We willen een 2-fase inductiekookplaat laten installeren en daarvoor moet nog een nieuw kabeltraject worden aangelegd vanaf de meterkast naar de keuken.
Omdat een route via plafond of kruipruimte bij ons niet mogelijk is, onderzoeken we twee opties:
1. Kabel wegwerken achter hoge MDF-plinten
2. Kabel via/onder de vloer laten lopen
Voor optie 1 probeer ik vooral te bepalen hoeveel vrije ruimte we achter de plint nodig hebben. Voor geschikte voedingskabels voor een kookgroep zie ik online verschillende buitendiameters genoemd, grofweg 13–16 mm. Veel MDF-plinten zijn circa 18–20 mm dik, maar de uitsparing aan de achterzijde is uiteraard een stuk kleiner.
Zijn er Tweakers die een vergelijkbaar kabeltraject achter hoge plinten hebben aangelegd?
Ik ben met name benieuwd naar:
- Welk kabeltype/diameter is toegepast
- Afmetingen van de uitsparing achter de plint
- Kabel rechtstreeks achter de plint of in buis/kabelgoot
- Hoe binnen- en buitenhoeken zijn opgelost
- Eventuele aandachtspunten rondom warmte, bescherming en bereikbaarheid
Alternatief kunnen we de kabel nu de vloer toch vervangen wordt mogelijk via de vloer laten lopen. Ervaringen daarmee zijn ook welkom, met name qua bescherming en toekomstige bereikbaarheid.
De aansluiting en beoordeling van de uiteindelijke situatie laten we uiteraard door een elektricien doen.
Omdat een route via plafond of kruipruimte bij ons niet mogelijk is, onderzoeken we twee opties:
1. Kabel wegwerken achter hoge MDF-plinten
2. Kabel via/onder de vloer laten lopen
Voor optie 1 probeer ik vooral te bepalen hoeveel vrije ruimte we achter de plint nodig hebben. Voor geschikte voedingskabels voor een kookgroep zie ik online verschillende buitendiameters genoemd, grofweg 13–16 mm. Veel MDF-plinten zijn circa 18–20 mm dik, maar de uitsparing aan de achterzijde is uiteraard een stuk kleiner.
Zijn er Tweakers die een vergelijkbaar kabeltraject achter hoge plinten hebben aangelegd?
Ik ben met name benieuwd naar:
- Welk kabeltype/diameter is toegepast
- Afmetingen van de uitsparing achter de plint
- Kabel rechtstreeks achter de plint of in buis/kabelgoot
- Hoe binnen- en buitenhoeken zijn opgelost
- Eventuele aandachtspunten rondom warmte, bescherming en bereikbaarheid
Alternatief kunnen we de kabel nu de vloer toch vervangen wordt mogelijk via de vloer laten lopen. Ervaringen daarmee zijn ook welkom, met name qua bescherming en toekomstige bereikbaarheid.
De aansluiting en beoordeling van de uiteindelijke situatie laten we uiteraard door een elektricien doen.