Kan een scheve faseverdeling leiden tot het doorbranden van

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MadSaid
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-09 16:25
In de afgelopen 2 jaar is mijn hoofdzekering 2 keer doorgebrand. Hiervoor moest ik beide keren een elektricien laten komen. Volgens de elektricien lijkt de laadpaal de boosdoener te zijn.

Ik heb eerder een bericht gemaakt met de vraag welke laadpaal ik het beste als vervanger kan kiezen. Daar kreeg ik het advies om eerst uit te zoeken wat de daadwerkelijke oorzaak van het probleem is. De voornaamste verdachten lijken te zijn:
  • Load balancing van de laadpaal
  • Faseverdeling in de meterkast
Voor onderzoek naar het laadpunt heb ik een apart bericht aangemaakt.

Deze post gaat specifiek over de faseverdeling. En hieronder de groepen per fase:
FaseGroepenOpm
1 Geen groep gevonden 
28, 9, 10Vaatwasser, magnetron, oven
31, 2, 3, 4Wasmachine
Wat mij opvalt is dat fase 1 momenteel helemaal niet wordt gebruikt. Tegelijkertijd zitten drie zware verbruikers op fase 2:
ApparaatVermogen
Oven± 3200 W
Magnetron± 2000 W
Vaatwasser± 2200 W
Wanneer de oven en magnetron gelijktijdig aanstaan, kom ik op ongeveer 5200 W op fase 2. Als de vaatwasser op dat moment ook aan het verwarmen is, komt daar nog eens ongeveer 2200 W bij, waardoor het totaal op circa 7400 W uitkomt. Dat komt neer op ongeveer 32 A op één fase.

Mijn vragen:
  1. Zien jullie in deze faseverdeling een potentieel probleem dat kan bijdragen aan het doorbranden van een hoofdzekering?
  2. Is het opvallend dat fase 1 niet wordt gebruikt terwijl fase 2 meerdere zware verbruikers heeft?
  3. Zou een belasting van circa 7400 W op fase 2 voldoende kunnen zijn om een hoofdzekering te laten aanspreken?
  4. Of zouden jullie de oorzaak eerder zoeken bij de laadpaal en/of de load balancing?

Voor de volledigheid geef ik hieronder een overzicht van de aansluitingen die in kaart heb gebracht:
VerdRuimtePuntGroep
BGWKLicht eettafel2
BGWKLicht salontafel2
BGWKStopcontact deur wk2
BGWKStopcontact bar2
BGWKStopcontact rechts tv meubel2
BGWKStopcontact links tv meubel2
BGWKStopcontact links van tuindeur2
BGWKStopcontact tel. aansluiting2

BGTuinLicht bij wk2
BGTuinLicht bij schuur (lamp doet het niet)2/3?

BGSchuurLicht3
BGSchuurStopcontact3

BGTrapkastLicht2

BGKeukenLicht3
BGKeukenGas fornuis2
BGKeukenOven10
BGKeukenWasemkap3
BGKeukenMagnetron9
BGKeukenKoelkast3
BGKeukenVaatwasser8
BGKeukenStopcontact Nespresso3
BGKeukenStopcontact waterkoker4

BGHalLicht4
BGHalStopcontact bij buitendeur4
BGHalStopcontact in meterkast9

BGToiletLicht 

BGOpritLicht4

1e VerdOverloopLicht4
1e VerdOverloopStopcontact4

1e VerdSlaapkLicht boven bed4
1e VerdSlaapkLicht bij radiator4
1e VerdSlaapkStopcontact onder bed2
1e VerdSlaapkStopcontact rechts van bed2
1e VerdSlaapkStopcontact bij balkon deur3
1e VerdSlaapkStopcontact kleding kast links4
1e VerdSlaapkStopcontact kleding kast recht2

1e VerdWerkkamerLicht4
1e VerdWerkkamerStopcontact onder buro2
1e VerdWerkkamerStopcontact links van deur4
1e VerdWerkkamerStopcontact tussen radiatoren2

2e VerdOverloopLicht4
2e VerdOverloopStopcontact bij trap4

2e VerdCV HokLicht3
2e VerdCV HokStopcontact onder CV ketel (wasmachine)1
2e VerdCV HokStopcontact l. onder CV ketel (CV Ketel)3
2e VerdCV HokStopcontact l. boven CV ketel (M. ventilatie)3
2e VerdCV HokStopcontact bij licht schakelaar3

2e VerdBadkamerLicht3
2e VerdBadkamerLicht spiegelkast3
2e VerdBadkamerStopcontact wasbak3

2e VerdWerkkamerLicht3
2e VerdWerkkamerStopcontact r. van deur3
2e VerdWerkkamerStopcontact l. radiator4

2e Verdkamer 1Licht3
2e Verdkamer 1Stopcontact l. radiator4
2e Verdkamer 1Stopcontact bij bed4

2e Verdkamer 2Licht3
2e Verdkamer 2Stopcontact bij buro3
2e Verdkamer 2Stopcontact l. lange raam4
2e Verdkamer 2Stopcontact bij bed4
AardlekGroepen
Aardlek blauw1, 2, 3, 4, 8 (wm + vaatwasser)
Aardlek groen9, 10 (magnetron, oven)
Schop naar DEI

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 11-08-2026 13:58 ]

Alle reacties

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Uitgaande van de standaard 3x 25A.. Is dat inderdaad teveel..

404 Signature not found

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:35
1: De meeste 3-fase aansluitingen zijn 3x25A dus als de tabel met grootverbruikers klopt dan is dat zeker mogelijk.

2: Dat is zeker opvallend maar in hoeverre weet je zeker dat dit klopt? heb je zelf de bedrading in de meterkast bekeken? of ga je uit van een schema wat ooit een keer ingevult is en bij de meterkast ligt?
Als je het aandurft zou je een foto kunnen plaatsen van de meterkast zonder kap erop (wel even je stroom afschakelen voordat je de kap er af haalt.).

Je geeft aan dat er 2x een elektricien bij geweest is, het lijkt mij dat als er daadwerkelijk 1 hele fase niet in gebruik is dat de elektricien dat ook direct opgevallen moet zijn. Zo niet zou ik direct een andere elektricien inschakelen.

3: Eigenlijk dezelfde vraag als vraag 1. Uitgaande van 3x25A met een gemiddelde spanning van 240v zou je maximaal 6000W kunnen verbruiken per fase en als de netspanning bij jou nog netjes 220v is dan is het maar 5500W.

4: Ik zou zeer zeker eerst dit probleem onderzoeken en daarna pas gaan kijken naar de load balancing van de laadpaal.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Welke hoofdzekering is 2x doorgebrand?
Op welke fase zit je laadpaal?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:37

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Eens met hierboven. We hebben in Nederland maar relatief kleine aansluitingen dus verdelen over de fases is dan van belang. 7kW is ruim voldoende om het te doen springen. 25A = 5750W @ 230V, dus zeg 5.8kW.

En goed ingesteld zou de load balancing moeten kijken naar de fase met de het grootste import vermogen (of stroom). Maar als die niet goed kijkt (bijvoorbeeld CT's verkeerd aangesloten) dan maakt een laadsessie het snel een zware overbelasting.

Is het opvallend, nee. Genoeg installateurs die alleen de boel aansluiten en geen seconde het huiswerk willen doen van faseverdeling.

Dus stap één zou wat mij betreft dus inderdaad zijn om de boel correct te gaan delen. En dus ook het moment om te kijken of je groepenkast überhaupt nog mee kan. 2 aardlekschakelaars en 7 groepen is niet overdreven veel anno 2026.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:00
Als de hoofdzekering eruit klapt terwijl je aan het laden bent, dan is er iets mis met de loadbalancing van de laadpaal. Als het laden langzaam gaat, maar de hoofdzekering klapt er niet uit dan is het zaak om de fase verdeling beter in balans te brengen. Zonder je groepenkast te zien is er niet te zeggen of dat een makkelijke ingreep is.

• MadSaid
Axewi schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:30:
2: Dat is zeker opvallend maar in hoeverre weet je zeker dat dit klopt? heb je zelf de bedrading in de meterkast bekeken? of ga je uit van een schema wat ooit een keer ingevult is en bij de meterkast ligt?
Als je het aandurft zou je een foto kunnen plaatsen van de meterkast zonder kap erop (wel even je stroom afschakelen voordat je de kap er af haalt.).
Ik ben niet uitgegaan van een oud schema, maar heb dit zelf in kaart gebracht met behulp van een HomeWizard P1-meter. Door groepen één voor één bewust te belasten en vervolgens in de P1-app te kijken op welke fase het verbruik toenam, heb ik vastgesteld welke groepen op welke fase zitten. Op basis daarvan kom ik tot de conclusie dat groep 8, 9 en 10 op fase 2 zitten en dat fase 1 momenteel niet belast wordt.

Natuurlijk kan ik daarbij iets over het hoofd hebben gezien, dus ik hoor graag of iemand een fout in mijn redenering ziet.

Hieronder foto's van de meterkast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOMcmbExXYwc9K6ed_wlqbWsj7w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EqIUvl2lkHpJfSwcXm1YeOe1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mu-mXCeIRCzov6YL4svaJv_Ejh4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iAjUnnNw9oR0deS9pzp4aX4T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZaqSa2Dml_DhhMxv-_v-dzEioQk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f0Yc9TZ7RCdlXaXM4PmR7l99.jpg?f=fotoalbum_large

• MadSaid
Juup schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:51:
Welke hoofdzekering is 2x doorgebrand?
Op welke fase zit je laadpaal?
Dat weet ik helaas niet. De elektricien heeft destijds niet aangegeven welke hoofdzekering precies was doorgebrand.

Wat betreft de laadpaal: ik weet wel dat het een 3-fasen laadpaal is. Ik neem aan dat deze op alle drie de fasen is aangesloten en ook van alle drie gebruikmaakt. Zeker weten doe ik dat echter niet.

• MadSaid
Oilman schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:39:
Als de hoofdzekering eruit klapt terwijl je aan het laden bent, dan is er iets mis met de loadbalancing van de laadpaal. Als het laden langzaam gaat, maar de hoofdzekering klapt er niet uit dan is het zaak om de fase verdeling beter in balans te brengen. Zonder je groepenkast te zien is er niet te zeggen of dat een makkelijke ingreep is.
Dank. Het onderzoek naar de laadpaal loopt in een apart topic, waarin ik logbestanden en ervaringen van andere gebruikers bespreek. In dit topic probeer ik juist te achterhalen of de huidige faseverdeling in de meterkast mogelijk ook een rol heeft gespeeld bij het doorbranden van de hoofdzekering.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je wil eerst precies weten waar je aan toe bent: Het eenvoudigst is om je meter zelf uit te lezen, met bijv p1monitor op een oude raspberry of een homewizard p1 dongle (voor fasebelasting moet je dan wel een abonnement nemen).

Die p1 dongle kan je dan ook gebruiken voor de loadbalancing van je nieuwe peblar (hinthint) laadpaal.

[ Voor 7% gewijzigd door teacher op 11-08-2026 17:30 ]

Wise enough to play the fool

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:20
Een goed begin is de belasting van fasen te gaan monitoren, idd zoals hierboven gesuggereerd.

Daarna een betere verdeling van de fasen. L2 zal er wel uit geklapt zijn.

Mijn load balancing werkt niet, ik heb een Peblar maar dan met Shell sticker. Ze willen me dus nergens helpen. Maar zonder de fasen goed te herzien, ging het bij mij ook mis. 1 fase lader voor de auto (Leaf), koken en een airfryer op het aanrecht. Richting de 7000W Oeps.. gelukkig zijn het trage zekeringen.

Ik heb een Homewizard P1 op home assistant aangesloten en kan hier ook mooi de belasting per fase uitlezen zonder premium abonnement in de app.

PV: 39x @ 13.5KWP, L/L WP 6x, L/W WP 9kW Panasonic H 3-fase + J 1-fase, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:23
Je hebt maar 2 aardlekschakelaars dus het lijkt me duidelijk dat je maar 2 fasen gebruikt buiten de laadpaal. Je zou de groepenkast moeten aanpassen en de groepen verdelen over 3 fasen en dus 3 aardlekschakelaars.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:00
MadSaid schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 17:21:
[...]

Dank. Het onderzoek naar de laadpaal loopt in een apart topic, waarin ik logbestanden en ervaringen van andere gebruikers bespreek. In dit topic probeer ik juist te achterhalen of de huidige faseverdeling in de meterkast mogelijk ook een rol heeft gespeeld bij het doorbranden van de hoofdzekering.
Je kan dat wat mij betreft niet los van elkaar zien, het is 1 installatie met 1 set hoofdzekeringen. Dus ja de fase verdeling kan zeker beter, maar de enige reden tot het opblazen van de zekering die ik in ev lader die mogelijk niet goed zn load balancing doet.

• MadSaid
Oilman schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 18:15:
[...]

Je kan dat wat mij betreft niet los van elkaar zien, het is 1 installatie met 1 set hoofdzekeringen. Dus ja de fase verdeling kan zeker beter, maar de enige reden tot het opblazen van de zekering die ik in ev lader die mogelijk niet goed zn load balancing doet.
Ben ik met je eens, maar in het Alphen-topic wilde ik vooral ervaringen van andere Alphen-gebruikers horen over deze laadpaal. Mogelijk zijn er mensen die iets kunnen herkennen in de logfile die ik heb bijgevoegd.

Los daarvan ben ik sowieso van plan om over te stappen op een andere laadpaal, eentje waarop ik zelf volledige controle heb. Tot nu toe bestaat de ondersteuning van Vattenfall vooral uit een reset op afstand of het verzoek om de spanning er een tijd af te halen. Pas als de laadpaal helemaal niet meer functioneert, willen ze een monteur sturen, en dan zijn de kosten voor mijn rekening.

Ik investeer mijn geld dan liever in een product waarbij ik zelf toegang heb tot de diagnostische gegevens en waarmee ik eerstelijns troubleshooting kan uitvoeren voordat er een monteur nodig is.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:21
De faseverdeling lijkt niet optimaal te zijn met allerlei grote verbruikers op fase 2, en niks op fase 1, maar volgens mij verklaard dat niet direct het doorbranden van de hoofdzekering. Oven/magnetron en vaatwasser zijn allen verbruikers die maar kortstondig het maximale vermogen trekken. Als je maar beperkt over de maximale limiet gaat van 25A kan het zomaar uren (of zelfs oneindig!) duren voordat de zekering triggert. Om er zo lang en zo dik over heen te gaan dan moet haast de loadbalancing van de laadpaal niet goed werken, of zijn er andere grootverbruikers die tegelijkertijd aan staan.

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:35
MadSaid schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 17:09:

Ik ben niet uitgegaan van een oud schema, maar heb dit zelf in kaart gebracht met behulp van een HomeWizard P1-meter. Door groepen één voor één bewust te belasten en vervolgens in de P1-app te kijken op welke fase het verbruik toenam, heb ik vastgesteld welke groepen op welke fase zitten. Op basis daarvan kom ik tot de conclusie dat groep 8, 9 en 10 op fase 2 zitten en dat fase 1 momenteel niet belast wordt.

Natuurlijk kan ik daarbij iets over het hoofd hebben gezien, dus ik hoor graag of iemand een fout in mijn redenering ziet.
Op basis van de foto's zitten alleen de laadpaal en zonnepanelen op alle 3 de fase.
Nu snap ik de verdeling over 2 fasen ook iets meer met een setje van 4 en 3 groepen, netjes is het nog steeds niet maar wel iets logischer.

Je hebt nog wat ruimte, wat een simpele oplossing zou zijn is de oven op fase 1 (laten) zetten met een eigen aardlekautomaat daar is nog ruimte voor op de bovenste dinrail.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• Septillion

Septillion

Überhaupt is de meterkast wel interessante mix van 3 A-merken...

Maar hoe krijgt je laadpaal nu het verbruik door? Is dat via de P1?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:12
Hielko schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 20:12:
De faseverdeling lijkt niet optimaal te zijn met allerlei grote verbruikers op fase 2, en niks op fase 1, maar volgens mij verklaard dat niet direct het doorbranden van de hoofdzekering. Oven/magnetron en vaatwasser zijn allen verbruikers die maar kortstondig het maximale vermogen trekken.
Het is toch wel de meest waarschijnlijke, denk ik.

Een oven trekt vaak maximaal, totdat deze opgewarmd is. Dat kan wel een minuutje of 10 duren. De vaatwasser trekt ca. 15 minuten achtereen 2 kW. Een magnetron schakelt meestal tussen 0 en max vermogen aan/uit (behalve enkele hele nieuwe modellen), en als je er iets in zet op max vermogen dan is het continu dat. Dus, ondenkbaar dat je daarmee een keer de hoofdzekering omtrekt is het niet.

Is de balancer van de laadpaal ook uit te lezen? Want als die op een van de fasen niet goed meet, gaat het idd ook gemakkelijk mis.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:21
Wilke schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 20:59:
[...]

Een oven trekt vaak maximaal, totdat deze opgewarmd is. Dat kan wel een minuutje of 10 duren. De vaatwasser trekt ca. 15 minuten achtereen 2 kW. Een magnetron schakelt meestal tussen 0 en max vermogen aan/uit (behalve enkele hele nieuwe modellen), en als je er iets in zet op max vermogen dan is het continu dat. Dus, ondenkbaar dat je daarmee een keer de hoofdzekering omtrekt is het niet.

Is de balancer van de laadpaal ook uit te lezen? Want als die op een van de fasen niet goed meet, gaat het idd ook gemakkelijk mis.
Die drie grootverbruikers samen is 32A. Dat kan een 25A zekering urenlang hebben. Als je een stopwatch pakt om die drie apparaten precies gesynchroniseerd op het meest ongunstige moment aan te zetten moet je aardig je best doen om meer dan 10 minuten dat vermogen te trekken (onze vaatwasser trekt bijv. alleen piekvermogen voor max 5 a 10 minuten). En hoe vaak zet je überhaupt de vaatwasser samen met de oven en magnetron aan?

Ik zet mijn geld in op niet werkende loadbalancing van de laadpaal waardoor er zo nog eens een extra 16A belasting bij kan komen... en dan kom je natuurlijk wel snel richting getallen waar een zekering niet zo blij van wordt.

• __Leon___Leon__
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 21:44
@MadSaid: Misschien een fase verdraaiing tussen tussen P1 en laadpaal? Dan wordt mogelijk de verkeerde fase geknepen.

Is het wel 2 keer gebeurd terwijl je de auto aan het laden was?

• MadSaid
Septillion schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 20:54:
Überhaupt is de meterkast wel interessante mix van 3 A-merken...

Maar hoe krijgt je laadpaal nu het verbruik door? Is dat via de P1?
Ja, idd via P1

• MadSaid
Wilke schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 20:59:
[...]

De paal is in oktober 2020 door Vattenfall geleverd. Ik heb helaas helemaal geen app of toegang tot de paal, dus ik kan de instellingen zelf niet zien/aanpassen. Ik heb een logfile uit 2024 wat door een monteur informeel aan mij is gegeven. Ik heb de logfile in deze post gedeeld.

• MadSaid
__Leon___Leon__ schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 21:33:
@MadSaid: Misschien een fase verdraaiing tussen tussen P1 en laadpaal? Dan wordt mogelijk de verkeerde fase geknepen.

Is het wel 2 keer gebeurd terwijl je de auto aan het laden was?
Bedoel je met een faseverdraaiing dat de laadpaal de fasen van de P1-uitlezing verkeerd interpreteert, waardoor de load balancing op de verkeerde fase ingrijpt? Zou dat ook kunnen verklaren waarom destijds de hoofdzekering is gesmolten?

De laatste keer weet ik zeker dat het gebeurde terwijl de auto aan het laden was. De eerste keer weet ik het helaas niet meer. Wellicht is uit de logfile nog te achterhalen of de laadpaal op dat moment daadwerkelijk aan het laden was?

• Septillion

Septillion

De lader communiceert maar één niveau naar de auto. Die zal dus alle fases terugregelen.

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:04
Tot zover ik weet werkt load balancing symmetrisch over alle fasen. Iig werkt het zo bij mijn Peblar. Dus als één fase teveel belast wordt wordt alles teruggeschroefd.

• MadSaid
Septillion schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 22:07:
De lader communiceert maar één niveau naar de auto. Die zal dus alle fases terugregelen.
Kanoet schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 22:08:
Tot zover ik weet werkt load balancing symmetrisch over alle fasen. Iig werkt het zo bij mijn Peblar. Dus als één fase teveel belast wordt wordt alles teruggeschroefd.
Begrijp ik jullie reacties goed als ik het volgende voorbeeld neem?

Stel dat de aansluiting 3 × 25 A is en het huis op dat moment het volgende verbruikt:
  • L1: 20 A
  • L2: 2 A
  • L3: 2 A
Dan is er op L1 nog maar 5 A beschikbaar, terwijl er op L2 en L3 nog 23 A beschikbaar is.

Als de load balancing symmetrisch over de drie fasen werkt en de laadpaal maar één laadstroom aan de auto kan doorgeven, zou de laadpaal in dat geval dus terugregelen naar maximaal 5 A op alle drie de fasen.

De auto zou dan laden met 3 × 5 A, oftewel ongeveer 3,45 kW totaal, terwijl er op L2 en L3 in principe nog veel meer capaciteit beschikbaar is.

Klopt mijn interpretatie van jullie twee reacties?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:34
@MadSaid Dat heb je goed begrepen, een EV zal nooit laden met een verschillende stroom op de verschillende fasen.

Ik weet alleen niet 100% wat er gebeurt als je een EV hebt die maar op één fase zou laden, wellicht dat de lader dan maar naar de belasting van één fase kijkt?

Laadt je auto op 3 fasen (11kW)?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Kanoet
Ja dat klopt. Een verwisselde fase in de load balancing zou daarom ook niet het probleem veroorzaken. Een uitzondering zou zijn als er een eenfase (pv) laadmogelijkheid is. Maar dan valt het op dat je met max 3.8kw laadt.
Let wel, een lader geeft meestal minimaal 6a. Daaronder zou hij moeten uitschakelen.

• Kanoet
De user interface van mijn laadpaal(Peblar) laat zien welke load balancing waardes hij van Home Wizard krijgt. Kan je zoiets zien op jouw laadpaal?

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Hielko schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 21:09:
[...]

Die drie grootverbruikers samen is 32A. Dat kan een 25A zekering urenlang hebben. Als je een stopwatch pakt om die drie apparaten precies gesynchroniseerd op het meest ongunstige moment aan te zetten moet je aardig je best doen om meer dan 10 minuten dat vermogen te trekken (onze vaatwasser trekt bijv. alleen piekvermogen voor max 5 a 10 minuten). En hoe vaak zet je überhaupt de vaatwasser samen met de oven en magnetron aan?

Ik zet mijn geld in op niet werkende loadbalancing van de laadpaal waardoor er zo nog eens een extra 16A belasting bij kan komen... en dan kom je natuurlijk wel snel richting getallen waar een zekering niet zo blij van wordt.
50 A lukt ook wel een poosje als ze nog fris zijn, helaas slijten smeltzekeringen wel. Vaak over de grens of eens een klap van een apparaat of lamp die sneuvelt dan kan soms zomaar op een dom moment wel die 25A zekering ploffen.

In mijn beleving moet de ts zijn meterkast eens deftig verdelen over alle drie fasen en zich verwittigen van een werkende loadbalancing op de laadpaal.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Kanoet schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 22:47:
Ja dat klopt. Een verwisselde fase in de load balancing zou daarom ook niet het probleem veroorzaken. Een uitzondering zou zijn als er een eenfase (pv) laadmogelijkheid is. Maar dan valt het op dat je met max 3.8kw laadt.
Let wel, een lader geeft meestal minimaal 6a. Daaronder zou hij moeten uitschakelen.
Als ik me niet vergis kijkt de peblar naar de max 25 ampere per fase van de hoofdaansluiting, is 1 fase op de grens dan zullen ook de overige 2 op dat vermogen begrenst worden. Overigens kan er best wel wat afwijking in de belasting per fase zitten maar dat wordt volgens mij veroorzaakt door de auto. Ik had hier een poosje terug een Peugeot op bezoek die had tussen de fasen een spreiding van 3 ampere, ik zie dat bij mijn Enyaq niet daar zit wel iets in maar niet zoveel.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• MadSaid
Xander schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 22:42:
@MadSaid Dat heb je goed begrepen, een EV zal nooit laden met een

Laadt je auto op 3 fasen (11kW)?
Ja hij kan op 11 kW laden

• MadSaid
Kanoet schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 22:51:
De user interface van mijn laadpaal(Peblar) laat zien welke load balancing waardes hij van Home Wizard krijgt. Kan je zoiets zien op jouw laadpaal?
Nee helaas, ik heb helemaal geen app. Alleen een website om mijn laadhistorie te downloaden.

• __Leon___Leon__
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 21:44
Ik ken er weinig van, maar volgens https://www.slimmelaadpunt.nl/blogs/nieuws/%E2%9A%A1-peblar-update-laden-op-zonnestroom-op-1-en-3-fase kan er automatisch tussen 1 en 3 fase laden geschakeld worden? Dan maakt de fase volgorde wel uit(?).

Staat ook in de release notes van firmware 1.8.0: https://peblar.com/nl/articles/peblar-firmware-update-1.8.0-release-notes

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je zegt dat fase 1 geen belasting aangeeft wanneer je de test in je woning doet. Als ik je hoofdschakelaar zo bekijk zou dat prima kunnen kloppen. De eerste 2 afgaande richtingen van de hoofdschakelaar zijn voorzien van een dubbele aderhuls met 2 draden. Eén voor de aardlekschakelaar met de groepen daarachter en een andere draad voor de laadpaal.

De derde richting heeft maar één draad, voor de laadpaal.

Dit laat zien dat de fases gedraaid zijn bij de aansluiting van je hoofdschakelaar. Dat zorgt voor verwarring in welke fase nu eigenlijk wat aangesloten heeft zitten. Het is daarom zaak om de fysieke fases ook op de juiste manier aan te (laten) sluiten: contact 1 -> fase 1 enz.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:47
@MadSaid
Ben geen laadpaal kenner, maar recent een klant (ben storingsmonteur netbeheerder) die had ook wel loadbalancing op z'n paal, maar die stond verkeerd ingesteld (te hoog).
Laat door je laadpaal leverancier checken hoe alles staat ingesteld.
In jou geval max (hoofd) zekering waarde op 20A laten instellen en max laadwaarde op 16A.
En laat controleren of je fasedraaiing hebt tussen je meter en je laadpaal.
Oftewel dat de L1 v/d slimme meter ook L1 van je laadpaal is, en zo ook voor L2 & L3.

Heb de buurman hier vorige week met een Zapptec Go2 geholpen te plaatsen (m.n. aansluiten) en hij heeft zelf een installateur account om in te stellen, daar zag ik dat het daar in ieder geval essentieel was om aan te geven dat de volgorde vanaf de hoofdschakelaar aan te geven (in zijn geval L3/L1/L2) voor de loadbalancing.
Dit was dus de volgorde vanaf de meter naar de hoofdschakelaar, oftewel een draaiing

Tevens zou het inderdaad geen kwaad kunnen je kast te (laten) herzien en de rest ook netjes te laten verdelen over 3F.

P.S. je electricien/installateur mag geen hz vervangen (bij defect) officieel, dat is alleen voorbehouden aan de netbeheerder. Electricien met zegelrecht mag alleen zekeringen verwijderen en terugplaatsen om veilig en spanningsloos te werken voor b.v. hoofdschakelaar en/of kast vervangen.

[ Voor 4% gewijzigd door Annuk op 12-08-2026 07:01 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:03
Wat betreft laadpaal. Even wat dingen die ik hier lees uit perosonlijke ervaring rechtzetten.

In mijn alfen kan ik instellen hoe groot de imbalans tussen de fases mag zijn, die kan dus peima L1 10A doorgeven en op L2 en L3 5A. De Tesla slikt het ook, maar niet alle autos does het. Er gaat wel wat communicatie heen en weer tussen auto en paal om tot de goede aanlevwring te komen.
De Alfen paal kan ook schakelen tussen 1 fase en 3 fase afhankelijk van de belasting op de meter.
De minimale ingestelde levering naar de auto zou theoretisch 6A zijn (minimum van protocol), maar Tesla is eigenwijs en vind 5A ook goed als minimum en vrijwel alle laadpalen kunnen dat ook leveren.

Verder wat @Annuk zegt. Foutje met asnsluiten is zo gemaakt. Had hier een electricien die een warmtepomp aansloot "ik heb hem op fase 1 gezet". Ging ik controleren was het fase 3.
Je zit met 3 fasen en je kan het op twee punten verkeerd doen bij een laadpaal. Vandaar dat alle laadpalen een instellingsmogelijkheid ervoor hebben.

• Septillion

Septillion

Qua laden, met IEC 61851 is het alleen mogelijk om één enkele maximale stroom te communiceren. Of het via andere standaarden wel per fase kan is me niet 100% duidelijk.

Maar zat mij later te bedenken, zelfs dan kan fase volgorde wel van belang zijn. Zeker als je laadpaal zo slim is om te detecteren dat je EV maar op 1-fase of 2-fase laadt. Want dan kan het zijn dat de laadpaal juist niet meer naar de fase kijkt waarop geladen wordt omdat hij denkt dat het een andere fase is. Als de laadpaal dan bijvoorbeeld ziet dat de EV maar 1-fase laadt op L1 en daarom dus voor de balancing alleen naar L1 kijkt, maar in werkelijkheid zit het op L3. Ja, dan gaat hij er dus dik overheen.

Andere optie is natuurlijk dat de max gewoon nog boven de 25A staat. Dan gaat hij het balanceren op overbelasting :+

Maar met real time uitlezen van de P1 met DSMR 5 moet je dat goed kunnen zien.

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 12-08-2026 09:14 ]

• MadSaid
sypie schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 00:15:
Je zegt dat fase 1 geen belasting aangeeft wanneer je de test in je woning doet. Als ik je hoofdschakelaar zo bekijk zou dat prima kunnen kloppen. De eerste 2 afgaande richtingen van de hoofdschakelaar zijn voorzien van een dubbele aderhuls met 2 draden. Eén voor de aardlekschakelaar met de groepen daarachter en een andere draad voor de laadpaal.

De derde richting heeft maar één draad, voor de laadpaal.

Dit laat zien dat de fases gedraaid zijn bij de aansluiting van je hoofdschakelaar. Dat zorgt voor verwarring in welke fase nu eigenlijk wat aangesloten heeft zitten. Het is daarom zaak om de fysieke fases ook op de juiste manier aan te (laten) sluiten: contact 1 -> fase 1 enz.
Weet je of de aansluiting op de hoofdschakelaar standaard zo door de netbeheerder is gedaan, of is dit later door de monteur van de laadpaal aangepast? Voor de huidige situatie maakt het niet zoveel uit, maar ik ben wel benieuwd hoe dit zo gekomen is.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Netbeheerder zou dit echt op de juiste volgorde doen in verband met eventuele fasedraaiing (waardoor een eventueel apparaat met een 3-fasen motor de verkeerde kant op kan draaien).

Met behulp van je P1 meter kun je redelijk makkelijk ontdekken welke fase welke draad is (gelukkig).

• MadSaid
Annuk schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 06:56:
Laat door je laadpaal leverancier checken hoe alles staat ingesteld.
In jou geval max (hoofd) zekering waarde op 20A laten instellen en max laadwaarde op 16A.
En laat controleren of je fasedraaiing hebt tussen je meter en je laadpaal.
Oftewel dat de L1 v/d slimme meter ook L1 van je laadpaal is, en zo ook voor L2 & L3.

Tevens zou het inderdaad geen kwaad kunnen je kast te (laten) herzien en de rest ook netjes te laten verdelen over 3F.
Bedankt voor de tip! Ik ga dit meenemen
Annuk schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 06:56:
P.S. je electricien/installateur mag geen hz vervangen (bij defect) officieel, dat is alleen voorbehouden aan de netbeheerder. Electricien met zegelrecht mag alleen zekeringen verwijderen en terugplaatsen om veilig en spanningsloos te werken voor b.v. hoofdschakelaar en/of kast vervangen.
Begrijp ik je goed dat ik in het geval dat zowel de automaat van de laadpaal als de hoofdzekering is doorgeslagen, ook de netbeheerder moet bellen voor de hoofdzekering? Of kan een elektricien met zegelrecht dit in zo’n situatie oplossen?

• MadSaid
sypie schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 20:42:
Netbeheerder zou dit echt op de juiste volgorde doen in verband met eventuele fasedraaiing (waardoor een eventueel apparaat met een 3-fasen motor de verkeerde kant op kan draaien).

Met behulp van je P1 meter kun je redelijk makkelijk ontdekken welke fase welke draad is (gelukkig).
Die laatste zin begrijp ik nog niet helemaal. Hoe kan ik met mijn P1-meter bepalen welke fysieke draad/aansluiting L1, L2 en L3 is? Kun je uitleggen hoe ik dat kan controleren?

• Annuk
MadSaid schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 20:56:

Begrijp ik je goed dat ik in het geval dat zowel de automaat van de laadpaal als de hoofdzekering is doorgeslagen, ook de netbeheerder moet bellen voor de hoofdzekering? Of kan een elektricien met zegelrecht dit in zo’n situatie oplossen?
Klopt, je kan/mag zelf de automaat van je laadpaal in zetten of daar een electricien voor bellen, maar voor de defecte hoofdzekering(en) moet officieel gezien de netbeheerder komen inderdaad.
Als een electricien met zegelrecht dit wel bewust en moedwillig doet zou hij zijn zegelrecht kunnen kwijtraken en op de verdachte lijst van de netbeheerders kunnen komen.

Er zijn maar 2 dingen die een electricien met zegelrecht mag doen:
[1] Zekeringen verwijderen zodat hij spanningsloos een nieuwe hoofdschakelaar (al dan niet met complete kast) kan monteren.
[2] Zekeringen verwijderen om daarna de draden die vanaf de meter naar de hoofdschakelaar gaan te verlengen/vervangen i.v.m. dat ze te kort zijn vanuit de huidige situatie.

Andere dingen dan bovenstaande mag de electricien officieel niet doen, enkele simpele voorbeelden, die niet mogen:
Zekeringen vervangen i.v.m. defecte hoofdzekering(en).
Draden tussen meter en hoofdschakelaar vervangen i.v.m. brandsporen/te warm geworden.
Draden tussen hoofdzekering(en) en meter vervangen.

• Annuk
MadSaid schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:03:
[...]

Die laatste zin begrijp ik nog niet helemaal. Hoe kan ik met mijn P1-meter bepalen welke fysieke draad/aansluiting L1, L2 en L3 is? Kun je uitleggen hoe ik dat kan controleren?
Als je een P1 meter hebt die netjes weergeeft welke fase wat doet op welk moment.
Zet je b.v. aardlekschakelaar 2 + 3 uit, alles wat achter aardlekschakelaar 1 aan staat (of evt. zet je wat extra's aan) verbruikt, als je dan via je P1 meter kijkt welke fase op dat moment is (vanuit de meter), dan weet je exact welke fase je nu dus je stroom op verbruikt.
Zo doe je dit ook voor je andere aardlekschakelaren (en de groepen natuurlijk die daarachter zitten).

Er kan namelijk altijd een draaiing/kruising zitten tussen de meter en de hoofdschakelaar.
b.v. L1 op de meter is de L2 of L3 op de hoofdschakelaar (en ga zo verder).

[ Voor 10% gewijzigd door Annuk op 12-08-2026 21:07 ]

• MadSaid
Bedankt allemaal voor het meedenken en de uitgebreide uitleg! Ik denk dat ik inmiddels een aardig beeld heb van de te nemen acties.

Mijn samenvatting:
  1. Fasevolgorde controleren/corrigeren
    De fases lijken in de meterkast niet overeen te komen met de L1/L2/L3-indeling zoals die door de P1-meter wordt uitgelezen. Het gaat hierbij om de bedrading vanaf de meter van de netbeheerder naar de hoofdschakelaar. Dit wil ik laten controleren en, indien nodig, laten corrigeren.
    Vraag: klopt het dat dit officieel alleen door de netbeheerder uitgevoerd mag worden, omdat het om de aansluiting tussen de meter en de hoofdschakelaar gaat?
  2. Belasting beter over de fases verdelen
    Op basis van mijn P1-metingen lijkt er momenteel geen belasting vanuit de woninggroepen op fase 1 te zitten. Oven, magnetron en vaatwasser zitten nu op fase 2. Deze groepen wil ik daarom beter over de drie fases laten verdelen, zodat fase 1 ook wordt benut en de belasting evenwichtiger wordt verdeeld.
  3. Derde aardlekschakelaar plaatsen
    Ik heb momenteel twee aardlekschakelaars. Er moet een derde aardlekschakelaar bij komen, waarna de groepen daar beter over verdeeld kunnen worden.
  4. Groepenkast opnieuw indelen
    De groepen beter over de drie fases verdelen en daarbij ook de verdeling over de drie aardlekschakelaars netjes maken.
  5. Load balancing van de Alfen Eve Single controleren
    De instellingen van de laadpaal laten controleren, waaronder:
    • de ingestelde maximale waarde voor de netaansluiting;
    • de maximale laadstroom;
    • de fasekoppeling/phase mapping;
    • of de laadpaal de belasting op de juiste fases meet;
    • en of de load balancing correct reageert op de belasting in de woning.
    Mijn aansluiting is 3 × 25 A. Er werd hier geadviseerd om de maximale waarde voor de load balancing op 20 A en de maximale laadstroom op 16 A te zetten. Ik wil graag laten controleren of dat voor mijn situatie inderdaad de juiste instellingen zijn.
  6. Werking van de load balancing in de praktijk controleren
    Met de P1-meter controleren of de laadpaal tijdens het laden daadwerkelijk netjes terugregelt wanneer één van de fases zwaar wordt belast. De laadpaal staat momenteel uit op advies van de elektricien en ik wil hem pas weer inschakelen nadat bovenstaande punten zijn gecontroleerd/aangepast.
Als ik het goed begrijp, zijn dit de belangrijkste punten. Heb ik nog iets gemist of zijn er nog zaken die ik zou moeten laten controleren of aanpassen?

Nogmaals bedankt voor alle hulp!

[ Voor 28% gewijzigd door MadSaid op 12-08-2026 22:06 ]

• Annuk
MadSaid schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:39:
Bedankt allemaal voor het meedenken en de uitgebreide uitleg! Ik denk dat ik inmiddels een aardig beeld heb van de te nemen acties.

Mijn samenvatting:

[list=1]
Fasevolgorde controleren/corrigeren
De fases lijken in de meterkast niet overeen te komen met de L1/L2/L3-indeling zoals die door de P1-meter wordt uitgelezen. Het gaat hierbij om de kabels van de netbeheerder vanaf de meter naar de hoofdschakelaar. Deze moeten gecontroleerd en, indien nodig, gecorrigeerd worden, zodat L1, L2 en L3 fysiek overeenkomen met de juiste fases.
Vraag: klopt het dat dit officieel alleen door de netbeheerder uitgevoerd mag worden, omdat het om de aansluiting van de meter naar de hoofdschakelaar gaat?
Je moet alleen controleren in welke volgorde ze op je hoofdschakelaar zitten, hoeft verder niets voor gedraaid te worden. Of jij nu netjes L1/L2/L3 hebt of L3/L1/L2 of L2/L3/L1 maakt niets uit, maar het moet wel netjes ingesteld worden op je laadpaal.
Dat is tevens het beste volgende punt (punt 5 dus) i.c.m. de ingestelde waardes voor (hoofd)zekering en maximale laad-capaciteit.
Belasting over de fases verdelen
Oven, magnetron en vaatwasser zitten nu op dezelfde fase. Dit moet waar over de drie fases verdeeld worden.
Derde aardlekschakelaar plaatsen
Ik heb momenteel twee aardlekschakelaars. Er moet een derde aardlekschakelaar bij komen, waarna de groepen over de drie aardlekschakelaars verdeeld kunnen worden.
Deze 2 punten horen bij elkaar inderdaad en zijn een zeer verstandige keuze om uit te (laten) voeren.
Groepenkast opnieuw indelen
De groepen beter over de drie fases verdelen en daarbij ook kijken naar de verdeling over de aardlekschakelaars.
Load balancing controleren
De instellingen van de Alfen Eve Single laten controleren, waaronder de maximale netstroom, maximale laadstroom en de fasekoppeling. De laadpaal staat momenteel uit op advies van de elektricien en ik wil hem pas weer inschakelen nadat bovenstaande punten zijn gecontroleerd/aangepast.
[/list]
Als ik het goed begrijp, zijn dit de belangrijkste punten. Heb ik nog iets gemist of zijn er nog andere zaken die ik zou moeten laten controleren of aanpassen?

Lijkt me de juiste weg, alleen nog even je volgorde min of meer veranderen ;)
Let erop, het kan soms best voordeliger zijn om een nagenoeg kant & klare kast in eens te plaatsen dan allemaal losse onderdelen aan te schaffen om die erbij te plaatsen incl. het dan maatwerk.
En zou in dit geval als ik dit zo zie direct een nette dubbele kast (48 modules totaal) laten plaatsen.

Dit zou op het oog mijn boodschappenlijstje zijn:
https://www.sandervunderi...64bacc0d3fae7bfe440d68c59

En dit zo ongeveer mijn indeling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Nh0aPG2DMc5Tw5ThCxYmM_Bpb8=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/JdrPruElbroJJiliRnmnzOYD.png?f=fotoalbum_medium

(Heb even op een 3P+N B16 30mA gegokt voor je PV die ik links boven zie).

• Annuk
MadSaid schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:39:

Mijn samenvatting:

[list=1]

Load balancing van de Alfen Eve Single controleren
De instellingen van de laadpaal laten controleren, waaronder:
  • de ingestelde maximale waarde voor de netaansluiting;
  • de maximale laadstroom;
  • de fasekoppeling/phase mapping;
  • of de laadpaal de belasting op de juiste fases meet;
  • en of de load balancing correct reageert op de belasting in de woning.
Dit is het juiste inderdaad, en dan hoef je punt 1 al niet meer uit te voeren als de phase mapping goed staat in je laadpaal
Mijn aansluiting is 3 × 25 A. Er werd hier geadviseerd om de maximale waarde voor de load balancing op 20 A en de maximale laadstroom op 16 A te zetten. Ik wil graag laten controleren of dat voor mijn situatie inderdaad de juiste instellingen zijn.[/li]
Werking van de load balancing in de praktijk controleren
Met de P1-meter controleren of de laadpaal tijdens het laden daadwerkelijk netjes terugregelt wanneer één van de fases zwaar wordt belast. De laadpaal staat momenteel uit op advies van de elektricien en ik wil hem pas weer inschakelen nadat bovenstaande punten zijn gecontroleerd/aangepast.
[/list]
Als ik het goed begrijp, zijn dit de belangrijkste punten. Heb ik nog iets gemist of zijn er nog zaken die ik zou moeten laten controleren of aanpassen?

Dit zijn verder in principe harde waardes, je hebt nu een 20A automaat voor je laadpaal, die moet je niet meer dan 80% langdurig belasten, dus max 16A "continue" (11 kW).
En zou je HZ waarde inderdaad instellen op 20A zodat je altijd een beetje head-space over hebt, liever dat je laadpaal even "teveel" terugregelt i.v.m. iets lagere waarde dan je daadwerkelijke hoofdzekeringen dan dat je weer kapotte hoofdzekeringen hebt.

• MadSaid
Annuk schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 22:21:
Je moet alleen controleren in welke volgorde ze op je hoofdschakelaar zitten, hoeft verder niets voor gedraaid te worden. Of jij nu netjes L1/L2/L3 hebt of L3/L1/L2 of L2/L3/L1 maakt niets uit, maar het moet wel netjes ingesteld worden op je laadpaal.
Bedankt voor je reactie! OK, ik begrijp dat het niet per se in de volgorde L1/L2/L3 hoeft te zitten. Maar is het niet wat foutgevoelig als de fasen niet netjes op volgorde zitten? Dan moet ik dat dus documenteren en er bij wijzigingen altijd rekening mee houden. Is dit vermoedelijk ook de reden dat het nu misgaat?
Dat is tevens het beste volgende punt (punt 5 dus) i.c.m. de ingestelde waardes voor (hoofd)zekering en maximale laad-capaciteit.
De reden dat ik deze volgorde heb voorgesteld, is dat ik eerst een elektricien wil laten komen om de meterkast helemaal in orde te maken. Daarna kan ik rustig met Vattenfall aan de slag. Gaat er iets mis met de volgorde die ik heb voorgesteld?
Let erop, het kan soms best voordeliger zijn om een nagenoeg kant & klare kast in eens te plaatsen dan allemaal losse onderdelen aan te schaffen om die erbij te plaatsen incl. het dan maatwerk.
Ik hoef in de meterkast op dit moment alleen een extra aardlek te plaatsen en de groepen beter over de 3 fasen te verdelen. Betekent dit dat de bestaande automaten dan vervangen moeten worden, of kunnen die gewoon blijven zitten?

• Annuk
MadSaid schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 23:17:
[...]

Bedankt voor je reactie! OK, ik begrijp dat het niet per se in de volgorde L1/L2/L3 hoeft te zitten. Maar is het niet wat foutgevoelig als de fasen niet netjes op volgorde zitten? Dan moet ik dat dus documenteren en er bij wijzigingen altijd rekening mee houden. Is dit vermoedelijk ook de reden dat het nu misgaat?
Klopt het hoeft niet perse in een volgorde van 1/2/3 te zitten, mits maar goed ingesteld op de laadpaal wat waar zit.
Je zou daarna zelfs even een klein stickertje kunnen plakken incl. een draaiveldrichting (ik ben hier standaard uitgegaan van rechts draaiveld).
[...]

De reden dat ik deze volgorde heb voorgesteld, is dat ik eerst een elektricien wil laten komen om de meterkast helemaal in orde te maken. Daarna kan ik rustig met Vattenfall aan de slag. Gaat er iets mis met de volgorde die ik heb voorgesteld?
Je hebt nu je laadpaal dan uitstaan, dan kan dat minder kwaad, maar zou wel alvast contact op gaan nemen, het is een grotere organistatie en best kans dat er nogal wat tijd overheen gaat om dit verwerkt te krijgen.
[...]

Ik hoef in de meterkast op dit moment alleen een extra aardlek te plaatsen en de groepen beter over de 3 fasen te verdelen. Betekent dit dat de bestaande automaten dan vervangen moeten worden, of kunnen die gewoon blijven zitten?
Zo te zien moet je nog enigszins schuiven met de spullenboel, en dan is even netjes en op orde maken wel net zo mooi.
Je kunt ook kiezen om éénzelfde kast ernaast te plaatsen, en b.v. daar de 3P+N spullen in te doen, dan kan dat lelijke kastje links boven weg, en heb je netjes de ruimte om de 3e aardlekschakelaar te plaatsen en de boel te her-verdelen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:17
Draaiveld richting kun je geen aannames over doen… https://www.netbeheernede...mas-driefasen-aansluiting

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• MadSaid
@Annuk
(Heb even op een 3P+N B16 30mA gegokt voor je PV die ik links boven zie).
Op die automaat zie ik het volgende staan:
  • Linksonder: mRB6-16/3N/B/003-A
  • Rechtsboven: IΔn = 0,03A B16
Kun je hieruit afleiden of dit inderdaad een 3P+N B16 30mA aardlekautomaat voor de PV-installatie is?

Nog een vraag: in mijn huidige meterkast zit ook een beltrafo (NTR 102 HR T25/E) voor mijn deurbel. De bestaande beltrafo overzetten naar de nieuwe ABB-kast of direct vervangen door een nieuwe?

• MadSaid
bericht verwijderd

[ Voor 199% gewijzigd door MadSaid op 13-08-2026 11:16 ]

• Septillion

Septillion

sypie schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 20:42:

Enige eis is dat de fasedraaiing niet aangepast mag worden met onderhoud. We kennen bij oplevering geen officiële draairichting.

Bij 1-fase naar 3-fase keek monteur hier ook geen seconde naar (N=2).

@MadSaid fasevolgorde is voor jouw ook niet van belang. Alleen de faseverdeling. Verder leuk om te weten wat op welke fase zit zodat je kan mappen met de P1, maar het op volgorde zitten is puur OCD :)

En qua laadpaal heb je 2 max waardes. Maximale laadstroom (wat mag er maximaal door de EV getrokken worden) en de maximale netstroom (wat mag er maximaal uit het net getrokken worden). Laatste zou ik gewoon op 25A zetten. Eerste afhankelijk van je automaat, bekabeling en hoe snel jij wilt dat het maximaal gebeurd (minimale van de 3).

[ Voor 32% gewijzigd door Septillion op 13-08-2026 11:51 ]

• Annuk
MadSaid schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:12:
@Annuk

[...]

Op die automaat zie ik het volgende staan:
  • Linksonder: mRB6-16/3N/B/003-A
  • Rechtsboven: IΔn = 0,03A B16
Kun je hieruit afleiden of dit inderdaad een 3P+N B16 30mA aardlekautomaat voor de PV-installatie is?

Nog een vraag: in mijn huidige meterkast zit ook een beltrafo (NTR 102 HR T25/E) voor mijn deurbel. De bestaande beltrafo overzetten naar de nieuwe ABB-kast of direct vervangen door een nieuwe?
Ja klopt dit is een 3P+N B16 30mA aardlekautomaat in dit geval.
Septillion schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:44:
[...]

Enige eis is dat de fasedraaiing niet aangepast mag worden met onderhoud. We kennen bij oplevering geen officiële draairichting.
Er is geen officiële draairichting inderdaad, maar nieuwe aansluitingen worden veelal rechts-draaiend aangesloten (iig wel hier bij ons).
Daar waar men een links draaiveld heeft, moeten wij bij aanpassing/vernieuwing ook weer links aanbieden, klant is uiteindelijk zelf verantwoordelijk om de juiste draai-richting bij zijn/haar machines aan te bieden.
En is dat in de eigen kast(en) netjes aangepast en wij draaien de voedende kant ineens om dan gaan de machines verkeerd om draaien.
Bij 1-fase naar 3-fase keek monteur hier ook geen seconde naar (N=2).

@MadSaid fasevolgorde is voor jouw ook niet van belang. Alleen de faseverdeling. Verder leuk om te weten wat op welke fase zit zodat je kan mappen met de P1, maar het op volgorde zitten is puur OCD :)
Vorige week zijdelings betrokken bij de installatie van een Zapptec Go2 en die vereist toch echt een rechts draaiveld, en die wilde voor de load-balancing wel weten of het 1/2/3 of 3/1/2 of 2/3/1 was aangesloten.
En qua laadpaal heb je 2 max waardes. Maximale laadstroom (wat mag er maximaal door de EV getrokken worden) en de maximale netstroom (wat mag er maximaal uit het net getrokken worden). Laatste zou ik gewoon op 25A zetten. Eerste afhankelijk van je automaat, bekabeling en hoe snel jij wilt dat het maximaal gebeurd (minimale van de 3).
Ik zou de laadpaal op max-laadstroom van 16A zetten, @MadSaid heeft een 20A aardlekautomaat voor de laadpaal, en i.v.m. de 80% regel mag deze dus langdurig op 16A gebruikt worden (en daar valt laden wel onder), dus maximale laadstroom op 16A.
HZ of hoe jij zegt de maximale netstroom kan je kiezen voor de daadwerkelijke waarde van 25A of safe gaan zitten en die op 20A zetten zodat het allemaal meer op safe gespeeld wordt.

• Septillion

Septillion

Annuk schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 12:26:
Er is geen officiële draairichting inderdaad, maar nieuwe aansluitingen worden veelal rechts-draaiend aangesloten (iig wel hier bij ons).
Daar waar men een links draaiveld heeft, moeten wij bij aanpassing/vernieuwing ook weer links aanbieden, klant is uiteindelijk zelf verantwoordelijk om de juiste draai-richting bij zijn/haar machines aan te bieden.
En is dat in de eigen kast(en) netjes aangepast en wij draaien de voedende kant ineens om dan gaan de machines verkeerd om draaien.
Ja, exact wat ik bedoel :) Bij projectmatige nieuwbouw zal er wel meer op gelet worden ivm met spreiding.
Vorige week zijdelings betrokken bij de installatie van een Zapptec Go2 en die vereist toch echt een rechts draaiveld, en die wilde voor de load-balancing wel weten of het 1/2/3 of 3/1/2 of 2/3/1 was aangesloten.
Touché :+ Ik had duidelijker moeten zijn dat het voor de 1-fase groepen of complete huidige opstelling niet uitmaakt. Zoals eerder bepaald is het voor slim laden (zeker dus van 1-fase en 2-fase voertuigen) wel van belang dat de EV weet met welke P1 fase zijn fase overeen komt.

Maar als je alleen kunt kiezen uit 1/2/3 of 3/1/2 of 2/3/1 en het moet rechtsdraaiend zijn van de lader heb je dus een probleem als je huis linksdraaiend is aangesloten op de meter...
Ik zou de laadpaal op max-laadstroom van 16A zetten, @MadSaid heeft een 20A aardlekautomaat voor de laadpaal, en i.v.m. de 80% regel mag deze dus langdurig op 16A gebruikt worden (en daar valt laden wel onder), dus maximale laadstroom op 16A.
HZ of hoe jij zegt de maximale netstroom kan je kiezen voor de daadwerkelijke waarde van 25A of safe gaan zitten en die op 20A zetten zodat het allemaal meer op safe gespeeld wordt.
Ja lijkt mij ook :) En met 16A max zou ik zelf gewoon voor 25A totaal max gaan. Anders is je marge wel heel klein om snel te laden.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Septillion schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:44:
Maar L3, L2, L1 zie ik er niet tussen staan @ https://www.netbeheernede...mas-driefasen-aansluiting

• Septillion

Septillion

@Olaf van der Spek Dat is maar een guideline voor nieuwbouw om spreiding te garanderen. Bij een enkele verzwaring wordt daar niet door iedereen naar gekeken. Het is geen harde verplichting. De harde verplichting is dat als je al 3-fase hebt en er vinden werkzaamheden plaats dat de draairichting niet wordt aangepast.

Dus zolang ze niet de draairichting van hele net aanpassen is als je L3-L2-L1 had het ook prima als ja na onderhoud L2-L1-L3 of L1-L3-L2 hebt.
Pagina: 1