[ZOEK] Een goede (online) constructeur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-08 10:47
Wie heeft tips voor een goede constructeur, omgeving zwolle. Mag eventueel ook een online constructeur zijn aangezien ik zelfs de details kan aanleveren.

Het gaat om een relatief eenvoudige vraag. Namelijk of het mogelijk is om een dragende hsb voorzetwand te bouwen op schuimbeton die een lichtgewicht houten verdiepingsvloer (slaapkamertje) draagt, een een heel klein stuk badkamer.

De draagkracht van het schuimbeton is 50 ton kg per m2, volgens gegevens van de fabrikant.

Heeft iemand een gouden tip? Of ben je zelf toevallig constructeur?

Alle reacties

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Geen constructeur (mogelijk een amateurconstructeur).

Je hebt schuimbeton met direct daar bovenop een houten vloer liggen? Zit daar geen dekvloer tussen?

Schuimbeton kan, verdeeld, best veel hebben maar is niet geschikt voor punt belastingen. Hout is niet bepaald een geschikt medium als direct opbouw bovenop schuimbeton. Mocht je een dekvloer er nog hebben liggen (Zandcement, anhydriet oid) dan kom je er denk ik wel mee weg. Mocht je de volledige opbouw weten inclusief materialen gebruikt dan kan misschien iemand hier wel een basis advies geven. Ook de afmetingen van de te bouwen voorzetwand (en materialen) helpen.

Ik heb destijds voor een stuk wat naar de gemeente toe moest gebruik gemaakt van constructieshop.nl, dat beviel wel. Snelle service en opgeleverde werk was prima. Ik wist al dat het kon maar moest een officieel stuk hebben voor een vergunningsaanvraag en in de regio had niemand tijd.

• GrazendeKoe
BlueKeenan schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 15:29:
Geen constructeur (mogelijk een amateurconstructeur).

Je hebt schuimbeton met direct daar bovenop een houten vloer liggen? Zit daar geen dekvloer tussen?

Schuimbeton kan, verdeeld, best veel hebben maar is niet geschikt voor punt belastingen. Hout is niet bepaald een geschikt medium als direct opbouw bovenop schuimbeton. Mocht je een dekvloer er nog hebben liggen (Zandcement, anhydriet oid) dan kom je er denk ik wel mee weg. Mocht je de volledige opbouw weten inclusief materialen gebruikt dan kan misschien iemand hier wel een basis advies geven. Ook de afmetingen van de te bouwen voorzetwand (en materialen) helpen.

Ik heb destijds voor een stuk wat naar de gemeente toe moest gebruik gemaakt van constructieshop.nl, dat beviel wel. Snelle service en opgeleverde werk was prima. Ik wist al dat het kon maar moest een officieel stuk hebben voor een vergunningsaanvraag en in de regio had niemand tijd.
Hoi BlueKeenan, bedankt voor je hulp.

Nee, het hout ligt niet direct op het schuimbeton maar de etage erboven is een houten vloer. Op het schuimbeton ligt inderdaad een cementdekvloer van 6 cm.

Ik heb hieronder een dwarsdoorsnee van de tekenening. Dat maakt vast veel duidelijk. De voorzetwand wordt 10 cm dik/breed. De breedte van de voorzetwand in totaal is ca. 4,50 meter. De verdiepingsvloer telt 8 houten balken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NlqbE_xkiDMn9QDWP1h-0GJ2Djg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dfNAybz8rPXqHfNoXXkwW4O9.jpg?f=user_large

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je schrijft dat het een dragende HSB moet worden. Ik neem aan dat de verdiepingsvloer momenteel al gewoon in / op / aan de muur rust? En dat de verdiepingsvloer niet de balken moeten gaan dragen?

Helaas kan ik niet zomaar zeggen dat dit zomaar kan. De zandcementvloer van 6 cm is een reguliere dekvloer en heeft nauwelijks constructieve waarde.

Heb je enige idee hoe de zandcementvloer is uitgevoerd? Ligt er iets van wapening in? Is de vloer voorzien van vloerverwarming (dat maakt het nog een grotere uitdaging).

Mocht dit nog gebouwd moeten worden (de vloer) dan is het handig om eerst een stuk constructie te maken voor de voorzetwanden. Je zou een stuk kunnen opmetselen als draagmuur en daarbovenop de HSB plaatsen, foamglas ertussen als koudebrug ontkoppeling. Mocht dit wel al zo zijn dan zou ik denk ik een drukverdelende laag toepassen, een cementgebonden plaat van 20mm dik over een breedte van 200mm en daarbovenop de HSB plaatsen.

Als ik het eigen gewicht van de HSB voorzetwand uitreken kom ik ongeveer uit op 0,54kN / m (per strekkende meter) op basis van uiterste grenstoestand. Dit is dan op basis van een regelwerk van vuren 44x94 op 2,70m hoog voorzien van steenwol en dunne OSB plaat en 1 gipsplaat. Als je kunt achterhalen hoe de vloer gebouwd is en wat daar op gebouwd mag worden (dat zou een leverancier volgens mij moeten kunnen aangeven) dan kun je kijken of het mag.

Helaas is niet een heel simpel antwoord en blijft het advies, neem contact op met een constructeur :)

• GrazendeKoe
@blueKeenan: Ik kan je er alles over vertellen. Momenteel ligt de balklaag inderdaad ingemetseld in de steensmuur. Deze buitenmuur heeft geen spouw. Zodra ik de binnenmuur ga isoleren, kan dit zorgen voor flinke condens ophoping rond de balkkoppen en dat wil ik voorkomen.

Door een hsb voorzetwand te bouwen die dragend is (die gaat dus inderdaad de vloerbalken van de etage dragen), kan ik de balkkoppen loskoppelen van de muur. Dan komen de balkkoppen 'warm' te liggen en dus geen risico meer op condens bij de koppen.

De huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTKMfKkZ0NezZuT0Sa2S3ErO8dA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q3uhYJJNGd9oyd3TxiuEalGG.jpg?f=fotoalbum_large

Het schuimbeton ligt er al in inclusief een zandcement dekvloer erboven op. De zandcementvloer is niet gewapend oid. Vloerverwarming zit er gelukkig nog niet in (wil het er later laten infrezen). Mijn plan was ook al om langs de muur een strook van 20 a 30 zandcemenetvloer te verwijderen en hier een gewapende betonstrook van 6 cm dik te storten wat functioneert als drukverdelende plaat.

Ik heb alleen 'even' de juiste berekening en confirmatie nodig of dit afdoende is. Ik had gehoopt dat er een constructeur op Tweakers actief is die me hiermee kan helpen, vandaar het topic :)

Ben benieuwd naar jouw reactie. Erg bedankt voor het meedenken en het rekenen!

• Tweaker_Ruwy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 18-08 21:01
Vanuit werk binnen regio Zwolle heb ik regelmatig contact met constructeurs van Sanger IBCT, IBZ en Burink.

Nu heb ik hun nooit gevraagd in hoeverre zij particulier werk oppakken, maar meestal weet je met een belletje al heel veel meer. Hopelijk levert het je wat verdere aanknopingspunten op.
Pagina: 1