Overstappen van Delta -> Odido, waar rekening mee houden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik heb nu glasvezel van Delta. Omdat ik een eigen router heb, heb ik die in de DMZ van de Nokia-modem van Delta opgenomen. Als ik het goed heb, is een modem bij Odidio niet nodig als je geen telefonie gebruikt. De theorie die mij bekend is, is dat je 'een kastje' krijgt waar je een netwerkkabel vanuit de router inplugt, en waarbij de andere kant van het kastje uit 'de muur' komt. Verder moet ik nog iets met VLAN300 (?) doen, om TV voor elkaar te krijgen. Ik ken niet de exacte termen van al die hardware, vandaar wat vaagheden in dit bericht.

Mijn vraag, want ik zit niet zo graag zonder internet thuis: is dit alles? Het klinkt zo simpel, dat ik begin te twijfelen, vandaar dit topic.

NB: ivm deze wijziging wil ik vervroegd opzeggen.

|| Unprompted (AI-blog) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Alle reacties

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Van Odido krijg je een Nokia ONT, daarop plaats je je eigen router met VLAN 300 en DHCP idd. Veel moeilijker is het niet.

Waar de moeilijkheid wel zit: Odido laat de installatie door Guidion doen, die nemen ook de ONT en Zyxel router mee. Je krijgt dus geen apparatuur opgestuurd. Kans bestaat dat de Guidion monteur op het laatst afzegt en je Delta verbinding al is overgezet naar Odido, je zit dan wel zonder internet.

Maargoed, als alles volgens planning loopt gaat 's morgens je Delta router offline omdat die niet meer geaccepteerd wordt op het netwerk en komt in de loop van de dag iemand van Guidion bij je aanbellen om een ONT te plaatsen en de Zyxel router aan te sluiten.

• pven
  • Niet online
Je maakt me bang. :D Zijn die monteurs flexibel genoeg om alleen de ONT aan te sluiten, en mij de rest zelf te laten doen? Of moeten ze hun vinkjes wel kunnen zetten?

Maar dan heb ik er wel wat meer vertouwen in. In het slechtste geval zit ik dan even wat langer zonder internet, wat ivm werk gewoon niet handig is.

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Die ene minuut die het extra duurt is al een probleem? Dat denk ik dat je beter helemaal niet moet overstappen naar een andere provider. Als alles tegenzit zoals hierboven al aangegeven heb je niks. De kans is klein, maar van te voren weet je niet hoe het gaat lopen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
pven schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:31:
Je maakt me bang. :D Zijn die monteurs flexibel genoeg om alleen de ONT aan te sluiten, en mij de rest zelf te laten doen? Of moeten ze hun vinkjes wel kunnen zetten?

Maar dan heb ik er wel wat meer vertouwen in. In het slechtste geval zit ik dan even wat langer zonder internet, wat ivm werk gewoon niet handig is.
In mijn geval kwam de monteur om 16:55 pas langs. Was blij dat ik mijn eigen router had want dan hoefde hij geen wifi metingen te doen. ONT vervangen, Zyxel router aangesloten, test gedraaid of de verbinding werkte en daarna Zyxel router weer terug in de doos en weg.

Normaalgesproken moeten ze nog wifi testjes doen voor snelheid en dekking en dergelijke, dat heeft 'ie bij mij overgeslagen en in rapport gezet waarom. Denk dat 'ie nog geen kwartier binnen is geweest, daarna had 'ie nog 2 klanten.

Overigens is het "Guidion sluit aan en neemt apparatuur mee" gedoe de reden waarom ik bij een volgende overstap niet rechtstreeks van een andere Delta aanbieder naar Odido zou gaan. Ik heb eerder bij Odido gezeten, kreeg toen de apparatuur per post en had het 's morgens vroeg al werkend aangesloten, nu moest ik wachten op de monteur. Mijn laatste overstap was Ziggo -> Odidio.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:30
Als je opziet tegen overstappen kun je ook nog eens kijken of klagen bij Delta helpt: nieuws: Delta biedt klanten die bezwaar maakten alternatief tv-pakket zonder ESPN aan.

• pven
  • Niet online
bjusterbaarlik schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:36:
Die ene minuut die het extra duurt is al een probleem? Dat denk ik dat je beter helemaal niet moet overstappen naar een andere provider. Als alles tegenzit zoals hierboven al aangegeven heb je niks. De kans is klein, maar van te voren weet je niet hoe het gaat lopen.
Heb je wel gelezen waar ik op reageer?
_JGC_ schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:50:
[...]

In mijn geval kwam de monteur om 16:55 pas langs. Was blij dat ik mijn eigen router had want dan hoefde hij geen wifi metingen te doen. ONT vervangen, Zyxel router aangesloten, test gedraaid of de verbinding werkte en daarna Zyxel router weer terug in de doos en weg.

Normaalgesproken moeten ze nog wifi testjes doen voor snelheid en dekking en dergelijke, dat heeft 'ie bij mij overgeslagen en in rapport gezet waarom. Denk dat 'ie nog geen kwartier binnen is geweest, daarna had 'ie nog 2 klanten.

Overigens is het "Guidion sluit aan en neemt apparatuur mee" gedoe de reden waarom ik bij een volgende overstap niet rechtstreeks van een andere Delta aanbieder naar Odido zou gaan. Ik heb eerder bij Odido gezeten, kreeg toen de apparatuur per post en had het 's morgens vroeg al werkend aangesloten, nu moest ik wachten op de monteur. Mijn laatste overstap was Ziggo -> Odidio.
Allemaal erg interessant. Dank!
hcQd schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:03:
Als je opziet tegen overstappen kun je ook nog eens kijken of klagen bij Delta helpt: nieuws: Delta biedt klanten die bezwaar maakten alternatief tv-pakket zonder ESPN aan.
Die had ik gelezen. Overstappen maakt het altijd goedkoper dan klant blijven. In het verleden heb ik wel eens gedreigd met overstappen, en toen keeg ik 24 maanden lang korting (dat is tot november dit jaar). Maar ik betaal nu alsnog te veel vergeleken met andere aanbieders.

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:35
Uit eigen ervaring: ja het is echt zo simpel als vlan 300 en DHCP configureren in de eigen router en die aansluiten op de ONT.

Let wel op: de Delta-verbinding wordt de avond ervoor al rond middernacht of 's ochtends vroeg afgesloten! Dus als de monteur laat op de dag komt, zit je dus mogelijk een dag zonder internet.

Bij mij wilde de monteur echt nog even de Zyxel aangesloten zien. Volgens mij is dat voor de administratieve activering, want ik kreeg meteen na het aansluiten de melding dat mijn verbinding opgeleverd was en een paar minuten daarna de melding vanuit Delta dat mijn verbinding nu echt beëindigd was. Daarna vroeg hij mij om even een speedtest te doen, zodat hij kon aangeven dat de verbinding echt werkte. Hij was met 5 minuten weer weg, waarna ik de Zyxel heb verwijderd en mijn eigen router heb aangesloten met de eerder genoemde configuratie.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:43

lier

MikroTik nerd

Welke (eigen) router wil je aansluiten?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• pven
  • Niet online
lier schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:55:
Welke (eigen) router wil je aansluiten?
Ubiquiti Cloud Gateway Ultra

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:53

nelizmastr

Goed wies kapot

pven schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 16:18:
[...]

Ubiquiti Cloud Gateway Ultra
Dan is VLAN300 instellen geen probleem. Dat doe je onder internet > klik boven op je wan interface > VLAN ID 300 en opslaan. Klaar is kees.

Dit is niet voor TV maar juist voor internet. TV gaat er tegenwoordig ook overheen, maar vroeger was dat weer een apart VLAN ;)

Verder hoef je niets te doen zodra de ONT hangt en werkt.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX9070XT - V750 Gold - Kubuntu 26.04LTS

Pagina: 1