Vervangen transistor in een oud orgel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• EVog
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:37
Hallo,

ik ben een oud (nou ja, 1970 ofzo) electronisch orgel aan het opkalefateren. Ben redelijk handig met meetapparatuur en soldeerbout, maar heb geen echte electronica achtergrond.

Nu ben ik op zoek naar een vervanging voor een transistor in de voeding. Het gaat om een pnp met type aanduiding 2SA490Y. Gemaakt door Toshiba, volgens de info die ik nu heb.

Zoeken op internet geeft wel info over dit type, maar voor mij weinig tot geen directe aanwijzing voor een vervanger.

Heeft iemand een suggestie? Hoe vind je een geschikt modernere vervanger?

Groet, Eric

[ Voor 95% gewijzigd door EVog op 10-08-2026 07:55 ]

Beste antwoord (via EVog op 11-08-2026 12:54)

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Probeer iets als MJE15033 of TIP42C. Grootste nadeel daarvan is dat de pinout andersom is, dus even opletten met monteren en evt. iets hobbyen als er een koellichaam op zit.

Weet je zeker dat de bestaande transistor defect is? Wat is er evt. verder nog defect? Zo'n transistor overlijdt niet zomaar. Als je nu, zonder verdere modificatie/reparatie, die transistor vervangt, heb je een gerede kans dat bij inschakelen de nieuwe transistor direct ook overlijdt.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• koraks
  • Niet online
Probeer iets als MJE15033 of TIP42C. Grootste nadeel daarvan is dat de pinout andersom is, dus even opletten met monteren en evt. iets hobbyen als er een koellichaam op zit.

Weet je zeker dat de bestaande transistor defect is? Wat is er evt. verder nog defect? Zo'n transistor overlijdt niet zomaar. Als je nu, zonder verdere modificatie/reparatie, die transistor vervangt, heb je een gerede kans dat bij inschakelen de nieuwe transistor direct ook overlijdt.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Zoekende op type aanduiding alleen, vind ik https://www.el-component.com/bipolar-transistors/2sa490-y, die geeft ook een stortvloed aan vervangende transistors. Al heb ik zelf ook geen eleconica achtergrond, maar wellicht dat er wat bij zit?

• EVog
Dank. Die stortvloed was precies de reden om even hier te vragen. Bomen en bos enzo.

Ik ben nogal aan het rommelen geweest met connectoren. Ik ben dus bang dat ik zelf een bijdrage heb geleverd aan het falen.

• koraks
  • Niet online
De uitdaging waar je nu voor staat is om te achterhalen wat er precies defect is, waarom en welke reparatie nodig is om dat weer stabiel te krijgen. Gegeven wat je eerder zei, lijkt me dat geen sinecure:
Ben redelijk handig met meetapparatuur en soldeerbout, maar heb geen echte electronica achtergrond.
Heb je een schema van de schakeling?

• EVog
Schema’s heb ik, uitgebreid zelfs. Zo’n orgel is behoorlijk ingewikkeld. De voeding is heel overzichtelijk, bedoel je dat schema?

• EVog
Ik ga voor de TIP42, die is goed verkrijgbaar

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Niet om het een of ander, maar ik zou toch ook 'even' alle condensatoren nakijken.
Voor een orgel van 55 jaar oud kan het electrolyt wat er in zit wel eens volledig verdampt of uitgelekt zijn. Uitlekken kan je vaak zien door sporen op de print of corrosie aan de 'pootjes'.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• EVog
Dat is al gedaan😄. Oude condensatoren waren niet zichtbaar ‘stuk’. Toch maar allemaal vervangen.
Pagina: 1