Aanpassen en schilderen Ikea Metod fronten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17:41
In onze slaapkamer gaan we een half inbouw kledingkast realiseren door gebruik te maken van het Ikea Metod systeem. De reden voor Metod ipv Pax is dat we onder een schuin dak zitten en daardoor niet veel hoogte hebben. Metod heeft meerdere hoogtes beschikbaar. (140cm)

De kast komt in een L opstelling. Dat wil zeggen dat een gedeelte in het knieschot onder het schuine dak komt en een gedeelte 90 graden om de hoek tegen de muur. Van dit deel zal van de deur aan de voorkant dus ook een hoek af moeten om onder het schuine dak te passen.

Nu weet ik dat melamine deurtjes meestal niet zo mooi op maat te maken zijn. Onze ogen zijn dus gevallen op ófwel de FORSBACKA eiken fineer front ofwel de LERHYTTAN massief berken/essen fronten.

Heeft iemand ervaring met deze fronten en/of het bewerken hier van? We zouden ze graag ook in een andere kleur schilderen. Is dat bij deze fronten beter te zien gezien de massief houten stijlen en toplaag?

https://www.ikea.com/nl/nl/p/forsbacka-deur-eiken-70565241/

https://www.ikea.com/nl/nl/p/lerhyttan-deur-zwart-gelazuurd-30356065/#content

Alle reacties

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:39
Je wilt je deurtjes laten aansluiten op je schuine dak, begrijp ik dat goed?
Dat gaat niet zo makkelijk lukken doordat door het draaien van de deur alsnog het dak wordt geraakt, daarom worden frontjes vaak ook recht gelaten en en bovenplintje gemaakt, kan je deze meteen paszagen naar het dak.
Op je moet andere scharnieren gaan gebruiken die de deur meer naar voren drukken.

Hou er rekening mee dat als je eiken fineer fronten gaat zagen je alsnog in MDF ziet te kijken er die dus moet afwerken met een fineerbandje.
Dan zijn massieve fronten misschien een betere optie. ;)

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17:41
FabianGTI schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:20:
Je wilt je deurtjes laten aansluiten op je schuine dak, begrijp ik dat goed?
Dat gaat niet zo makkelijk lukken doordat door het draaien van de deur alsnog het dak wordt geraakt, daarom worden frontjes vaak ook recht gelaten en en bovenplintje gemaakt, kan je deze meteen paszagen naar het dak.
Op je moet andere scharnieren gaan gebruiken die de deur meer naar voren drukken.

Hou er rekening mee dat als je eiken fineer fronten gaat zagen je alsnog in MDF ziet te kijken er die dus moet afwerken met een fineerbandje.
Dan zijn massieve fronten misschien een betere optie. ;)
Klopt. Echter draait de deur van het schuine dak weg en om de ruimte zo nuttig mogelijk te gebruiken wil ik dus eigenlijk gewoon een schuine hap uit de deur halen.

• Minimalist1
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 22:38
Ik zie niet in waarom je de standaard melamine deurtjes niet mooi op maat zou kunnen maken. Vereist alleen een fatsoenlijke invalzaag met een geschikt zaagblad. Dan wordt het gewoon strak.

Bij de frontjes met rand ga je tegen het feit aanlopen dat het frame zorgt voor de stevigheid en de hardboord plaat opsluit. Ga je daar een hoek afzagen dan gaat de constructie op de schop en zal je die moeten verstevigen.

Schilderen is ook niet spannend. Goede grondlaag en beetje kwaliteitsverf en het blijft wel zitten. Super slijtvast zal het niet zijn maar genoeg voor normaal gebruik.

[ Voor 5% gewijzigd door Minimalist1 op 10-08-2026 14:08 ]