Reservering ruimte voor een robotstofzuiger

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• DaanMV88
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 00:08
Mijn vraag

Beste Tweaker,

De situatie is dat ik nu beetje vreemde nis onder een trap overhoud. Complicatie is dat ik hier niet heel veel van kan maken vanwege de beperkte ruimte. Mijn doel is om te inventariseren of hier wellicht een dockingstation van een robotstofzuiger in zou kunnen passen.

Qua robotstofzuiger incl. dockingstation heb ik nog geen model op het oog. Zelf vind ik de apparaten van Eufy fijn en gebruiksvriendelijk werken.

Locatie/ruimte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rHSydC60pKAwiQmGpIzkKlzdb-U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BWYhWcLvj6nqoajkfpOt2QGt.jpg?f=fotoalbum_large

De breedte van de ruimte (vanaf de plint tot zijkant) is 94 cm. Diepte van deze ruimte is ruim 108 cm tot dat hoekje. Beetje oude foto, want nu zit er wel een plint aan de lange zijde.

Als vuistregel adviseren de meeste fabrikanten:
  • Links en rechts: minimaal 0,5 meter vrije ruimte
  • Voor het dockingstation: minimaal 1,0 tot 1,5 meter vrije ruimte
Nu zou ik het liefste zo ver mogelijk in die nis zetten, al zou ik de voorrijlengte dan wel eenvoudig kunnen halen van 1 a 1,5meter tot een object. Echter de geadviseerde ruimten naast een dockingstation niet. Die zou dan rond de 29 cm (afhankelijk van de breedte van de station zelf).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AVU-68f_eXX2CLsAkQ-43QI0uhw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lKEN7SlxvavOYWGdLIbDjBUS.png?f=fotoalbum_largeHebben jullie ervaring in zeer beperkte ruimten aan de zijkant?
Anders zou ik denk ik voor optie 2 moeten kiezen. Maar ben nieuwsgierig hoe jullie hier tegenaan kijken.

Alvast mijn dank.

Alle reacties

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Mijn Roborock heeft links en rechts 10cm ruimte en achter 0cm. Hij vindt altijd z'n weg terug. Komt helemaal goed :)

[ Voor 7% gewijzigd door stin00 op 09-08-2026 23:39 ]

• nietnodig
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 02:03
Hier ook een Roborock met dockingstation achter de hoekbank, tussen de bank en de muur, ondanks alles pootjes onder de bank is het een prima positie 🙂

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:29
Hier een Dreame die ik op een locatie heb gezet die niet geheel voldoet aan de minimum ruimtes zoals voorgeschreven in de handleiding. Vindt iedere keer prima z'n weg :)

Join het GoT Pulse-Team!

• DaanMV88
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 00:08
Mooi zo. Fijn om te lezen dat dit wel succesvol kan zijn. Hoe hebben jullie dit zo gerealiseerd? Komt dit bv. door een goede internetverbinding?

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Nee robots hebben tegenwoordig veel sensoren, lidar en/of camera's. Ze vinden hun weg zelf goed terug!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:29
Geen idee, al lijkt een goede internet verbinding me wel redelijk essentieel om 'm (van afstand) te starten :P). We hebben 'm in een hoek gezet die dus niet helemaal volgens specificaties was, maar hij ging vervolgens de allereerste keer mappen, keerde daarna keurig terug en sindsdien doet ie z'n rondjes zonder een enkel probleem. Ik heb 0 aanpassingen gedaan, alles verliep vanzelf.

De specificaties lijken dus vooral een grote ingebouwde marge vanuit de fabrikant(en) en geen harde grens. Aan de andere kant heb ik pas 3 weken, weliswaar heel goede, ervaringen met een robotstofzuiger dus pin me er niet op vast :) Ik kan me ook voorstellen dat de instap modellen van de diverse robotstofzuigers hier mogelijk minder goed in zijn.

Join het GoT Pulse-Team!

Pagina: 1