• yilmazm
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 02-09 12:54
Hoi,

Ik zit een beetje met een loopbaandilemma en ben benieuwd hoe jullie hiernaar kijken.

Ik heb in 2017 HBO Business IT & Management afgerond. Tijdens mijn studie o.a. SQL, BPMN, Informatica etc. gedaan. Daarna ben ik als Software Engineer begonnen, waarbij ik vooral met Informatica PowerCenter, SQL en ETL werkte.

Na een tijdje ben ik een andere kant opgegaan en ben ik eigenlijk volledig het ondernemerschap/e-commerce ingerold. Inmiddels doe ik dat al een aantal jaren.

Daarbij heb ik trouwens nog steeds behoorlijk veel met IT/data te maken gehad: marketplaces, API's, automatiseringen, data-analyse, rapportages, voorraad/omzet/marge-data, koppelingen tussen systemen enz. Alleen is dat natuurlijk niet hetzelfde als 5-8 jaar fulltime als developer/data engineer werken.

En daar zit nu een beetje mijn probleem.

Ik wil weer terug richting IT, maar weet niet goed welke kant ik op moet.

Ik twijfel momenteel vooral tussen:
  • Data/BI Analyst
  • Business Analyst / IT Business Analyst
  • Data Engineer
  • eventueel Cloud/Cybersecurity
Data/BI lijkt op papier misschien het meest logisch vanwege mijn achtergrond. Aan de andere kant heb ik vroeger al ETL/SQL gedaan en vind ik de technische kant eigenlijk ook interessant. Data Engineering lijkt me daarom ook interessant, maar dan moet ik wel behoorlijk wat kennis bijspijkeren.

Cloud/Cybersecurity vind ik ook interessant, maar daar zou ik waarschijnlijk nog verder vanaf nul moeten beginnen.

Mijn grootste twijfel is eigenlijk: hoe zouden jullie dit aanpakken als je in mijn situatie zat?

Zouden jullie bijvoorbeeld 3-6 maanden gericht bijleren (SQL/Python/Power BI/cloud etc.) en daarna proberen binnen te komen?

Of juist eerst een minder technische functie pakken, bijvoorbeeld Business/Data Analyst, om weer IT-ervaring op te bouwen en van daaruit verder?

En hoe kijken jullie überhaupt naar iemand die een paar jaar uit de traditionele IT is geweest, maar in die periode wel een eigen onderneming heeft gehad en daarin veel met data/systemen/automatisering bezig is geweest?

Ik hoor vooral graag van mensen die ervaring hebben met een soortgelijke switch/terugkeer naar IT.

[ Voor 72% gewijzigd door yilmazm op 11-08-2026 11:10 ]

• anpat
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 10:54
Als ik bovenstaande lees, zou ik zeggen probeer een consultancy firma, Die hebben meestal ook testen die uitwijzen waar jou sterkste kant zou kunnen liggen en kunnen je misschien wel plaatsen bij de juiste firma/klant, Maar ja dat moet je willen natuurlijk. Er zijn er ook die je na X tijd vast bij die klant kunnen zetten dus bij de klant in dienst. Maar dat is iets wat je in je gesprekken in overweging moet geven/nemen.

Ik wens je alvast veel succes :)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

yilmazm schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 10:19:
Als jullie in mijn situatie zaten, welke richting zouden jullie dan kiezen?
Welk soort werk zou je het liefst willen doen? Je lijstje met opties vliegt qua functie-inhoud eigenlijk alle kanten op. Maak eerst een keuze in welk vakgebied je hart ligt, en wat voor soort type mens je bent.

Een analist of consultant heeft veel meer contact met mensen, en daar zijn wat andere competenties voor nodig dan iemand die alleen maar code klopt. (even héél zwart/wit gesteld, maar gaat even om het idee).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:02

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

yilmazm schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 10:19:

Daar ben ik begin 2018 gestart. Ik heb daar onder andere gewerkt met Informatica, SQL en ETL. Het was dus wel degelijk een technische IT-omgeving.
ik zou die zin duidelijk beter specificeren als je werkelijk naar een technische functie zoekt... dat zijn wel heel generieke paraplu-begrippen...
Voor een technische functie zou je specifiek systemen, frameworks of talen/omgevingen moeten kunnen aangeven..

ik vermoed echter dat je sowieso niet echt in aanmerking voor een echt technische functie zal komen en je kracht eerder in marketing, strategie en analyse zal liggen (vooral in de richting van BA, hierbij helpt het natuurlijk wel degelijk als je een IIBA-certificaat hebt).

Een ander aspect in je verhaal over je carriere tot nu toe, dat over het algemeen best goed of iig veelbelovend klinkt:

Allereerst, ik snap niet helemaal waarom je zo sterk de scheiding maakt tussen "je eigen bedrijf waarbij je zelfstandig ondernemer was" en ""werken in de IT sector".
Zoals ik het zou zien is ook je eigen onderneming in de e-commerce gewoon IT-werk gedaan.. Wél zal je voor een eventuele sollicitatie goed moeten kunnen uitleggen _wat_ dat bedrijf dan precies was en hoe je daar werkte.
De voornaamste vraag die zoiets oproept of je iemand bent die heel (te) sterk individualistisch werkt en misschien moeite kan hebben in grotere structuren en volgens vaste procedure's te werken (dus binnen een grotere onderneming) en veel overleg te voeren.

Ten tweede, die ietwat "vage" maar juist zeer suggestieve opmerking over "Privé heb ik daarnaast een behoorlijk turbulente periode gehad" ... Dat wekt enkel méér vragen op, dus ofwel wees bereid hierover geheel openheid te geven, of vermijd die opmerking geheel... Als ik begrijp heb je die 9 jaar toch vooral je eigen e-commerce onderneming gehad, dus waarom _zou_ je dan op zoek geweest moeten zijn naar een andere ban bij een grotere IT-onderneming?

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• yilmazm
RM-rf schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 10:42:
[...]

ik zou die zin duidelijk beter specificeren als je werkelijk naar een technische functie zoekt... dat zijn wel heel generieke paraplu-begrippen...
Voor een technische functie zou je specifiek systemen, frameworks of talen/omgevingen moeten kunnen aangeven..

ik vermoed echter dat je sowieso niet echt in aanmerking voor een echt technische functie zal komen en je kracht eerder in marketing, strategie en analyse zal liggen (vooral in de richting van BA, hierbij helpt het natuurlijk wel degelijk als je een IIBA-certificaat hebt).

Een ander aspect in je verhaal over je carriere tot nu toe, dat over het algemeen best goed of iig veelbelovend klinkt:

Allereerst, ik snap niet helemaal waarom je zo sterk de scheiding maakt tussen "je eigen bedrijf waarbij je zelfstandig ondernemer was" en ""werken in de IT sector".
Zoals ik het zou zien is ook je eigen onderneming in de e-commerce gewoon IT-werk gedaan.. Wél zal je voor een eventuele sollicitatie goed moeten kunnen uitleggen _wat_ dat bedrijf dan precies was en hoe je daar werkte.
De voornaamste vraag die zoiets oproept of je iemand bent die heel (te) sterk individualistisch werkt en misschien moeite kan hebben in grotere structuren en volgens vaste procedure's te werken (dus binnen een grotere onderneming) en veel overleg te voeren.

Ten tweede, die ietwat "vage" maar juist zeer suggestieve opmerking over "Privé heb ik daarnaast een behoorlijk turbulente periode gehad" ... Dat wekt enkel méér vragen op, dus ofwel wees bereid hierover geheel openheid te geven, of vermijd die opmerking geheel... Als ik begrijp heb je die 9 jaar toch vooral je eigen e-commerce onderneming gehad, dus waarom _zou_ je dan op zoek geweest moeten zijn naar een andere ban bij een grotere IT-onderneming?
@RM-rf: je hebt gelijk dat ik mijn technische ervaring wat concreter had moeten maken. In 2018 werkte ik inderdaad met Informatica PowerCenter, SQL en ETL. Het was vooral Data Quality/ETL en niet zozeer softwareontwikkeling in de klassieke zin.

Wat betreft mijn eigen bedrijf: daar zit denk ik inderdaad een punt. Ik zie dat zelf misschien te veel als “e-commerce” en daardoor als iets dat losstaat van IT, terwijl ik daar juist veel met data, systemen, API's, automatisering en analyses bezig ben geweest.

Mijn twijfel is vooral hoe zwaar werkgevers dat meetellen als relevante IT-ervaring. Het is natuurlijk geen vervanging voor een aantal jaren IT ervaring in loondienst.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

yilmazm schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:22:
[...]
Mijn twijfel is vooral hoe zwaar werkgevers dat meetellen als relevante IT-ervaring. Het is natuurlijk geen vervanging voor een aantal jaren IT ervaring in loondienst.
Waarom niet? Werk is werk toch?

Maakt niks uit of je dat werk nu voor jezelf doet, of voor een werkgever.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
zou idd bij een consultancybedrijf gaan kijken, lekker breed en dan kan je ook nog eens een ander soort opdracht doen als het niet bevalt.

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Oompa-Loompa 💩

Ik mis een stukje wat wellicht wel kan helpen in het maken van de keuze, namelijk; waarom wil je weer terug naar de IT? Omdat je er makkelijk(er) een nieuwe baan in vind? Omdat je het technische mist? Omdat je meer geld wil verdienen?

Afhankelijk van de antwoorden, zou je ook andere paden kunnen belopen. Security vanuit interesse of technisch aspect, management of business analist als je voor meer geld wil gaan, data analist/engineer als je meer de diepte in wil gaan.

• yilmazm
Gropah schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:43:
Ik mis een stukje wat wellicht wel kan helpen in het maken van de keuze, namelijk; waarom wil je weer terug naar de IT? Omdat je er makkelijk(er) een nieuwe baan in vind? Omdat je het technische mist? Omdat je meer geld wil verdienen?

Afhankelijk van de antwoorden, zou je ook andere paden kunnen belopen. Security vanuit interesse of technisch aspect, management of business analist als je voor meer geld wil gaan, data analist/engineer als je meer de diepte in wil gaan.
Dat is eigenlijk ook precies waar ik zelf mee zit. Ik weet het eerlijk gezegd nog niet.

Ik weet wel dat mijn sterke kanten vooral liggen bij de combinatie van business, data en techniek. Dat kwam zowel terug tijdens mijn opleiding/werk als later in mijn e-commercebedrijf. Ik vind het analyseren van dingen, uitzoeken hoe processen/data werken en vervolgens kijken wat je ermee kunt doen interessant.

Maar of ik daar uiteindelijk het beste pas als Business Analyst, Data Analyst/BI, Data Engineer of misschien iets anders, weet ik op dit moment gewoon niet.

En dat is eigenlijk ook waarom ik dit topic ben begonnen. Ik wil niet weer zomaar een richting kiezen omdat daar toevallig veel vacatures zijn of omdat iemand zegt dat het een goede markt is, om er vervolgens over een paar jaar achter te komen dat het toch niet bij me past.

Ik probeer dus eerst wat beter uit te zoeken waar mijn sterke punten/interesses het beste samenkomen en daarna pas te bepalen welke kennis en certificaten ik moet gaan opbouwen.

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:49
Mijn ervaring is dat je vrij makkelijk van technisch naar minder technisch kan bewegen (e.g. van ontwikkelaar naar business analist) maar dat de omgekeerde weg heel lastig is.

Bedenk dus inderdaad goed welke rol je zelf leuk vindt.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

yilmazm schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:55:
[...]
Maar of ik daar uiteindelijk het beste pas als Business Analyst, Data Analyst/BI, Data Engineer of misschien iets anders, weet ik op dit moment gewoon niet.
Focus niet teveel op functienamen. Dat zegt nl. helemaal niets over de inhoud. Wat een Business analyst in de ene onderneming in zijn functie-profiel heeft zitten, kan bij een andere onderneming behoorlijk verschillen.

Bepaal eerst welke activiteiten je leuk vind? Is dat via het organiseren van een workshop boven water krijgen van bestaande processen/knelpunten leuk? Of ligt je hart meer in het uitspitten van bestaande verschillende documentatiebronnen om een samenhangend geheel te vormen, en vanuit daaruit knelpunten te identificeren?

Beide scenario's kunnen door een Business Analyst uitgevoerd worden, maar zijn totaal verschillend qua invulling. :)

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:16

Saven

Administrator

Waarom niet verder ondernemen dan?

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Met je huidige ervaring (zowel formeel als binnen je eigen zaak) zou ik kijken naar een willekeurig data bedrijfje en daar gewoon eens vragen wat de mogelijkheden zijn. Over het algemeen hebben die lage basiseisen maar kun je heel snel doorgroeien als je concrete ervaring hebt en weet waar je mee bezig bent.

• yilmazm
@Question Mark : goed punt. Ik merk dat ik inderdaad te veel naar functietitels kijk, terwijl die per organisatie behoorlijk anders ingevuld kunnen worden.

Als ik kijk naar wat ik zelf altijd interessant vond, dan is dat vooral dingen uitzoeken/analyseren, met data werken, processen doorgronden en kijken hoe iets slimmer of efficiënter kan. Zowel tijdens mijn opleiding/IT-werk als later binnen mijn onderneming. Puur de hele dag programmeren trekt me minder, maar het technische stuk achter systemen en data vind ik juist wel interessant.

Ik vind het alleen lastig om dat nu naar een concrete richting te vertalen. Misschien moet ik inderdaad eerst meer vanuit werkzaamheden kijken en daarna pas naar de functienaam.

@Saven : terechte vraag. Ondernemen sluit ik ook niet helemaal uit, maar eerlijk gezegd is het de afgelopen jaren financieel niet gelopen zoals ik had gehoopt. Ik heb daarin ook verkeerde keuzes gemaakt en ben daardoor in een situatie terechtgekomen waarin ik nu vooral weer een stabiele basis wil opbouwen.

Dat is dus zeker één van de redenen waarom ik naar loondienst kijk. Tegelijkertijd wil ik niet zomaar “een baan voor het inkomen”, maar deze stap juist gebruiken om weer een serieuze carrière op te bouwen in een richting waar ik de komende jaren in kan groeien. Met mijn IT-opleiding en eerdere ervaring voelt teruggaan naar IT/data daarom logisch, alleen ben ik nog zoekende naar welke rol het beste past.

@Oon : dat is misschien inderdaad gewoon een goede praktische stap. Niet alles vooraf proberen uit te denken, maar eens met een paar data-/consultancybedrijven praten en kijken hoe zij mijn achtergrond beoordelen en waar ze mogelijkheden zien.

Kleine update: ik heb inmiddels ook contact gezocht met mijn oude IT manager, die destijds mijn werk van dichtbij heeft meegemaakt. Hij gaf aan dat ik eens tussen de huidige vacatures moest kijken en dat hij mijn CV eventueel intern onder de aandacht kan brengen als ik iets zie wat enigszins aansluit.

Ik heb inmiddels een aantal vacatures gevonden die qua richting mogelijk passen en die naar hem doorgestuurd. Ben benieuwd hoe hij daar tegenaan kijkt en of daar eventueel iets uit voortkomt.

Dat is voor mij ook een manier om wat meer vanuit de praktijk te ontdekken waar mijn achtergrond nog aansluiting heeft, in plaats van zelf eindeloos verschillende functietitels en richtingen met elkaar te vergelijken.

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-09 18:35
Ik zou me vooral niet focussen op bijscholing. Voor een echt technische functie zal je waarschijnlijk flink moeten inleveren qua salaris. Simpel weg omdat je op dat vlak bijna junior bent.

Met jou ervaring zou ik vooral kijken wat je leuk lijkt en naast je CV een goede motivatie sturen.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• yilmazm
Kevinp schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 15:40:
Ik zou me vooral niet focussen op bijscholing. Voor een echt technische functie zal je waarschijnlijk flink moeten inleveren qua salaris. Simpel weg omdat je op dat vlak bijna junior bent.

Met jou ervaring zou ik vooral kijken wat je leuk lijkt en naast je CV een goede motivatie sturen.
@Kevinp Dat is inderdaad ook iets waar ik over twijfel. Ik sta er op zich zelfs voor open om qua functie weer min of meer vanaf nul te beginnen en bijvoorbeeld eerst gericht bij te scholen/certificaten te halen. Niet omdat ik denk dat mijn eerdere ervaring niets waard is, maar ook om richting een werkgever te laten zien dat ik serieus gemotiveerd ben om weer terug te keren naar IT.

Tegelijkertijd heb ik de afgelopen periode al behoorlijk wat gesolliciteerd, ook op functies waarvan ik zelf dacht dat ze redelijk junior/instapniveau waren, maar tot nu toe was het steeds nét niet. Daardoor vraag ik me ook af of ik mezelf misschien verkeerd positioneer of dat ik iets fundamenteel verkeerd aanpak in mijn sollicitaties.

Vandaar ook mijn twijfel: moet ik juist accepteren dat ik weer als junior instroom en eerst mijn actuele kennis aantoonbaar maken, of doe ik mezelf daarmee gezien mijn eerdere IT-ervaring en jaren werkervaring juist tekort?

Los daarvan ben ik ook benieuwd hoe jullie naar certificaten kijken in zo'n situatie. Hebben bijvoorbeeld relevante Microsoft/Python/data/BA certificaten daadwerkelijk waarde om te laten zien dat je je kennis hebt opgefrist en serieus met die terugkeer bezig bent, of zouden jullie die tijd eerder in praktische projecten steken?

[ Voor 11% gewijzigd door yilmazm op 12-08-2026 16:05 ]

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:02

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

yilmazm schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 16:00:
[...]

@Kevinp Dat is inderdaad ook iets waar ik over twijfel. Ik sta er op zich zelfs voor open om qua functie weer min of meer vanaf nul te beginnen en bijvoorbeeld eerst gericht bij te scholen/certificaten te halen. Niet omdat ik denk dat mijn eerdere ervaring niets waardpositie is, maar ook om richting een werkgever te laten zien dat ik serieus gemotiveerd ben om weer terug te keren naar IT.

Tegelijkertijd heb ik de afgelopen periode al behoorlijk wat gesolliciteerd, ook op functies waarvan ik zelf dacht dat ze redelijk junior/instapniveau waren, maar tot nu toe was het steeds nét niet. Daardoor vraag ik me ook af of ik mezelf misschien verkeerd positioneer of dat ik iets fundamenteel verkeerd aanpak in mijn sollicitaties.

Vandaar ook mijn twijfel: moet ik juist accepteren dat ik weer als junior instroom en eerst mijn actuele kennis aantoonbaar maken, of doe ik mezelf daarmee gezien mijn eerdere IT-ervaring en jaren werkervaring juist tekort?
Deze post werpt bij mij meer vraagtekens op...?
Je lijkt een beetje te denken dat het 'positief' zou zijn om op een junior-positie te gaan solliciteren en veel salaris in te leveren, terwijl je eigenlijk juist wel 9 jaar solide werkervaring hebt in een eigen e-commerce firma, waar je ook veel te maken had met informatie-technoligie, automatisering, data analyse en strategieen, die je juist zelf verder lijkt te willen ignoeren als relevante ervaring?

Alsof dat een teken zou zijn dat je gemotiveerd zou zijn.

Eerlijk gezegd denk ik dat eerder het tegendeel het geval is... Werkgevers nemen je dan eerder minder serieus en de meesten zullen ook twijfelen of iemand die daadwerkelijk om onduidelijke redenen of 'zomaar' kennelijk afziet van een duidelijk hoger salaris, en je meerwaarde voor de onderneming op basis van nuttige en unieke kennis en ervaring, zo enorm 'gemotiveerd' zou zijn (of, en dat is nog erger, misschien helemaal niet goed in dat werk, ook al is hij er 9 jaar mee bezig geweest);

Het komt al snel eerder een beetje labiel en 'niet goed weten wat je wil' en ook een beetje 'gebrek-aan-zelfkennis' over, en laat dat juist een behoorlijk risico zijn.
Over het algemeen is het juist een goed teken als iemand graag een optimaal salaris wil verdienen, én van zichzelf vind dat hij heel wat is en enorm kan bijdragen aan die onderneming... juist dat geld voor veel werkgevers ook als 'motivatie')

Ik vermoed dat dat eerder mogelijk een reden kan zijn dat in de voorgaande sollicitaties het "telkens nét niet" was...
Je moet dan een erg goede reden hebben en dit duidelijk weten uit te leggen, en ook in dit topic heb ik iig nergens een overtuigende uitleg gezien op vragen, waarom je zomaar die 9 jaar zelfstandig ondernemen en al je ervaring wil opgeven, om in een heel andere richting te gaan, of waarom je zelf lijkt te doen alsof je eerder ervaring 'niet relevant'zou zijn voor een sollictatie bij een IT-firma nu.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-09 18:35
RM-rf schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 16:32:
[...]

Je lijkt een beetje te denken dat het 'positief' zou zijn om op een junior-positie te gaan solliciteren en veel salaris in te leveren, terwijl je eigenlijk juist wel 9 jaar solide werkervaring hebt in een eigen e-commerce firma, waar je ook veel te maken had met informatie-technoligie, automatisering, data analyse en strategieen, die je juist zelf verder lijkt te willen ignoeren als relevante ervaring?

Eerlijk gezegd denk ik dat eerder het tegendeel het geval is... Werkgevers nemen je dan eerder minder serieus en de meesten zullen ook twijfelen of iemand die daadwerkelijk om onduidelijke redenen of 'zomaar' kennelijk afziet van een duidelijk hoger salaris, en je meerwaarde voor de onderneming op basis van nuttige en unieke kennis en ervaring, zo enorm 'gemotiveerd' zou zijn (of, en dat is nog erger, misschien helemaal niet goed in dat werk, ook al is hij er 9 jaar mee bezig geweest);

Het komt al snel eerder een beetje labiel en 'niet goed weten wat je wil' en ook een beetje 'gebrek-aan-zelfkennis' over, en laat dat juist een behoorlijk risico zijn.
Over het algemeen is het juist een goed teken als iemand graag een optimaal salaris wil verdienen, én van zichzelf vind dat hij heel wat is en enorm kan bijdragen aan die onderneming... juist dat geld voor veel werkgevers ook als 'motivatie')

Ik vermoed dat dat eerder mogelijk een reden kan zijn dat in de voorgaande sollicitaties het "telkens nét niet" was...
Je moet dan een erg goede reden hebben en dit duidelijk weten uit te leggen, en ook in dit topic heb ik iig nergens een overtuigende uitleg gezien op vragen, waarom je zomaar die 9 jaar zelfstandig ondernemen en al je ervaring wil opgeven, om in een heel andere richting te gaan, of waarom je zelf lijkt te doen alsof je eerder ervaring 'niet relevant'zou zijn voor een sollictatie bij een IT-firma nu.
Nee ik bedoel te zeggen dat een motivatiebrief positief is. En om te soliciteren op een leuke functie. Junior medior senior bedoelde ik niet te noemen. Ik bedoel kies een leuke vacature uit met goede motivatie. Wat dat is maakt niet zoveel uit. Je zal toch het een en ander goed moeten uitleggen gezien het een andere richting is dan nu.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• yilmazm
RM-rf schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 16:32:
[...]

@RM-rf Ik snap je punt en ben het er ook mee eens dat die negen jaar ondernemerschap niet ineens waardeloos zijn. Misschien heb ik dat zelf hier ook verkeerd neergezet.

Dat ik over een juniorfunctie begon, komt vooral voort uit mijn ervaringen met solliciteren de afgelopen tijd. Ik heb juist ook gesolliciteerd op functies die geen juniorrollen waren, onder andere functies binnen e-commerce en op manager-/specialistniveau met een hogere salarisrange. Ik ben daarbij regelmatig door de eerste rondes gekomen en heb ook inhoudelijke gesprekken gehad, maar uiteindelijk werd het iedere keer nét niet.

Daardoor ben ik mijn eisen steeds verder gaan bijstellen vanuit de gedachte: dan maar ergens binnenkomen, mezelf bewijzen en van daaruit weer verder groeien. Niet omdat ik denk dat mijn afgelopen negen jaar niets waard zijn. Als ik eerlijk ben is daar inmiddels ook wel wat frustratie/wanhoop in geslopen doordat het steeds net niet lukt. Misschien is dat inderdaad juist iets waar ik voor moet oppassen in hoe ik mezelf positioneer.

Waarom ik na zoveel jaar ondernemen naar loondienst kijk heeft vooral te maken met hoe die periode is verlopen. Toen ik net was afgestudeerd zat ik met een compagnon in een satelliet-tv/webshop. In die jaren werden marketplaces zoals bol.com en Amazon steeds groter en gingen die platformen steeds meer open voor externe verkopers. Daar ben ik vervolgens verder ingerold. Ik heb dat jarenlang gevolgd, daarop ingespeeld, verschillende producten/projecten gedaan en ook een eigen merk opgebouwd.

Daar heb ik zeker goede periodes mee gehad en ontzettend veel van geleerd. Tegelijkertijd was het behoorlijk wisselvallig. Gebrek aan voldoende kapitaal om verder op te schalen, samenwerkingen/vennootschappen die niet altijd goed zijn geëindigd en projecten die daardoor ook stopten. Vervolgens moest ik regelmatig weer iets nieuws opbouwen. Die onstabiliteit ben ik na al die jaren wel een beetje zat.

Ik zoek daarom nu bewust meer continuïteit en wil weer ergens een carrière opbouwen waarin ik mezelf over meerdere jaren kan ontwikkelen, in plaats van telkens opnieuw afhankelijk te zijn van het volgende product/project.

En misschien zit daar inderdaad ook mijn denkfout: ik zie mijn ondernemerservaring zelf snel als iets anders dan IT-werkervaring, terwijl daar natuurlijk wel degelijk veel relevante ervaring in zit: data-analyse, automatisering, systemen/platforms, processen, strategie, commerciële beslissingen etc.

Mijn probleem is vooral hoe ik die ervaring combineer met mijn oorspronkelijke IT-achtergrond en daar een logisch profiel van maak voor een werkgever. Dat is denk ik ook een deel van de reden waarom ik nu zo aan het zoeken ben naar "de juiste functie".

Dus je opmerking dat ik mezelf misschien juist tekortdoe door koste wat kost als junior te willen instromen, zet me wel aan het denken.

• Behemoth3K
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-09 17:51
Ik heb niet het hele topic uitgebreid gelezen, maar de essentie van jouw vraag is dezelfde als waar ik zo 1,5 jaar in zat: van een ander vakgebied weer terug naar de IT.

En ik had net zo'n brede lijst van keuzemogelijkheden als jij.

Uiteindelijk ben ik gewoon gaan solliciteren op de verschillende niches die jij benoemt met speciale cv's daarvoor. Hiernaast had ik ook een wensenlijst: gewenste salaris, reistijd, onderwerpen, sectoren, sfeer, deels remote, etc.

Zes maanden bijleren en dan solliciteren zou ik zeker niet doen. Kijk naar de markt, naar vacaturesites: wat is er, wat wordt er gevraagd, waar word je enthousiast van, welke passende ervaring neem je mee? Op het werk leren is beter dan thuis leren.

Ben bij verschillende partijen geweest, op sollicitatie, soms een dagdeel meelopen, vrijblijvend gesprekken gevoerd. Sfeer en omgeving vond ik ook belangrijk. Paar keer afgewezen, paar keer zelf de procedure gestopt. Heb je kennissen die je kunnen helpen? Benader hen

Het is echt een proces van ontdekken. Interessante vacature? Pak de telefoon, stuur een e-mail of een WhatsApp, en ontdek of je ze wat vragen mag stellen. Voor mij was het rinse en repeat.

Uiteindelijk een mooi plekje gevonden bij de overheid. Het is niet perfect maar het komt wel overeen met veel van de wensen die ik had.

• yilmazm
Behemoth3K schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 15:21:
Ik heb niet het hele topic uitgebreid gelezen, maar de essentie van jouw vraag is dezelfde als waar ik zo 1,5 jaar in zat: van een ander vakgebied weer terug naar de IT.

En ik had net zo'n brede lijst van keuzemogelijkheden als jij.

Uiteindelijk ben ik gewoon gaan solliciteren op de verschillende niches die jij benoemt met speciale cv's daarvoor. Hiernaast had ik ook een wensenlijst: gewenste salaris, reistijd, onderwerpen, sectoren, sfeer, deels remote, etc.

Zes maanden bijleren en dan solliciteren zou ik zeker niet doen. Kijk naar de markt, naar vacaturesites: wat is er, wat wordt er gevraagd, waar word je enthousiast van, welke passende ervaring neem je mee? Op het werk leren is beter dan thuis leren.

Ben bij verschillende partijen geweest, op sollicitatie, soms een dagdeel meelopen, vrijblijvend gesprekken gevoerd. Sfeer en omgeving vond ik ook belangrijk. Paar keer afgewezen, paar keer zelf de procedure gestopt. Heb je kennissen die je kunnen helpen? Benader hen

Het is echt een proces van ontdekken. Interessante vacature? Pak de telefoon, stuur een e-mail of een WhatsApp, en ontdek of je ze wat vragen mag stellen. Voor mij was het rinse en repeat.

Uiteindelijk een mooi plekje gevonden bij de overheid. Het is niet perfect maar het komt wel overeen met veel van de wensen die ik had.
Thanks, hier heb ik wat aan (y)
Pagina: 1