Haal ik voordeel uit een 2,5 Gbps switch?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Appelmoesje
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18:12
Mijn vraag
...Heeeel soms, wanneer ik een film kijk via Plex, krijg ik de melding dat het netwerk niet snel genoeg is. In mijn beleving gebeurd er daarna niets en kan ik de film gewoon kijken. Nu zei een collega tegen me dat ik beter een 2,5 Gbps switch kon aanschaffen (toen hij hoorde dat ik een 1Gbps switch gebruikte). Mijn vraag is nu of ik daar daadwerkelijk voordeel uit ga halen. Want ik heb vanalles aan elkaar geknoopt maar heb niet het gevoel dat ik iets mis. Maar dat kan ook komen omdat ik er geen verstand van heb. Zo hangt er direct aan mijn Ziggo router al een switch die uitgangen heeft naar diverse access points hier in huis en naar mijn Synology nas (waar mijn films en muziek op staan) PLUS naar een andere switch in de huiskamer waar dus mijn Nvidia shield tv pro aan hangt (waarmee ik Plex kijk). Dus hier thuis is eigenlijk het zwaarste het gebruik van 4k films die ik via Plex bekijk, verder hangen er wat access points die er voor zorgen dat we in huis en in het tuinhuis Wifi hebben.

Relevante software en hardware die ik gebruik

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...Natuurlijk heb ik gelezen dat een 2,5 sneller is dan een 1, maar ik weet dus niet of ik er verschil in ga merken in ons dagelijks gebruik.

[ Voor 6% gewijzigd door Appelmoesje op 10-08-2026 15:13 ]

Alle reacties

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Nee, enkel hoger stroomverbruik.
Je zal op zoek moeten naar de bottlenek in je netwerk. Wellicht draait er ergens een poortje op 100 Mbit ipv 1000 Mbit, slechte kabel oid.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• Dirtyrockers
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:36
denk niet dat switch je bottleneck is.

denk eerder je nas zelf en de encoding van 4k (te zwaar misschien voor disk en cpu)
en omdat je plex client met server connect, krijg hij niet snel genoeg zijn data binnen daardoor.

• Palthe
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:29
Nou ja, je hangt een switch1 aan een switch2 als ik het goed lees. Dat gaat waarschijnlijk via 1000 Mbit, dus alles van en naar de switch2 vanaf switch1 gaat over een 1000 Mbit lijn.

Als je op die switch2 nog meer zaken hebt hangen naast de Nvida Shield, die ook tegelijkertijd data trekken, dan deelt je Shield dus de 1000 Mbit met die andere apparaten op die switch2. Daar zou je dan in theorie winst kunnen halen door alles up te daten naar 2500 Mbit.

Maar als je geen issues hebt behalve een melding dan is het toch niet eens het onderzoeken waard?
edit:
eens met hierboven, de bottleneck zal in het geval van Plex niet je netwerk zijn vermoedelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Palthe op 10-08-2026 15:22 ]

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19:28
een 1Gbit netwerk is ruim voldoende voor een 4k plex stream. zoals @Dirtyrockers al aangaf zit het probleem meer in de codering op de NAS. Welk synology model gebruik je ?
de kleinere (goedkopere) modellen hebben een te zwakke cpu/gpu om dit te kunnen. daardoor krijg je hiks in de stream van de nas
op nas compares is daar wel info over te vinden welk model wel geschikt is en welk niet
https://nascompares.com/2...2023-2024-a-buyers-guide/
dit is wel een wat oudere link, maar ik neem aan dat je nas ook geen 2026 model is

• Appelmoesje
Klopt, als ik geen problemen ondervind is het het onderzoeken misschien niet waard. Maar soms denk je dat alles goed loopt terwijl je door een kleine aanpassing het net iets beter kan laten lopen. Daarom zijn formule 1 teams continu bezig om nog beter te worden, daarom koopt PSG continu andere spelers terwijl ze al 2 keer de CL achter elkaar hebben gewonnen.

Op Switch 2 (huiskamer) zit ook nog m'n Ziggo kastje en m'n Denon AVR, maar volgens mij trekken die niets op het moment dat ik PLEX gebruik. Al gebruik ik dan wel de Denon voor het geluid maar dat heeft denk ik geen invloed op switch 2 (correct me if I am wrong).

Het is meer die melding dat mijn verbinding te traag is die me er toe bracht dit topic te openen om te kijken wat ik kon doen zodat ik die melding niet meer krijg. Ter info, ik heb de Synology 918+ met twee harde schijven er in ( WD Ultrastar DC HC520 (SATA, 512e, SE), 12TB)

[ Voor 4% gewijzigd door Appelmoesje op 10-08-2026 17:23 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

als je managed switches hebt (ik vermoed van niet) kan je inloggen en kijken of er niets op 100 Mbit hangt. Veel switches hebben lampjes waaraan je kan zien hoe snel de verbining op die poort is.
Omdat je een Shield gebruikt heb je denk ik de encoding van je Synologie niet nodig, dus hoe stream je (welk protocol etc, direct uit de map etc etc?)

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:05
Appelmoesje schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 17:22:
Klopt, als ik geen problemen ondervind is het het onderzoeken misschien niet waard. Maar soms denk je dat alles goed loopt terwijl je door een kleine aanpassing het net iets beter kan laten lopen. Daarom zijn formule 1 teams continu bezig om nog beter te worden, daarom koopt PSG continu andere spelers terwijl ze al 2 keer de CL achter elkaar hebben gewonnen.

Op Switch 2 (huiskamer) zit ook nog m'n Ziggo kastje en m'n Denon AVR, maar volgens mij trekken die niets op het moment dat ik PLEX gebruik. Al gebruik ik dan wel de Denon voor het geluid maar dat heeft denk ik geen invloed op switch 2 (correct me if I am wrong).

Het is meer die melding dat mijn verbinding te traag is die me er toe bracht dit topic te openen om te kijken wat ik kon doen zodat ik die melding niet meer krijg. Ter info, ik heb de Synology 918+ met twee harde schijven er in ( WD Ultrastar DC HC520 (SATA, 512e, SE), 12TB)
Ik verdenk ook de Syno icm plex. Ik heb dan wel een iets oudere NAS dan jij, een 216+, maar Synology stop gewoon retetrage hardware in die dingen.

Zet hetzelfde filmbestand maar eens op een share van je NAS, en speel hem op je laptop/pc af in VLC. Het hele bestand moet dan over het netwerk, want het rekenwwerk gebeurd dan op je laptop. Ondanks dat er meer bandbreedte nodig is verwacht ik dat je performance vele malen beter zal zijn.

• Appelmoesje
Oei Frans, dat zijn vragen die boven m'n pet gaan. Denk niet dat ik managed switches heb en moet helaas zeggen dat ik echt geen idee hebwelke protocollen er gebruikt worden.

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:19

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Appelmoesje schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 17:22:
En dat kost miljoenen. Het heeft weinig zin om net zoveel geld tegen je Corsa'tje aan te smijten om daar het uiterste uit te persen, als je vervolgens nog steeds tussen de rest van de forenzen in de file staat.

Ik acht de kans dat de maximale theoretische link speed hier een praktisch rol speelt nihil.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:43

lier

MikroTik nerd

Misschien goed om ook merk/type switches toe te voegen aan dit topic (of ik lees er overheen?).

Kleur van de netwerkpoorten geeft vaak de snelheid waarmee verbonden is aan, dat kan je vast wel uitvogelen. En tot slot de gebruikte kabels. Anders blijft het gissen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Nog los van het upgraden van switches naar 2,5GbE moet je natuurlijk ook apparaten hebben die die snelheid aankunnen. Je router moet een 2,5G of snellere uplink hebben als daarachter nog apparaten zitten, je switches moeten 2,5G poorten hebben en idealiter een of meerdere clients ook.

Anders is het alsof je met een Citroen 2CV op de linkerbaan van de Duitse autobahn gaat rijden. Leuk dat je 300 mag, maar jij sukkelt met 90 tegen de wind in naar boven :+

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX9070XT - V750 Gold - Kubuntu 26.04LTS

Pagina: 1