Ervaringen gezocht: Bouwbegroting (eigen beheer/afbouw casco

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rene2322
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:47
Wij laten binnenkort een woning casco bouwen en gaan zelf de afbouw in eigen beheer (laten) uitvoeren. Voor de hypotheek eist de bank een formele bouwbegroting, opgesteld en ondertekend door een officieel geregistreerde bouwonderneming. Mijn eigen begroting accepteren ze helaas niet.

Het probleem
Het blijkt in de praktijk ontzettend lastig om een aannemer te vinden die hier tijd in wil steken. Ik heb bij werkelijk alle pogingen direct open kaart gespeeld en aangegeven dat ik netjes betaal voor de uren en expertise om de begroting te maken. Toch haken partijen telkens af zodra ze horen dat ze het uiteindelijke werk niet mogen uitvoeren.

Mijn plan
Om de drempel voor een bouwbedrijf zo laag mogelijk te maken, wil ik al het voorwerk zelf doen. Denk aan een complete uittrekstaat (m², m1, stuks) op basis van de bouwtekeningen en een opzet in een Excel-matrix, zodat een aannemer alleen nog de tarieven hoeft te checken en zijn stempel/krabbel hoeft te zetten.

Mijn vragen aan jullie:
  1. Hebben mede-Tweakers ervaring met dit specifieke probleem bij zelfbouw/afbouw, en hoe hebben jullie dit opgelost?
  2. Hoe gedetailleerd moet dit 'boekwerk' voor de bank idealiter zijn? (Heeft iemand wellicht een geanonimiseerd voorbeeld of format ter inspiratie?)
  3. Zijn er alternatieve routes die ik over het hoofd zie (bijv. onafhankelijke calculatiebureaus die dekkend zijn voor de bank)?
Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De vraag is of je die vraag bij een aannemer moet neerleggen, die berekent immers alles op basis van "als wij het werk uitvoeren". Ik denk dat je op zoek moet naar een bouwcalculator (soms doen constructeurs dat ook). Die hebben geen belang bij de uitvoering.

Ook is de indicatie van een aannemer geen goede indicatie voor zelfbouw, want (zonder direct te oordelen) de ervaring van een aannemer scheelt enorm in doorlooptijden, kosten door mislopen van planning, veel minder materiaalverlies etc.

[ Voor 31% gewijzigd door pagani op 12-08-2026 11:36 ]