3-fase en data-kabels door sierkoof trap

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ruud1234821
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-09 21:46
Situatie: Nul-op-de-meter tussenwoning opgeleverd in 2020 (grondwarmtepomp voor vloerverwarming & koeling, PV-installatie, WTW); begane grond, slaapverdieping, zolder. We zijn van plan om een thuisbatterij (Alpha ESS 9.3S) in de techniekruimte op zolder te laten installeren (en Backup Box Plus nabij de meterkast), waarvoor een 3-fase kabel en datakabel tussen zolder en meterkast moet worden getrokken.

Eerste voorstel van installateur was om dit via buitenzijde langs de regenpijp aan de voorgevel te realiseren via twee PVC-buizen, maar daar hebben wij sterke twijfels bij in verband met benodigde geveldoorvoer & dakdoorvoer, het moeten passeren van een sierlijst en dakgoot (beide lopen door naar buren), en dat het mogelijk lelijk staat.

Ons tegenvoorstel is om de bestaande sierkoof langs de trap te gebruiken, waarbij de bekabeling vanuit de meterkast via PVC-buizen langs het plafond van de toiletruimte (eventueel later weg te werken met ombouw) naar de koof loopt. De binnenzijde van de koof is hierbij (zonder breekwerk) alleen vanaf de bovenzijde te bereiken, en door een (zo klein mogelijk) gat in de toiletmuur. Vanuit de techniekruimte is er door een slecht afgewerkte vloer reeds toegang tot de koof. Uiteindelijk wil ik de 3-fase kabel en 4 datakabels via deze route laten lopen.

Belangrijkste vragen, rekening houdende met NEN-normen:
  • Is dit een haalbare oplossing?
  • Mag de bekabeling (data en stroom) los in de koof hangen, en welk type bekabeling is daarvoor het meest geschikt?
  • Kan de bekabeling direct vanuit de horizontale PVC-buizen omhoog geleid worden, of moet er een bocht aan het einde van de buis gerealiseerd worden (en is dit dan inclusief bocht vanuit het toilet door de muur heen te voeren)?
  • Moeten datakabels extra afgeschermd worden (bijvoorbeeld in flexbuis) als de stroomkabel al is afgeschermd/geïsoleerd, of is standaard (S/)FTP kabel voldoende?
  • Hoeveel PVC-buizen zouden via het toilet moeten lopen (voor 3-fase kabel en 4 datakabels), en welke maat?
  • Zijn er nog andere aandachtspunten?
Uiteindelijk zal dit door de installateur uitgevoerd moeten worden, maar ik wil graag goed voorbereid zijn...

Situatie begane grond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QdBkGYHsArTuxie9y8UY64GWVS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZTTFx2UjgpiMGartblznVM43.jpg?f=fotoalbum_large

Situatie voorschouw (koof nog niet geinstalleerd):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6za9V4rP89kNHuUILSTsscm90s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/75xb70C48xz3K67g3cBXM70p.jpg?f=fotoalbum_large

Huidige koof na verwijderen bovenzijde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9WRInBCOTCq5iDBVvLCo41aWExU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/k5VNdeqeCO0DPWuLb7Zav0Gq.jpg?f=user_large

Doorgang techniekruimte naar koof:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_yHdmxHifZOqbs4jfr9FFqq38bE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/auihM5aytNKu6w4tZucBTt9K.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via ruud1234821 op 13-08-2026 13:17)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:34
Wat zit er onder de trap? Is dat in het zicht in de woonkamer of zit er iets van een trapkast?

Ik heb zelf ook (netwerk)kabels getrokken via een soortgelijke route en heb de koof alleen onder de trap in de trapkast geopend. Klein gaatje geboord vanuit het toilet tot in de koof en daar de kabels tot op de vloer van de trapkast laten zakken, trekveer vanaf de zolder door de koof tot op de vloer van de trapkast laten zakken, in de trapkast de boel aan elkaar geknoopt en naar boven getrokken.

Dat kleine stukje koof dichtmaken staat al 7 jaar op mijn to-do list maar het valt niet echt op onder het lage stukje van de trap. O-)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Vanwege kabelbreuk kun je een kabel niet meters laten hangen. Gewoon de koof op een paar punten open maken en daar beugelen.

• hans electric
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 22-08 09:56
Je kunt vd data ook preflex buis krijgen met 2 x data kabel ene als preflex buis met 5x 2.5mm deze kunnen evt los id koof Hoewel een paar beugels wel beter is

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als je dan toch bezig gaat zou ik trouwens nog een tweetal extra loze pvc buizen in de koof monteren, je gaat geheid nog eens iets willen trekken.

Heb je geen kruipruimte? Ik zou daar de kabeldoorvoer maken vanuit de koof en meterkast.

[ Voor 23% gewijzigd door pagani op 11-08-2026 15:10 ]

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:53
pagani schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:08:
Als je dan toch bezig gaat zou ik trouwens nog een tweetal extra loze pvc buizen in de koof monteren, je gaat geheid nog eens iets willen trekken.

Heb je geen kruipruimte? Ik zou daar de kabeldoorvoer maken vanuit de koof en meterkast.
Maar ook in een verticale pvc buis 'hangt' een kabel toch?

Als de kabel meer dan 5 meter omhoog moet, dan zou ik een ymvk kabel aan een rvs ketting monteren (om de 40 cm). En deze dan van boven laten zakken.

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:00

icecreamfarmer

en het is

NESFreak schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:21:
[...]

Als de kabel meer dan 5 meter omhoog moet, dan zou ik een ymvk kabel aan een rvs ketting monteren (om de 40 cm). En deze dan van boven laten zakken.
Mijn idee. In buis is mooier maar volgens mij niet noodzakelijk.

Zou zelf preflex gebruiken en waar mogelijk beugelen.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:04
Die lege koof naar zolder (bij de trap) die eindigt bij mij in de trapkast. Bij mij zitten daar afvoerbuizen in die eindigen in de kruipruimte.
Ik heb, toevallig recent, vanaf de zolder een kabel via die koof, door de kruipruimte naar de meterkast moeten leggen.
Heb jij niet ook een mogelijkheid om dit alles via de kruipruimte en dan de koof in te duwen?

Dus de kabel loopt bij mij nu zo: meterkast naar beneden de kruipruimte in --> kabels door de kruipruimte richting de trapkast --> In de trapkast via de koof de kabel omhoog naar zolder.
(alleen heb ik natuurlijk de installatie van de kabel vanaf de zolder gedaan, want handiger met zwaartekracht enzo, gooit gewoon die kabel door de koof naar beneden)

*sowieso

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:23
Hoezo mag een kabel niet hangen? In een buis hangt deze inderdaad ook.
Als je dat eenmaal hebt gelegd gebeurt er nooit meer wat mee. En het is niet dat er kilo's gewicht aan hangen, die kabels wegens nauwelijks iets en tegenwoordig zijn er zeer stevige kabels te verkrijgen.

Hier hangt ook al zeker 10 jaar e.e.a. los in een koof van beneden naar zolder.

Dat is echt niet de moeite waard om alles los te halen en te beugelen...

Data en 3 fase bij elkaar moet je geloof ik wel een ander soort utp kabel hebben, met schild.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:38
Zolang je bij het aanleggen niet aan de kabels hoeft te trekken (met de kans op beschadiging) kun je ze gewoon naast elkaar leggen/hangen. Maar dan moet je wel zeker weten dat er nooit meer aan getrokken gaat worden. SFTP internetkabel (deze heeft een afscherming) en een 3 fase stroomkabel gebruiken, zo zou ik het doen.
Zolang er geen hele hoge vermogens door die stroomkabel gestuurd worden hoef je ook niet bang te zijn voor interferentie.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• ruud1234821
Dank voor de reacties zover.

Er is een kruipruimte, uiteraard zou dat mooier zijn dan buizen door de toiletruimte, maar ook veel bewerkelijker; kruipruimte is vrij krap door dikke piepschuim isolatielaag, zowel in meterkast als onder koof zou door een dikke betonnen vloer geboord moeten worden, en in principe mag dat niet in verband met vloerverwarming (al lijkt het mij heel sterk dat op die plekken vloerverwarming ligt).

Net als bovenstaande posts vroeg ik mij af waarom een vrij-hangende kabel anders zou zijn dan een kabel die in een PVC-buis 'hangt', maar ik heb inmiddels op meer plekken gelezen dat een vrij-hangende kabel niet aan te raden is. Zeker met 3-fase elektrakabel wil ik geen risico lopen op kabelbreuk.

Ankeren aan een RVS ketting is creatief, maar vindt de verzekering dat ook een acceptabele oplossing als er onverhoopt brand zou uitbreken? Zelf dacht ik ook aan preflexbuizen, maar zoals aangegeven zou het ook voor die buizen beter zijn om ze te beugelen.

Mocht beugelen de enige acceptabele oplossing zijn, hoe kan ik dat dan voor elkaar krijgen met minimale/herstelbare schade aan de koof?
  • Iedere zoveel centimeter een rond gat zagen, en daar na afloop schilderijen overheen hangen :D? Serieuzer; een nieuwe dunne plaat over de oude plaat heen plakken?
  • Beugels aan een PVC pijp bevestigen, insmeren met lijm en dan van bovenaf de beugels tegen het hout van de koof aan plakken?
  • Beugels en eventueel PVC-leidingen voormonteren op een smalle spaanplaat, van bovenaf de koof invoeren en aan de bovenkant stevig aan de muur vastschroeven (onderaan vrij hangend)? Flexibele plaat zou beter zijn; er is zo'n 3.2m te overbruggen, en zo'n 2.2m vrije ruimte tussen koof en plafond
  • ...?
Klemmen beugels voldoende sterk om te voorkomen dat de buizen verder naar beneden zakken?
DonJunior schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:40:
Die lege koof naar zolder (bij de trap) die eindigt bij mij in de trapkast. Bij mij zitten daar afvoerbuizen in die eindigen in de kruipruimte.
Ik heb, toevallig recent, vanaf de zolder een kabel via die koof, door de kruipruimte naar de meterkast moeten leggen.
Heb jij niet ook een mogelijkheid om dit alles via de kruipruimte en dan de koof in te duwen?
Er zijn twee koven; de getoonde koof is leeg, in de andere zitten inderdaad leidingen. Zou wellicht ook een optie zijn, al zou de batterij dan in de andere technische ruimte op zolder komen, of moeten de kabels vervolgens alsnog op zolder van de ene naar de andere technische ruimte gelegd worden. Wat voor kabel heb je gebruikt, en heb je daarmee niet een vergelijkbaar probleem van hangende kabels?

[ Voor 19% gewijzigd door ruud1234821 op 11-08-2026 16:16 . Reden: Extra reactie ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Sorry maar dit is echt hilarisch. Een 2,5mm of 4mm YMVK kabel die in zo'n koof hangt gaat echt geen last krijgen van kabelbreuk..

Dit is er eentje van de categorie chemisch anker voor de zekerheid.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

pagani schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:36:
Vanwege kabelbreuk kun je een kabel niet meters laten hangen. Gewoon de koof op een paar punten open maken en daar beugelen.
Staat niet meer in de NEN, beugelen voor dit soort kabels volgens mij. Een breuk lijkt me niet van toepassing voor een korte afstand als hier. Dan heb je het over een veelvoud.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Glashelder schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:14:
Sorry maar dit is echt hilarisch. Een 2,5mm of 4mm YMVK kabel die in zo'n koof hangt gaat echt geen last krijgen van kabelbreuk..

Persoonlijk zou ik ook gewoon een YMVK kabel voor elektra gebruiken. Tenzij je graag 19 mm buizen in de koof wilt monteren voor andere toekomstige kabels. Utp kabel zou ik trouwens ook wel durven te laten hangen zo. Kwestie van beneden en boven in de koof vast monteren. Zodat deze niet kan afzakken.

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• DonJunior
ruud1234821 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:10:

[...]

Er zijn twee koven; de getoonde koof is leeg, in de andere zitten inderdaad leidingen. Zou wellicht ook een optie zijn, al zou de batterij dan in de andere technische ruimte op zolder komen, of moeten de kabels vervolgens alsnog op zolder van de ene naar de andere technische ruimte gelegd worden. Wat voor kabel heb je gebruikt, en heb je daarmee niet een vergelijkbaar probleem van hangende kabels?
Mijn situatie was voor montage van een airco dus stroombelasting gaat niet hezelfde zijn als bij jou. Ik heb een ymvk kabel (volgens mij, weet t niet zeker meer)
Die kabel hangt gewoon van boven naar beneden in de koof, alleen beneden en boven vastgezet, verder hangt ie dus gewoon los.
Zou niet weten waarom dat kabelbreuk zou moeten opleveren. Het is niet alsof er mensen in mijn kruipruimte (waar ik hem overigens wel vast heb zitten) of in de koof gaan komen.

Ik heb eerder via diezelfde koof een utp kabel van zolder naar beneden getrokken, alleen toen niet door de kruipruimte gedaan. Die heb ik dus, net als jouw voorstel tekening, in een kabelgoot voorlangs de WC laten lopen. Als je het weet dan zie je het, maar daar ben ik niet trots op ofzo. Dat is een dunne goot met alleen een utp kabel erin, maar dat was echt wel wat werk om dat netjes te krijgen. Als ik het opnieuw zou doen dan zou ik het 100% via de kruipruimte doen. Dat heb je er optisch nergens in huis last van.

Jouw voorstel gaat met een dikke stroomkabel PLUS een utp kabel een flinke goot worden. Die ga je altijd zien. Zowel vanaf het toilet (want daar loopt ie langs het raam) als gewoon in de gang als je binnenkomt. Denk niet dat je dit mooi gaat krijgen.

edit: ik zie nu dat je ook het hoekje om moet, dan moet je de goot ook langs de muur leggen, dan ziet iedereen die de trap op loopt dat kabelgoot hoekje. Is denk ik echt niet mooi en heeft een heel hoog "buurman & buurman" gehalte.

[ Voor 6% gewijzigd door DonJunior op 11-08-2026 16:38 ]

*sowieso

• ruud1234821
DonJunior schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:36:
[...]
Jouw voorstel gaat met een dikke stroomkabel PLUS een utp kabel een flinke goot worden. Die ga je altijd zien. Zowel vanaf het toilet (want daar loopt ie langs het raam) als gewoon in de gang als je binnenkomt. Denk niet dat je dit mooi gaat krijgen.
Ter verduidelijking, de kabels zouden door de toiletruimte lopen, niet voor het toilet langs. Oftewel, in een rechte route van meterkast, door gipswand naar toiletruimte, door gipswand de koof in. Dus de PVC-buizen (met eventueel daar omheen een houten afwerking) zijn alleen in de toiletruimte zichtbaar, niet in de hal/trapgat.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Een YMVK kabel of ethernetkabel breekt niet op 7 meter.

Verder gewoon een kabelgootje in je wc op het plafond en daar alle kabels ingooien. SFTP is zwaar overkill.

[ Voor 25% gewijzigd door Wolly op 11-08-2026 17:48 ]

• pentaw1nz
Glashelder schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:14:

Inderdaad. Koop eens zo'n stuk kabel en knip m door en ga mij dam uitleggen hoe je een kabelbreuk krijgt als je dat een meter of 5 laat hangen.....

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• DonJunior
ruud1234821 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 17:04:
[...]

Ter verduidelijking, de kabels zouden door de toiletruimte lopen, niet voor het toilet langs. Oftewel, in een rechte route van meterkast, door gipswand naar toiletruimte, door gipswand de koof in. Dus de PVC-buizen (met eventueel daar omheen een houten afwerking) zijn alleen in de toiletruimte zichtbaar, niet in de hal/trapgat.
Ah excuus, die had ik gemist.
In dat geval zou ik niet de kruipruimte induiken denk ik. Eventueel maak je in het toilet, voor de afwerking, ook een mooie koof tegen het plafond.

*sowieso

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:49
Als je een account maakt op de website van de nen, kun je gratis de 1010 norm inzien.

Volgens mij stellen ze dat je het moet beschermen, en de instructies van de fabrikant van het leidingsysteem moet volgen. “Lost in de koof” staat vast niet in de instructies.

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Nu online
Door de koof is meest eenvoudige en als hij al langs plafond vanuit de WC de koof in komt dan hangt hij al op 2 meter 60 of hoger. Je moet al een gat maken in de koof om omhoog te kunnen gaan, dus daar kan je ook voor de zekerheid late beugelen.

Het mooiste is om YMVK kabel (hoeft geen AS te zijn) door een pijp te leggen.

Ik zou zelf in zo een geval het gelijk goed doen en direct 2 x 5 aderig 10mm2 leggen, en in separate buis 2 keer CAT6 kabels (CAT7 is overbodig). Hoeft de koof nooit meer open en ben je in 1 keer klaar.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• jjwdamen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-09 12:11
Gewoon harde electra buis met 5x0 2.5mm2 er in hoef je niks vast te zetten! Boven bochtje er in en als het meer dan 5 m is buizen met sok netjes aan elkaar lijmen en voor de data zou ik losse pvc pijpjes nemen ook gebogen boven en netjes met zadel op de muur dan Moet je onderweg niets vastzetten wel beter natuurlijk maar geloof niet dat de buis veel doet als hij boven vast gez3t is

• ruud1234821
Hartelijk dank voor alle reacties.

De meningen over kabels wel of niet los door de koof lijken verdeeld te zijn. Persoonlijk lijkt mij risico op kabelbreuk in ~3.2m loshangende kabel van goede kwaliteit erg klein, maar ik wil eventuele verzekeringsproblemen voorkomen, en de installateur moet dit goedkeuren.

Ik heb de installateur (SolarNRG) vergelijkbare foto's en vragen voorgelegd, maar nog geen reactie. In een eerdere mail gaven ze aan dat:
- Indien installatie via koof niet lukt, ze ter plekke alsnog kunnen besluiten om de kabels buitenom te leggen
- Hoe meer wij zelf kunnen voorbereiden, hoe groter de kans dat voorgestelde installatie route werkt
- Als de koof moet worden opengebroken, zij dit niet herstellen

Wij willen de route buitenom voorkomen, dus zoveel mogelijk voorwerk doen om installatie via de koof mogelijk te maken op een voor de installateur acceptabele manier, bij voorkeur met minimale/eenvoudig herstelbare schade aan de koof, en met acceptabele afwerking langs plafond in toiletruimte.

Voor toiletruimte ga ik vooralsnog uit van 3 PVC buizen (1x 3-fase, 2x 2 Cat6 (S/)FTP); kunnen die eenvoudig in een hoek van 45° bevestigd worden (1 buis in de hoek plafond/muur, 1 buis daaronder aan muur, 1 buis daarvoor aan plafond), met een enkele schuine plank ter afwerking, en moeten we voor die afwerking voorbereidende (regelwerk) werkzaamheden doen voordat PVC-buizen geïnstalleerd worden?

Indien de installateur PVC-buizen of kabel-verankering vereist voor trekken bekabeling door koof, hoe kunnen wij dit het beste voorbereiden, bij voorkeur uitsluitend vanaf bovenkant koof, of met minimale/eenvoudig herstelbare schade aan koof?

• pentaw1nz
De installateur gaat geen kabel verankering vereisen.
Als jij een geschikte kabel hebt neergelegd en zegt dat het daar op moet worden aangesloten, dan doen ze dat.

• S.G.B.
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-08 09:41
Waarschijnlijke reden voor buiten om is sneller en simpelweg in de koof laten zakken en beneden opvissen een k*t klus is, tenzij hier en daar de koof open kan/ mag. Alleen wie maakt alles daarna weer netjes. Met sommige bedrijven zijn daar prima duidelijke afspraken te maken en andere niet.

Zoals ik eerder ergens las. Open maken meerdere 19mm/ 3/4 buizen aanleggen zodat je later nog vrije buizen hebt (je bent toch bezig) utp in een eigen buis en 3 fasen in eigen buis. Check met installateur op kabel dikte soms vragen batterijen voor kabels 4 of zelfs 6mm2 zeker wat betreft aarding en wellicht moet je dan naar een nog grotere diameter volgen voorschriften fabrikant.

Succes.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:00
Wat zit er boven je meterkast? Zit daar niet toevallig een badkamer met een voorzetwand/koof van boven tot beneden? Of misschien overweeg je wel om die een keer te vernieuwen. Kan je ook daar door heen.

Anders zou ik proberen door de kruipruimte te gaan... Je wil toch geen 4 buizen door je toilet hebben lopen?

[ Voor 21% gewijzigd door Makrolon op 12-08-2026 10:10 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:06
NESFreak schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:21:
[...]

Het gaat niet om het hangen maar om veiligheid. Wanneer er een flinke sluiting ontstaat of overbelasting door externe omstadigheden (niet heel waarschijnlijk).
Zoek maar eens op wat er met kabels gebeurd waar ineens een flinke sluiting in zit.

Ik zou persoonlijk de koof open maken en het gewoon netjes doen volgends de regels.
Verzekeringtechnisch wil je dit gewoon niet anders doen dan volgens de regels.

• Wolly
  • Niet online
Of je hebt niet alle posts gelezen of je denkt graag in moeilijkheden :?

Koop gewoon een witte kabelgoot, ga niet lopen hannessen met buizen en houten afdekkingen in je toilet. Dan kan je later ook nog eens een kabeltje erbij plaatsen, juist datgene waar je nu tegenaan loopt met de afdekking van je koof.

En de installateur wil gewoon een YMVK kabel boven. Die gaat echt niet klagen als die kabel 2,5 los hangt in een onbereikbare koof (eigenlijk ook een kabelkoker dus).

• Wolly
  • Niet online
tlpeter schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:15:
[...]

Ik zou persoonlijk de koof open maken en het gewoon netjes doen volgends de regels.
Verzekeringtechnisch wil je dit gewoon niet anders doen dan volgens de regels.
Ik heb zitten zoeken maar niets kunnen vinden dat een YMVK kabel niet los mag hangen voor een zeer kleine lengte. Over welke regels heb jij het?

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:06
Wolly schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:21:
[...]

Ik heb zitten zoeken maar niets kunnen vinden dat een YMVK kabel niet los mag hangen voor een zeer kleine lengte. Over welke regels heb jij het?
Geen idee, zo heb ik het ooit geleerd tijdens mijn opleiding.
Kan prima zijn dat het niet meer hoeft maar het past gewoon niet in mijn hoofd dat je een kabel maar gewoon laat hangen.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:07

Wuursj

want worst is al bezet

Kun je niet de kabels met wat slack tie-wrappen aan een lijn en die combinatie er in laten zakken? Dan hangt die electrakabel niet aan zichzelf maar aan de lijn.
Die lijn kan je zo gek maken als je wilt: staaldraad, dynema, ankerlijn :P

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• ruud1234821
Makrolon schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:09:
Wat zit er boven je meterkast? Zit daar niet toevallig een badkamer met een voorzetwand/koof van boven tot beneden? Of misschien overweeg je wel om die een keer te vernieuwen. Kan je ook daar door heen.

Anders zou ik proberen door de kruipruimte te gaan... Je wil toch geen 4 buizen door je toilet hebben lopen?
Boven de meterkast is inderdaad de badkamer met koof, maar om die open te breken is nog bewerkelijker. Ik weet niet of het zou lukken om daar vanaf zolder bijvoorbeeld een YMVK kabel doorheen te laten zakken, maar dan komen we weer in de discussie of verankeren nodig is. Al las ik ergens anders een vergelijkbare oplossing als hierboven reeds genoemd; de kabel bevestigen aan een ketting of buigbare geperforeerde strip.

Buizen door toiletruimte vind ik niet zo'n probleem, die kunnen vrij eenvoudig weggewerkt worden. Een nette kabelgoot zou wellicht ook kunnen maar lijkt mij iets minder 'professioneel', en buizen kunnen door de muren heen lopen, dus rechtstreeks van meterkast naar koof.

Er loopt reeds een kleine kabelgoot door het toilet voor 2x data; die kabels komen nu net buiten de koof uit en staan lelijk in het trapgat. Als we toch al 3-fase kabel en 2 extra data gaan aanleggen door de koof, ga ik uiteraard ook de bestaande 2 datakabels via de koof laten lopen.

Ik denk dat het veel gemakkelijker werken is als er een opening in de koof komt ter hoogte van de doorvoer naar het toilet; dan kan eerst de doorvoer door toiletruimte gerealiseerd worden, en daarna de kabels via de koof daarin geschoven worden.

Wat is de beste manier om zo'n opening te realiseren en naderhand weer af te werken, bij voorkeur op een manier dat de binnenzijde van de koof bereikbaar blijft voor het geval in de toekomst wijzigingen aan de kabels nodig zijn?

De netste oplossing zou uiteraard zijn om volledige koof te verwijderen, gebeugelde PVC-leidingen te plaatsen die door de betonnen vloer naar de kruipruimte lopen, en vervolgens de koof te herstellen/nieuw plaatsen. Vraag is of dit gegarandeerd veilig kan zonder vloerverwarming te beschadigen, en aan wat voor bedrag ik moet denken om een nieuwe koof door een vakman te laten plaatsen (nadat de batterij-installateur de PVC-leidingen heeft verzorgd).

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:46
Bij het installeren van mijn zonnepanelen heb ik vanaf de zolder door eenzelfde koof de bekabeling laten leggen. Die kwam uit in de voorraadkast onder de trap.

Daar is een gat geboord in de vloer en van daaruit een paar meter verder weer omhoog gestoken naar de meterkast eb afgemonteerd.

Over de muur aan de voorgevel was de standaard montage, maar dat vond ik erg lelijk (grijze buis over donkere bruine stenen) en dit werd zonder meerprijs gedaan.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:05

M2M

medicijnman

Hier een soortgelijke koof in de hoek van de trap, van kruipruimte naar zolder met aftakking bij de badkamer. Daar zit een afvoerbuis van het toilet, bad, douche en warmtepomp / wasmachine / droger / afvoer-airco's in, een luchtafzuigbuis van het toilet beneden, ~15 netwerkkabels, 2 3-fase ymvk kabels en 7 3-aderige ymvk kabels in. Oh ja, en twee verwarmingsbuizen, een loze gasleiding, 3 waterleidingen en dan ben ik vast nog iets vergeten. 't was een beetje proppen om de netwerkkabels er nog bij te krijgen, 't meeste zat er al sinds 1985, maar die twee kleine kabeltjes bij jou zou ik mij niet druk over maken en ze bij voorkeur zelf leggen. Dan heb je ook nooit discussie met de mensen die de apparatuur komen plaatsen.

[ Voor 5% gewijzigd door M2M op 12-08-2026 12:52 ]

-_-

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:07

Wuursj

want worst is al bezet

ruud1234821 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:42:
[...]
Wat is de beste manier om zo'n opening te realiseren en naderhand weer af te werken, bij voorkeur op een manier dat de binnenzijde van de koof bereikbaar blijft voor het geval in de toekomst wijzigingen aan de kabels nodig zijn?
Het is gips?
Ik heb op enkele plekken in mijn huis zo'n luikje in het gips gezet voor plekken waar ik nog bij wil kunnen. Het is qua materialen niet duur (2 tientjes bij de hornbach) maar netjes inbouwen kost wel wat tijd.
Afbeeldingslocatie: https://media.hornbach.nl/hb/packshot/as.151733887.jpg
Na afsmeren en schilderen zie je alleen de naad nog.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:51

hamsteg

Species 5618

Eén keer martelen onder het huis of van alles overhoop trekken?
Mijn advies: één keer martelen en nog een losse trekdraad er bij leggen die je bij het kruipgat legt voor de toekomst.

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

• elleP
  • Laatst online: 15:31
Ik zou altijd voor 19mm pvc buizen gaan, zoals iedereen al zegt 2 meer dan je nodig hebt.

Ik heb bij mijn laatste uitbreiding steeds een stuk 19mm flexbuis aan de rechte stukken gemaakt voor de lastige bochten. (Ik moest van een voorzet wand tegen de gevel naar de andere kant van de binnenmuur er haaks op, in de hoogte van de vloer)

Met korte stukjes in 19mm maakt dat het draden trekken niet moeilijker. Wel heb ik de koppelstukken van Flex naar recht met pvc lijm verlijmd, want Flex schiet veel makkelijker los.

Hoe gehecht ben je aan het bovenruitje van je toilet? Ik vind een verlaagd plafond altijd mooier dan een koofje, maar met een raam tot het plafond is dat wel iets lastiger.

Persoonlijk zou ik het beugelen wel geloven en de pvc buizen aan elkaar vast maken met tape, en waar het wel kan met spijkerband vastzetten. Maar dat is een mening en geen advies ;)

elleP

• ruud1234821
Inmiddels heeft de installateur aangegeven dat kabels los door de koof op deze afstand geen probleem zijn; zolang wij zorgen dat de koof toegankelijk is op de plek waar de kabels het toilet in gaan (via een voldoende ruime opening in koof of gipsmuur) zien zij geen problemen met deze installatie-route.

Acties:
  • Beste antwoord

• Xander
Wat zit er onder de trap? Is dat in het zicht in de woonkamer of zit er iets van een trapkast?

Ik heb zelf ook (netwerk)kabels getrokken via een soortgelijke route en heb de koof alleen onder de trap in de trapkast geopend. Klein gaatje geboord vanuit het toilet tot in de koof en daar de kabels tot op de vloer van de trapkast laten zakken, trekveer vanaf de zolder door de koof tot op de vloer van de trapkast laten zakken, in de trapkast de boel aan elkaar geknoopt en naar boven getrokken.

Dat kleine stukje koof dichtmaken staat al 7 jaar op mijn to-do list maar het valt niet echt op onder het lage stukje van de trap. O-)

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:17

mjl

Ugh

ruud1234821 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 16:51:
Inmiddels heeft de installateur aangegeven dat kabels los door de koof op deze afstand geen probleem zijn; zolang wij zorgen dat de koof toegankelijk is op de plek waar de kabels het toilet in gaan (via een voldoende ruime opening in koof of gipsmuur) zien zij geen problemen met deze installatie-route.
Helemaal mee eens. Zeker de stroom kabel (of je nou 2.5 qmm of 10 doet) gaat echt niet bezwijken onder eigen gewicht over dit stukje.

De dikte van de stroomkabel: tja, als je er langdurig meer dan 20A door zou willen jagen dan zou ik 4 of 6qmm nemen 10 is overkill (ik neem niet aan dat je je auto’s gaat opladen op zolder :) ). Kijk goed naar de capaciteit die de accu zou kunnen leveren (en opnemen) en of je dit in de toekomst nog zou willen uitbreiden.

netwerk kabel: ik leg meestal 2x zoveel kabel dan ik in eerste instantie nodig heb, eventueel deze aan elkaar met een ty-wrap (niet te strak aantrekken!) over elke 40cm heb je een mooie bundel in de koof hangen.

Extra buis voor toekomstige uitbreiding zou je kunnen overwegen, maar als je nu de koof al niet hoeft te slopen dan is dat voor een uitbreiding ook niet nodig :)

mocht de Electricien toch gaten gaan maken in de koof: doe dat dan op formaat blauwe gipsdozen en laat een extra kabel setje door de koof lopen voor een (paar) stopcontact (en) in je koof (of verzin iets met een sensor voor de trap verlichting :) ). En natuurlijk op een logische gecentreerde plek in de koof. Scheelt een hoopje gedoe om de gaten te herstellen.

of: hoe moeilijk (en hoeveel schade) is het om de koof geheel te openen? Het is maar een plankje met een sierlijst?

[ Voor 20% gewijzigd door mjl op 13-08-2026 12:19 ]

-------

• ruud1234821
Xander schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 17:09:

Slimme oplossing, bij ons komt de koof ook uit in de trapkast. Belangrijkste verschil is dat een stugge YMvK kabel niet vanzelf naar beneden zal zakken, maar daar is ook wel een oplossing voor te bedenken:
  • PVC-buizen installeren van meterkast naar koof via toilet, met gaten in beide gipsmuren ter grootte van de buizen of kabels
  • Trekveer vanaf de meterkast via PVC-buis naar beneden laten zakken in de koof
  • Trekdraad vanaf zolder naar beneden laten zakken, bevestigen aan trekveer vanuit meterkast, en vervolgens alles naar boven trekken
Dit lijkt mij een zeer werkzame oplossing, tenzij ik iets over het hoofd zie?
edit:
Hoe heb je die koof aan de onderzijde opengemaakt? Valt dat simpel te demonteren, of gewoon een gat gezaagd?
Dan blijft alleen de vraag of het aan te raden is om de PVC-buizen door de muren heen te voeren (vereist meer precisie, vrijwel perfect horizontale gaten, wat wellicht lastig is vlak naast muur/plafond), of van muur tot muur op het toilet (waarbij de kabels vrij door de gipsmuren lopen).
edit:
Of wellicht toch een kabelgoot op het toilet (waarbij de kabels sowieso los door de muur lopen)? Welke kabelgoot zou geschikt zijn voor een dikke YMvK kabel en vier netwerkkabels, bij voorkeur in aparte compartimenten? Ik heb hier nog een aantal ongebruikte Attema K40 goten liggen; gaat dat passen?

[ Voor 12% gewijzigd door ruud1234821 op 13-08-2026 13:23 ]

• Xander
ruud1234821 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:09:
edit:
Hoe heb je die koof aan de onderzijde opengemaakt? Valt dat simpel te demonteren, of gewoon een gat gezaagd?
Ik kon dat paneel er gewoon vanaf trekken. Het zat gespijkerd, maar het is maar een heel klein stukje dus er zaten niet al te veel spijkers in.
Dan blijft alleen de vraag of het aan te raden is om de PVC-buizen door de muren heen te voeren (vereist meer precisie, vrijwel perfect horizontale gaten, wat wellicht lastig is vlak naast muur/plafond), of van muur tot muur op het toilet (waarbij de kabels vrij door de gipsmuren lopen).
~
Ik zou de buizen door de muur laten lopen, toch zeker als je loze leidingen toevoegt en het in het toilet afwerkt met iets wat je niet meer eenvoudig kunt verwijderen.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:47
mjl schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 12:12:
[...]

netwerk kabel: ik leg meestal 2x zoveel kabel dan ik in eerste instantie nodig heb, eventueel deze aan elkaar met een ty-wrap (niet te strak aantrekken!) over elke 40cm heb je een mooie bundel in de koof hangen.
Netwerk/data kabel hoor je nooit te bundelen met ty-raps, maar officieel altijd met velcro/klittenband, met ty-raps is de kans zeer aanwezig dat je de kabel beschadigd doordat ze te hard worden aangetrokken en in de kabel trekken.

@ruud1234821
Voor door het toilet kan (witte) pvc-buis, of evt. iets als dit: https://www.hornbach.nl/p...5-mm-wit-200-cm/10452043/

Ook in grotere formaten te krijgen dergelijke goten:
https://www.hornbach.nl/c...yfQ==?searchTerm=wandgoot

K40 goot kan ook, maar lijkt me zo huge-ass hiervoor, maar die keuze is aan jezelf.

[ Voor 4% gewijzigd door Annuk op 13-08-2026 17:57 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:17

mjl

Ugh

Annuk schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 17:56:
[...]

Netwerk/data kabel hoor je nooit te bundelen met ty-raps, maar officieel altijd met velcro/klittenband, met ty-raps is de kans zeer aanwezig dat je de kabel beschadigd doordat ze te hard worden aangetrokken en in de kabel trekken.

@ruud1234821
Voor door het toilet kan (witte) pvc-buis, of evt. iets als dit: https://www.hornbach.nl/p...5-mm-wit-200-cm/10452043/

Ook in grotere formaten te krijgen dergelijke goten:
https://www.hornbach.nl/c...yfQ==?searchTerm=wandgoot

K40 goot kan ook, maar lijkt me zo huge-ass hiervoor, maar die keuze is aan jezelf.
Daarom: niet te hard aantrekken, hooks en loops band heeft lang niet iedereen zo liggen.

data kabel en stroomkabel wordt afgeraden om te bundelen maar daar zijn de meningen op Tweakers ook verdeeld.

-------

Pagina: 1