SMA Sunny Tripower Smart Energy + Home Manager 2.0 — extern

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MitrasVA
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 00:06
Doel Ik wil mijn thuisbatterij prijs-gestuurd aansturen op het dynamische ENTSO-E/EPEX-kwartiertarief met mijn eigen energiemanagement (Home Assistant / EMHASS / Node-RED), in drie scenario's:
  1. Bij negatieve injectieprijs: niet injecteren maar PV-overschot in de batterij.
  2. 's Nachts laden uit het net bij lage prijs (t.o.v. dure ochtendpiek).
  3. Bij hoge injectieprijs: batterij gericht naar het net ontladen (mits genoeg PV om te hervullen).
Installatie
  • SMA Sunny Tripower 8.0 SE (STP8.0-3SE-40), FW 4.7.32.R
  • Sunny Home Manager 2.0 (actief als energiemanager + netmeter)
  • BYD Battery-Box Premium HVS ~20,5 kWh, ~9,1 kWp PV, België
  • Modbus TCP aan (poort 502, unit-id 3)
Wat ik al heb uitgezocht/getest
  • Modbus lezen én schrijven werkt. Ik kan het CmpBMS-blok schrijven (40236 OpMod, 40793 BatChaMinW, 40795 BatChaMaxW, 40797 BatDschMinW, 40799 BatDschMaxW, 40801 GridWSpt) en de actief-vermogen-weg (40210=1079 externe setpoint, 40151=802, 40149 signed W).
  • Batterij → net is fysiek mogelijk: ik zag meetbare injectie zonder PV.
  • Maar met een actieve SHM2 is de sturing niet deterministisch. In tests van 8 min (setpoint elke 10 s):
    • GridWSpt = −2000 W (Pad B): gemiddeld ~12 W injectie, de SHM2 hield de batterij op huislast-dekking.
    • 40151=802 + 40149=+2000 W (Pad A): gemiddeld ~124 W, oscillerend met import-pieken.
    • Zelfs "hold" (40799=0) werd met tussenpozen overruled.
  • "Prognosebasiertes Laden" staat al uit; batterij-ontladingsgrenzen staan al op 0%/100%. Dat helpt niet — de SHM2 blijft via Speedwire zelfconsumptie afdwingen.
  • Naar mijn begrip is de oplossing: energiemanagement → "Geen sturing door SMA energiemanagement" (Keine Steuerung durch SMA Energiemanagement), SHM2 behouden als netmeter, en op de omvormer het terugvalgedrag zetten (WCtlCom.CtlComMssMod = terugvalwaarden overnemen, FlbBatWMax/FlbBatWMin = 0). Maar die instelling zie ik op eigenaar-rol in Sunny Portal niet (lijkt Fachmann-only), en de lokale web-UI van de HM2 is niet bruikbaar.
Mijn vragen aan jullie
  1. Heeft iemand met STP Smart Energy + Home Manager 2.0 de SHM2 succesvol uit het batterijbeheer gehaald (meter-only) zodat externe Modbus-sturing autoritair werd? Hoe precies (menupad/rol)?
  2. Toegang/toelatingen: kan dit op eigenaar-rol, of is een Fachmann/installateur-account in Sunny Portal nodig? Had je een erkend vakman nodig, en/of een Grid-Guard-code? Welke toegangsniveaus precies?
  3. Voor scenario 3 specifiek: krijgt iemand een stabiele, gestuurde ontlading naar het net op de STP SE? Via GridWSpt (40801) of via 40149? Wat is de juiste tekenconventie en welke OpMod-waarde (2424/2289/2290)?
  4. Alternatieven die jullie zouden aanraden (bv. EVCC-stijl continu herschrijven, of de SHM2 vervangen door een SMA Energy Meter)?
Alle ervaringen welkom