen dat je in de winter meer moet verwarmen, op het.moment dat je geen gratis zonnestroom hebt. Met zonnepanelen is de airco in de praktijk van volgend jaar gratis mbt energiekosten. (Evt kleine batterij?)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:05
Scheurbuik schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 20:56:
Zonwerende hr++ zou ik niet doen als het om financiele redenen gaat em je airco hebt. Het is fors duurder, en zorgt alleen dat je in de winter meer moet verwarmen, op het.moment dat je geen gratis zonnestroom hebt. Met zonnepanelen is de airco in de praktijk van volgend jaar gratis mbt energiekosten. (Evt kleine batterij?)
Ik betwijfel of een batterij goedkoper is dan de coating op hr++ glas. en zonder batterij, vanaf 1 Jan is salderen weg.
De coating heeft wel VEEL aangenamer gevoel in de zomer.

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 07:28
Batterij is voor het volledige avomd/nachtverbruik, dan kan je met een beetje zonnepanelen van april-oktober zonder elektriciteitsverbruik. ook zonder batterij is de airco gratis, maar dan moet je evt slim sturen. Dan laat je hem overdag lekker ronken op de zon en zet je hem laag/uit als de zon weg is. De winterzon zorgt juist dat je huis lekker opwarmt, en minder hoeft bij te stoken.

Dus juist vanaf januari heb je in de zomer een overvloed aan energie die je niet op gaat krijgen, dus koelen is dan gratis.

[ Voor 14% gewijzigd door Scheurbuik op 12-08-2026 21:34 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:54
Behalve isoleren en isoleren zou ik ook heel goed kijken naar alle naden en kieren en die ook dichtmaken en tochtstrips en zo plaatsen. Kijk ook naar de aansluiting dak op gevel. Jaren '70 woningen staan er niet om bekend dat er 'sluitend' gebouwd werd.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:08
misjavs schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:17:

Vragen

• Maak ik slimme keuzes in onderstaand plan?
  • Is het wijsheid om een WTW aan te leggen? Ik heb al wel een legplan samengesteld met Zehnder, maar aanleggen kost 9000 euro wat ik vrij duur vind. Zijn er mensen die dit zelf hebben aangelegd? Alternatief is een decentrale unit in de woonkamer.
  • Is het niet slimmer om alles met de airco te gaan verwarmen? En dan iets bedenken voor het warme douche-water.
  • Is het slim of juist dom om zonwerend HR++ glas te nemen?

Context

• Dit najaar betrek ik een jaren 70 tussenwoning a 130m2 met een tuin op het noordwesten. Hier is sinds de bouw niks aan duurzaamheid gebeurt.
  • Ik heb een aardig budget om te verduurzamen, maar ik zoek nog naar de juiste keuzes.
  • De precieze afmetingen zijn dan een volgende stap.
Plan
Wensen
  • Ik heb kleine kinderen dus we zijn veel in de woonkamer.
  • We slapen koud.
  • Ik werk thuis en dit wil ik op zolder doen.
  • Alleen een douche (geen bad).
  • Idealiter van het gas af.
Isolatie
  • Overal HR++ glas met ventilatieroosters in bestaande houten kozijnen.
  • Nieuwe schuifpui/tuindeur beneden.
  • Dakisolatie
  • Spouwmuurisolatie EPS
  • Evt. Vloerisolatie met tonzon (woonkamer kruipruimte is nu niet toegankelijk door een draagmuur dus moet nog even kijken met een constructeur.)
Installaties
  • All electric warmtepomp met een buitenunit in de tuin. Op zolder dan de rest van de installatie + boiler.
  • Airco op zolder ook met buitenunit vanuit de tuin.
  • Quooker voor warm water keuken.
Verwarmen
  • Geen vloerverwarming (NEBI vloer waar ik liever niet aan ga rommelen).
  • Woonkamer met JAGA Strada / vertilina of iets dergelijks. Aan tuin en straatzijde.
  • Op zolder met Airco (thuiswerken).
Koelen
  • Op zolder met de Airco. Eventueel later slaapkamers 1e.
  • Overige ruimtes met de warmtepomp.
Ventilatie
  • Er zitten al buizen naar de natte ruimtes. Deze wil ik op zolder samenvoegen in een ventilatiebox type c. Met vocht/co2 sensor.
  • Dan aanvoer via de ventilatieroosters in de ramen.
Energie
  • PV panelen 8 of 10 denk ik.
Toekomst
  • Als de slaapkamers op de 1e te koud zijn, dan plaats ik daar nog LTV’s.
Maak een handig stappenplan voor jezelf, logischerwijs is het vaak als volgt

1 isoleren, 2 isoleren 3, isoleren. Voor je vloerisolatie neem geen tonzon ik zou altijd PIF nemen kan je eventueel weghalen en isoleert als een malle (neem wel de dikste versie die het toelaat 150mm volgens mij). Laat vooral NOOIT iets in je kruipruimte spuiten. Je krijgt het er niet meer uit bij ellende!

Als de kozijnen goed zijn lekker laten zitten, enkel glas wel vervangen dubbel glas of beter nog niet of als laatste stap mits er nog wat muntjes over zijn!

Zonnepanelen hele dak voldouwen, zeker met jouw wensen elke cm die je hebt vol leggen en vergeet de schuur niet. Sla batterij voor nu over zijn andere prios of als er muntjes over zijn.

Wtw is wel iets wat ikzelf altijd gelijk zou aanleggen, het is niet persee financieel rendabel maar verse lucht / comfort verhoogt het leefgenot drastisch onderschat dit niet! Is als je het mij vraagt geen keuze mits het huis het toelaat (helaas enigste wat mijn huis niet toelaat zonder het huis opnieuw te bouwen...) en overigens is het goed zelf te doen. Vooral leidingen plaatsen etc... en even goed inlezen hier op tweakers hele posts voor.

Mocht je de badkamer doen kijk voor een douch wtw. Scheelt best wel wat muntjes en zeker met kids interessant!

Voor je verwarming kwestie leg zoals ronald aangeeft een systeem aan wat voldoet. Oftewel overal radiatoren etc.. ik nijg hierin toch naar voorbereiden all electric en hooguit een airco in woonkamer en op de zolder( jouw werkkamer) als extra leefbaarheid. Airco ook goed voor de WAF onder het mom van verwarmen en snel een graatjes warmer als het moet.

Mocht er nog plek zijn voor een dakkapel is het wel belangrijk om hier rekening mee te houden voordat je de boel moet openbreken.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:26

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Toch vloerverwarming, maar dan een dun opbouwsysteem zoals warp, of wavin, of therminon matten met 12x2 buis. Je gaat dan plm 15mm omhoog.
Doe overal vloerverwarming, ook slaapkamers, zolde, badkamer, etc.

Voordeel: je kan toch met lage temperatuur verwarmen, dus die warmtepomp komt wel in zicht. Weheat swift in je schuine dak?

[ Voor 17% gewijzigd door teacher op 12-08-2026 23:13 ]

Wise enough to play the fool

• misjavs
Chrisverst schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 22:35:
[...]

Maak een handig stappenplan voor jezelf, logischerwijs is het vaak als volgt

1 isoleren, 2 isoleren 3, isoleren. Voor je vloerisolatie neem geen tonzon ik zou altijd PIF nemen kan je eventueel weghalen en isoleert als een malle (neem wel de dikste versie die het toelaat 150mm volgens mij). Laat vooral NOOIT iets in je kruipruimte spuiten. Je krijgt het er niet meer uit bij ellende!

Als de kozijnen goed zijn lekker laten zitten, enkel glas wel vervangen dubbel glas of beter nog niet of als laatste stap mits er nog wat muntjes over zijn!

Zonnepanelen hele dak voldouwen, zeker met jouw wensen elke cm die je hebt vol leggen en vergeet de schuur niet. Sla batterij voor nu over zijn andere prios of als er muntjes over zijn.

Wtw is wel iets wat ikzelf altijd gelijk zou aanleggen, het is niet persee financieel rendabel maar verse lucht / comfort verhoogt het leefgenot drastisch onderschat dit niet! Is als je het mij vraagt geen keuze mits het huis het toelaat (helaas enigste wat mijn huis niet toelaat zonder het huis opnieuw te bouwen...) en overigens is het goed zelf te doen. Vooral leidingen plaatsen etc... en even goed inlezen hier op tweakers hele posts voor.

Mocht je de badkamer doen kijk voor een douch wtw. Scheelt best wel wat muntjes en zeker met kids interessant!

Voor je verwarming kwestie leg zoals ronald aangeeft een systeem aan wat voldoet. Oftewel overal radiatoren etc.. ik nijg hierin toch naar voorbereiden all electric en hooguit een airco in woonkamer en op de zolder( jouw werkkamer) als extra leefbaarheid. Airco ook goed voor de WAF onder het mom van verwarmen en snel een graatjes warmer als het moet.

Mocht er nog plek zijn voor een dakkapel is het wel belangrijk om hier rekening mee te houden voordat je de boel moet openbreken.
Precies mijn gedachte :)
Probleem is ook dat ik op dit moment een WTW heb en dat werkt echt fenomenaal.
En je zou zeggen, dat dit idd geen 9000 euro zou moeten kosten als het apparaat zelf 1500 euro kost. Zal dat topic eens bestuderen.

De batterij zou ik alleen doen als de terugverdientijd erg goed is. Want je hebt geen comfortwinst.
Yaksa schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 22:30:
Behalve isoleren en isoleren zou ik ook heel goed kijken naar alle naden en kieren en die ook dichtmaken en tochtstrips en zo plaatsen. Kijk ook naar de aansluiting dak op gevel. Jaren '70 woningen staan er niet om bekend dat er 'sluitend' gebouwd werd.
Dat is zeker iets waar ik naar ga kijken.
Is dat goed zelf te doen met een warmtebeeldcamera?
teacher schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 22:45:
Toch vloerverwarming, maar dan een dun opbouwsysteem zoals warp, of wavin, of therminon matten met 12x2 buis. Je gaat dan plm 15mm omhoog.
Doe overal vloerverwarming, ook slaapkamers, zolde, badkamer, etc.

Voordeel: je kan toch met lage temperatuur verwarmen, dus die warmtepomp komt wel in zicht. Weheat swift in je schuine dak?
Top, dat kende ik nog niet.
Een bijkomend probleem is dat mijn woonkamer kruipruimte nu niet toegankelijk is. Dus daar moet eerst een gat in komen (draagmuur), om überhaupt vloerisolatie te kunnen aanleggen. En dat heb je wel nodig voor vloerverwarming zover ik begrijp. Dus dat lijkt mij allemaal wat teveel gedoe. Daarnaast hoor ik wel goede verhalen over die Jaga strada. Dat is financieel goedkoper, dan kan ik een simpelere parket vloer neerleggen en zo budget over houden voor die warmtepomp.
Of klopt mijn gedachte niet?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:26

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je hebt het niet per se nodig, maar je gaat warmte verliezen naar onderen. Uberhaupt die isolatieschil op orde brengen is stap 1.

Wise enough to play the fool

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:42
misjavs schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 23:22:

Een bijkomend probleem is dat mijn woonkamer kruipruimte nu niet toegankelijk is. Dus daar moet eerst een gat in komen (draagmuur), om überhaupt vloerisolatie te kunnen aanleggen.
De aanpak verschilt van de situatie.
Als je een betonnen funderingsmuur hebt dan wordt er meestal een mangat onderdoor gegraven.
Als je een bakstenen funderingsmuur hebt dan wordt er vaak een opening gemaakt al dan niet met een juiste wijze van opvangen van de dragende krachten.

Jaren '70 is typisch beton.
En dat heb je wel nodig voor vloerverwarming zover ik begrijp.

[...]

Of klopt mijn gedachte niet?
Isolatie is altijd nuttig en nodig.
Pagina: 1