Stank in huis door kruipruimte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:37

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Topicstarter
Wij hebben vorig jaar een woning gekocht en die bevalt heel goed, echter we hebben af en toe stank overlast in de woonkamer.

Het duurde even, maar we zijn eruit waarom het is.

Met alle wijsheid van dien heeft de vorige bewoner bij de bouw (2018) het kruipluik niet achter de voordeur laten plaatsen, maar in de trapkast. Die trapkast zit bij ons in de keuken. Maar het levert stank overlast op en alleen als er op de voorkant wind staat.
Daar zitten de roostertjes van de kruipruimte, maar er is niet genoeg vacuum om het er aan de achterkant voldoende uit te blazen/zuigen, dus de snelste weg is via het kruipluik. Ik heb al geprobeerd met een afdichtrubber het beter af te dichten, maar de lucht blijft komen.

- Raam open aan de voorkant samen met de achterdeur open lost het probleem op, dan staat er in de woonkamer genoeg wind om de lucht in de kruipruimte te houden.

Ventilatieroosters zijn vrij want je voelt er wel lucht uit komen als het waait.

Rare is dat als je je hoofd in de kruipruimte stopt je het niet ruikt.

Heeft iemand tips wat we eraan kunnen doen? (Nu is het nog op te lossen met open ramen/deuren, maar in de winter gaat dat niet meer)

Edit:
Plattegrondje toegevoegd:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4RDGXsf4/Huis.jpg

Blauw kookeiland
groen vakje kruipluik in de kast
Groene strepen, voorkant en achterkant met ventilatieroosters.
Bruin links is kiep/kantel raam voorzijde
Bruin rechts is achterdeur.

[ Voor 14% gewijzigd door Mad-Matt op 10-08-2026 11:06 ]

If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington

Alle reacties

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:24
Wat voor geur ruik je? Riool, vocht, schimmel, rottend ongedierte, etc.?

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:10
Mad-Matt schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:02:
Daar zitten de roostertjes van de kruipruimte, maar er is niet genoeg vacuum om het er aan de achterkant voldoende uit te blazen/zuigen, dus de snelste weg is via het kruipluik. Ik heb al geprobeerd met een afdichtrubber het beter af te dichten, maar de lucht blijft komen.
Wellicht een foto van het kruipluik? Hier moeten oplossingen voor zijn om dit voldoende luchtdicht te krijgen en dat lijkt me ook de juiste weg.

Ik heb vergelijkbare problemen gehad in mijn meterkast en bij kruipluik. Ik heb alle aansluitingen in de meterkast afgewerkt met Soudal Soudatight. Het kruipluik heb ik een tochtbandje ingeplakt gecombineerd met stuk dampdicht folie + stuk oud zeil onder de deurmat. Wellicht voor jou ook een optie om een mat & folie over het luik te leggen?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Of wat extra ventilatie roosters plaatsen voor de kruipruimte.
Maar heb je geen rioolafvoer die niet goed afsluit in de kruipruimte?

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Topicstarter
D-dark schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:35:
Of wat extra ventilatie roosters plaatsen voor de kruipruimte.
Maar heb je geen rioolafvoer die niet goed afsluit in de kruipruimte?
In de kruipruimte is zover we kunnen zien geen lekkage. alles zit goed aangesloten.
Extra ventilatieroosters zijn ook iets waar wij aan denken, maar we willen kijken of er niet eerst een goedkopere oplossing is.
Spherix schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:27:
Wat voor geur ruik je? Riool, vocht, schimmel, rottend ongedierte, etc.?
muf oud water lucht. Beetje vergelijkbaar met een drooggevallen waterafvoer.

[ Voor 10% gewijzigd door Mad-Matt op 10-08-2026 11:39 ]

If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Topicstarter
assje schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:31:
[...]

Wellicht een foto van het kruipluik? Hier moeten oplossingen voor zijn om dit voldoende luchtdicht te krijgen en dat lijkt me ook de juiste weg.

Ik heb vergelijkbare problemen gehad in mijn meterkast en bij kruipluik. Ik heb alle aansluitingen in de meterkast afgewerkt met Soudal Soudatight. Het kruipluik heb ik een tochtbandje ingeplakt gecombineerd met stuk dampdicht folie + stuk oud zeil onder de deurmat. Wellicht voor jou ook een optie om een mat & folie over het luik te leggen?
Mat is nog wel een optie.

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:22

Fe2O3

Ja das roest

Kapje op of koekoek voor je roosters aan de voorkant zodat het wel lucht maar niet waait.

Dum de dum

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-08 21:48

ThsAdrns

Be the change!

Toen wij in onze trapkast steeds vaker een dergelijke rioollucht roken vanuit het luik van de kruipruimte, bleek de rioolbuis door verzakking gescheurd te zijn. Na vervanging (door moderne materialen) was de geur weg.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:55
En hoe verklaar je dan dat de geur niet in de kruipruimte zelf te ruiken is maar dat je conclusie wel is dat de geur daar vandaan komt?

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-08 19:07
ThsAdrns schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:05:
Toen wij in onze trapkast steeds vaker een dergelijke rioollucht roken vanuit het luik van de kruipruimte, bleek de rioolbuis door verzakking gescheurd te zijn. Na vervanging (door moderne materialen) was de geur weg.
Bij mij had de buurman een lekke rioolbuis, na reparatie gelukkig opgelost.

Engineering

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Topicstarter
Nopheros schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:16:
En hoe verklaar je dan dat de geur niet in de kruipruimte zelf te ruiken is maar dat je conclusie wel is dat de geur daar vandaan komt?
Als je met je neus boven het kruipluik hangt is het het sterkst. Lijkt wel een soort van geconcentreerd door een gat te komen.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Mad-Matt schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 14:06:
[...]

Als je met je neus boven het kruipluik hangt is het het sterkst. Lijkt wel een soort van geconcentreerd door een gat te komen.
Ook als je het luik open hebt, of alleen door de kieren heen?

Je zou eens zo'n luchtkwaliteitmeter voor TVOC en koolstofmonoxide e.d. kunnen proberen, grote kans dat die aan slaat als er echt iets hangt, en dan kun je 'm een uurtje bij het luik zetten, een uurtje op de grond recht eronder, een uurtje in de ene hoek, een uurtje in de andere hoek etc. om te pinpointen waar de concentratie het hoogst is.

Als het er gewoon vochtig is krijg je daarme (met de juiste meter) ook meteen een vochtpercentage, en dan kun je met een vochtmeter nog kijken waar het vocht binnen komt.

Meten is weten :)

[ Voor 13% gewijzigd door Oon op 17-08-2026 14:13 ]

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Topicstarter
Oon schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 14:12:
[...]

Ook als je het luik open hebt, of alleen door de kieren heen?

Je zou eens zo'n luchtkwaliteitmeter voor TVOC en koolstofmonoxide e.d. kunnen proberen, grote kans dat die aan slaat als er echt iets hangt, en dan kun je 'm een uurtje bij het luik zetten, een uurtje op de grond recht eronder, een uurtje in de ene hoek, een uurtje in de andere hoek etc. om te pinpointen waar de concentratie het hoogst is.

Als het er gewoon vochtig is krijg je daarme (met de juiste meter) ook meteen een vochtpercentage, en dan kun je met een vochtmeter nog kijken waar het vocht binnen komt.

Meten is weten :)
Daar ga ik even induiken, dankjewel.

Pagina: 1