Easee Load Balancing meerdere laadpalen i.c.m. ESS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Matsuda
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:25
Hoi allen,

Recent heb ik 2 stuks Easee Charge Max + een equalizer geplaatst. De Easees zijn opgezet als 2 circuits van 16A.
Hiernaast hebben we een Victron ESS met 64 kWh opslag en een 3x25A netaansluiting.

De hoofdzekering staat op 25A ingesteld en Easee stelt dan vanzelf ook een eMobility limiet van 25A in.
Met deze configuratie zie ik vreemd gedrag.

Een van de laadpalen is standaard op zo'n 70% van het vermogen gelimiteerd, ook al neem ik effectief niets af van het net op dat moment. Dat ziet de Equalizer ook zo; geen sprake van overbelasting van de aansluiting.
Verder gaat 'ie op moment dat ik 2 auto's tegelijk laat laden, wat vanwege het ESS ook amper voor belasting van de netaansluiting zorgt, de laadsnelheid behoorlijk limiteren.

Iemand enig idee hoe dit ontstaat? Het enige wat tot nu toe helpt is de load balancing van beide circuits volledig uitschakelen.

Zo ziet het er in de app uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h1YbfDcyeXDcH5mNY--5plZ1dBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aXqnGCQQFdgoSLqnsszwtsjQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hjkBNj0ynXHWsRWbpvDvXAgzUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nRkdlUEi6UnSO7RU45r3kztN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Matsuda op 11-08-2026 09:00 ]

Alle reacties

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16-08 13:55
Hoe weet de Equalizer dat er sprake is van ":Overall high power consumption in the building"? een KWh meter direct na de hoofdschakelaar in de groepenkast mss? want dan zit de Victron daar ook nog op met zijn iet wat onvoorspelbaar gedrag (eigen ervaring)

[ Voor 46% gewijzigd door natural colour op 11-08-2026 09:07 ]

20x JA Solar 6.9KW; Victron RS6000 1 fase; accu 32kwh: Panasonic 7H Mono; Midea fancoils; Atlantic Explorer V4;

• Matsuda
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:25
@natural colour Dat zou de equalizer dus inderdaad niet 'kunnen' weten. Ik heb geen idee waar dat vandaan komt. Wellicht dat hij de stroomvraag van de 2 laadpalen samen neemt en de eMobility limiet toepast, maar zelfs dan is hij erg conservatief..

De Victron heeft een meter inderdaad maar die houdt de belasting van de net-aansluiting zo laag mogelijk. Op moment van de foto's draaide alles ook gewoon stabiel zonder pieken.