3-fase en data-kabels door sierkoof trap

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ruud1234821
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:04
Situatie: Nul-op-de-meter tussenwoning opgeleverd in 2020 (grondwarmtepomp voor vloerverwarming & koeling, PV-installatie, WTW); begane grond, slaapverdieping, zolder. We zijn van plan om een thuisbatterij (Alpha ESS 9.3S) in de techniekruimte op zolder te laten installeren (en Backup Box Plus nabij de meterkast), waarvoor een 3-fase kabel en datakabel tussen zolder en meterkast moet worden getrokken.

Eerste voorstel van installateur was om dit via buitenzijde langs de regenpijp aan de voorgevel te realiseren via twee PVC-buizen, maar daar hebben wij sterke twijfels bij in verband met benodigde geveldoorvoer & dakdoorvoer, het moeten passeren van een sierlijst en dakgoot (beide lopen door naar buren), en dat het mogelijk lelijk staat.

Ons tegenvoorstel is om de bestaande sierkoof langs de trap te gebruiken, waarbij de bekabeling vanuit de meterkast via PVC-buizen langs het plafond van de toiletruimte (eventueel later weg te werken met ombouw) naar de koof loopt. De binnenzijde van de koof is hierbij (zonder breekwerk) alleen vanaf de bovenzijde te bereiken, en door een (zo klein mogelijk) gat in de toiletmuur. Vanuit de techniekruimte is er door een slecht afgewerkte vloer reeds toegang tot de koof. Uiteindelijk wil ik de 3-fase kabel en 4 datakabels via deze route laten lopen.

Belangrijkste vragen, rekening houdende met NEN-normen:
  • Is dit een haalbare oplossing?
  • Mag de bekabeling (data en stroom) los in de koof hangen, en welk type bekabeling is daarvoor het meest geschikt?
  • Kan de bekabeling direct vanuit de horizontale PVC-buizen omhoog geleid worden, of moet er een bocht aan het einde van de buis gerealiseerd worden (en is dit dan inclusief bocht vanuit het toilet door de muur heen te voeren)?
  • Moeten datakabels extra afgeschermd worden (bijvoorbeeld in flexbuis) als de stroomkabel al is afgeschermd/geïsoleerd, of is standaard (S/)FTP kabel voldoende?
  • Hoeveel PVC-buizen zouden via het toilet moeten lopen (voor 3-fase kabel en 4 datakabels), en welke maat?
  • Zijn er nog andere aandachtspunten?
Uiteindelijk zal dit door de installateur uitgevoerd moeten worden, maar ik wil graag goed voorbereid zijn...

Situatie begane grond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QdBkGYHsArTuxie9y8UY64GWVS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZTTFx2UjgpiMGartblznVM43.jpg?f=fotoalbum_large

Situatie voorschouw (koof nog niet geinstalleerd):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6za9V4rP89kNHuUILSTsscm90s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/75xb70C48xz3K67g3cBXM70p.jpg?f=fotoalbum_large

Huidige koof na verwijderen bovenzijde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9WRInBCOTCq5iDBVvLCo41aWExU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/k5VNdeqeCO0DPWuLb7Zav0Gq.jpg?f=user_large

Doorgang techniekruimte naar koof:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_yHdmxHifZOqbs4jfr9FFqq38bE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/auihM5aytNKu6w4tZucBTt9K.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Vanwege kabelbreuk kun je een kabel niet meters laten hangen. Gewoon de koof op een paar punten open maken en daar beugelen.

• hans electric
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 17:14
Je kunt vd data ook preflex buis krijgen met 2 x data kabel ene als preflex buis met 5x 2.5mm deze kunnen evt los id koof Hoewel een paar beugels wel beter is

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als je dan toch bezig gaat zou ik trouwens nog een tweetal extra loze pvc buizen in de koof monteren, je gaat geheid nog eens iets willen trekken.

Heb je geen kruipruimte? Ik zou daar de kabeldoorvoer maken vanuit de koof en meterkast.

[ Voor 23% gewijzigd door pagani op 11-08-2026 15:10 ]

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:28
pagani schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:08:
Als je dan toch bezig gaat zou ik trouwens nog een tweetal extra loze pvc buizen in de koof monteren, je gaat geheid nog eens iets willen trekken.

Heb je geen kruipruimte? Ik zou daar de kabeldoorvoer maken vanuit de koof en meterkast.
Maar ook in een verticale pvc buis 'hangt' een kabel toch?

Als de kabel meer dan 5 meter omhoog moet, dan zou ik een ymvk kabel aan een rvs ketting monteren (om de 40 cm). En deze dan van boven laten zakken.

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:52

icecreamfarmer

en het is

NESFreak schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:21:
[...]

Maar ook in een verticale pvc buis 'hangt' een kabel toch?

Als de kabel meer dan 5 meter omhoog moet, dan zou ik een ymvk kabel aan een rvs ketting monteren (om de 40 cm). En deze dan van boven laten zakken.
Mijn idee. In buis is mooier maar volgens mij niet noodzakelijk.

Zou zelf preflex gebruiken en waar mogelijk beugelen.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:38
Die lege koof naar zolder (bij de trap) die eindigt bij mij in de trapkast. Bij mij zitten daar afvoerbuizen in die eindigen in de kruipruimte.
Ik heb, toevallig recent, vanaf de zolder een kabel via die koof, door de kruipruimte naar de meterkast moeten leggen.
Heb jij niet ook een mogelijkheid om dit alles via de kruipruimte en dan de koof in te duwen?

Dus de kabel loopt bij mij nu zo: meterkast naar beneden de kruipruimte in --> kabels door de kruipruimte richting de trapkast --> In de trapkast via de koof de kabel omhoog naar zolder.
(alleen heb ik natuurlijk de installatie van de kabel vanaf de zolder gedaan, want handiger met zwaartekracht enzo, gooit gewoon die kabel door de koof naar beneden)

*sowieso

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:37
Hoezo mag een kabel niet hangen? In een buis hangt deze inderdaad ook.
Als je dat eenmaal hebt gelegd gebeurt er nooit meer wat mee. En het is niet dat er kilo's gewicht aan hangen, die kabels wegens nauwelijks iets en tegenwoordig zijn er zeer stevige kabels te verkrijgen.

Hier hangt ook al zeker 10 jaar e.e.a. los in een koof van beneden naar zolder.

Dat is echt niet de moeite waard om alles los te halen en te beugelen...

Data en 3 fase bij elkaar moet je geloof ik wel een ander soort utp kabel hebben, met schild.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Zolang je bij het aanleggen niet aan de kabels hoeft te trekken (met de kans op beschadiging) kun je ze gewoon naast elkaar leggen/hangen. Maar dan moet je wel zeker weten dat er nooit meer aan getrokken gaat worden. SFTP internetkabel (deze heeft een afscherming) en een 3 fase stroomkabel gebruiken, zo zou ik het doen.
Zolang er geen hele hoge vermogens door die stroomkabel gestuurd worden hoef je ook niet bang te zijn voor interferentie.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• ruud1234821
Dank voor de reacties zover.

Er is een kruipruimte, uiteraard zou dat mooier zijn dan buizen door de toiletruimte, maar ook veel bewerkelijker; kruipruimte is vrij krap door dikke piepschuim isolatielaag, zowel in meterkast als onder koof zou door een dikke betonnen vloer geboord moeten worden, en in principe mag dat niet in verband met vloerverwarming (al lijkt het mij heel sterk dat op die plekken vloerverwarming ligt).

Net als bovenstaande posts vroeg ik mij af waarom een vrij-hangende kabel anders zou zijn dan een kabel die in een PVC-buis 'hangt', maar ik heb inmiddels op meer plekken gelezen dat een vrij-hangende kabel niet aan te raden is. Zeker met 3-fase elektrakabel wil ik geen risico lopen op kabelbreuk.

Ankeren aan een RVS ketting is creatief, maar vindt de verzekering dat ook een acceptabele oplossing als er onverhoopt brand zou uitbreken? Zelf dacht ik ook aan preflexbuizen, maar zoals aangegeven zou het ook voor die buizen beter zijn om ze te beugelen.

Mocht beugelen de enige acceptabele oplossing zijn, hoe kan ik dat dan voor elkaar krijgen met minimale/herstelbare schade aan de koof?
  • Iedere zoveel centimeter een rond gat zagen, en daar na afloop schilderijen overheen hangen :D? Serieuzer; een nieuwe dunne plaat over de oude plaat heen plakken?
  • Beugels aan een PVC pijp bevestigen, insmeren met lijm en dan van bovenaf de beugels tegen het hout van de koof aan plakken?
  • Beugels en eventueel PVC-leidingen voormonteren op een smalle spaanplaat, van bovenaf de koof invoeren en aan de bovenkant stevig aan de muur vastschroeven (onderaan vrij hangend)? Flexibele plaat zou beter zijn; er is zo'n 3.2m te overbruggen, en zo'n 2.2m vrije ruimte tussen koof en plafond
  • ...?
Klemmen beugels voldoende sterk om te voorkomen dat de buizen verder naar beneden zakken?
DonJunior schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:40:
Die lege koof naar zolder (bij de trap) die eindigt bij mij in de trapkast. Bij mij zitten daar afvoerbuizen in die eindigen in de kruipruimte.
Ik heb, toevallig recent, vanaf de zolder een kabel via die koof, door de kruipruimte naar de meterkast moeten leggen.
Heb jij niet ook een mogelijkheid om dit alles via de kruipruimte en dan de koof in te duwen?
Er zijn twee koven; de getoonde koof is leeg, in de andere zitten inderdaad leidingen. Zou wellicht ook een optie zijn, al zou de batterij dan in de andere technische ruimte op zolder komen, of moeten de kabels vervolgens alsnog op zolder van de ene naar de andere technische ruimte gelegd worden. Wat voor kabel heb je gebruikt, en heb je daarmee niet een vergelijkbaar probleem van hangende kabels?

[ Voor 19% gewijzigd door ruud1234821 op 11-08-2026 16:16 . Reden: Extra reactie ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Sorry maar dit is echt hilarisch. Een 2,5mm of 4mm YMVK kabel die in zo'n koof hangt gaat echt geen last krijgen van kabelbreuk..

Dit is er eentje van de categorie chemisch anker voor de zekerheid.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

pagani schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:36:
Vanwege kabelbreuk kun je een kabel niet meters laten hangen. Gewoon de koof op een paar punten open maken en daar beugelen.
Staat niet meer in de NEN, beugelen voor dit soort kabels volgens mij. Een breuk lijkt me niet van toepassing voor een korte afstand als hier. Dan heb je het over een veelvoud.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:30
Glashelder schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:14:
Sorry maar dit is echt hilarisch. Een 2,5mm of 4mm YMVK kabel die in zo'n koof hangt gaat echt geen last krijgen van kabelbreuk..

Dit is er eentje van de categorie chemisch anker voor de zekerheid.
Persoonlijk zou ik ook gewoon een YMVK kabel voor elektra gebruiken. Tenzij je graag 19 mm buizen in de koof wilt monteren voor andere toekomstige kabels. Utp kabel zou ik trouwens ook wel durven te laten hangen zo. Kwestie van beneden en boven in de koof vast monteren. Zodat deze niet kan afzakken.

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:38
ruud1234821 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:10:

[...]

Er zijn twee koven; de getoonde koof is leeg, in de andere zitten inderdaad leidingen. Zou wellicht ook een optie zijn, al zou de batterij dan in de andere technische ruimte op zolder komen, of moeten de kabels vervolgens alsnog op zolder van de ene naar de andere technische ruimte gelegd worden. Wat voor kabel heb je gebruikt, en heb je daarmee niet een vergelijkbaar probleem van hangende kabels?
Mijn situatie was voor montage van een airco dus stroombelasting gaat niet hezelfde zijn als bij jou. Ik heb een ymvk kabel (volgens mij, weet t niet zeker meer)
Die kabel hangt gewoon van boven naar beneden in de koof, alleen beneden en boven vastgezet, verder hangt ie dus gewoon los.
Zou niet weten waarom dat kabelbreuk zou moeten opleveren. Het is niet alsof er mensen in mijn kruipruimte (waar ik hem overigens wel vast heb zitten) of in de koof gaan komen.

Ik heb eerder via diezelfde koof een utp kabel van zolder naar beneden getrokken, alleen toen niet door de kruipruimte gedaan. Die heb ik dus, net als jouw voorstel tekening, in een kabelgoot voorlangs de WC laten lopen. Als je het weet dan zie je het, maar daar ben ik niet trots op ofzo. Dat is een dunne goot met alleen een utp kabel erin, maar dat was echt wel wat werk om dat netjes te krijgen. Als ik het opnieuw zou doen dan zou ik het 100% via de kruipruimte doen. Dat heb je er optisch nergens in huis last van.

Jouw voorstel gaat met een dikke stroomkabel PLUS een utp kabel een flinke goot worden. Die ga je altijd zien. Zowel vanaf het toilet (want daar loopt ie langs het raam) als gewoon in de gang als je binnenkomt. Denk niet dat je dit mooi gaat krijgen.

edit: ik zie nu dat je ook het hoekje om moet, dan moet je de goot ook langs de muur leggen, dan ziet iedereen die de trap op loopt dat kabelgoot hoekje. Is denk ik echt niet mooi en heeft een heel hoog "buurman & buurman" gehalte.

[ Voor 6% gewijzigd door DonJunior op 11-08-2026 16:38 ]

*sowieso

• ruud1234821
DonJunior schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:36:
[...]
Jouw voorstel gaat met een dikke stroomkabel PLUS een utp kabel een flinke goot worden. Die ga je altijd zien. Zowel vanaf het toilet (want daar loopt ie langs het raam) als gewoon in de gang als je binnenkomt. Denk niet dat je dit mooi gaat krijgen.
Ter verduidelijking, de kabels zouden door de toiletruimte lopen, niet voor het toilet langs. Oftewel, in een rechte route van meterkast, door gipswand naar toiletruimte, door gipswand de koof in. Dus de PVC-buizen (met eventueel daar omheen een houten afwerking) zijn alleen in de toiletruimte zichtbaar, niet in de hal/trapgat.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
pagani schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:36:
Een YMVK kabel of ethernetkabel breekt niet op 7 meter.

Verder gewoon een kabelgootje in je wc op het plafond en daar alle kabels ingooien. SFTP is zwaar overkill.

[ Voor 25% gewijzigd door Wolly op 11-08-2026 17:48 ]

Pagina: 1