M.2 NVMe SSD wordt niet herkend in de BIOS.

Pagina: 1
Acties:

• larsswie
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 13-08 21:35
Wat is geprobeerd:
  1. Eerste Kingston KC3000 2TB / SKC3000D/2048G geplaatst in M.2_1.
    Resultaat: niet zichtbaar in BIOS.
  2. SSD opnieuw geplaatst en gecontroleerd dat hij recht, diep en correct vastzit met de Q-latch op 2280.
    Resultaat: nog steeds niet zichtbaar.
  3. Dezelfde SSD geprobeerd in M.2_2.
    Resultaat: No NVMe device found.
  4. Dezelfde SSD geprobeerd in M.2_3.
    Resultaat: No NVMe device found.
  5. BIOS defaults geladen met F5 en opgeslagen met F10.
    Resultaat: geen verandering.
  6. BIOS geüpdatet naar versie 3072 via ASUS EZ Flash.
    BitLocker was niet actief: Windows gaf Fully Decrypted / Protection Off / Encryption Method: None aan.
    Resultaat na BIOS-update: nog steeds No NVMe device found.
  7. Inmiddels zijn er in totaal drie M.2 NVMe SSD’s van hetzelfde type direct op het moederbord getest.
    Resultaat bij alle drie: geen detectie in BIOS.
  8. Vervolgens is een LC-Power LC-M2-C-NVME externe M.2 NVMe USB-behuizing gekocht om de SSD’s extern te testen.
  9. Twee van de nieuwste SSD’s zijn getest in deze externe behuizing op twee verschillende Windows-pc’s.
    De behuizing krijgt wel stroom: lampje brandt, wordt warm, en Windows geeft een USB-herkenningsgeluid.
    Maar de 2TB SSD verschijnt niet bruikbaar in Verkenner, Schijfbeheer of DiskPart. Schijfbeheer/DiskPart reageerde zelfs problematisch zolang de externe unit aangesloten was.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ben ik simpel of ben je vergeten je moederbord te vermelden.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• larsswie
Drie M.2 NVMe SSD’s zijn getest op een ASUS TUF GAMING B650-PLUS WIFI moederbord met een AMD Ryzen 5 7600 processor. Geen van de SSD’s werd herkend in de BIOS, in geen van de drie M.2-slots.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:07
Waar heb je die SSD’s vandaan?

Als je de geteste 2 ook niet in systeembeheer ziet in Windows, dan lijkt het er op dat ze allemaal stuk zijn.

Want anders zou zowel het slot van de cpu als het slot via de chipset als een usb-c adapter stuk moeten zijn.

• larsswie
Dat is precies de reden dat ik het ook echt niet meer snap.
Ik vind het nog niet netjes om online winkels meteen bij naam te noemen. Maar beide grotere bekende Nederlandse PC-webshops. De eerste had ik retour gestuurd. Het leek erop dat ik niks terugkreeg, dus toen bij 2e shop westeld. En toen later toch een nieuwe vervanging van de 1e winkel gekregen.

Maar dit is toch een bizar toeval dan? Ik ga het binnenkort nog via die externe behuizing proberen bij een vriend van me, maar ook op mijn 2e server-pc reageert er niks.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:17
Het zal toch niet het moederbord zijn wat de SSD's sloopt? :?
Beste zou natuurlijk zijn testen met een andere type/merk SSD.
En dan wel eerst in de externe reader voor de zekerheid.

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-09 09:46

Format-C

Tracing Rays

Staat de laatste BIOS op het moederbord?

Ducati 899 Panigale / CM MB511/ 7800X3D @ ML360R/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 A-Die/ Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• larsswie
ja, een van de eerste dingen die ik heb geprobeerd bij de eerste van de SSD's was BIOS update.

• larsswie
The_Doman schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 19:31:
Het zal toch niet het moederbord zijn wat de SSD's sloopt? :?
Beste zou natuurlijk zijn testen met een andere type/merk SSD.
En dan wel eerst in de externe reader voor de zekerheid.
de laatste en derde SSD is niet op het moederbord geweest maar pakt ook de externe niet.

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-09 09:46

Format-C

Tracing Rays

Kan je 1 van de ssd's mss retourneren naar een /de shop en een ander merk en type ssd terugvragen/ kopen? En dan nog eens weer proberen?

(Desnoods wet kopen op afstand en geld terug? En een andere bestellen?)

Als het dan wel werkt zou ik de andere 2 daarna ook terugsturen.

Zijn het nieuwe ssd's en kwamen ze uit gesealde verpakking? Kan je misschien op de site van de fabrikant serienummers invoeren en nachecken op garantie oid? (Zien wat daar uitkomt?)

Is het een nieuw moederbord?

Werkt een sata schijf wel op het moederbord?

Kan je mss nog een ssd testen in een andere pc in een nvme slot?

(Kan me ook bijna niet voorstellen dat ze alle 3 defect zijn, maar misschien is er een defecte "batch" ssd's naar de betreffende webshops gestuurd. En hebben ze dezelfde toeleverancier. :? )

[ Voor 29% gewijzigd door Format-C op 15-08-2026 07:35 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511/ 7800X3D @ ML360R/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 A-Die/ Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• VeMe
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 02:20
larsswie schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 19:26:

Maar dit is toch een bizar toeval dan? Ik ga het binnenkort nog via die externe behuizing proberen bij een vriend van me, maar ook op mijn 2e server-pc reageert er niks.
Haha nee dat is echt te toevallig. Of anders zou je een staatslot moeten kopen, want dit is echt een kans van (1/1000)³

Dus óf je mobo kortsluit je SSD óf er staat nog iets verkeerd in je BIOS instellingen (edit: of idd batch probleem zoals @Format-C opperde). Ik heb dezelfde combi van moederbord + SSD, dus het zou zeker moeten werken.

Ik las ergens dat het soms te maken kan hebben met de Boot\CSM opties. Bij mij staat launch CSM op Enabled en Boot device control op UEFI and legacy OPROM en daarmee doet ie het. Zou ip niet nodig moeten zijn, maar ik was met een oudere SSD aan het kutten om evt erbij te plaatsen, dus als die aan staat kun je ook kijken wat er gebeurt als je het uit zet.

[ Voor 3% gewijzigd door VeMe op 22-08-2026 15:48 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Asus moederborden kunnen nogal kieskeurig zijn met randapparatuur en hebben een QVL ervoor:
https://www.asus.com/supp...wifi/helpdesk_qvl_device/

De KC3000 staat er niet op, wat kan betekenen dat het niet compatibel is - maar het is ook mogelijk dat het simpelweg nieuwer is dan het moederbord en er alleen bij release getest is. Z'n voorganger, de KC2500, staat er wel op. Dat wil bij Kingston nog niet zoveel zeggen aangezien ze zelf geen controllers of chips maken, dus twee opeenvolgende apparaten kunnen totaal andere compatibiliteitseigenschappen hebben.

Compatibiliteitsissues met het moederbord zouden kunnen verklaren waarom drie SSDs van exact zelfde type zelfde gedrag vertonen. Het zou daarentegen geen verklaring zijn voor waarom je SSDs vervolgens niet in die externe behuizing werken...

Klinkt alsof je (minstens) twee verschillende problemen/defecten hebt hier en het daarom niet lukt om te bepalen waar de fout zit. Heb je een andere NVMe SSD (of kun je die lenen van die vriend van je waar je de externe behuizing ging testen)?

Oslik, blyat! Oslik!

Pagina: 1