Vraag

• E-l-e-p-h-a-n-t
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 12:42
Hallo,

Bij het in elkaar zetten van mijn nieuwe computer, heb ik de usb-c kabel verkeerd in het moederbord aangesloten (van de behuizing). De kabel zelf was langs 1 kant wat gebogen, maar deze is terug recht. De kabel kan alsook terug in de poort.

De bovenste poort heeft een beschadiging onderaan.

Mijn vraag is hierbij of het nog veilig is om dit moederbord te gebruiken (kortsluiting, beschadiging van andere onderdelen, ...)

Ik heb nog een 2de poort (met langere snelheid) dat ik kan gebruiken.

Alvast bedankt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zRkRLz_YXGBpszoJcLd5Ph1JGuk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nGcqlS6kVAnmZ5FMY33HFM3X.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als de pinnen nergens tegenaan zitten dan moet het te doen zijn. En zo te zien is er alleen wat plastic beschadigd. Dus als je zorgt dat die recht zit, dan moet het kunnen.

• E-l-e-p-h-a-n-t
Het is meer dan plastic, onderaan ontbreek ik 1 pin.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:01
E-l-e-p-h-a-n-t schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 20:06:
Het is meer dan plastic, onderaan ontbreek ik 1 pin.
De buitenste pinnen zijn dus wel nodig voor volledige werking.
Dus gewoon niet gebruiken die poort.
Zolang er geen pinnetjes sluiting maken verlies je alleen het gebruik van een USB-C (front) poort.
Wel die betreffende USB-C kabel connector zorgvuldig controleren of eventueel uit voorzorg vervangen als je deze wilt gebruiken voor de andere USB-C aansluiting.

CGDirector: What Are USB Headers & How Do You Get More?
Afbeeldingslocatie: https://www.cgdirector.com/wp-content/uploads/media/2022/09/USB-3.2-Gen-2x2-Header-1536x810.jpg

• E-l-e-p-h-a-n-t
Heb nog even een andere foto, en hier lijkt het of de pinnen aan de rechterzijde 10-10 elkaar raken (is dit dezelfde pin?). Excuses voor de bezorgdheid maar ben wat ongerust of er schade kan zijn aan mijn nieuwe 5070ti en andere onderdelen als ik de pc wil aanzetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m0VwlyYuJ5w-GY0jFrICnmRraGA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IWUvCze1D3DmQpjltYOEzoTT.jpg?f=fotoalbum_large

• The_Doman
E-l-e-p-h-a-n-t schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 20:45:
Heb nog even een andere foto, en hier lijkt het of de pinnen aan de rechterzijde 10-10 elkaar raken (is dit dezelfde pin?).
Dat geeft inderdaad wel wat duidelijker beeld.
Ik zou de pinnen in ieder geval dan wat uit elkaar buigen met een naald o.i.d. (loupe erbij?)
E-l-e-p-h-a-n-t schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 20:45:
Excuses voor de bezorgdheid maar ben wat ongerust of er schade kan zijn aan mijn nieuwe 5070ti en andere onderdelen als ik de pc wil aanzetten.
Juist heel verstandige gedachte.
Ik heb zelf ook vaak genoeg situaties gehad met connector/pin beschadigingen waarbij ik heel zeker wilde zijn dat er geen kortsluiting was of mogelijk later kon ontstaan.

• E-l-e-p-h-a-n-t
Eens ik zeker ben dat er geen enkele pin elkaar raakt of iets metaals is alles in orde (uiteraard de poort en kabel niet meer gebruiken)?
Daarmee bedoel ik geen verlies van snelheid op bepaalde componenten, mogelijke schade of andere negatieve dingen. M.a.w. alles is zoals de poort niet gebruikt wordt?

• Opa_1960
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:45
E-l-e-p-h-a-n-t schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 21:36:
Eens ik zeker ben dat er geen enkele pin elkaar raakt of iets metaals is alles in orde (uiteraard de poort en kabel niet meer gebruiken)?
Daarmee bedoel ik geen verlies van snelheid op bepaalde componenten, mogelijke schade of andere negatieve dingen. M.a.w. alles is zoals de poort niet gebruikt wordt?
Inderdaad. Als er niks kortsluit blijft de rest gewoon werken.
Soms kan je een poort ook nog uitschakelen in BIOS. Dubbel zeker, en scheelt een milli-ampere stroom..

• The_Doman
E-l-e-p-h-a-n-t schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 21:36:
Inderdaad, zoals al opgemerkt is het niet anders als een andere USB poort waar niets op is aangesloten.

Heel vervelend natuurlijk met een nieuwe build. :-(
Ook natuurlijk als je later met garantie kwesties te maken zou krijgen.
Pagina: 1