• Joab9000
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 18:36
In Spanje wordt Bizum vaak gebruikt voor betalingen (bvb surflessen, kleine kroeg), het is zowat de Spaanse tegenhanger van iDeal/Payconiq. In de toekomst zou dit interoperabel moeten worden met Wero, maar daar zijn we helaas nog lang niet.

Nu vroeg ik me af of hier iemand die niet in Spanje woont (maar er zoals ik vaak heenga) ervaring heeft met Bizum? Ik weet dat ik sowieso 2 zaken nodig heb: een Spaanse IBAN en een Spaans telefoonnummer. Bij Santander hebben ze een gratis rekening voor niet-residenten, maar ik vind nergens informatie of hiermee (mits ook een Spaans telefoonnummer, maar dat is natuurlijk heel makkelijk te bekomen) Bizum geactiveerd kan worden. Daarom zoek ik naar persoonlijke ervaring hiermee. Bedankt!

• davides
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-08 00:18
Geen ervaring met Bizum, maar wel de tip dat Bizum ook inbegrepen zit bij N26 accounts met een spaanse IBAN:
https://n26.com/en-es/bizum

• Joab9000
davides schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:19:
Geen ervaring met Bizum, maar wel de tip dat Bizum ook inbegrepen zit bij N26 accounts met een spaanse IBAN:
https://n26.com/en-es/bizum
Heb het bekeken, een Spaanse IBAN lijkt me helaas enkel beschikbaar voor inwoners van Spanje. Toch bedankt voor de tip!

• davides
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-08 00:18
Ja, ik snap nu wat je bedoelt. Die rekening van Santander is aan te vragen zonder Spaans paspoort of id kaart. Goed gevonden!

• Joab9000
Kleine update, ik heb de rekening voor niet-residenten aangevraagd en gekregen. In de app heb ik de optie om Bizum te activeren, maar hiervoor heb ik natuurlijk een Spaans telefoonnummer nodig. Dus mijn volgende stap is nu een prepaid-eSIM aanvragen, maar die kan je normaal alleen in Spanje activeren, dus het wordt afwachten tot mijn volgende trip ;-)

EDIT: uiteraard heb ik geprobeerd om Bizum te activeren met mijn Belgisch nummer, maar dat lukte niet, omdat de app de country code negeert en dus eigenlijk mijn Belgisch nummer Spaans maakt :-D

[ Voor 14% gewijzigd door Joab9000 op 17-08-2026 16:05 ]