Houtskelet bouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• shooterke
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 19-08 17:17
Wij wonen nu toch al enkele jaren in onze nieuwbouw houtskelet , er ontstaan steeds weer nieuwe scheuren nu bv in het plafond een rechte lijn die nu open is gekomen. Ook onze ramen vooral op het verdiep en rondom onze trap en de hoeken van de muren tonen scheuren. Is dit puur het leven van het skelet of moet ik me zorgen maken?

Alvast bedankt

Alle reacties

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:28
Zonder (goede) foto's is het lastig beoordelen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• shooterke
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v4-xLfA2yJO6qku3ahJ_C2ScxKE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eO6W4KyolLjT7DpsRwlQXWcm.jpg?f=fotoalbum_large

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:45
Ik heb zelf geen ervaring met houtskelet woning maar zijn er vergelijkbare woningen in de buurt en hebben die soortgelijke ervaringen? Al contact gehad met de leverancier of bouwer van de woning?

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23:43
Is dit bij de gipsplaatovergang? Lijkt wel een erg rechte lijn.

Is het dubbel gegipst plafond en of wanden met achterhout?

• shooterke
Gipsplaat op houten balken geschroefd, zover ik er iets van ken, deze foto deze avond naar bouwfirma gestuurd, andere scheuren kreeg ik te horen dat het door het zetten komt

• shooterke
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DKPV_lWb4NU140uGWfjnTDOPxBw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iMGLuweNTm0NabMZW85hkM3o.jpg?f=fotoalbum_large

• shooterke
Dat was voor het plaatsen van gyproc

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23:43
Misschien even stopcontact erafhalen of plafonddoos oid. Om te zien wat de opbouw is. Als alles enkel is, en niet goed verspringt, heb je sowieso meer kans op deze scheuren.

Lopen de scheuren in de hoeken ook zo? Kan ook niet ingesneden zijn en niet goed gekit. Kit is beweeglijker, normaal stuc praktisch niet. De hoeken zet je vast met band en bijv. Uniflott. Dat bevat meer bindmiddel en kan het beter opvangen.

• shooterke
Is een scheur in plafond Gyproc plaat , daar zitten geen stopcontacten ofzo. Ik post morgen ofzo meer foto's van de andere scheuren die ik heb

• wouter079
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:37
In een vorige woning (geen houten skeletbouw) waren een soort plastic strips verwerkt in de hoeken van kamers. Deze strepen lijken veel op die strips. Misschien zitten die in de muur verwerkt? Kan mij goed voorstellen dat als je die mee stuct je dit soort scheuren krijgt. Verdacht recht zoals anderen ook aangeven.

Woon momenteel juist wel in houten skeletbouw, maar dan uit de jaren 80. Ben dit soort scheuren daar nooit tegengekomen.

• shooterke
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sexSMOV0A5xdQ5i8tMOQ05vt_Xs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/apvCJrTrq9Wg9Fj6WU2x78YZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/35jVVkDVDEH2PDa3kmBCjyvnvmQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KEVxS5UmYlQjBVj2LkO8IHe9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-eLNhBmqeU63sD3XTuII4aMoiZ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9nhu3oXxQXNxxZeD8bNb0X69.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aWSvDxx31Hmh0uiKSRyr-FU2wBM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n4aGlDb88tp2vkP4PvQmMU2y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7yDKI6DmZ0Md5HKyidwb4tolpgk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X9XqOkZ32LPyim1VqkvrfcZH.jpg?f=fotoalbum_large

• shooterke
Mijn andere scheuren

• shooterke
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmbsmeDUy_WGX-ezIpWymjjsA3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R692XvHitaLWxInHsMAwCWO5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/702Uo7yPpIz64FvJ8xmslD9XNa4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/faSg45eHaatlUBph2huopwlX.jpg?f=fotoalbum_large

• shooterke
wouter079 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 00:16:
In een vorige woning (geen houten skeletbouw) waren een soort plastic strips verwerkt in de hoeken van kamers. Deze strepen lijken veel op die strips. Misschien zitten die in de muur verwerkt? Kan mij goed voorstellen dat als je die mee stuct je dit soort scheuren krijgt. Verdacht recht zoals anderen ook aangeven.

Woon momenteel juist wel in houten skeletbouw, maar dan uit de jaren 80. Ben dit soort scheuren daar nooit tegengekomen.
Is niet bezet geweest Gyproc plaaten die daarna geschilderd zijn

• shooterke
Bouwfirma gaat volgende week komen kijken wordt vervolgd

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:04

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als de ruwbouwfase, zoals op de foto zichtbaar is, flink nat is geweest, kun je verwachten dat er gedurende een langere periode meer scheurvorming optreedt.

Tijdens de bouw kun je overigens behoorlijk wat doen om scheuren te beperken, bijvoorbeeld door een kleinere h.o.h.-afstand aan te houden, achterhout in de hoeken toe te passen, een kleine afstand tussen de gipsplaten te houden zodat je een goede paddenstoelhechting krijgt en wapeningsgaas toe te passen.

De foto is eigenlijk te vroeg genomen om goed te kunnen beoordelen in hoeverre dit allemaal is toegepast. Er zijn verder helaas ook weinig voortekenen die erop wijzen dat er extra aandacht aan is besteed. Daarom vermoed ik dat hier het minimale is uitgevoerd en dat je daardoor meer scheurvorming kunt verwachten.

De scheurvorming rondom het kozijn is overigens een bekende. dat gebeurd vrij vaak, de laatste foto is vooral interesant, dat is een vorm van een scheur die je bij hsb niet verwacht bij krimpen/uitzetten/ zetting

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:49
Net op de radio dat door de aanhoudende droogte er meer schade aan woningen wordt gemeld. Grond verdroogt, funderingen zetten zich en een gebouw scheurt.

Enige voordeel aan deze scheuren is dat het nu openstaat en je er een knappe kitvoeg in kunt zetten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• shooterke
twain4me schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 08:25:
Als de ruwbouwfase, zoals op de foto zichtbaar is, flink nat is geweest, kun je verwachten dat er gedurende een langere periode meer scheurvorming optreedt.

Tijdens de bouw kun je overigens behoorlijk wat doen om scheuren te beperken, bijvoorbeeld door een kleinere h.o.h.-afstand aan te houden, achterhout in de hoeken toe te passen, een kleine afstand tussen de gipsplaten te houden zodat je een goede paddenstoelhechting krijgt en wapeningsgaas toe te passen.

De foto is eigenlijk te vroeg genomen om goed te kunnen beoordelen in hoeverre dit allemaal is toegepast. Er zijn verder helaas ook weinig voortekenen die erop wijzen dat er extra aandacht aan is besteed. Daarom vermoed ik dat hier het minimale is uitgevoerd en dat je daardoor meer scheurvorming kunt verwachten.

De scheurvorming rondom het kozijn is overigens een bekende. dat gebeurd vrij vaak, de laatste foto is vooral interesant, dat is een vorm van een scheur die je bij hsb niet verwacht bij krimpen/uitzetten/ zetting
Die laatste foto van die grote scheur had bouwfirma gezegd dat dit komt door dat het punt daar de zwaarste belasting krijgt

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:21
Gescheurde kitranden (kozijn, trap) zou ik me niet te druk om maken, gewoon bij de volgende schilderbeurt opnieuw kitten. Ook de scheur in de hoek zou ik even mooi insnijden in de hoek en dan kitten met anti crack kit. Als het echt veel krimp te verduren krijgt kun je ook hybriseal 2ps gebruiken, die kan nog wat meer opvangen. De scheur van de laatste foto krijg je lastiger weg. Ik snap niet helemaal waar die vandaan komt, maar ik ben bang dat daar echt brede fibafuse oid overheen moet voor dat je die netjes krijgt.

Ik woon zelf in een houten huis, bij mij zijn alle wanden voorzien van OSB achter het gips, en alle AK naden zijn eerst dichtgezet met fibafuse en uniflot, voordat het verder is afgewerkt. Dat gaat echt niet zo maar scheuren.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• shooterke
big bang schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:41:
Gescheurde kitranden (kozijn, trap) zou ik me niet te druk om maken, gewoon bij de volgende schilderbeurt opnieuw kitten. Ook de scheur in de hoek zou ik even mooi insnijden in de hoek en dan kitten met anti crack kit. Als het echt veel krimp te verduren krijgt kun je ook hybriseal 2ps gebruiken, die kan nog wat meer opvangen. De scheur van de laatste foto krijg je lastiger weg. Ik snap niet helemaal waar die vandaan komt, maar ik ben bang dat daar echt brede fibafuse oid overheen moet voor dat je die netjes krijgt.

Ik woon zelf in een houten huis, bij mij zijn alle wanden voorzien van OSB achter het gips, en alle AK naden zijn eerst dichtgezet met fibafuse en uniflot, voordat het verder is afgewerkt. Dat gaat echt niet zo maar scheuren.
Laatste foto volgens bouwfirma komt daar veel belasting op, zij zouden alle scheuren herstellen van zodra wij go geven huis is jammer genoeg nog maar 3 geschilderd en geen budget meer voor opnieuw te verven. Bouwfirma komt volgende week normaal langs ga dit nog is extra aankaarten

• shooterke
Scheuren in de hoeken zou slechte afkitting zijn volgens hun, terug afkitten. Grote scheur in muur gaan ze bekijken. Rechte lijn in woonkamer zou net naast de voegband zijn terug plakken en schilderen

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:55

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Daar ben ik persoonlijk minder fan van, ik gebruik altijd papierband ipv gaas, omdat papierband vele malen sterker is dan gaas.

Maar het kost meer moeite/tijd om papierband goed te krijgen.

De Nederbelg !

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:21
Jellabie schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:25:
[...]

Daar ben ik persoonlijk minder fan van, ik gebruik altijd papierband ipv gaas, omdat papierband vele malen sterker is dan gaas.

Maar het kost meer moeite/tijd om papierband goed te krijgen.
Probeer eens fibafuse. Net zo sterk, of sterker, als papier maar geen luchtbellen. Voordeel van gaas is dat het plakt, fibafuse niet, dus nog altijd wel iets meer moeite dan gaas.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Pagina: 1