• yilmazm
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16:59
Hoi,

Ik zit een beetje met een loopbaandilemma en ben benieuwd hoe jullie hiernaar kijken.

Ik heb in 2017 HBO Business IT & Management afgerond. Tijdens mijn studie o.a. SQL, BPMN, Informatica etc. gedaan. Daarna ben ik als Software Engineer begonnen, waarbij ik vooral met Informatica PowerCenter, SQL en ETL werkte.

Na een tijdje ben ik een andere kant opgegaan en ben ik eigenlijk volledig het ondernemerschap/e-commerce ingerold. Inmiddels doe ik dat al een aantal jaren.

Daarbij heb ik trouwens nog steeds behoorlijk veel met IT/data te maken gehad: marketplaces, API's, automatiseringen, data-analyse, rapportages, voorraad/omzet/marge-data, koppelingen tussen systemen enz. Alleen is dat natuurlijk niet hetzelfde als 5-8 jaar fulltime als developer/data engineer werken.

En daar zit nu een beetje mijn probleem.

Ik wil weer terug richting IT, maar weet niet goed welke kant ik op moet.

Ik twijfel momenteel vooral tussen:
  • Data/BI Analyst
  • Business Analyst / IT Business Analyst
  • Data Engineer
  • eventueel Cloud/Cybersecurity
Data/BI lijkt op papier misschien het meest logisch vanwege mijn achtergrond. Aan de andere kant heb ik vroeger al ETL/SQL gedaan en vind ik de technische kant eigenlijk ook interessant. Data Engineering lijkt me daarom ook interessant, maar dan moet ik wel behoorlijk wat kennis bijspijkeren.

Cloud/Cybersecurity vind ik ook interessant, maar daar zou ik waarschijnlijk nog verder vanaf nul moeten beginnen.

Mijn grootste twijfel is eigenlijk: hoe zouden jullie dit aanpakken als je in mijn situatie zat?

Zouden jullie bijvoorbeeld 3-6 maanden gericht bijleren (SQL/Python/Power BI/cloud etc.) en daarna proberen binnen te komen?

Of juist eerst een minder technische functie pakken, bijvoorbeeld Business/Data Analyst, om weer IT-ervaring op te bouwen en van daaruit verder?

En hoe kijken jullie überhaupt naar iemand die een paar jaar uit de traditionele IT is geweest, maar in die periode wel een eigen onderneming heeft gehad en daarin veel met data/systemen/automatisering bezig is geweest?

Ik hoor vooral graag van mensen die ervaring hebben met een soortgelijke switch/terugkeer naar IT.

[ Voor 72% gewijzigd door yilmazm op 11-08-2026 11:10 ]

• anpat
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15:28
Als ik bovenstaande lees, zou ik zeggen probeer een consultancy firma, Die hebben meestal ook testen die uitwijzen waar jou sterkste kant zou kunnen liggen en kunnen je misschien wel plaatsen bij de juiste firma/klant, Maar ja dat moet je willen natuurlijk. Er zijn er ook die je na X tijd vast bij die klant kunnen zetten dus bij de klant in dienst. Maar dat is iets wat je in je gesprekken in overweging moet geven/nemen.

Ik wens je alvast veel succes :)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

yilmazm schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 10:19:
Als jullie in mijn situatie zaten, welke richting zouden jullie dan kiezen?
Welk soort werk zou je het liefst willen doen? Je lijstje met opties vliegt qua functie-inhoud eigenlijk alle kanten op. Maak eerst een keuze in welk vakgebied je hart ligt, en wat voor soort type mens je bent.

Een analist of consultant heeft veel meer contact met mensen, en daar zijn wat andere competenties voor nodig dan iemand die alleen maar code klopt. (even héél zwart/wit gesteld, maar gaat even om het idee).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:22

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

yilmazm schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 10:19:

Daar ben ik begin 2018 gestart. Ik heb daar onder andere gewerkt met Informatica, SQL en ETL. Het was dus wel degelijk een technische IT-omgeving.
ik zou die zin duidelijk beter specificeren als je werkelijk naar een technische functie zoekt... dat zijn wel heel generieke paraplu-begrippen...
Voor een technische functie zou je specifiek systemen, frameworks of talen/omgevingen moeten kunnen aangeven..

ik vermoed echter dat je sowieso niet echt in aanmerking voor een echt technische functie zal komen en je kracht eerder in marketing, strategie en analyse zal liggen (vooral in de richting van BA, hierbij helpt het natuurlijk wel degelijk als je een IIBA-certificaat hebt).

Een ander aspect in je verhaal over je carriere tot nu toe, dat over het algemeen best goed of iig veelbelovend klinkt:

Allereerst, ik snap niet helemaal waarom je zo sterk de scheiding maakt tussen "je eigen bedrijf waarbij je zelfstandig ondernemer was" en ""werken in de IT sector".
Zoals ik het zou zien is ook je eigen onderneming in de e-commerce gewoon IT-werk gedaan.. Wél zal je voor een eventuele sollicitatie goed moeten kunnen uitleggen _wat_ dat bedrijf dan precies was en hoe je daar werkte.
De voornaamste vraag die zoiets oproept of je iemand bent die heel (te) sterk individualistisch werkt en misschien moeite kan hebben in grotere structuren en volgens vaste procedure's te werken (dus binnen een grotere onderneming) en veel overleg te voeren.

Ten tweede, die ietwat "vage" maar juist zeer suggestieve opmerking over "Privé heb ik daarnaast een behoorlijk turbulente periode gehad" ... Dat wekt enkel méér vragen op, dus ofwel wees bereid hierover geheel openheid te geven, of vermijd die opmerking geheel... Als ik begrijp heb je die 9 jaar toch vooral je eigen e-commerce onderneming gehad, dus waarom _zou_ je dan op zoek geweest moeten zijn naar een andere ban bij een grotere IT-onderneming?

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• yilmazm
RM-rf schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 10:42:
[...]

ik zou die zin duidelijk beter specificeren als je werkelijk naar een technische functie zoekt... dat zijn wel heel generieke paraplu-begrippen...
Voor een technische functie zou je specifiek systemen, frameworks of talen/omgevingen moeten kunnen aangeven..

ik vermoed echter dat je sowieso niet echt in aanmerking voor een echt technische functie zal komen en je kracht eerder in marketing, strategie en analyse zal liggen (vooral in de richting van BA, hierbij helpt het natuurlijk wel degelijk als je een IIBA-certificaat hebt).

Een ander aspect in je verhaal over je carriere tot nu toe, dat over het algemeen best goed of iig veelbelovend klinkt:

Allereerst, ik snap niet helemaal waarom je zo sterk de scheiding maakt tussen "je eigen bedrijf waarbij je zelfstandig ondernemer was" en ""werken in de IT sector".
Zoals ik het zou zien is ook je eigen onderneming in de e-commerce gewoon IT-werk gedaan.. Wél zal je voor een eventuele sollicitatie goed moeten kunnen uitleggen _wat_ dat bedrijf dan precies was en hoe je daar werkte.
De voornaamste vraag die zoiets oproept of je iemand bent die heel (te) sterk individualistisch werkt en misschien moeite kan hebben in grotere structuren en volgens vaste procedure's te werken (dus binnen een grotere onderneming) en veel overleg te voeren.

Ten tweede, die ietwat "vage" maar juist zeer suggestieve opmerking over "Privé heb ik daarnaast een behoorlijk turbulente periode gehad" ... Dat wekt enkel méér vragen op, dus ofwel wees bereid hierover geheel openheid te geven, of vermijd die opmerking geheel... Als ik begrijp heb je die 9 jaar toch vooral je eigen e-commerce onderneming gehad, dus waarom _zou_ je dan op zoek geweest moeten zijn naar een andere ban bij een grotere IT-onderneming?
@RM-rf: je hebt gelijk dat ik mijn technische ervaring wat concreter had moeten maken. In 2018 werkte ik inderdaad met Informatica PowerCenter, SQL en ETL. Het was vooral Data Quality/ETL en niet zozeer softwareontwikkeling in de klassieke zin.

Wat betreft mijn eigen bedrijf: daar zit denk ik inderdaad een punt. Ik zie dat zelf misschien te veel als “e-commerce” en daardoor als iets dat losstaat van IT, terwijl ik daar juist veel met data, systemen, API's, automatisering en analyses bezig ben geweest.

Mijn twijfel is vooral hoe zwaar werkgevers dat meetellen als relevante IT-ervaring. Het is natuurlijk geen vervanging voor een aantal jaren IT ervaring in loondienst.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

yilmazm schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:22:
[...]
Mijn twijfel is vooral hoe zwaar werkgevers dat meetellen als relevante IT-ervaring. Het is natuurlijk geen vervanging voor een aantal jaren IT ervaring in loondienst.
Waarom niet? Werk is werk toch?

Maakt niks uit of je dat werk nu voor jezelf doet, of voor een werkgever.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
zou idd bij een consultancybedrijf gaan kijken, lekker breed en dan kan je ook nog eens een ander soort opdracht doen als het niet bevalt.

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Oompa-Loompa 💩

Ik mis een stukje wat wellicht wel kan helpen in het maken van de keuze, namelijk; waarom wil je weer terug naar de IT? Omdat je er makkelijk(er) een nieuwe baan in vind? Omdat je het technische mist? Omdat je meer geld wil verdienen?

Afhankelijk van de antwoorden, zou je ook andere paden kunnen belopen. Security vanuit interesse of technisch aspect, management of business analist als je voor meer geld wil gaan, data analist/engineer als je meer de diepte in wil gaan.

• yilmazm
Gropah schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:43:
Ik mis een stukje wat wellicht wel kan helpen in het maken van de keuze, namelijk; waarom wil je weer terug naar de IT? Omdat je er makkelijk(er) een nieuwe baan in vind? Omdat je het technische mist? Omdat je meer geld wil verdienen?

Afhankelijk van de antwoorden, zou je ook andere paden kunnen belopen. Security vanuit interesse of technisch aspect, management of business analist als je voor meer geld wil gaan, data analist/engineer als je meer de diepte in wil gaan.
Dat is eigenlijk ook precies waar ik zelf mee zit. Ik weet het eerlijk gezegd nog niet.

Ik weet wel dat mijn sterke kanten vooral liggen bij de combinatie van business, data en techniek. Dat kwam zowel terug tijdens mijn opleiding/werk als later in mijn e-commercebedrijf. Ik vind het analyseren van dingen, uitzoeken hoe processen/data werken en vervolgens kijken wat je ermee kunt doen interessant.

Maar of ik daar uiteindelijk het beste pas als Business Analyst, Data Analyst/BI, Data Engineer of misschien iets anders, weet ik op dit moment gewoon niet.

En dat is eigenlijk ook waarom ik dit topic ben begonnen. Ik wil niet weer zomaar een richting kiezen omdat daar toevallig veel vacatures zijn of omdat iemand zegt dat het een goede markt is, om er vervolgens over een paar jaar achter te komen dat het toch niet bij me past.

Ik probeer dus eerst wat beter uit te zoeken waar mijn sterke punten/interesses het beste samenkomen en daarna pas te bepalen welke kennis en certificaten ik moet gaan opbouwen.

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:32
Mijn ervaring is dat je vrij makkelijk van technisch naar minder technisch kan bewegen (e.g. van ontwikkelaar naar business analist) maar dat de omgekeerde weg heel lastig is.

Bedenk dus inderdaad goed welke rol je zelf leuk vindt.
Pagina: 1