SMA Sunny Tripower Smart Energy + Home Manager 2.0 — extern

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MitrasVA
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 12-08 14:13
Doel Ik wil mijn thuisbatterij prijs-gestuurd aansturen op het dynamische ENTSO-E/EPEX-kwartiertarief met mijn eigen energiemanagement (Home Assistant / EMHASS / Node-RED), in drie scenario's:
  1. Bij negatieve injectieprijs: niet injecteren maar PV-overschot in de batterij.
  2. 's Nachts laden uit het net bij lage prijs (t.o.v. dure ochtendpiek).
  3. Bij hoge injectieprijs: batterij gericht naar het net ontladen (mits genoeg PV om te hervullen).
Installatie
  • SMA Sunny Tripower 8.0 SE (STP8.0-3SE-40), FW 4.7.32.R
  • Sunny Home Manager 2.0 (actief als energiemanager + netmeter)
  • BYD Battery-Box Premium HVS ~20,5 kWh, ~9,1 kWp PV, België
  • Modbus TCP aan (poort 502, unit-id 3)
Wat ik al heb uitgezocht/getest
  • Modbus lezen én schrijven werkt. Ik kan het CmpBMS-blok schrijven (40236 OpMod, 40793 BatChaMinW, 40795 BatChaMaxW, 40797 BatDschMinW, 40799 BatDschMaxW, 40801 GridWSpt) en de actief-vermogen-weg (40210=1079 externe setpoint, 40151=802, 40149 signed W).
  • Batterij → net is fysiek mogelijk: ik zag meetbare injectie zonder PV.
  • Maar met een actieve SHM2 is de sturing niet deterministisch. In tests van 8 min (setpoint elke 10 s):
    • GridWSpt = −2000 W (Pad B): gemiddeld ~12 W injectie, de SHM2 hield de batterij op huislast-dekking.
    • 40151=802 + 40149=+2000 W (Pad A): gemiddeld ~124 W, oscillerend met import-pieken.
    • Zelfs "hold" (40799=0) werd met tussenpozen overruled.
  • "Prognosebasiertes Laden" staat al uit; batterij-ontladingsgrenzen staan al op 0%/100%. Dat helpt niet — de SHM2 blijft via Speedwire zelfconsumptie afdwingen.
  • Naar mijn begrip is de oplossing: energiemanagement → "Geen sturing door SMA energiemanagement" (Keine Steuerung durch SMA Energiemanagement), SHM2 behouden als netmeter, en op de omvormer het terugvalgedrag zetten (WCtlCom.CtlComMssMod = terugvalwaarden overnemen, FlbBatWMax/FlbBatWMin = 0). Maar die instelling zie ik op eigenaar-rol in Sunny Portal niet (lijkt Fachmann-only), en de lokale web-UI van de HM2 is niet bruikbaar.
Mijn vragen aan jullie
  1. Heeft iemand met STP Smart Energy + Home Manager 2.0 de SHM2 succesvol uit het batterijbeheer gehaald (meter-only) zodat externe Modbus-sturing autoritair werd? Hoe precies (menupad/rol)?
  2. Toegang/toelatingen: kan dit op eigenaar-rol, of is een Fachmann/installateur-account in Sunny Portal nodig? Had je een erkend vakman nodig, en/of een Grid-Guard-code? Welke toegangsniveaus precies?
  3. Voor scenario 3 specifiek: krijgt iemand een stabiele, gestuurde ontlading naar het net op de STP SE? Via GridWSpt (40801) of via 40149? Wat is de juiste tekenconventie en welke OpMod-waarde (2424/2289/2290)?
  4. Alternatieven die jullie zouden aanraden (bv. EVCC-stijl continu herschrijven, of de SHM2 vervangen door een SMA Energy Meter)?
Alle ervaringen welkom

Alle reacties

• hottink
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:40
Ik heb ook een SMA Sunny Tripower Smart Energy omvormer (10kW) met in de meterkast de SMA Sunny Homemanager 2.0 en een BYD HVM+ 19.3kWh batterij daar aan gekoppeld.

De besturing gebeurd met een combinatie van de eigen SMA Homemanager en Loxone voor de speciale wensen zoals batterij met netstroom laden wanneer het goedkoop is of vanuit de batterij naar het net ontladen als de prijs gunstig is, danwel beperking van terugleveren aan het net.

Ik heb in de SMA nieuwere firmware (v4.8.29.R) zitten die nodig was voor de BYD HVM+ , misschien dat daar ook nog een verschil zit.

Nu kan ik met 3 modbus registers alles besturen buiten de SMA Homemanager om zonder dat ze mekaar in de weg zitten en kan ook nog gewoon gebruik maken van de SMA regeling.

Ik gebruik alleen register 40151, 40149 en 40023, de andere registers die je noemt gebruik ik niet. Wat wel belangrijk is dat ik de genoemde register met tussenpozen van bijvoorbeeld 50 sec blijf sturen anders val je in de time-out en pakt de SMA het weer zelf over.

40151 (write only, Unsigned32) Inverter.WModCfg.WCtlComCfg.WCtlComAct

·         802 = externe regeling actief

·         803 = SMA regeling actief

40149 (write only, Signed32) Inverter.WModCfg.WCtlComCfg.WSpt

·         -2000 (negatief) = 2000W geforceerd laden (laden batterij uit het net)

·         1500 (positief) = 1500W geforceerd ontladen (terugleveren aan het huis / net)

40023 (write only, Signed16) Inverter.WModCfg.WCtlComCfg.WNomPrc

·         0 = Stop terugleveren (0,00 % vrijgave terugleveren)

·         5000 = tot 50,00 % (vermogen van de omvormer) terugleveren aan het net mogelijk

·         10000 = tot 100,00 % terugleveren aan het net mogelijk

De parameters heb ik uit de lijst van SMA (PARAMETER-HTML_STPxx-3SE-40_30109R_V11)