Chemisch anker in spouwmuur installeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Vossie94
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:56
Mijn vraag
Tegen onze voorgevel wil ik een zonnescherm (knikarmscherm) installeren (4,2 meter breed, met ongeveer 3 meter uitval). Nou wil ik deze installeren m.b.v. een chemisch anker in onze muur. De opbouw van onze muur is vrij standaard: 10 cm baksteen (buitenmuur) --> spouw --> 10 cm beton (binnenmuur). In de spouwmuur zit ook nog wat glaswol vanuit de bouw (jaren 70).

Het chemisch anker wil ik in de betonnen binnenmuur aanbrengen (ongeveer 7/8 cm diep in het beton). Nou geven bepaalde bronnen op internet aan dat het alleen een kwestie is van boren, chemische mortel inspuiten, draadeinde inbrengen en laten dragen. Er zijn ook bronnen die aangeven dat er nog een PVC of PE afstandsbus om het draadeinde moet worden geschoven om zo te voorkomen dat het zonnescherm de buitenmuur naar binnen drukt (waardoor scheuren/barsten in je baksteen muur ontstaan). Met een afstandsbus ertussen wordt al de drukkracht verplaatst naar de betonnen muur. Of de lengte van de afstandsbus alleen de spouwbreedte is of spouwbreedte + baksteen is mij onduidelijk. Dat laatste lijkt mij het meest logisch, maar copilot geeft aan dat de baksteen muur dan kan gaan barsten bij werking van het zonnescherm door bijv. wind. Dat lijkt mij dan weer sterk omdat de afstandsbus niet gefixeerd zou zitten tegen de betonnen binnenmuur, maar los om het draadeinde.

Wat is hier wijsheid: wel/geen afstandsbus, zo ja wat voor materiaal en moet de afstandsbus lengte spouwbreedte zijn of spouwbreedte + baksteen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Gekeken op internet en gevraagd aan copilot.

Alle reacties

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Kijk bijvoorbeeld eens in onderstaand topic. Je ziet dan meteen hoe het NIET moet en welke valkuilen je vervolgens moet gaan ontwijken / zien te voorkomen.

Zonnescherm valt van de muur.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse