Mijn vraag
Beste Tweakers, Ik ben normaal gesproken best wel goed in troubleshooten(al zeg ik het zelf), maar ik kom er nu echt even niet meer uit.
Onderstaande PC heb ik net iets minder dan een jaar in gebruik met als enige recente wijziging het vervangen van de CPU van een 5950X voor een 5800X3D, maar eind vorige week sloot hij ineens vanzelf af terwijl ik er mee bezig was. Als ik hem daarna aan probeerde te zetten, hoorde je de klik van het relais in de voeding, zag je even een flits op de LEDs van de AIO en daarna ging hij meteen weer uit. Ook begon de fan van de voeding te draaien, maar ging daarna ook meteen weer uit. Ik vermoed dat dit een vorm van kortsluitingsbescherming is, maar voor zover ik dit nu kan bedenken kan het alleen nog maar de CPU zijn, wat ik heel gek zou vinden.
Ziet iemand aan mijn verhaal wellicht dingen die ik gemist heb, of wat ik nog kan testen?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Basis:
Beste Tweakers, Ik ben normaal gesproken best wel goed in troubleshooten(al zeg ik het zelf), maar ik kom er nu echt even niet meer uit.
Onderstaande PC heb ik net iets minder dan een jaar in gebruik met als enige recente wijziging het vervangen van de CPU van een 5950X voor een 5800X3D, maar eind vorige week sloot hij ineens vanzelf af terwijl ik er mee bezig was. Als ik hem daarna aan probeerde te zetten, hoorde je de klik van het relais in de voeding, zag je even een flits op de LEDs van de AIO en daarna ging hij meteen weer uit. Ook begon de fan van de voeding te draaien, maar ging daarna ook meteen weer uit. Ik vermoed dat dit een vorm van kortsluitingsbescherming is, maar voor zover ik dit nu kan bedenken kan het alleen nog maar de CPU zijn, wat ik heel gek zou vinden.
Ziet iemand aan mijn verhaal wellicht dingen die ik gemist heb, of wat ik nog kan testen?
Relevante software en hardware die ik gebruik
| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 5800X3D - 10th Anniversary Edition Boxed | € 354,99 | € 354,99 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte B550I AORUS PRO AX | € 146,53 | € 146,53 |
| 1 | Videokaarten | Sapphire Pulse Radeon RX 9070 XT | € 767,99 | € 767,99 |
| 1 | Behuizingen | Lian Li A4-H2O (PCI-e 4.0 riser cable) Zwart | € 175,49 | € 175,49 |
| 1 | Waterkoeling | Cooler Master MasterLiquid 240 Core II | € 49,90 | € 49,90 |
| 1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF432C16BBK2/64 | € 569,- | € 569,- |
| 1 | Voedingen | Corsair SF850 (2024) | € 169,- | € 169,- |
| 1 | Interne ssd's | Samsung 990 EVO Plus 2TB | € 298,- | € 298,- |
| Totaal | € 2.530,90 | |||
Basis:
- Alle stekkers aangedrukt/opnieuw op hun plek gedaan
- Ander stopcontact, precies hetzelfde resultaat
- Andere stroomkabel, precies hetzelfde resultaat
- Deze case heeft enkel standoffs voor itx-moederborden, dus dat is het waarschijnlijk ook niet
- Geen zichtbare beschadigingen aan socket of pins
- Voeding: Zelfde resultaat
- Moederbord: Eerste keer dat ik hem opstartte met een nieuw moederbord gingen de fans van de AIO wel draaien, maar kwam er geen beeld(via de GPU). Hij reageerde ook niet op het inhouden van de power-knop om hem uit te zetten, dus uiteindelijk de stekker eruit moeten trekken. Daarna waren de symptomen precies hetzelfde.
- GPU eruit: Precies hetzelfde resultaat
- RAM enkele stick/wisselen van slot: Zelfde resultaat
- Loskoppelen van fans/AIO-pomp: Zelfde resultaat