Vlonder leggen op bestaande aanbouw

Pagina: 1
Acties:

• Donixon
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16:12

Donixon

Move is de tip.

Topicstarter
Binnenkort wil ik graag een vlonder leggen op onze aanbouw. Het dakterras is te benaderen via een deur op de eerste verdieping, je kan er prima op lopen en er ligt bitumen.

Ik ben van plan om er hardhouten onderliggers op te leggen (op rubberen voetjes) met holle composieten planken. Hieronder hoe het er ongeveer uit komt te zien (gemaakt met: https://www.cobrafastener.nl/pages/mydeckplanner-configurator):Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/w6psrJK.jpeg

Het is een huis uit 1935 en voor zover ik terug kan vinden, is de aanbouw in 1978 gedaan. We zijn van plan er alleen een bankje op te zetten en er met zijn 2 op te zitten, voor het zonnetje. Mijn vraag; kan ik hier een vlonder op leggen? Moet ik dit verstevigen? Wat zijn jullie ervaringen?

Ik snap dat het makkelijkste antwoord is 'laat een expert ernaar kijken'. :X

[ Voor 14% gewijzigd door Donixon op 11-08-2026 11:08 ]

<o/

• Chatman313
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17:19
Tja, dat is maar net hoe stevig ze het toen gebouwd hebben. Je hebt eigenlijk niks over de huidge bouw van je aanbouw verteld. Hoe dik de balken van het dak zijn e.d. dus kunnen wij daar ook zeker niks zinnigs over zeggen. Heb fotos van de balken of heb je de bouwtekeningen? Of kan je die opvragen?

Let overigens op dat een dakterras officieel niet vergunningsvrij is.

• Donixon

Donixon

Move is de tip.

Topicstarter
Chatman313 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:15:
Tja, dat is maar net hoe stevig ze het toen gebouwd hebben. Je hebt eigenlijk niks over de huidge bouw van je aanbouw verteld. Hoe dik de balken van het dak zijn e.d. dus kunnen wij daar ook zeker niks zinnigs over zeggen. Heb fotos van de balken of heb je de bouwtekeningen? Of kan je die opvragen?

Let overigens op dat een dakterras officieel niet vergunningsvrij is.
Tjah, goeie vraag, eronder zit de keuken en het plafond zit dicht gestuct dus kan geen balken zien. Heb gekeken of ik het bouwarchief kan opvragen, maar dan moet ik een afspraak maken omdat het over een huis gaat voor 1991. Dacht misschien hebben mensen ervaring met deze era van aanbouw en dat het aan bepaalde eisen moest voldoen of iets dergelijk.

Ben ervan op de hoogte dat het officieel via een vergunning moet, maar het is aan de achterkant. :+

<o/

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Het is zonder info behoorlijk koffiedik kijken.

In de jaren 70 was er in ieder geval nog geen landelijk bouwbesluit (en dan nog zou dat geen garantie zijn voor de opbouw). Maar ook toen bestond sneeuw, water en onderhoud ook al. Gemiddeld gezien zijn daken uit die tijd gebouwd met een veranderlijke belasting van 0,5 tot 1,0 kN/m2. Maar ook dat is een aanname en kan mogelijk heel anders zijn voor deze bouw.

Als je op het dak loopt, heb je het idee dat het veel beweegt? Als je een vlonder gaat plaatsen en zorgt dat de belasting netjes verdeelt zal het mogelijk wel goed gaan. Maar zonder te weten wat de opbouw is kan niemand daar een garantie op geven.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:20

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Een foto van de huidige situatie zal al 1000 vragen beantwoorden vermoed ik ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Falcon op 11-08-2026 12:03 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Chatman313
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17:19
Donixon schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:20:
[...]

Tjah, goeie vraag, eronder zit de keuken en het plafond zit dicht gestuct dus kan geen balken zien. Heb gekeken of ik het bouwarchief kan opvragen, maar dan moet ik een afspraak maken omdat het over een huis gaat voor 1991. Dacht misschien hebben mensen ervaring met deze era van aanbouw en dat het aan bepaalde eisen moest voldoen of iets dergelijk.

Ben ervan op de hoogte dat het officieel via een vergunning moet, maar het is aan de achterkant. :+
Heb je geen inbouwspotje wat er uit kan o.i.d.?
Verder kan je misschien de bouwtekeningen bij je gemeente opvragen.

Jammer dat je dan inderdaad niet zomaar de bouwtekeningen op kan vragen dat zou het meteen beantwoorden.

Mijn huis is rond die tijd ook verbouwd en het ene is super stevig en het andere minimaal. Dus het is lastig om er iets van te zeggen. Inderdaad wat @BlueKeenan ook zegt. Hoe voelt het dak dat zegt dan in ieder geval iets.

En probeer eens te berekenen wat je opbouw ongeveer gaat wegen. Dan krijg je ook een beeld bij de belasting.

• Donixon

Donixon

Move is de tip.

Topicstarter
Als je op het dak loopt, heb je het idee dat het veel beweegt? Als je een vlonder gaat plaatsen en zorgt dat de belasting netjes verdeelt zal het mogelijk wel goed gaan. Maar zonder te weten wat de opbouw is kan niemand daar een garantie op geven.
Dit is een goeie, als ik thuis ben kom ik hierop terug en zal ik meteen even wat foto's maken om het een en andere op te helderen.
Heb je geen inbouwspotje wat er uit kan o.i.d.?
Verder kan je misschien de bouwtekeningen bij je gemeente opvragen.
2 lampen die boven het kookeiland hangen, kan ik inderdaad even los halen en mijn mobiel in het gat steken! Slim, thanks.
En probeer eens te berekenen wat je opbouw ongeveer gaat wegen. Dan krijg je ook een beeld bij de belasting.
Claude antwoord met al het materiaal en afmetingen: ~290kg geschat.

[ Voor 13% gewijzigd door Donixon op 11-08-2026 12:28 ]

<o/

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
of je doet alleen het bankje, dat scheelt heel veel tijd en geld, je zit net zo lekker en het heeft zeker geen gevolgen voor de rest van de aanbouw.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Gerundium
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:57
Tenzij een dakterras bij het ontwerp al is meegenomen kan dit normaal gesproken rekentechnisch niet zonder maatregelen. Je moet ervanuit gaan dat zodra je het inricht als dakterras het volgens de norm een gebruiksruimte is. Hierdoor moet je dan ook met 200 kg per vierkante meter belasting rekenen en voor een normaal dak is dat vaak maar 100 kg per vierkante meter en dan ook nog eens incidenteel (eigenlijk alleen voor onderhoud bedoeld). Conclusie van dit alles: meestal kan het rekentechnisch niet uit om een dakterras te maken. Ik zou het dan ook niet aanraden.

Maar goed dat is normtechnisch het verhaal, in de praktijk zie je de gekste dingen als dakterras fungeren (vooral in studentenhuizen). Mocht je het toch gaan doen, zeker geen feestjes geven of hoge / grote plantenbakken ofzo neerzetten.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:34
Gerundium schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:04:
Tenzij een dakterras bij het ontwerp al is meegenomen kan dit normaal gesproken rekentechnisch niet zonder maatregelen. Je moet ervanuit gaan dat zodra je het inricht als dakterras het volgens de norm een gebruiksruimte is. Hierdoor moet je dan ook met 200 kg per vierkante meter belasting rekenen en voor een normaal dak is dat vaak maar 100 kg per vierkante meter en dan ook nog eens incidenteel (eigenlijk alleen voor onderhoud bedoeld). Conclusie van dit alles: meestal kan het rekentechnisch niet uit om een dakterras te maken. Ik zou het dan ook niet aanraden.

Maar goed dat is normtechnisch het verhaal, in de praktijk zie je de gekste dingen als dakterras fungeren (vooral in studentenhuizen). Mocht je het toch gaan doen, zeker geen feestjes geven of hoge / grote plantenbakken ofzo neerzetten.
Dit inderdaad.
Bij (studenten)huizen in grote steden kom je de raarste constructies tegen.

Zelf denk ik dat als het dak stevig aanvoelt en niet merkbaar veert, het sterk genoeg is om met zijn tweeën op te lopen en op een bankje te zitten.

De vlonder beschermt de dakbedekking tegen scherpe voorwerpen (steentje onder je schoen) en verdeelt je lichaamsgewicht over een groter oppervlak.

Hardhouten regels HoH 40cm haaks op de dakbalken leggen, en dan de vlonderplanken daar weer haaks op. Je kan ook kiezen voor aluminium liggers, die zijn lichter, en rotten niet.

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• Donixon

Donixon

Move is de tip.

Topicstarter
FRANQ schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:15:
[...]

Dit inderdaad.
Bij (studenten)huizen in grote steden kom je de raarste constructies tegen.

Zelf denk ik dat als het dak stevig aanvoelt en niet merkbaar veert, het sterk genoeg is om met zijn tweeën op te lopen en op een bankje te zitten.

De vlonder beschermt de dakbedekking tegen scherpe voorwerpen (steentje onder je schoen) en verdeelt je lichaamsgewicht over een groter oppervlak.

Hardhouten regels HoH 40cm haaks op de dakbalken leggen, en dan de vlonderplanken daar weer haaks op. Je kan ook kiezen voor aluminium liggers, die zijn lichter, en rotten niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/olUvPIHM21fWB1Eh6JzItKMTL4E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VUteBnXi9jE36k1Ti4xTJXHo.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5JiH2rQ2lngF86PwFa7y3kbJyQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aiqv8patTeqFclYv2DUxPnWe.png?f=user_large

Ga ik inderdaad checken en beetje springen. Wat je beschrijft is inderdaad mijn idee.

<o/

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 17:05
Als de deur uitkomt op het dakterras dan is het normaal gesproken berekend om op te lopen en zou ook een vlonder met bankje geen probleem mogen zijn. Ik zou geen feestje op het dak organiseren want daar zal het niet voor bedoeld zijn.

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:40
En weet niet hoever je van de buren woont en hoe de verstandhouding is. Maar 1 handhavingsverzoek en je mag het weer van het dak halen.

• Donixon

Donixon

Move is de tip.

Topicstarter
JaMaaT schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:26:
En weet niet hoever je van de buren woont en hoe de verstandhouding is. Maar 1 handhavingsverzoek en je mag het weer van het dak halen.
Dit is een hele goede waar ik ook net over zat te lezen. Even de buren op de hoogte brengen wat we van plan zijn en goedkeuring vragen is een goed idee.

<o/

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:40
Dan zou ik 'm persoonlijk alsnog laten vergunnen. Weet niet of je in een grote stad of klein dorp woont maar een toezichthouder kan 'm ook nog ontdekken. En je buren kunnen ook ooit een keer verhuizen.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:38
Donixon schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:26:
[...]

Claude antwoord met al het materiaal en afmetingen: ~290kg geschat.
Houdt Claude ook rekening met sneeuwval?
Daarmee doel ik op het feit dat je er nu wellicht 290kg ongeveer verdeeld op legt, maar in de winter, bij hevige sneeuwval (het weer wordt met de jaren onvoorspelbaarder, dus het kan nu wel lekker 30 graden zijn maar wellicht krijgen we dit jaar wel meer dan 60cm sneeuw (ik noem maar iets lomps hoor)) kan het zomaar zijn dat er in combindatie met de vlonders alsnog teveel druk op het dak komt en dan ben je verder van huis. (of nou ja, verder, je bank ligt dan, met sneeuw en al in de keuken dat is technisch gezien niet verder van huis)

*sowieso

Pagina: 1