Ik sluit me aan bij wat @
Ramon zegt. Vervelend verhaal maar ik wil je dan ook even meenemen in mijn ervaring als nabestaande en "afwikkelaar" van een overlijden.
Hoewel er veel diensten zijn waar je zaken vooraf kunt regelen dat iemand toegang krijgt tot je accounts na overlijden of een bepaalde tijd geen activiteit, helpt het als personen juist WEL toegang hebben tot die accounts. Low-key accountgegevens delen helpt daarbij.
In alle andere gevallen zou ik, en waarschijnlijk iedereen hier, dat volkomen afraden. Maar in jouw geval liggen de zaken nu eenmaal anders.
Ik heb zelf veel (ook digitale) zaken moeten afhandelen voor mijn broer en uiteindelijk is het meeste wel gelukt op die manier. Voor zijn overlijden heeft hij van de meeste accounts de wachtwoorden met mij gedeeld en ik heb toegang behouden tot zijn smartphone en email zodat, waar nodig, ik van andere diensten waar hij geen wachtwoord meer van wist een wachtwoord reset optie met de mail of zijn mobiele nummer had.
In zoverre je kunt en hier gelegenheid toe hebt, zeg zelf zaken op, zoals abonnementen, ook van online diensten. Daar help je nabestaanden mee. Maar zeg ook niet teveel op indien zo'n dienst nog van waarde kan zijn (zoals een online backup/onedrive/google drive). Praat er desnoods over met iemand, vraag directe hulp in je omgeving.
Regel je testament (ECHT!) en zorg dat duidelijk is wie je nalatenschap afwikkelt. Maak met hem of haar ook afspraken en deel je account gegevens vooraf. Eventueel kun je hem of haar ook vooraf machtigen op je bankrekening. Want zodra je een bank informeert dat de rekening houder is overleden, zal de bank alle toegang, inclusief machtigingen, blokkeren. Automatische betalingen lopen door, zorg dat er voldoende saldo op staat om dat enkele maanden te laten doorlopen. Zonder een verklaring van erfrecht of testament, kan een nabestaande of executeur niet zomaar toegang krijgen tot de rekening. Enkel opdrachten tot betalingen die rechtstreeks verband houden met overlijden/de uitvaart kunnen dan via een nabestaandendesk van de bank gedaan worden.
Maar een executeur is niet verplicht om de bank te melden dat een overlijden heeft plaatsgevonden en een bank krijgt ook niet direct door via andere weg dat er een overlijden heeft plaatsgevonden (anders dan overheids instanties). Een gemachtigde kan dan, zo lang die toegang heeft tot de rekeningen, nog betalingen doen/schulden voldoen, anders kan dat pas nadat de bank de rekening overdraagt aan executeur/erfgenamen na overleggen overlijdensakte en verklaring van erfrecht en/of executele, wat dan weer eerst geregeld moeten worden.
Zorg dat je Belastingzaken zoveel mogelijk zijn afgehandeld en dat nabestaanden toegang hebben tot informatie uit eerdere aangiftes en toegang tot jaaropgaven. Want de afwikkeling van belasting verplichtingen is wat het langste duurt

- Verwijder zelf/laat accounts verwijderen ook bij webwinkels, etcetera. Veel (zeker de grotere) bedrijven hebben hier wel online mogelijkheden voor als je op hun site zoekt op account opzeggen of verwijderen.
- Gebruik je een wachtwoord manager als LastPass/Bitwarden of de wachtwoord manager in de browser? Ga dan alle accounts na en zeg op waar mogelijk. Verwijder daarna de accounts uit de wachtwoord manager. Van wat overblijft kun je eenvoudig een export maken en deel je deze met degene die je vertrouwt om je te helpen.
- Als je de mogelijkheid om account definitief te verwijderen niet tegen komt bij een website, dan kun je vaak wel een mailtje sturen aan hun service of webcare team dat je op basis van de AVG en 'recht op gegevenswissing' of 'recht op vergetelheid' je account en gegevens wilt laten verwijderen en dat je vraagt om een reactie of bevestiging dat ze aan je verzoek hebben voldaan.
- Indien er accounts zijn die aan je Microsoft/Google/Facebook account zijn gelinked zorg er dan voor dat deze accounts ook beschikbaar blijven en dat ze voorzien zijn van "herstel opties".
- Zo was het gmail adres van mijn broer het herstel email adres van zijn hotmail adres en vice versa, dat hielp uiteindelijk wel
- Indien er multifactor opties, zoals een authenticator app of mobiel nummer voor SMS controle zijn gekoppeld aan een account, zorg er dan voor dat deze ook behouden blijven en toegankelijk zijn voor je nabestaanden.
- "Ontvriend" / ontvolg eventueel mensen in je social media accounts en of game services accounts en zeg deze diensten waar mogelijk op. Informeer mensen eventueel wel over de reden, als je dat wilt. Uiteindelijk ben ik vergeten om het Steam account van mijn broer te verwijderen en nadat ik zijn email accounts had afgesloten kon ik geen toegang meer krijgen tot dat account. Zo stond zijn account nog ruim een jaar in mijn Steam account als vriend met daarbij vermeld hoe lang hij al niet meer gespeeld had, iedere keer dat ik een game startte. Uiteindelijk heb ik hem als "vriend" verwijderd maar het voelt nog rot om te weten dat dat account nog eventueel zichtbaar is bij andere bekenden.
- Zijn EA accounts heb ik echt pas kunnen laten verwijderen nadat ik bijna mijn en zijn complete doopceel , verklaring van overlijden, kopie identiteitsbewijs, document waaruit de wettelijke relatie tussen mij en mijn broer of een testament en/of indien ik kind van een ouder was: een geboorteakte. Ik hoefde nog net geen buisje bloed op te sturen...
De laatste accounts die ik voor hem heb opgezegd (na ruim een jaar) waren uiteindelijk zijn email accounts. In mijn ervaring heb ik ook iets te snel zijn telefoon abonnement opgezegd, met zijn telefoon nummer had ik ook sommige diensten mee kunnen opzeggen.
Het Microsoft account opzeggen (ik had weliswaar toegang tot het account) was overigens geen probleem.
Zijn facebook account/pagina is me tot op heden niet gelukt, ondanks de bevestiging van een webcare medewerker dat dat inmiddels is gebeurd. Beter had ik dat ook vooraf gedaan, maar ik was zo dom geweest om hem als vriend te verwijderen en daarna kon ik (via de online opties die Facebook daarvoor biedt) enkel een verzoek tot verwijderen indienen als ik als vriend bij hem was toegevoegd.. Uiteindelijk heb ik iets gestuurd met overlijdens akte + bewijs dat zijn nalatenschap afwikkelde en daar kreeg ik een reactie op maar zijn facebook pagina bestaat nog.