Complete media set tv + audio

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• squareware
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:33
Ik zoek een?
TV, met 144mhz refresh, 65", oled / edgenled, lcd, mini led?

Update voor mijn onkyo 607 :-)

7.0 hkts 16 harman kardon, de subwoofer nooit echt volledig gebruikt en stond er meer als planten-zuil, uiteindelijk weggedaan, want deed ook nies meer, (lag het aan de onkyo of aan de subwoofer geen idee, was er een aantal geleden al klaar mee)

Wat is je budget?
+/-2500.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
te gamen op ps5 en pc, filmpie / serie...

Wat heb je zelf al gevonden?

samsung s95f vanwege de anti-glare
samsung s90f vanwege dezelfde sepcs en de prijs, heb nog geen enkele tv bekeken in de showroom. Maar de keuze voor oled vanwege de ruimere kijkhoek en 65" vanwege de afstand, al zou 55" ook wel kunnen, lees ik vaak als je groter kan, groter te doen.

Twijfel tussen deze, de woonkamer is niet meteen daglicht, maar wel redelijk licht vanuit buiten, west kant van de woonkamer dus in de zomer wel wat zon in de avond, maar daar hebben we gordijnen voor.

Welke vragen heb je hier nog over?
Is die anti glare nou echt een toegevoegde waarde, en is het 800,- meer waard is. Ik kom vanaf samsung 40" edge led 7000ei uit 2010, doet het nog steeds prima, al merk ik dat het bij de randen wat gedimd lijkt, dus alles wat er komt te hangen verwacht ik wel vooruitgang.

Onkyo 607 ook van rond die tijd, met 7.1 boxen die eigenlijk wel prima hangen maar de receiver heeft max hdmi 1.3 passthrough. Vraag daarop is het handig de boxen te laten hangen, de receiver te vervangen en een nieuwe losse subwoofer. teufel 4000 bijvoorbeeld? Maar welke receiver?

Onkyo instellen vond ik helemaal niks eerlijk gezegd, allerlei porten toewijzen endergelijke nooit echt goed begrepen en heb na mijn gevoel er ook nooit optimaal gebruik van gemaakt van de surround.

Receiver die wat met meer plug en play zou ik wel fijn vinden. Soundbar is misschien ook nog een optie, maar de woonkamer is rechthoekig vraag me dan af hoe die het geluid achter me gekaatst gaat krijgen?

En natuurlijk een domme vraag: die hkts16 speakers: 2 achter me aan het plafond, 2 voor me aan het plafond, 2 link en rechts van de tv op oor hoogte en een center speaker... kan dat gebruikt worden voor de nieuwste dolby atmos? Vison?, ik loop enorm achter met kennis wat dat betreft.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

[ Voor 3% gewijzigd door squareware op 10-08-2026 14:13 ]

Alle reacties

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:23

FeaR

In GoT we trust

squareware schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:55:
Ik zoek een?
die hkts16 speakers: 2 achter me aan het plafond, 2 voor me aan het plafond, 2 link en rechts van de tv op oor hoogte en een center speaker... kan dat gebruikt worden voor de nieuwste dolby atmos?
Het is niet volgens het boekje maar 5.1.2 zou qua plaatsing mogelijk werken.
Vison?, ik loop enorm achter met kennis wat dat betreft.
Dolby Vision is beeld, als dat één van de eisen is dan valt Samsung sowieso af.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• squareware
Dank voornje reactie.

Dolby vision is inderdaad beeld, zo slecht is mijn kennis :-) even ingelezen en heel weinig content is dolby vision als ik het moet geloven dus niet echt heel belangrijk om het te hebben.l naast de hdr(+).

5.1.2 opstelling lijkt hoe ik het nu heb, ik zou dan (inbouw)plafondspeakers moeten plaatsen, het kan maar is een hoop extra werk.

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:08
5.1.2 kan toch ook gewoon op wand speakers?
Zoiets kan je volgens mij gewoon aan de wand monteren en naar beneden richten.

https://teufelaudio.nl/ul...dolby-atmos-512-107003817

• Arrien
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik heb zelf nu bijna een jaar de Samsung S95F 65"

Vorig jaar met Black Friday was die zeer gunstig geprijsd. Beeld is echt top, en ben erg blij met de anti-glare. Nu geen lampen en personen meer te zien in donkere gedeelten ;)

Ik heb de Samsung soundbar Q990D erbij genomen, die werkt naadloos samen met de TV. Mijn oude receiver en Q Acoustics speaker staan nu op zolder.

http://www.avfoto.nl

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:53
Philip Ross schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 10:46:
5.1.2 kan toch ook gewoon op wand speakers?
Zoiets kan je volgens mij gewoon aan de wand monteren en naar beneden richten.

https://teufelaudio.nl/ul...dolby-atmos-512-107003817
Alles kan, maar zoals @FeaR zegt is dat niet 'volgens het boekje'. Overigens zijn die speakers, in de link die je stuurt, niet bedoelt om aan de muur te monteren. Die zijn bedoelt als 'upfiring speakers'. Die leg je op je frontspeakers en middels weerkaatsing van het geluid via het plafond krijg je een Atmos effect. Ook dat kan, maar is geen echte Atmos opstelling uit het boekje.

@squareware Zolang er geen direct zonlicht op het scherm komt zou ik lekker gaan voor OLED. Mij is overigens niet helemaal duidelijk wat je nu mist in je huidige audio opstelling en wat je wil verbeteren. Atmos zou ik niet doen, tenzij je echt speakers in het plafond gaat monteren. Het is anders niet meer dan een Atmos effect. Zonde van het geld. Je huidige Onkyo en speakers kunnen prima mee. Ook icm een PS5 en nieuwe tv. Zelf heb ik ook een oudere receiver. Je kunt werken met een audio extractor om zo én 4K 120hz beeld te krijgen en de hoogste kwaliteit audio. HDMI 1.3 ondersteunt namelijk de HD audio formaten. Al is dat met gaming ook weer niet zo heilig en met film/serie streaming niet nodig.

Een mat scherm heeft voor- en nadelen. Voordeel, veel minder weerkaatsing. Nadeel, beeldkwaliteit leidt er iets onder. Daarnaast worden weerkaatsingen uitgesmeerd, wat kan leiden tot fletsheid over grote delen van het scherm.

[ Voor 34% gewijzigd door Hulleman op 11-08-2026 11:34 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal |

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:08
Hulleman schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:26:
[...]

Alles kan, maar zoals @FeaR zegt is dat niet 'volgens het boekje'. Overigens zijn die speakers, in de link die je stuurt, niet bedoelt om aan de muur te monteren. Die zijn bedoelt als 'upfiring speakers'. Die leg je op je frontspeakers en middels weerkaatsing van het geluid via het plafond krijg je een Atmos effect. Ook dat kan, maar is geen echte Atmos opstelling uit het boekje.

@squareware Zolang er geen direct zonlicht op het scherm komt zou ik lekker gaan voor OLED. Mij is overigens niet helemaal duidelijk wat je nu mist in je huidige audio opstelling en wat je wil verbeteren. Atmos zou ik niet doen, tenzij je echt speakers in het plafond gaat monteren. Het is anders niet meer dan een Atmos effect. Zonde van het geld. Je huidige Onkyo en speakers kunnen prima mee. Ook icm een PS5 en nieuwe tv. Zelf heb ik ook een oudere receiver. Je kunt werken met een audio extractor om zo én 4K 120hz beeld te krijgen en de hoogste kwaliteit audio.

Een mat scherm heeft voor- en nadelen. Voordeel, veel minder weerkaatsing. Nadeel, beeldkwaliteit leidt er iets onder. Daarnaast worden weerkaatsingen uitgesmeerd, wat kan leiden tot fletsheid over grote delen van het scherm.
Oke, dan had ik verkeer gelezen in mijn haast. Stond iets over muur bevestiging maar daar bedoelen ze wat ander mee dan denk ik.

De vraag is of je "volgens boekje" wil en wat precies je wensen zijn voor Dolby Atmos of dat een gewone degelijke 5.1 setup ook al goed genoeg is. Dan is er binnen budget veel meer te vinden.

Ook 7.1 is namelijk niet zoals Dolby Atmos bedoeld is dus het is altijd een compromis.

• Hulleman
Philip Ross schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:35:
[...]

Oke, dan had ik verkeer gelezen in mijn haast. Stond iets over muur bevestiging maar daar bedoelen ze wat ander mee dan denk ik.

De vraag is of je "volgens boekje" wil en wat precies je wensen zijn voor Dolby Atmos of dat een gewone degelijke 5.1 setup ook al goed genoeg is. Dan is er binnen budget veel meer te vinden.

Ook 7.1 is namelijk niet zoals Dolby Atmos bedoeld is dus het is altijd een compromis.
Wellicht heb je gelijk hoor. Ik redeneerde even vanaf het plaatje. Dat leken mij upfiring speakers. Al kun je natuurlijk elke speaker aan de muur bevestiging als je dat graag wilt. Zelfs een vloertstaande speaker of sub :+

Persoonlijk zou ik geen geld uitgeven aan 'Atmos' als je er geen dedicated Atmos opstelling van wil maken, dus met echte fysieke speakers in het plafond. Daar is Atmos voor bedoelt. Al het andere is het gewoon net niet en zonde van je geld.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal |

• squareware
Hulleman schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:26:
[...]

@squareware Zolang er geen direct zonlicht op het scherm komt zou ik lekker gaan voor OLED. Mij is overigens niet helemaal duidelijk wat je nu mist in je huidige audio opstelling en wat je wil verbeteren. Atmos zou ik niet doen, tenzij je echt speakers in het plafond gaat monteren. Het is anders niet meer dan een Atmos effect. Zonde van het geld. Je huidige Onkyo en speakers kunnen prima mee. Ook icm een PS5 en nieuwe tv. Zelf heb ik ook een oudere receiver. Je kunt werken met een audio extractor om zo én 4K 120hz beeld te krijgen en de hoogste kwaliteit audio. HDMI 1.3 ondersteunt namelijk de HD audio formaten. Al is dat met gaming ook weer niet zo heilig en met film/serie streaming niet nodig.

Wat ik mis is denk ik verstand van zaken of te-hoge verwachting. Voor mijn gevoel mis ik een duidelijk dolby-surround effect, dat je iets op ie af hoort komen en achter je verdwijnt. Dat kan aan allerlei zaken liggen; van de content t/m instellingen. Ik was dus benieuwd of er niet een simpeler receiver is, gewoon meer plug-en-play, die gewoon aan de hand van de content bepaald wat er uit komt. Nu heb ik echt tig instellingen en is de film eigenlijk al afgelopen voordat het goed staat bij-wijs van spreken.

Beetje als de 5.1 opstellingen vam vroeger waar een dvdspeler bij zat idee :-).

Nu heb ik alles via de onkyo lopen, inclusief ps5, maar dat is met een nieuwe tv niet optimaal vanwege de bandbreedte van de 1.2 hdmi, en zal het rechtstreeks in de tv kunnen. Voordeel van de s95f is de connect box, aangezien ik de tv dit keer wel aan de muur wil hangen.
Hulleman schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:41:
[...]

Wellicht heb je gelijk hoor. Ik redeneerde even vanaf het plaatje. Dat leken mij upfiring speakers. Al kun je natuurlijk elke speaker aan de muur bevestiging als je dat graag wilt. Zelfs een vloertstaande speaker of sub :+

Persoonlijk zou ik geen geld uitgeven aan 'Atmos' als je er geen dedicated Atmos opstelling van wil maken, dus met echte fysieke speakers in het plafond. Daar is Atmos voor bedoelt. Al het andere is het gewoon net niet en zonde van je geld.
Ik heb nu 4 speakers bovaan aan de muurm twee in de hoeken aan de muur, twee in de midden van de kamer (langwerpige kamer), twee naast de tv en 1 center. Ik zit dus wel midden in een vierkantje. Mijn redenatie toendertijd; hang ik ze hoog, geen lsst van draden, en geen speaker die vlakbij in m'n oor tettert...

[ Voor 18% gewijzigd door squareware op 11-08-2026 13:15 ]

• Hulleman
squareware schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:08:
[...]

Wat ik mis is denk ik verstand van zaken of te-hoge verwachting. Voor mijn gevoel mis ik een duidelijk dolby-surround effect, dat je iets op ie af hoort komen en achter je verdwijnt. Dat kan aan allerlei zaken liggen; van de content t/m instellingen. Ik was dus benieuwd of er niet een simpeler receiver is, gewoon meer plug-en-play, die gewoon aan de hand van de content bepaald wat er uit komt. Nu heb ik echt tig instellingen en is de film eigenlijk al afgelopen voordat het goed staat bij-wijs van spreken.

Beetje als de 5.1 opstellingen vam vroeger waar een dvdspeler bij zat idee :-).

Nu heb ik alles via de onkyo lopen, inclusief ps5, maar dat is met een nieuwe tv niet optimaal vanwege de bandbreedte van de 1.2 hdmi, en zal het rechtstreeks in de tv kunnen. Voordeel van de s95f is de connect box, aangezien ik de tv dit keer wel aan de muur wil hangen.
Ik snap wat je bedoelt. Bij Teufel ben je dan ook niet aan het juiste adres, aangezien je voor dergelijke speakers ook een surround receiver nodig hebt.

Ik heb thuis een 5.1 opstelling staan, met de rear speakers een meter of 1,5-2 achter mij. Dat geeft prima een surround effect. Soms mis ik ze pas als ik ineens naar stereo content luister, zo gewend ben ik er aan geraakt. Wellicht speelt dat bij jou ook mee. Het instellen van de receiver doe je in feite maar 1 keer.

Als je echt iets simpels wil, ben je mogelijk beter af met een soundbar. Zoiets als een Samsung Q990f. Icm de S95F 65" ben je om en nabij de € 2.500 kwijt. De rear speakers van de Q990f hebben wel stroom nodig. Iets om rekening mee te houden.

Je kunt je apparatuur direct op je nieuwe TV aansluiten. Via ARC laat je het geluid naar je receiver lopen. Dan ben je beperkt tot de standaard dolby/dts formaten. Ik denk niet dat je het verschil tussen dolby en dolby hd hoort op die hkts speakertjes. Nadeel is wel dat je geen 7.1 spoor meer af kunt spelen. Wil je persé HD audioformaten dan zul je ofwel een nieuwe receiver moeten kopen of met een HDMI 2.1 audio extractor werken. Een Denon X2800 kost je € 600. Een goede audio extractor een paar tientjes. Het is wel een minder mooie oplossing, maar als je receiver verder helemaal voldoet wel een goedkope oplossing.

[ Voor 8% gewijzigd door Hulleman op 11-08-2026 13:23 ]

• Hulleman
squareware schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:08:
[...]

Ik heb nu 4 speakers bovaan aan de muurm twee in de hoeken aan de muur, twee in de midden van de kamer (langwerpige kamer), twee naast de tv en 1 center. Ik zit dus wel midden in een vierkantje. Mijn redenatie toendertijd; hang ik ze hoog, geen lsst van draden, en geen speaker die vlakbij in m'n oor tettert...
Schiet me nu pas te binnen. Je Onkyo ondersteunt helemaal geen dolby atmos. Je krijgt gewoon een surround signaal over de speakers. Bij een 7.1 signaal zullen al je speakers wel spelen. Bij 5.1 denk ik niet allemaal.

Mogelijk is het geluid wel veel meer immersive als je wel een receiver hebt met Atmos support en ook Atmos content gaat afspelen. Je hebt namelijk wel speakers hoog hangen voor dat hoogte effect wat Atmos doet.

• squareware
Ja klopt mijn onkyo is al ruim 15 jaar oud. Ondersteund niet de laatste formaten.

Zit ook best wat lag in als ik de ps5 via de onkyo laat lopen, merk ik bij een potje Rocket Leauge.

Denon X2800 + nieuwe sub en de speakers laten hangen, een goed idee?

[ Voor 12% gewijzigd door squareware op 12-08-2026 08:27 ]

• Hulleman
squareware schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 08:07:
Denon X2800 + nieuwe sub en de speakers laten hangen, een goed idee?
Dat is best een goed idee. Dan heb je een HDMI 2.1 receiver die al moderne snufjes ondersteunt en de speakers heb je toch al. Een subwoofer is altijd een aanvulling, maar bij die hkts speakers is dat een must. Geef dan wel wat geld uit aan een goede sub. Ga kijken naar een SVS PB 1000 (non pro) als je die nog kunt vinden. Desnoods op marktplaats. Een SB1000 is ook een optie. Dat is een gesloten sub, die minder hoorbaar laag zal geven, maar wel strakker. Op marktplaats staat een SB1000 voor € 400 te koop en bij Smits Arnhem een SVS PB1000 pro (2e kans) voor € 675. Beide prima prijzen en goed spul.

Wat met name van belang is dat je straks de crossover van je speakers in de receiver goed in gaat stellen. De crossover is het moment waar de receiver de lage tonen naar je subwoofer stuurt. Dat wil je niet te hoog, omdat je subwoofer dan gaat bonken. Mannenstemmen kunnen best laag gaan en soms wel onder de 200hz duiken. Als je de crossover dan op 200hz hebt staan, dan gaat de subwoofer dus mee zitten bonken op stemgeluid. Dat is heel irritant. Je hkts speakers gaan niet heel laag. Volgens de HK site wordt 45hz als minimum aangegeven voor de set, dat zal de subwoofer zijn. Ik denk dat als je 120hz aan moet gaan houden voor de crossover van je speakers.

[ Voor 33% gewijzigd door Hulleman op 12-08-2026 08:49 ]

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010

CeesKees

I rest my Kees

Nieuwe receivers zijn veel meer plug and play dan de oudere generaties.

Met de bijgeleverde meetmicrofoon is alles makkelijk af te stellen.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• squareware
CeesKees schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:25:
Nieuwe receivers zijn veel meer plug and play dan de oudere generaties.

Met de bijgeleverde meetmicrofoon is alles makkelijk af te stellen.
Dat is wel fijn, uitgangen toewijzen was echt onnodig lastig. De onkyoheeft trouwens ook een microfoontje om af te stellen en daarna fine tunen.
Hulleman schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 08:41:
[...]

Dat is best een goed idee. Dan heb je een HDMI 2.1 receiver die al moderne snufjes ondersteunt en de speakers heb je toch al. Een subwoofer is altijd een aanvulling, maar bij die hkts speakers is dat een must. Geef dan wel wat geld uit aan een goede sub. Ga kijken naar een SVS PB 1000 (non pro) als je die nog kunt vinden. Desnoods op marktplaats. Een SB1000 is ook een optie. Dat is een gesloten sub, die minder hoorbaar laag zal geven, maar wel strakker. Op marktplaats staat een SB1000 voor € 400 te koop en bij Smits Arnhem een SVS PB1000 pro (2e kans) voor € 675. Beide prima prijzen en goed spul.

Wat met name van belang is dat je straks de crossover van je speakers in de receiver goed in gaat stellen. De crossover is het moment waar de receiver de lage tonen naar je subwoofer stuurt. Dat wil je niet te hoog, omdat je subwoofer dan gaat bonken. Mannenstemmen kunnen best laag gaan en soms wel onder de 200hz duiken. Als je de crossover dan op 200hz hebt staan, dan gaat de subwoofer dus mee zitten bonken op stemgeluid. Dat is heel irritant. Je hkts speakers gaan niet heel laag. Volgens de HK site wordt 45hz als minimum aangegeven voor de set, dat zal de subwoofer zijn. Ik denk dat als je 120hz aan moet gaan houden voor de crossover van je speakers.
Waar ik veel last van heb is dat ik de stemmen gewoon niet goed kan horen met bijvoorbeeld netflix. De muzkek is dan wel luid aanwezig, maar de stemmen klinken als binnemonds gebrabbel, gelukkig wel ondertiteling. Center speaker werkt wrl gewoon, zou dat komen door het gemis van een subwoofer, een instelling of het missen van bepaalde audio-formaten?

• Hulleman
squareware schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:17:
Waar ik veel last van heb is dat ik de stemmen gewoon niet goed kan horen met bijvoorbeeld netflix. De muzkek is dan wel luid aanwezig, maar de stemmen klinken als binnemonds gebrabbel, gelukkig wel ondertiteling. Center speaker werkt wrl gewoon, zou dat komen door het gemis van een subwoofer, een instelling of het missen van bepaalde audio-formaten?
Dat komt niet door het gemis van een subwoofer of geen ondersteuning voor Atmos. Je zou je center speaker in de receiver meer volume kunnen geven. Bijvoorbeeld +3db (of meer).

Als je Netflix kijkt met een film die dolby ondersteunt, speelt je Onkyo dan een dolby signaal? Welke speakers stuurt je receiver allemaal aan?

• squareware
Hulleman schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:53:
[...]

Dat komt niet door het gemis van een subwoofer of geen ondersteuning voor Atmos. Je zou je center speaker in de receiver meer volume kunnen geven. Bijvoorbeeld +3db (of meer).

Als je Netflix kijkt met een film die dolby ondersteunt, speelt je Onkyo dan een dolby signaal? Welke speakers stuurt je receiver allemaal aan?
All channel springt die dan op. Ps5 staat wel op 7.1 surround, geen idee of netflix dat ondersteund. Zal het eens met de ziggo box proberen, misschien een beperking van de netflix app de ps5.

• Hulleman
squareware schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 16:04:
[...]

All channel springt die dan op. Ps5 staat wel op 7.1 surround, geen idee of netflix dat ondersteund. Zal het eens met de ziggo box proberen, misschien een beperking van de netflix app de ps5.
Nu twijfel ik even of all channel de juiste instelling is en of dat geen multi channel in moet zijn. Op mijn receiver zie ik bij een surround pcm signaal (vanaf de PS5 bijvoorbeeld) multi channel in, en niet all channel (dat is bij mij all channel stereo). Ik heb ook een onkyo 508 gehad (jouw voorloper) en ik dacht dat het daar ook multi channel in heette.

• squareware
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fn8PZnlY--VaI6BqjX8pDk5vlB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qwXE9ebl0xQQRO0Z6FwTS8gk.jpg?f=fotoalbum_large

Vcr daar zit de ps5 in (de naam is nog steeds ps3 en nooit veranderd na de ps4 en nu de 5). En in de game port zit de switch en heeft de naam gcube, om het makkelijk te maken 8)7 alle porten zijn volgens mij net zo snel, dus zit geem minder latency in als ik de ps5 in de game port stop, dus wel goed zo denk ik.

Letters erboven: Audyssy

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

squareware schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:44:
[Afbeelding]

Vcr daar zit de ps5 in (de naam is nog steeds ps3 en nooit veranderd na de ps4 en nu de 5). En in de game port zit de switch en heeft de naam gcube, om het makkelijk te maken 8)7 alle porten zijn volgens mij net zo snel, dus zit geem minder latency in als ik de ps5 in de game port stop, dus wel goed zo denk ik.

Letters erboven: Audyssy
"All channel stereo", oftewel stereo wat door de receiver upscaled wordt naar iets wat surround voor moet stellen. Oftewel de PlayStation staat niet goed ingesteld.

• squareware
FeaR schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:31:
[...]

"All channel stereo", oftewel stereo wat door de receiver upscaled wordt naar iets wat surround voor moet stellen. Oftewel de PlayStation staat niet goed ingesteld.
Staat op 7.1

Linear PCM

Ik kan hem veranderen naar dolby atmos / dolby surround / dts.

Wat ik wel jammer vind is dat je niet even een soundtest kan doen op de ps, dat die een voor een de speakertjes even af gaat met een pingeltje of zo.

[ Voor 17% gewijzigd door squareware op 14-08-2026 13:48 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Dat zijn de goede settings. Mogelijk verschil tussen games en Netflix qua instellingen en/of aanbod audio track? Ik gebruik mijn console puur voor games dus geen idee. Maar met stereo aanbod/codec op de receiver is het begrijpelijk dat het geluid "niet optimaal" is.

• squareware
Als ik m'n laptop op de tv aansluit dan krijgt de receiver wel de dts, dolby pro logic II auddessy signaal op de display, als ik een serie aanzet, maar van echt dolby sound is ook dan niet echt sprake, klinkt eerder als stereo door alle speakers. Maar goed dat kan dan weer wel aan de content liggen.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

squareware schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 11:39:
Als ik m'n laptop op de tv aansluit dan krijgt de receiver wel de dts, dolby pro logic II auddessy signaal op de display, als ik een serie aanzet, maar van echt dolby sound is ook dan niet echt sprake, klinkt eerder als stereo door alle speakers. Maar goed dat kan dan weer wel aan de content liggen.
Kort terugkomende, Netflix (maar ook Disney+) in combinatie met PlayStation geeft behoorlijk wat hits qua alleen stereo geluid. Bij gebruik van Netflix zou ik de console dan omschakelen naar DTS of DD.

Laptop (met HDMI) naar de TV en TV met S/PDIF naar de receiver? HDMI ARC is immers niet ter sprake omdat HDMI 1.3. Grote kans dat ook deze weg maximaal 2.0 is. Dolby Pro Logic is de eerste indicator omdat dit een upmixer is voor stereo geluid. Vraag is welke DTS de receiver gebruikt. Indien DTS 5.1 dan stuur je surround uit. (Wederom) gok dat het Neo 6, de DTS versie van Pro Logic. Wat in lijn is met de niet echt surround ervaring. Audio doorlussen via de TV is lang niet altijd optimaal. De TV moet dan ook correct in zijn gesteld en mogelijk biedt de TV beperkingen qua audio waardoor sommige tracks überhaupt niet door worden gestuurd.

Met Netflix gebruik op een dedicated 5.1 track zal de plaatsing van geluid (daarmee ook stemmen) vele malen beter zijn dan een stukje software wat van stereo surround probeert te maken. Terugplaatsen van een subwoofer zal met relatief kleine speakers ook verbetering moeten geven in het geluid. Niet qua plaatsing maar qua aanvulling in het (mid)laag. Genoemde HKTS hebben een woofer van 3", daar zal niet veel laag uitkomen. Bereik van de satellieten kan ik zo niet vinden. Wel van de complete set, wat met 45 Hz op -6dB inclusief subwoofer treurig is...

Edit:
SAT-TS11 Satellites (-6 dB): 100 Hz – 20,000 Hz
Daar wil je echt wel een subwoofer bij. Sowieso voor de LFE maar ook zeker om het bereik van de andere speakers aan te vullen. Welk punt de subwoofer overneemt (crossover) is iets wat Audyssey onder andere voor je kan instellen. Vraag is of dat initieel correct was gedaan. De TX-SR607 heeft Audyssey 2EQ wat een lage versie is (niet dat XT32 foutloos meet) en meetfouten kunnen sowieso voorkomen. Wat ik eigenlijk wil zeggen, instellen zal met de Denon ook moeten gebeuren en blind afgaan op een automatische setup zou ik niet doen. Zo plug and play als een sound bar wordt het niet. Maar gooi gerust de metingen over de schutting voor de check of de waardes überhaupt sense maken.

[ Voor 35% gewijzigd door FeaR op 16-08-2026 11:50 ]

• squareware
Niet al te goede set geweest dus :-) ik zal de waardes gaan bekijken.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

squareware schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 13:20:
Niet al te goede set geweest dus :-) ik zal de waardes gaan bekijken.
Zo negatief wilde ik het ook niet over laten komen O-) Nuance! Persoonlijk zou ik liever speakers hebben waarbij de subwoofer overneemt onder de 100 Hz. Crossover voor speakers (zoals de huidige) met 100 Hz op - 6 dB ligt snel op 150-200 Hz. Daarnaast een subwoofer met meer bereik (onder de 30 Hz op -3 dB). Keuze echter niet alleen qua geluid maar ook wat je in de ruimte wilt zetten/hangen. Makkelijk gezegd, hoe groter de woofer en behuizing des te lager de speaker kan spelen. Vraag is dus of je dergelijke speakers wel in huis wilt halen. Pak een Bose, Sony, et cetera met idem kleine woofer (3" max) en veel zal het niet verschillen met de Harman Kardon.

Puur kijkende naar de opzet ben ik fan van dedicated speakers, zoals in jouw geval. Ten opzichte van bijvoorbeeld surround en/of height kanalen die via reflectie werken. Beschrijving van jouw situatie lijkt niet extreem te verschillen van hoe Dolby 5.1.2 uittekent. Mogelijk was ik wat negatief, maar ik zou een nieuwe receiver en subwoofer verkiezen boven een sound bar.

• Hulleman
FeaR schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 11:32:
[...]

Dat zijn de goede settings. Mogelijk verschil tussen games en Netflix qua instellingen en/of aanbod audio track? Ik gebruik mijn console puur voor games dus geen idee. Maar met stereo aanbod/codec op de receiver is het begrijpelijk dat het geluid "niet optimaal" is.
Op de receiver is all ch stereo geforceerd op de betreffende HDMI input.

@squareware, als het goed is kun je op die onkyo een geluidsinstelling instellen per HDMI kanaal. Op jouw afstandsbediening zijn dat de 4 knoppen (ik denk in de kleur groen, geel, rood, blauw) 'listening modes'. Even die knoppen proberen, totdat je receiver 'multi channel in' weergeeft. Dan heb je de juiste geluidsinstelling en zul je zien dat stemmen ook veel duidelijker te horen zijn. Bij een app als Netflix zal je receiver dan Dolby Digital weergeven.

[ Voor 4% gewijzigd door Hulleman op 17-08-2026 08:30 ]

• squareware
Thnx ik zal het proberen.

Ik heb de s95F besteld en komt vandaag, morgen alles opnieuw aansluiten / inrichten.

Dank voor de tip.

• Hulleman
squareware schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 08:46:
Thnx ik zal het proberen.

Ik heb de s95F besteld en komt vandaag, morgen alles opnieuw aansluiten / inrichten.

Dank voor de tip.
Veel plezier daarmee. Echt een énorme upgrade van de TV die je nu hebt. Ik ben benieuwd naar de geluidservaringen als je de geluidsinstellingen goed hebt staan. Ook dat moet een grote verbetering opleveren.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Hulleman schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 08:29:
[...]

Op de receiver is all ch stereo geforceerd op de betreffende HDMI input.
Check! In mijn hoofd was de input met games wel correct, geen idee waar ik dat vandaan heb gehaald.
squareware schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 08:46:
Weet je al hoe je de Playstation en Onkyo gaat verbinden met de nieuwe Samsung? Kort door de bocht: Playstation via de receiver naar de TV leidt tot maximaal Full HD en geen HDR doordat HDMI 1.3 op de Onkyo. Je behoudt wel uncompressed 7.1 geluid. Om het maximale qua beeld (4K, HDR, etc) uit de Playstation 5 te halen deze direct op de TV aansluiten. Audio Out heeft de console niet dus voor geluid wordt het TV met Optisch naar de Onkyo. Waarbij de Playstation op "Dolby Digital" in moet worden gesteld. Samsung ondersteunt geen DTS, dus die valt af. PCM is maximaal twee kanalen over S/PDIF, zonde met een 7.1 set. Resultaat, beste beeld maar compressed audio.

Edit:
Of komt er een up to date receiver? Of ga je met HDMI Audio Extractors werken? Of toch een sound bar?

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 17-08-2026 15:56 ]

• Hulleman
FeaR schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 15:54:
Weet je al hoe je de Playstation en Onkyo gaat verbinden met de nieuwe Samsung? Kort door de bocht: Playstation via de receiver naar de TV leidt tot maximaal Full HD en geen HDR doordat HDMI 1.3 op de Onkyo. Je behoudt wel uncompressed 7.1 geluid. Om het maximale qua beeld (4K, HDR, etc) uit de Playstation 5 te halen deze direct op de TV aansluiten. Audio Out heeft de console niet dus voor geluid wordt het TV met Optisch naar de Onkyo. Waarbij de Playstation op "Dolby Digital" in moet worden gesteld. Samsung ondersteunt geen DTS, dus die valt af. PCM is maximaal twee kanalen over S/PDIF, zonde met een 7.1 set. Resultaat, beste beeld maar compressed audio.

Edit:
Of komt er een up to date receiver? Of ga je met HDMI Audio Extractors werken? Of toch een sound bar?
Terechte vragen. In feite heeft @squareware de volgende opties.

1) Nieuwe receiver: Koop een nieuwe HDMI 2.1 receiver. Je sluit alle apparatuur op de receiver aan en via eARC je receiver op je tv aansluiten. Voordeel is dat je je huidige speakers houdt, Atmos ondersteuning hebt en zowel de beste beeld- als geluidskwaliteit kunt combineren. Nadeel: kost je zo'n € 600 voor iets als een Denon X2800H

2) Geluid via Optical: Je Onkyo houden en werken met optical out voor het geluid, Je sluit alle apparatuur direct op de TV aan en via optical out het geluid naar je receiver sturen. Zoals Fear aangeeft, ben je dan beperkt tot DD 5.1. Je zult dan dus twee speakers hebben die niks doen. Nadelen duidelijk. Voordeel is dat dit een paar euro kost.

3) Werken met een Audio Extractor: Je Onkyo houden en werken met een HDMI 2.1 Audio Extractor. Je sluit alle apparatuur direct op de TV aan. Vanuit de eARC van je TV sluit je een HDMI kabel op de Audio Extractor en vanuit de Audio Extractor gaat een HDMI kabel naar een HDMI input op je receiver. Daarnaast een usb kabel vanuit de Audio Extractor naar je TV voor stroom. Voordeel: én de beste beeldkwaliteit én de beste geluidskwaliteit. Nadeel, iets duurder dan een optical kabel (paar tientjes), ingewikkeldere setup/meer kabels en je kunt geen gebruik meer maken van je On Screen Display instellingen van de receiver.

4) Alles de deur uit en voor een soundbar oplossing gaan. Nadeel: een goede soundbar (Samsung QF990) kost je € 900, mindere surround/atmos ervaring dan met je huidige speakers (als je een subwoofer koopt ;) ) en een nieuwe receiver. Voordeel: gemak, minder kabels, cleanere setup.

Mijn advies: Nieuwe receiver met subwoofer (echt een must met die kleine HK speakers). Word je dat te duur, dan is een QF990 echt wel een mooie soundbar oplossing.

[ Voor 4% gewijzigd door Hulleman op 17-08-2026 17:24 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Hulleman schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 17:21:
[...]

3) Werken met een Audio Extractor: Je Onkyo houden en werken met een HDMI 2.1 Audio Extractor. Je sluit alle apparatuur direct op de TV aan. Vanuit de eARC van je TV sluit je een HDMI kabel op de Audio Extractor en vanuit de Audio Extractor gaat een HDMI kabel naar een HDMI input op je receiver. Daarnaast een usb kabel vanuit de Audio Extractor naar je TV voor stroom. Voordeel: én de beste beeldkwaliteit én de beste geluidskwaliteit. Nadeel, iets duurder dan een optical kabel (paar tientjes), ingewikkeldere setup/meer kabels en je kunt geen gebruik meer maken van je On Screen Display instellingen van de receiver.
Aanvullend:
HDMI Audio Extractors zijn er in twee smaken. Variant hierboven beschreven die audio vanaf eARC extract. Doordat de TV in deze variant midden in de keten zit moet er rekening worden gehouden met de codecs die de TV ondersteunt. Zoals gezegd doet Samsung geen DTS en is deze codec door de TV sturen (en daarna extracten) niet mogelijk. Geen DTS hoeft zeker geen nadeel te zijn maar puur voor het plaatje/voorbeeld. Wil je niet door de TV kan je een HDMI Audio Extractor ook direct achter de bron plaatsen. Deze geeft de bron in weze twee HDMI uitgangen waardoor beeld en geluid naar aparte devices gestuurd kan worden. Doordat de TV niet in de audio keten zit is DTS wel mogelijk. Eventueel nadeel, doordat de TV niet als hub wordt gebruikt (zoals met eARC) zou je per bron een HDMI Audio Extractor nodig hebben, afhankelijk van de hoeveelheid bronnen mogelijk een struikelpunt.

Vraag is alleen, blijven we werken met 7.1 (LPCM) of gaan we naar 5.1.2 (Dolby ATMOS)? Indien 7.1 LPCM zouden beide extractors werken en de huidige Onkyo snapt dit signaal. Is de wens Dolby ATMOS dan moet de receiver wel vervangen worden aangezien de huidige Onkyo deze ondersteuning mist.
Mijn advies: Nieuwe receiver met subwoofer (echt een must met die kleine HK speakers). Word je dat te duur, dan is een QF990 echt wel een mooie soundbar oplossing.
@squareware wat kostte de TV? Hoeveel van het originele 2500 euro budget kunnen we nog spenderen? :P

Er zijn tientallen merken receivers en subwoofers, iets passends is altijd wel te vinden. Ja, ik ben ook pro de keuze voor losse componenten en stuur die kant uit. Puur kijkende naar eerder genoemde Denon AVR-X2800H voor €599 bij Smits, dat is zeker een aanrader. Mocht je genoegen nemen met 4K/60 dan ben je voor €349 klaar met een Denon AVR-X2600H, zelfde winkel. Ouder model met HDMI 2.0 chipset. Wel voorzien van bepaalde HDMI 2.1 functies zoals HDMI eARC maar geen 4K/120.

Qua subwoofer, wederom alleen kijkende bij Smits, voor 350-400 euro bieden ze Klipsch 10" of 12" aan. Looks moeten wel je ding zijn, maar qua prijs voelt dit voor mij meer logisch dan 600+ euro voor een SVS.

Bovenstaande puur als voorbeeld (slechts bij één winkel gekeken te hebben en als Denon fanboy) waar het mogelijk iets goedkoper kan. Mocht je open staan voor tweedehands wordt de keuze nog groter. Mocht budget geen issue zijn heb ik niets gezegd.

[ Voor 24% gewijzigd door FeaR op 18-08-2026 06:05 ]

• squareware
FeaR schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 15:54:
[...]

Check! In mijn hoofd was de input met games wel correct, geen idee waar ik dat vandaan heb gehaald.

[...]

Edit:
Ps5 gaat rechtstreeks op de tv, en de tv gaat naar de onkyo (optical? Hdmi).

Dat was dus ook een beetje de vraag: is een nieuwe receiver nodig om weer wat nieuwere formaten te ondersteunen, kunnen de boxjes blijven hangen + nieuwe subwoofer... of beter en simpel een soundbar.
FeaR schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 20:39:
[...]

Aanvullend:
HDMI Audio Extractors zijn er in twee smaken. Variant hierboven beschreven die audio vanaf eARC extract. Doordat de TV in deze variant midden in de keten zit moet er rekening worden gehouden met de codecs die de TV ondersteunt. Zoals gezegd doet Samsung geen DTS en is deze codec door de TV sturen (en daarna extracten) niet mogelijk. Geen DTS hoeft zeker geen nadeel te zijn maar puur voor het plaatje/voorbeeld. Wil je niet door de TV kan je een HDMI Audio Extractor ook direct achter de bron plaatsen. Deze geeft de bron in weze twee HDMI uitgangen waardoor beeld en geluid naar aparte devices gestuurd kan worden. Doordat de TV niet in de audio keten zit is DTS wel mogelijk. Eventueel nadeel, doordat de TV niet als hub wordt gebruikt (zoals met eARC) zou je per bron een HDMI Audio Extractor nodig hebben, afhankelijk van de hoeveelheid bronnen mogelijk een struikelpunt.

Vraag is alleen, blijven we werken met 7.1 (LPCM) of gaan we naar 5.1.2 (Dolby ATMOS)? Indien 7.1 LPCM zouden beide extractors werken en de huidige Onkyo snapt dit signaal. Is de wens Dolby ATMOS dan moet de receiver wel vervangen worden aangezien de huidige Onkyo deze ondersteuning mist.

[...]

@squareware wat kostte de TV? Hoeveel van het originele 2500 euro budget kunnen we nog spenderen? :P

Er zijn tientallen merken receivers en subwoofers, iets passends is altijd wel te vinden. Ja, ik ben ook pro de keuze voor losse componenten en stuur die kant uit. Puur kijkende naar eerder genoemde Denon AVR-X2800H voor €599 bij Smits, dat is zeker een aanrader. Mocht je genoegen nemen met 4K/60 dan ben je voor €349 klaar met een Denon AVR-X2600H, zelfde winkel. Ouder model met HDMI 2.0 chipset. Wel voorzien van bepaalde HDMI 2.1 functies zoals HDMI eARC maar geen 4K/120.

Qua subwoofer, wederom alleen kijkende bij Smits, voor 350-400 euro bieden ze Klipsch 10" of 12" aan. Looks moeten wel je ding zijn, maar qua prijs voelt dit voor mij meer logisch dan 600+ euro voor een SVS.

Bovenstaande puur als voorbeeld (slechts bij één winkel gekeken te hebben en als Denon fanboy) waar het mogelijk iets goedkoper kan. Mocht je open staan voor tweedehands wordt de keuze nog groter. Mocht budget geen issue zijn heb ik niets gezegd.
Tv was 1749, geen refurbished of showroom. Ik verwacht niet dat die komende maand goedkoper wordt anders is het pech.

2500 is een indicatie, geen streven ;-).

Receiver en nieuwe subwoofer red ik toch wel voor onder de 1000?

Waar ik altijd veel op bespaar zijn games, die koop ik nooit als ze net pas uit zijn.

• Hulleman
squareware schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:12:
Ligt er aan wat je koopt. In jouw geval zou ik kijken naar een Denon X2800H en een SVS SB 1000 classic of PB 1000 classic (de non-pro versies). Dat koop je nieuw niet voor € 1.000. Smits in arnhem verkoopt de SVS SB-1000 classic voor € 599. De X2800H is ook € 599, dus totaal € 1.200.

De PB-1000 non-pro wordt nieuw niet meer verkocht. Die is iets groter dan de SB-1000 met een reflexpoort, voor meer output. De SB1000 volstaat ook. Op marktplaats komen ze ook wel voorbij voor ca € 400.

• squareware
Hulleman schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:26:
[...]

Ligt er aan wat je koopt. In jouw geval zou ik kijken naar een Denon X2800H en een SVS SB 1000 classic of PB 1000 classic (de non-pro versies). Dat koop je nieuw niet voor € 1.000. Smits in arnhem verkoopt de SVS SB-1000 classic voor € 599. De X2800H is ook € 599, dus totaal € 1.200.

De PB-1000 non-pro wordt nieuw niet meer verkocht. Die is iets groter dan de SB-1000 met een reflexpoort, voor meer output. De SB1000 volstaat ook. Op marktplaats komen ze ook wel voorbij voor ca € 400.
Ik moet toch alles opnieuw aansluiten en zal dan iets meer tijd in de onkyo instellingen steken, wie weet wat het nog oplevert. Als het weer niks wordt ga ik me goed inlezen in een soundbar vs nieuwe receiver + subwoofer

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

[...]

Ps5 gaat rechtstreeks op de tv, en de tv gaat naar de onkyo (optical? Hdmi).
Optisch is de enige methode (zonder extra devices als bijvoorbeeld een HDMI Audio Extractor). HDMI ARC is er vanaf HDMI 1.4 een generatie na jouw Onkyo.
Dat was dus ook een beetje de vraag: is een nieuwe receiver nodig om weer wat nieuwere formaten te ondersteunen, kunnen de boxjes blijven hangen + nieuwe subwoofer...
Nieuwere formaten sowieso een nieuwe receiver. Jouw Onkyo kent maximaal Full HD SDR, geen 4K HDR qua beeld en qua geluid snapt de receiver niets van bijvoorbeeld Dolby Atmos.
of beter en simpel een soundbar.
Simpeler zal een soundbar sowieso zijn. Beter? Nah.
[...]

Paar honderd euro boven de duizend kijkende naar genoemde Denon en SVS. Oudere en daarmee goedkopere Denon zou ik niet doen. Ik zou dan eerder een goedkopere subwoofer nemen. Of tweedehands kijken, dan lijk je het met duizend euro net te redden.
squareware schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:33:
[...]

Ik moet toch alles opnieuw aansluiten en zal dan iets meer tijd in de onkyo instellingen steken, wie weet wat het nog oplevert.
Zoals gezegd wordt met de nieuwe TV in de keten de manier van aansluiten ook anders. Althans, hoeft niet en je kan de console direct op de Onkyo houden maar dan mis je behoorlijk wat op het gebied van beeld. Playstation direct op de TV en met Optisch naar de receiver is dan de optie die overblijft (zonder extra devices aan te schaffen). Je gaat van 7.1 uncompressed naar 5.1 compressed. Of compressed versus uncompressed hoorbaar is op de Harman Kardon twijfel ik (zeer sterk) aan, van 7.1 naar 5.1, geen idee. Andere kant, van een verkeerd ingestelde 7.1 setup naar een correct ingestelde 5.1 kan wel behoorlijk wat bieden.

[ Voor 24% gewijzigd door FeaR op 18-08-2026 14:23 ]

Pagina: 1