Offerte Daikin multi-split en 2 binnenunits

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• zeeforelNL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:33
Beste mensen hier, in verband met een gewenste uitbreiding van ons arsenaal aan airco-units, heb ik een offerte laten opmaken. Ik heb het idee dat het wat aan de hoge kant is. Ben benieuwd wat jullie hier van vinden.

Overigens begrijp ik goed, dat we momenteel door weer afgelopen tijd wellicht in een hause van aanvragen zitten en dat de branche hiervan kan "profiteren" door hogere prijzen.

Daarnaast heb ik de aanvraag gedaan bij een installateur die ook een andere soortgelijke installatie heeft aangelegd bij ons in huis. Bovendien 1 die ook al een flink aantal jaar bestaat (zeker 10-15 jaar) en waar we ook service laten doen. Wellicht moet ik de zekerheid dat zo'n bedrijf er ook over 2 jaar nog is betalen?

De prijzen kwamen gewoon van een standaard lijstje (schat marge op 100% gezien groothandelsprijzen). Het zou goed kunnen dat wij met onze redelijk eenvoudige montage betalen voor klanten met een moeilijker project.

De vraag:
  • Multisplit buitenunit in voortuin
  • 1 binnenunit in woonkamer/keuken + 1 binnenunit in kamer boven keuken
  • Niet superlange bekabeling/bebuizing nodig, denk een route van max 2 x 8 meter.
Offerte 1 (Daikin):
  • 2 MXM 50 A multi-split
  • Perfera FTXM 25
  • Stylish FTXA 42 AW
  • Condenspomp + 2x Big Foot balken.
  • Totaal (met beetje korting): EUR 7000
Offerte 2 (Daikin):
  • 2 MXM 68 A multi-split
  • Rest zelfde
  • Totaal (met beetje korting): EUR 7750
Ik overweeg overigens nog een ander bedrijf om een offerte te vragen.

Alvast bedankt voor de moeite en input.

Alle reacties

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:06
Nou is dat best een tijd geleden, maar ik heb zo''n 6/7 jaar geleden voor 5 binnenunits met 3 singlesplit en één multisplit unit buiten (alles van Haier) in totaal zo'n 10k betaald, dus 7k voor zo'n kleine installatie lijkt idd aan de hoge kant.

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:45
Je vraagt een airco op het warmste moment van het jaar. Dat heeft mogelijks veel meer invloed dan je wil.

Vraag nog een aantal prijzen om te vergelijken of wacht een aantal maanden.

Ik vermoed trouwens dat de buitenunit uit offerte 1 geschikter is dan die andere.

[ Voor 18% gewijzigd door sonina op 12-08-2026 09:05 ]

• zeeforelNL
sonina schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:03:
Je vraagt een airco op het warmste moment van het jaar. Dat heeft mogelijks veel meer invloed dan je wil.

Vraag nog een aantal prijzen om te vergelijken of wacht een aantal maanden.

Ik vermoed trouwens dat de buitenunit uit offerte 1 geschikter is dan die andere.
@Sonina dank. Waarom denk je dat die 50 geschikter is dan de grotere 68?

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Nu online
Zou toch wat googlen als ik jou was, er zijn bedrijven die online aanbieden, incl montage, die veel goedkoper lijken.

• zeeforelNL
Linux gebruiker schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 19:15:
Zou toch wat googlen als ik jou was, er zijn bedrijven die online aanbieden, incl montage, die veel goedkoper lijken.
Dank voor je reactie, maar ik weet alleen niet of ik in zee moet gaan met dergelijke "cowboys". Maar ja dan moet ik betalen natuurlijk. Of, zoals genoemd, nog even wachten tot de koude intreedt?

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Bij https://www.mijnklimaatshop.nl/ zit ik voor de 3 apparaten al ruim over de €4k heen, met hun ingebruikstelling zit je al over de €5k heen.

Dus dan heb je €2k voor het monteren, big foots, klein materiaal, garantie etc. En ik zie dat zo'n condenspompje ook gruwelijk duur is.
En 8m leiding is nu ook weer niet niks, wil je er nog een stukje goot bij, is ook weer zo €100 plastic + arbeid.

€7k is geen 'het is winter en ik verveel me'-prijs, maar ook niet onrealistisch.

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Nu online
zeeforelNL schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:20:
[...]

Dank voor je reactie, maar ik weet alleen niet of ik in zee moet gaan met dergelijke "cowboys". Maar ja dan moet ik betalen natuurlijk. Of, zoals genoemd, nog even wachten tot de koude intreedt?
Als je dit soort bedrijven cowboys noemt, mij goed, ieder bedrijf dat met koelinstallaties, warmtepompen, airco's werkt moet minimaal https://stek.nl/ gecertificeerd zijn, denk je dat gerenommeerde bedrijven hun installaties door cowboys laten verhandelen en installeren?

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:45
Die 2 MXM50 gaat voldoen als buitenunit omdat die beide binnenunits nooit beide continue vol vermogen gaan draaien. Doe trouwens een berekening voor het nodige vermogen, kan je zelf ook even vergelijken.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Een 6.8 installeren is hier bizar, idd de kleinere doen.

Elke installateur heeft het nu druk, dus voor de hitte van deze zomer is het mosterd na de maaltijd. Kun je niet beter in november nog een keer vragen?

En ja, ook bij een andere partij nog eens vragen. Het bedrag hier is best fors. Wellicht ook MHI offerte vragen, die zijn meestal wat goedkoper en hebben een lokale API. Voor mij is dat bij Daikin een dealbreaker (vroeger hadden die wel een lokale API).

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
zo uit een aanbieder hier in de buurt

Daikin

Daikin Multi Split 2MXM50N met Perfera FTXM35A en Perfera FTXM25A Airco en Montage

€5.099,00€4.699,00

op voorraad

Actie alleen geldig voor installatie in September 2026 - VOL=VOL actie

NIEUWE 2025 MODEL. Geschikt voor ruimte(s) van 35 m2 en 25 m2

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:24
Met airco montage heb ik zelf ondervonden dat die prijsstunters leuk lijken maar totaal ongeschikt zijn om airco's te installeren, wij hebben in het verleden airco's laten installeren en het bedrijf (zo'n prijsstunter, noem geen namen) was met 6 uurtjes klaar. De airco werkte maar het kon allemaal beter.

Het huis ervoor eenzelfde installatie en een goed aangeschreven bedrijf, 16 uur werk en het werkte perfect.

Ons huidige huis zijn tijdens de bouw alle leidingen al in de muur gelegd, hier 3 airco's laten installeren door een installateur en deze was in zijn eentje ook 2 dagen bezig, vooral het vacuüm en afpersen (of wat ze allemaal precies doen) kost enorm veel tijd, bij eentje ging het niet goed en heeft het apparaat de dag erna nog 5 uur aan de airco gehangen. Ook deze airco's werken tot op heden perfect.

Ik ben zelf geen fan van multisplit, deze gaat vaak pendelen tussen twee airco's, dus mocht je met deze warme dagen denken, waar blijft de koude lucht, dan kan het zijn dat juist de andere airco aan het koelen is.

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
FabianGTI schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:03:
Met airco montage heb ik zelf ondervonden dat die prijsstunters leuk lijken maar totaal ongeschikt zijn om airco's te installeren, wij hebben in het verleden airco's laten installeren en het bedrijf (zo'n prijsstunter, noem geen namen) was met 6 uurtjes klaar. De airco werkte maar het kon allemaal beter.

Het huis ervoor eenzelfde installatie en een goed aangeschreven bedrijf, 16 uur werk en het werkte perfect.
ìk heb het (nog) niet laten installeren door dit bedrijf maar de verhalen uit vriendenkring zijn positief. Ik denk dat mond op mond reclame het beste werkt voor bepaalde bedrijven.

• yajwacc
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 15:00
FabianGTI schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:03:
lf geen fan van multisplit, deze gaat vaak pendelen tussen twee airco's, dus mocht je met deze warme dagen denken, waar blijft de koude lucht, dan kan het zijn dat juist de andere airco aan het koelen is.
Is dan de buitenunit niet gewoon te klein?

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

Dan moet je de selecteur de schuld geven en niet de machine. Als je de multi splitst juist selecteert en de regels aanhoud werkt dat energiezuiniger en dus beter dan single splits en heb je ook nog minder kerstboom aan de muur buiten hangen.

Ben nu bezig met een hotel met 216 kamers op slechts (ik vermoed dat ik ga uitkomen op)24 buitenunits.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Pagina: 1