90mm gat boren in een hoek

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Joost1981_2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:58
Binnenkort ga ik airco’s plaatsen. Hiervoor moet er een doorvoer van 90 mm naar buiten worden gemaakt. Ik wil deze zo ver mogelijk in de hoek van de witte muur plaatsen: zo hoog mogelijk en zo dicht mogelijk richting de groene muur.

Mijn idee is om het hart van de 90 mm-doorvoer op ongeveer 15 cm van de bovenkant en 15 cm uit de rechterhoek te plaatsen.

Het gaat om een jaren 80-woning met:
  • Bakstenen buitenmuur
  • Spouw
  • Kalkzandstenen binnenmuur
  • Kanaalplaten voor de woonlagen
  • Direct boven de betreffende muur zit een dakterras en geen volledige woonlaag
Heeft iemand ervaring met een dergelijke doorvoer? Is deze positie constructief gezien verstandig, of kan ik hiermee bijvoorbeeld de draagconstructie of kanaalplaat beïnvloeden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3B_rIYbOnxJ2wZK8-BpUbegsnsQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XR4Xce72mSKe0xRLusT63Xez.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Joost1981_2 op 12-08-2026 13:13)

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:07
Die kanaalplaat heeft in de hoek nog genoeg steun op de rest van de linker (witte) en zelfs nog op de rechter (groene) de muur lijkt mij. Meeste gewicht komt op de witte muur. Zou het zelf wel aandurven, legio airco's worden op deze manier gemonteerd.

[ Voor 5% gewijzigd door Terrz op 12-08-2026 13:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:07
Die kanaalplaat heeft in de hoek nog genoeg steun op de rest van de linker (witte) en zelfs nog op de rechter (groene) de muur lijkt mij. Meeste gewicht komt op de witte muur. Zou het zelf wel aandurven, legio airco's worden op deze manier gemonteerd.

[ Voor 5% gewijzigd door Terrz op 12-08-2026 13:01 ]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik weet niet of je binnenunit ook in die hoek komt te hangen, maar anders zou ik kijken waar die precies komt te hangen en dan achter de binnenunit een gat naar buiten maken.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Joost1981_2 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:10:
Binnenkort ga ik airco’s plaatsen. Hiervoor moet er een doorvoer van 90 mm naar buiten worden gemaakt. Ik wil deze zo ver mogelijk in de hoek van de witte muur plaatsen: zo hoog mogelijk en zo dicht mogelijk richting de groene muur.

Mijn idee is om het hart van de 90 mm-doorvoer op ongeveer 15 cm van de bovenkant en 15 cm uit de rechterhoek te plaatsen.

Het gaat om een jaren 80-woning met:
  • Bakstenen buitenmuur
  • Spouw
  • Kalkzandstenen binnenmuur
  • Kanaalplaten voor de woonlagen
  • Direct boven de betreffende muur zit een dakterras en geen volledige woonlaag
Heeft iemand ervaring met een dergelijke doorvoer? Is deze positie constructief gezien verstandig, of kan ik hiermee bijvoorbeeld de draagconstructie of kanaalplaat beïnvloeden?

[Afbeelding]
Hou rekening met de condensafvoer. Als deze hoger zit dan je binnenunit zal je een pompje moeten gebruiken.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:19
@Joost1981_2

Mooiste is als je het gat achter je binnenunit maakt, dan zie je niks.

Mijn tip, laat een betonboorbedrijf langs komen, die vragen 100 a 150 euro voor zo'n gat. Gebeurt dan goed en netjes. Ga je het zelf doen, loop je het risico dat een tand van de boor afbreekt en dat kost vaak ook zoiets om te laten repareren.

• Joost1981_2
Thanx voor alle antwoorden. De 90mm is voor twee units.
Aan de andere kant zit een dakopbouw, dus vandaar dat het precies in die hoek moet. Gat achter de binnenunit kan niet, want dan zit de unit helemaal in de rechterbovenhoek. Condensafvoer komt lager te zitten.

Huis heeft nogal wat rare fratsen waardoor dit niet zo eenvoudig is. Airco staat ook een verdieping erboven

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:25
chrisborst schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:07:
Mijn tip, laat een betonboorbedrijf langs komen, die vragen 100 a 150 euro voor zo'n gat. Gebeurt dan goed en netjes. Ga je het zelf doen, loop je het risico dat een tand van de boor afbreekt en dat kost vaak ook zoiets om te laten repareren.
Voor een bakstenen muur heb je echt geen betonboorbedrijf nodig; die boor je zonder heel bijzonder gereedschap makkelijk zelf. Niet heel handig maar als het moet lukt dit nog met een dozenboor van 2 tientjes.

[ Voor 8% gewijzigd door assje op 12-08-2026 13:16 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:36
assje schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:15:
[...]

Voor een bakstenen muur heb je echt geen betonboorbedrijf nodig; die boor je zonder heel bijzonder gereedschap makkelijk zelf. Niet heel handig maar als het moet lukt dit nog met een dozenboor van 2 tientjes.
90mm door baksteen, kalkzandsteen en de spouw is wel net iets meer dan een dozenboor

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:12

hamsteg

Species 5618

Let op! @geforce5_guy heeft een terechte opmerking, condens afvoer! Kijk goed wat de eisen van installatie zijn, die handleidingen kun je vaak al gewoon downloaden. Ik heb Mitsubishi Heavy Industries unit en die mocht niet aan het plafond omwille van lucht aanvoer en condensatie.

Gatenboren kun je gewoon huren bij de bekende verhuurbedrijven. Ga niet martelen maar besteed die 20-40 Euro.

[ Voor 16% gewijzigd door hamsteg op 12-08-2026 13:21 ]

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

• assje
Bushie schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:19:
90mm door baksteen, kalkzandsteen en de spouw is wel net iets meer dan een dozenboor
Dat zeg ik; niet handig maar het lukt wel. Eerst een SDS boor door en door en dan buiten vandaan in 2 stappen en binnen vandaan in 2 stappen. Dat gat zit er gewoon binnen 20min in zelfs met hobbymateriaal; ik zou daar nooit iemand voor laten komen.

Als je beton gaat boren wordt het snel anders, dan is goed materiaal gewoon belangrijk en is uitbesteden snel een goede optie.

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 12-08-2026 13:24 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:43
chrisborst schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:07:
@Joost1981_2

Mooiste is als je het gat achter je binnenunit maakt, dan zie je niks.

Ik weet niet wanneer zoiets 100 euro kostte maar dat en je toch alleen al kwijt om die knakker naar je toe te laten rijden? Misschien als ze toevallig bij de buren zijn dat ze dan in de pauze even met de boor naar boven lopen. Maar speciaal ervoor laten komen lijkt me voor dat bedrag nooit uit kunnen.

En verder, wat @assje zegt, met wat hobbygereedschap kom je een eind. Of je huurt even zo een langere gatenboor.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• assje
No Hands schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:25:
Ik weet niet wanneer zoiets 100 euro kostte maar dat en je toch alleen al kwijt om die knakker naar je toe te laten rijden? Misschien als ze toevallig bij de buren zijn dat ze dan in de pauze even met de boor naar boven lopen. Maar speciaal ervoor laten komen lijkt me voor dat bedrag nooit uit kunnen.
Exact dat, dan heb je het echt over vriendendiensten.

Ik heb een betonboorder laten komen voor 2x220, 7x125, 1x75 en 3x50 de grootste door de gevel de rest door beton. Totale kosten €484 dus valt heel erg mee per gat, daar kon je echt zelf niet voor gaan tobben.

In mijn vorige woning dezelfde boorder voor één gat 125 in beton laten komen en dat kostte €175. Voor één gat van 90mm in de buitengevel verwacht ik dat je hetzelfde kwijt ben.

Persoonlijk koop ik dan liever voor dat geld goed materiaal (al hoef ik dat doorgaans niet omdat iemand in mijn omgeving het al heeft).

[ Voor 19% gewijzigd door assje op 12-08-2026 13:30 ]

• Joost1981_2
Boor gaat gewoon gehuurd worden bij Boels. Ben ik niet bang voor. Condensafvoer komt ook goed.
Het gaat mij om de constructie. Dank voor al het andere

• assje
Joost1981_2 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:30:
Eén gat van 90mm in de buitengevel hoef je echt niet over in te zitten.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:19
No Hands schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:25:
[...]

En verder, wat @assje zegt, met wat hobbygereedschap kom je een eind. Of je huurt even zo een langere gatenboor.
Bij mij in de omgeving zitten meerdere bedrijven die rond de 120 euro rekenen voor 1 gat door baksteen incl alles. Heb even verder rond gekeken en dat is een redelijk normaal bedrag. Gok dat het via werkspot nog goedkoper kan.

Bij de boels vragen ze 70 euro per dag voor zo'n boormachine met boor en 10 euro slijtagekosten. Dus 80 euro. Dan zou ik voor die 40 euro extra het lekker laten doen.

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Even nog ter info: Boor met afschot naar buiten. Niet andersom. Anders heb je kans dat je ooit water binnen krijgt.

• assje
chrisborst schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 15:02:
Bij de boels vragen ze 70 euro per dag voor zo'n boormachine met boor en 10 euro slijtagekosten. Dus 80 euro. Dan zou ik voor die 40 euro extra het lekker laten doen.
Daarom ben ik ook nooit zo van het huren. Voor dit gaatje koop je voor €80 ook de benodigde boormachine en boor en dan heb je voor de volgende keer. Omdat in mijn omgeving meer mensen zo denken hoef je zelden te huren :-)

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:36
Als je het binnen deel van de airco ook ik die hoek gaat hangen hou er rekening mee dat de unit en een stukje van de muur af moet hangen (check specs fabrikant) en dat de unit vanaf het plafond een stukje naar beneden moet hangen. Daarmee komt je gat ook lager. Bovendien is de doorvoer meestal onderin de airco binnenunit. Vanwege de condensafvoer is dat ook nodig. Water gaat omlaag en niet omhoog. Ander komt er een pompje en dat wil je liever niet.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16:55
Joost1981_2 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:30:
Boor gaat gewoon gehuurd worden bij Boels. Ben ik niet bang voor. Condensafvoer komt ook goed.
Voor de constructie hoef je niet bang te zijn want zo groot is dat gat nou ook weer niet en het is ook nog rond.
Ik zou wel wachten totdat je airco in bezit hebt zodat je precies kunt zien waar alle aansluitingen zitten en hoe de unit uiteindelijk kan komen te hangen.

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-08 08:26
De muur heeft meer dan genoeg draagkracht hiervoor. Bij mij moest het gat trouwens wel een stuk onder het plafond.. De airco moet namelijk aan de bovenzijde vaak lucht aan kunnen zuigen. Als deze strak tegen het plafond komt dan kan dat niet. En ik vroeg me nog af of 90mm niet erg groot is. Ik kan me herinneren dat ik 60mm heb laten boren.

Nog een laatste tip en een hele belangrijke. Zorg dat het gat na het aanbrengen van de leidingen extreem goed wordt dicht gemaakt met pur. Als er ook maar een klein beetje lucht van buiten naar binnen kan komen dan krijg je achter de airco unit condens. Dit was bij ons het geval namelijk. Het water stroomde letterlijk langs de muur naar beneden. De warme lucht van buiten condenseert dan aan de achterkant tegen de binnenuit van de airco en dit condens water loopt dan over je binnenmuur naar beneden. Dit wil je echt niet want dit is op een warme dag stiekem erg veel!!

NL - 1 x Venus E 3.0 v148, 1 x Venus E 3.0 v148.3 , BMS v113, VMS v119, API disabled, CT003 emulatie - Astrameter add-on, NUC10 watercooled + Home Assistant OS, custom integratie Marstek modbus

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:32
Ga je dit uit de losse pols doen, of met een steun? Lekker boven je macht werken ook...

Ik heb afgelopen weekend schuin 2 gaten geboord door de gevel van buiten naar binnen voor een monoblock warmtepomp. Gaten wat ruimer, 50mm diamantboor voor 32mm kunststof met isolatie. Mocht lelijk want komt toch kap over en binnen zit er een voorzetwand voor...

Zo even uit de losse pols met een boorhamer op boorstand en een SDS-Plus naar UNC adapter... gaten zijn groter dan 50mm geworden. Als dit zichtwerk was geweest had ik er nu keihard van gebaald. Ook niet van tevoren gecontroleerd, maar mijn boorhamer heeft gelukkig een slipkoppeling tegen vastslaan, anders had ik afgelopen weekend met 2 gebroken polsen gezeten.

• Joost1981_2
_JGC_ schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 12:20:
Ga je dit uit de losse pols doen, of met een steun? Lekker boven je macht werken ook...

Ik heb afgelopen weekend schuin 2 gaten geboord door de gevel van buiten naar binnen voor een monoblock warmtepomp. Gaten wat ruimer, 50mm diamantboor voor 32mm kunststof met isolatie. Mocht lelijk want komt toch kap over en binnen zit er een voorzetwand voor...

Zo even uit de losse pols met een boorhamer op boorstand en een SDS-Plus naar UNC adapter... gaten zijn groter dan 50mm geworden. Als dit zichtwerk was geweest had ik er nu keihard van gebaald. Ook niet van tevoren gecontroleerd, maar mijn boorhamer heeft gelukkig een slipkoppeling tegen vastslaan, anders had ik afgelopen weekend met 2 gebroken polsen gezeten.
Losse pols. Ik heb vaak genoeg inbouwdozen geplaatst in dit soort huizen, ik verwacht hetzelfde alleen wat dieper ;) Wat voor materiaal is je muur gemaakt dan?

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Als je geen boormachine hebt dan koop je de goedkoopste boormachine van parkside en een 90mm diamantboor van de toolstation or amazon en boor je dat gat in een paar minuutjes. Baksteen stelt niets voor. Dat heb ik zelfs met een accuboormachine van de makita nog gedaan.

Maar 90mm klinkt wel wat fors voor een paar leidingen. Kan je niet met 65mm oid uit? Wat moet er allemaal doorheen dat het gat zo groot moet zijn?

[ Voor 24% gewijzigd door LED-Maniak op 13-08-2026 12:54 ]

Airco draadloze temperatuur sensor - ClimaControl voor smarthomes. Mitsubishi, Panasonic, LG.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:32
Joost1981_2 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 12:44:
[...]

Losse pols. Ik heb vaak genoeg inbouwdozen geplaatst in dit soort huizen, ik verwacht hetzelfde alleen wat dieper ;) Wat voor materiaal is je muur gemaakt dan?
Ging in mijn geval om baksteen, halfsteens muur. Boren op 2 meter hoogte onder de dakgoot. Die boor die ik hierboven link heeft geen centerpunt, dus je moet er iets omheen maken om de boor op z'n plek te houden.

Ik heb ook zat inbouwdozen geplaatst, maar boren in gipsplaat met centerpunt is wat anders dan zo'n unit van 40cm + 15cm adapter aan je boormachine boven je macht.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16:55
sygys schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 12:06:

Nog een laatste tip en een hele belangrijke. Zorg dat het gat na het aanbrengen van de leidingen extreem goed wordt dicht gemaakt met pur. Als er ook maar een klein beetje lucht van buiten naar binnen kan komen dan krijg je achter de airco unit condens. Dit was bij ons het geval namelijk. Het water stroomde letterlijk langs de muur naar beneden. De warme lucht van buiten condenseert dan aan de achterkant tegen de binnenuit van de airco en dit condens water loopt dan over je binnenmuur naar beneden. Dit wil je echt niet want dit is op een warme dag stiekem erg veel!!
Weet je zeker dat je condensafvoer van de lekbak niet verstopt zat. Als die vol is dan loopt ie over.
Pagina: 1