UK sticker koplampen Dacia Jogger

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tj.jackel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14:36
Hoi tweakers,

I.v.m. een rit naar Groot Brittanië is bij de ANWB stickers aangeschaft voor het aanbrengen van de stickers op de koplampen. De de dacia jogger staat op de lijst (zie link hieronder) maar dan met de opmerking Alleen Matrix LED-koplampen. Het nummer staat echter achter de naam van de auto en niet achter de rode tekst zoals bij de andere autos.

Aanbreng instructie

De auto heeft geen LED koplampen (je kunt de lampjes gewoon vervangen).

Heeft iemand ervaring met het aanbrengen van deze stickers op de koplampen bij een Dacia Jogger?

Mvg.

Alle reacties

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Staat zoiets misschien niet in het instructieboekje van je auto?

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:19
Ik heb geen antwoord op je specifieke vraag (wat een draak van een onduidelijke en rammelende instructies op die pdf) maar ik ben al vaak in de UK geweest met verschillende auto's en ik heb nog nooit van die stickers op de koplampen geplakt. Ik dacht dat bij mijn huidige auto zelfs specifiek in het instructieboekje staat dat dat niet hoeft. Op de veerboot zie ik er eigenlijk ook nooit iemand mee, dat gaat dan zowel om niet-UK-voertuigen die naar de UK gaan, als UK-voertuigen die hiernaartoe komen.

Ik herinner me wel van vroeger, lang geleden dat dit meer gebruikelijk was, maar vandaag de dag zie ik die zwarte stickers eigenlijk nooit meer.

Hoi! Stap over naar Tibber via mijn link voor een 50€ korting bij Tibber: https://invite.tibber.com/l4xax6bs

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Misschien zie je het minder omdat je bij sommige auto's met projectorlampen een palletje in de koplamp kan verzetten, terwijl je er ook luxe auto's zijn waarbij je vanuit het infotainmentsysteem de lichtbundel kan aanpassen. De TS heeft echter halogeenreflectorlampen en de afkapping daarvan gaat aan de bermzijde omhoog, dus daar moet je iets aan doen.

Het lijkt me dat er een fout in de handleiding staat, want ik verwacht niet dat Dacia dure matrixlampen aanbiedt.

[ Voor 4% gewijzigd door TBTL op 11-08-2026 13:22 ]

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:52
Het kan denk ik een stuk makkelijker. Haal bij de bouwmarkt een rol zwarte isolatietape.

Vervolgens zet je op een avond de auto op een paar meter van een blinde muur. Dan zet je het dimlicht aan. Je ziet dan het lichtbeeld wat er ongeveer zo uit ziet : ___/___/ . Dat stuk na de hoek verlicht hier de borden langs de weg. In het Verenigd Koninkrijk schijn je recht op de tegenliggers.

Het enige wat je hoeft te doen is je koplamp zo afplakken dan de bundel een vlakke lijn wordt. Dan zie je hier de borden minder goed maar je schijnt daar niet iedereen in hun ogen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Of eerst eens in het boekje kijken of je niet gewoon kunt instellen dat je in de UK rijdt. En anders dealer even bellen. Afplakken deden we in de jaren 90 nog, maar met zichzelf richtende koplampen hoeft dat meestal niet meer :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:21
N=1... Bij mijn auto's ( max 5 jaar oud, lease ) heb ik dat alleen bij de laatste niet meer hoeven af te plakken , dat was een dot matrix LED lamp ( iD3 2020), alle andere hadden lampen die je moest afplakken. ( Seat Leon 2017 Xeon, Volvo C30 Xeon 2012, Opel Meriva 2008 ) )

Heb sinds januari een tesla M3, die zou dit vanzelf moeten doen

Runs everything...

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:52
The Eagle schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:47:
Of eerst eens in het boekje kijken of je niet gewoon kunt instellen dat je in de UK rijdt. En anders dealer even bellen. Afplakken deden we in de jaren 90 nog, maar met zichzelf richtende koplampen hoeft dat meestal niet meer :)
Niet echt mee eens.

Je heb nog steeds halogeen lampen en die hebben met een reflector een vast lichtbeeld. Die moet je dus afplakken. Ik heb ook bi-xenon lampen gebouwd (Morimoto Mini H1). Daar zit voor grootlicht een mechanisch klepje in waardoor de lichtbundel wel of niet werd onderbroken. Dat klepje is ook vast en afhankelijk van het lichtbeeld moet je daar ook afplakken.

De enige die je denk ik niet hoeft af te plakken zijn de LED lampen die pixels aan of uit kunnen zetten. In het kader van kostenbesparing zou ik als fabrikant maar 1 set koplampen bouwen die zowel LHD als RHD gebruikt worden.

Anyway, we hebben het hier over een Dacia Jogger met een normaal lampje. Die zal afgeplakt moeten worden.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:57
Ik heb geen Dacia Jogger. wel een Peugeot gehad waarbij je de universele plakkers / manier moest gebruiken. Als ik de vraag op Google dan krijg ik het volgende terug :

Om de halogeenkoplampen van je Dacia Jogger correct af te plakken voor de UK, gebruik je universele koplampstickers (beam deflectors). Omdat de halogeenvariant van de Jogger een asymmetrisch lichtbeeld heeft dat schuin omhoog naar rechts schijnt (om in Europa de berm te verlichten), verblind je hiermee tegenliggers in Engeland.

Volg deze stappen voor het handmatig afplakken en instellen:

1. De koplampstickers positioneren
  • Koop universele stickers: Gebruik koplampstickers, bijvoorbeeld van de ANWB Webwinkel. Gebruik nooit zwarte isolatietape; de hitte van de H7-halogeenlampen kan het plastic koplampglas permanent laten barsten.
  • Zoek het brandpunt: Zet de koplampen aan tegen een muur om het felste, centrale punt van de lichtbundel (de lens) te bepalen.
  • Plakken op het glas: Maak het koplampglas vetvrij. Plak de ronde/halvemaan-sticker op de rechterhelft van het koplampglas (als je vóór de auto staat en ín de koplamp kijkt). Dit blokkeert het lichtdeel dat anders schuin omhoog naar rechtsboven zou schijnen.
Wellicht heb je ook iets aan onderstaande :

Dacia heeft voor de halogeenkoplampen een ingebouwde, mechanische back-up voor reizen naar linksrijdende landen. Open de motorkap: Zoek direct naast de koplampbehuizing naar de markering met een B.
  1. Draai de stelschroef: Gebruik een schroevendraaier en draai de stelschroef 1 een kwartslag in de richting van het « ˗ » symbool. Dit stelt de lichtbundel direct een stuk lager af om verblinding te voorkomen.
  2. Terugwisselen: Draai de schroef na de vakantie weer een kwartslag richting het « + » symbool.
Wellicht dat je hiermee verder kunt.
Pagina: 1