Vraag

• Gaart
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 07-09 20:25
Goedeavond,

Ik hoop dat iemand me kan helpen met mijn 2 marstek Venus e3. Ik heb een 1 fase meterkast en een p1 meter van Marstek in een actieve splitter zitten samen met een P1 meter van homewizzard.

Ik heb een 2.4 GHz IOT wifi netwerk waar de accu’s opzitten. Ik heb mesh uitstaan op mijn deco wifi netwerk, accu’s staan op zolder en op de 1 of andere manier blijven de accu’s pendelen, snacht opladen. Ik dacht dat alles goed werkte maar aan mn energie rekening te zien was die verdubbeld. Verder heb ik 2 aparte groepen laten maken voor mn accu’s om de 2500 watt laden/ontladen te kunnen gebruiken

Handmatig werkt alles prima maar zelfconsumptie is drama en dat is toch waar ik ze voor wil gebruiken. 0 op de meter.

Ik heb een aanvraag staan voor 3 fase aansluiting

Wat doe ik verkeerd? Ik hoop dat iemand me wil helpen hiermee.

Alle reacties

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-09 18:00
Missvhien heb je een oud type digitale / slimme meter. DSMR4. Deze updaten de P1 poort om de 10 seconden. Dat is erg traag, DSMR5, doet dit om de seconde. Er loopt een aanvraag naar 3 fase, dan word dit opgelost. Als je het nu op wil lossen is een CT002 mogelijk die meet zelf de stroom, dus veel sneller.

• Gaart
Bedankt voor je reactie,

Ik heb een E350 Landis+gyr smr 5.0 slimme meter. Dat moet toch goed wezen?

Marstek zegt in mn ticket dat de accu’s dichter bij de router moeten staan, zou dit helpen? Ze staan nu op zolder. Ik heb al veel geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar. Mischien toch maar een ct002 aanschaffen.

Iemand nog een goeie tip voor me?

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Gaart schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:23:
Bedankt voor je reactie,

Ik heb een E350 Landis+gyr smr 5.0 slimme meter. Dat moet toch goed wezen?

Marstek zegt in mn ticket dat de accu’s dichter bij de router moeten staan, zou dit helpen? Ze staan nu op zolder. Ik heb al veel geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar. Mischien toch maar een ct002 aanschaffen.

Iemand nog een goeie tip voor me?
Zonder data is er geen kaas van te maken? Heb je een systeem dat je P1 meter uitleest en bijhoudt? Home Assistant, HomeWizard, etc? Heb je logging van de beide Marsteks? Wat staan die te doen?

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:48

martijn v o

Certified by Enphase

je SSID naam van het netwerk (2.4 GHz) bevat geen spaties en geen lange naam? probeer die anders eens te wijzigen naar een simpele naam.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Gaart
Ik gebruik de homewizzard om info uit te halen. Ik check ook de slimme meter zelf. De meter vliegt van 2500 watt laden naar 2500 watt ontladen. Ook ‘s nachts laden beide accu’s, ik heb er nu ook 1 vaste internet aansluiting gegeven. Niks helpt, alleen handmatig gaat goed, maar daar heb ik ze niet voor gekocht om er overdags druk mee te wezen. Ook als ik 1 accu helemaal uitzet en verwijder pendelt de andere nog. De accu’s blijven alleen rustig als ze op 12% zijn ‘s nachts.

Ww IOT wifi is simpel met alleen een uitroepteken en een naam

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X5wPiVX44-2FtYZ8kKuyAM9bIrg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5JEz1C91gLXFcinlOVgLwkaF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDu3zM8SdyfOk_OUUEsql7J3kns=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dPK6jhmU5eJHsIwYEeKeVWgE.png?f=fotoalbum_large

• 0xygen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-09 21:10
@Gaart Heb je inmiddels al een oplossing gevonden? Ik loop tegen het zelfde manko aan bij mijn ouders. Zij hebben dezelfde energiemeter thuis. Ik probeer ook 2 Venus v3 daar in zelfconsumpie modus goed te laten functioneren op een 1 fase aansluiting. De batterijen zitten op firmware v150 en de ct0003 op v117.

Update 18-08:

De Marstek CT003 leest het actuele vermogen uit via de P1-poort van mijn Landis+Gyr E350. Deze meter werkt met een relatief traag meet-/update-interval van ongeveer 10 seconden. Daardoor krijgt de batterijregeling niet continu de actuele netbelasting door. Bij snelle veranderingen in verbruik of zonneproductie reageert de batterij dus met vertraging, wat zichtbaar is als schommelingen en overshoot in het laden en ontladen. Na tussenkomst van Marstek support zijn er wat parameters aangepast waardoor de accu's iets milder reageren op schommelingen in opwek / verbruik.

De CT003 wordt uiteindelijk vervangen door een Marstek CT002. Deze meet het vermogen rechtstreeks met een CT-klem in de meterkast en is daardoor niet afhankelijk van de P1-updatefrequentie van de slimme meter.

Hierdoor krijgt de Venus de actuele netbelasting veel sneller binnen en kan de batterij sneller en stabieler reageren op veranderingen in verbruik en teruglevering.

[ Voor 62% gewijzigd door 0xygen op 18-08-2026 12:04 ]

• Gaart
@0xygen, nee ik ben nog geen stap verder helaas. Ik heb inmiddels een ct002 meter in huis liggen en 7 sep krijg ik een 3 fase aansluiting. Dat is eigenlijks mijn laatste hoop, handmatig werkt het prima maar zelfconsumptie is drama. Ik zou niet meer weten wat ik moet doen om dit te verhelpen, als iemand me kan helpen zou ik dat zeer waarderen.

• 0xygen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-09 21:10
Gaart schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 21:30:
@0xygen, nee ik ben nog geen stap verder helaas. Ik heb inmiddels een ct002 meter in huis liggen en 7 sep krijg ik een 3 fase aansluiting. Dat is eigenlijks mijn laatste hoop, handmatig werkt het prima maar zelfconsumptie is drama. Ik zou niet meer weten wat ik moet doen om dit te verhelpen, als iemand me kan helpen zou ik dat zeer waarderen.
Ik heb vandaag de CT002 geplaatst. Dat was de oplossing. Beide accu's gedragen zich nu volgens verwachting.

• Gaart
@0xygen, fijn om dat te horen. Dan hoop ik dat dat ook de oplossing voor mij is. Ik wacht ff tot ze bij mij de 3-fase meter hebben geplaatst en dan plaatst ik direct de ct002 erin. Bedankt voor je terugkoppeling 👍🏼. Als het bij mij ook werkt laat ik het weten
Pagina: 1