Meterkast oud kastje, mogelijk om weg te halen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Qon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:04
Mijn vraag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5A3IkaMr8vzNFO9PLU1UrppRjA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9oCx6Kzx2n9XRHgAEzbr2hQN.jpg?f=fotoalbum_large
  1. Wat is dat grijze kastje met oranje sticker erop, met die 3 groene kabels eronder naast de 3-fase hoofdaansluiting. (in de kruipruimte zijn het ook groene kabels die naar de voorkant van het huis lopen)
  2. Kan ik deze zelf verwijderen of moet ik dit laten doen?
  3. Welk bedrijf zou mij hier advies over kunnen geven of evt. (kosteloos?) weg kunnen halen
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nadat mijn aansluiting verzwaard is naar 3-fase heeft de uitvoerder van Enexis dit laten zitten omdat ze niet wisten 'van wie' dit kastje was en wat het deed... Via google zoeken en ChatGPT, Gemini wordt ik eigenlijk een beetje angstig omdat dit blijkbaar een hoofdaansluiting van vroeger is... maar als Enexis dit niet wist, en ze durfden het niet weg te halen... wat kan ik dan nu nog doen? Ik wil de boel een beetje netjes maken tijdens de verbouwing. Ik ben geen professional, maar weet wel wat ik doe m.b.t. stroom.

Excuses als dit al gevraagd is, maar ik kan het niet vinden.

Alle reacties

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:39
Coax splitter.

• anpat
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15:17
Idd, dit is een Coax aansluiting

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:36
Er zitten 4 schroeven op die niet gezegeld zijn. Dus wellicht met een beetje beleid kun je deze openmaken en erin kijken..

Als ik moet gokken een oude telefoon coax verbinding die doorgelust zit naar de buren?. Als die in gebruik is zou ik hem niet weghalen. mocht deze bij niemand in de straat zitten zal niemand er iets van merken dat die weg is. Mag dit: volgens mij niet want niet van jou, echter als die al jaren vervallen is zal niemand er naar kraaien.

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• Qon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:04
Dank voor de antwoorden, maar zit dit voor de hoofdaansluiting van Ziggo of erna?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-sNMp722IyFw0r8jFUgDM7KZ9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Km9fAI9yWMVuGasUXNxpbeHQ.jpg?f=fotoalbum_large Ik weet namelijk niet beter dan dat mijn hoofdaansluiting van Ziggo hier binnenkomt.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Lekker laten zitten.
Als je later toch iets met coax wilt (tv of internet) is het fijn als dit er nog zit.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• anpat
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15:17
Juup schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:42:
Lekker laten zitten.
Als je later toch iets met coax wilt (tv of internet) is het fijn als dit er nog zit.
Ik vermoed dat dit op meerdere plekken jouw huis binnen gaat, zoals Juup al schreef, lekker laten zitten!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:39
Qon schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:42:
Dank voor de antwoorden, maar zit dit voor de hoofdaansluiting van Ziggo of erna?

[Afbeelding] Ik weet namelijk niet beter dan dat mijn hoofdaansluiting van Ziggo hier binnenkomt.
Ervoor. Als je 't doorknipt, weet je 't zeker. Want dat werkt 't niet meer.
Afblijven dus.

Aangezien er ook een tweede dikkere kabel weer uit komt acht ik de kans rëeel dat deze ook doorgelust is naar de buren.

Appartement toevallig? (hoeft niet, maar daar komt 't nog veel waker voor.)

• Fdirckx
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22:58
Uhh hoe oud is je huis?

Het kan zijn dat als je dit weg haalt je buren ook niks meer hebben het lijken 2 inkomende(in/uit) en 2 interne kabels.

Je kan / mag dit Ziggo of andere aanbieder / eigenaar vd kabel laten verander op hun kosten

• martijn946
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:15
Dit lijkt me inderdaad een grondkabel coax die gesplitst wordt. Ik vermoed dat 1 van die 2 dunne jouw aansluiting in de woonkamer is.

MyMeuk

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:27
Het kan prima van een oude CAI installatie zijn. Ik zou hem open schroeven en kijken wat je binnenin aantreft. Als je alles netjes los kunt halen en in de woonkamer werkt het nog dan was het een oude CAI.

Heb je in de koopakte van de woning een erfdienstbaarheid?

Tevens zouden we een wet moeten hebben die verplicht dat alle infrakastjes zich duurzaam identificeren met eigenaar en contactinfo.

[ Voor 20% gewijzigd door Rukapul op 10-08-2026 23:27 ]

Pagina: 1