Vraag

• VonNickstein
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19-08 07:02
Hoi,

afgelopen week heb ik een SWW vat geplaatst en aangesloten op de al bestaande warmtepompinstallatie. Hiervoor heb ik 32mm leidingen en een 3 weg klep gebruikt. Gisteren alles op maat gezaagd en de koppelingen gemonteerd. Kom ik er vanmorgen achter dat ik de aanvoer en retour verkeerd om heb aangesloten op het vat. Kort gezegd; de aanvoer komt onder in het vat binnen en de retour verlaat aan de bovenkant het vat.

Ik heb onvoldoende leiding om nu om te wisselen, dan zou ik moeten verlengen/koppelen. Maar ik vraag mij af wat het verlies is in deze situatie, als deze er al is. Gaat om een Gree versati iii monoblock met 300 liter vat van SHWT en extra groot warmtepomp spiraal.

Gaat dit voor inefficiëntie zorgen of is dat te verwaarlozen?

Alle reacties

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:50
Het zal wat problemen geven met de gelaagdheid van het water en iets aan efficientie kosten. Ik verwacht geen schokkende verliezen.

Als ik hem door AI gooi dan verwacht ie met een wat groter spiraal maar tussen de 0 en 3% verlies.

Dit lijkt mij enorm mee te vallen maar gaat over 10 jaar natuurlijk wel oplopen. Het zal er dus van af hangen wat het gaat kosten om het om te bouwen. Of je laat het zitten en gaat er pas wat aan doen als de WP ooit vervangen moet worden en er dan toch een loodgieter is.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:06
MrNOnamE schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:43:
Het zal wat problemen geven met de gelaagdheid van het water en iets aan efficientie kosten. Ik verwacht geen schokkende verliezen.

Als ik hem door AI gooi dan verwacht ie met een wat groter spiraal maar tussen de 0 en 3% verlies.

Dit lijkt mij enorm mee te vallen maar gaat over 10 jaar natuurlijk wel oplopen. Het zal er dus van af hangen wat het gaat kosten om het om te bouwen. Of je laat het zitten en gaat er pas wat aan doen als de WP ooit vervangen moet worden en er dan toch een loodgieter is.
LLM’s rekenen niet, je kunt dus nooit op cijfers vertrouwen die uit een LLM komen.

Ik denk dat het verschil veel groter is dan 3%. Bedenk maar eens wat er gebeurd als je niet op het warmste punt van het vat binnenkomt en onderweg koelt de spiraal af tot onder de warmste temperatuur van het vat. De afkoeling van de spiraal gebeurd ook nog eens sneller omdat de delta T groter is als je onderin binnenkomt. Je zult dus wss ook spiraalvermogen inleveren en langer doen over een sww run.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• VonNickstein
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19-08 07:02
Toch zojuist vanaf onder de woning wat leiding kunnen geven. Net genoeg voor een mooie aansluiting. Morgen op druk brengen, ben benieuwd of alles dicht is. Bedankt voor de reacties.