Reservering ruimte voor een robotstofzuiger

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• DaanMV88
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 31-08 07:18
Mijn vraag

Beste Tweaker,

De situatie is dat ik nu beetje vreemde nis onder een trap overhoud. Complicatie is dat ik hier niet heel veel van kan maken vanwege de beperkte ruimte. Mijn doel is om te inventariseren of hier wellicht een dockingstation van een robotstofzuiger in zou kunnen passen.

Qua robotstofzuiger incl. dockingstation heb ik nog geen model op het oog. Zelf vind ik de apparaten van Eufy fijn en gebruiksvriendelijk werken.

Locatie/ruimte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rHSydC60pKAwiQmGpIzkKlzdb-U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BWYhWcLvj6nqoajkfpOt2QGt.jpg?f=fotoalbum_large

De breedte van de ruimte (vanaf de plint tot zijkant) is 94 cm. Diepte van deze ruimte is ruim 108 cm tot dat hoekje. Beetje oude foto, want nu zit er wel een plint aan de lange zijde.

Als vuistregel adviseren de meeste fabrikanten:
  • Links en rechts: minimaal 0,5 meter vrije ruimte
  • Voor het dockingstation: minimaal 1,0 tot 1,5 meter vrije ruimte
Nu zou ik het liefste zo ver mogelijk in die nis zetten, al zou ik de voorrijlengte dan wel eenvoudig kunnen halen van 1 a 1,5meter tot een object. Echter de geadviseerde ruimten naast een dockingstation niet. Die zou dan rond de 29 cm (afhankelijk van de breedte van de station zelf).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AVU-68f_eXX2CLsAkQ-43QI0uhw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lKEN7SlxvavOYWGdLIbDjBUS.png?f=fotoalbum_largeHebben jullie ervaring in zeer beperkte ruimten aan de zijkant?
Anders zou ik denk ik voor optie 2 moeten kiezen. Maar ben nieuwsgierig hoe jullie hier tegenaan kijken.

Alvast mijn dank.

Alle reacties

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Mijn Roborock heeft links en rechts 10cm ruimte en achter 0cm. Hij vindt altijd z'n weg terug. Komt helemaal goed :)

[ Voor 7% gewijzigd door stin00 op 09-08-2026 23:39 ]

• nietnodig
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 23:37
Hier ook een Roborock met dockingstation achter de hoekbank, tussen de bank en de muur, ondanks alles pootjes onder de bank is het een prima positie 🙂

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:22
Hier een Dreame die ik op een locatie heb gezet die niet geheel voldoet aan de minimum ruimtes zoals voorgeschreven in de handleiding. Vindt iedere keer prima z'n weg :)

Join het GoT Pulse-Team!

• DaanMV88
Mooi zo. Fijn om te lezen dat dit wel succesvol kan zijn. Hoe hebben jullie dit zo gerealiseerd? Komt dit bv. door een goede internetverbinding?

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Nee robots hebben tegenwoordig veel sensoren, lidar en/of camera's. Ze vinden hun weg zelf goed terug!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:22
Geen idee, al lijkt een goede internet verbinding me wel redelijk essentieel om 'm (van afstand) te starten :P). We hebben 'm in een hoek gezet die dus niet helemaal volgens specificaties was, maar hij ging vervolgens de allereerste keer mappen, keerde daarna keurig terug en sindsdien doet ie z'n rondjes zonder een enkel probleem. Ik heb 0 aanpassingen gedaan, alles verliep vanzelf.

De specificaties lijken dus vooral een grote ingebouwde marge vanuit de fabrikant(en) en geen harde grens. Aan de andere kant heb ik pas 3 weken, weliswaar heel goede, ervaringen met een robotstofzuiger dus pin me er niet op vast :) Ik kan me ook voorstellen dat de instap modellen van de diverse robotstofzuigers hier mogelijk minder goed in zijn.

Join het GoT Pulse-Team!

• DaanMV88
Oke, dat is wel top. Kan ik automatisch vanuit gaan dat de modellen van de laatste jaren of de nieuwe gebruik maken van die Lidar technologie, camera's en sensoren?

Of zou ik dit per model beter beschouwen voor bepaalde specificaties

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:31
categorie: Robotstofzuigers lekker zelf aan de knopjes draaien en je hebt zo een robotstofzuiger die aan je wensen voldoet. Wat je in de filters zoekt in dit geval is 'laser'.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-09 15:10
Voor de robot zelf maak ik met niet zoveel zorgen.
Maar.... het dockingstation... bij sommige moet je aan de bovenkant bij kunnen om te vullen / legen etc... Dat wordt wel moeilijk als ie strak onder de trap staat.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
DaanMV88 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 06:54:
Oke, dat is wel top. Kan ik automatisch vanuit gaan dat de modellen van de laatste jaren of de nieuwe gebruik maken van die Lidar technologie, camera's en sensoren?

Of zou ik dit per model beter beschouwen voor bepaalde specificaties
Per model kijken. De goedkopere hanteren alleen een botssensor, anderen weer alleen camera of Lidar en de wat betere modellen hanteren alle 3. En bij sommige modellen kan de robot ook de Lidar intrekken voor lage kasten ed.

• DaanMV88
GarBaGe schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:16:
Voor de robot zelf maak ik met niet zoveel zorgen.
Maar.... het dockingstation... bij sommige moet je aan de bovenkant bij kunnen om te vullen / legen etc... Dat wordt wel moeilijk als ie strak onder de trap staat.
Ja, begrijpelijk. Maar hij hoeft niet helemaal naar achteren. Desnoods leg ik wat balkjes om het stevig te bevestigen of een neppe muur :) .

• DaanMV88
squashedraven schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:18:
[...]

Per model kijken. De goedkopere hanteren alleen een botssensor, anderen weer alleen camera of Lidar en de wat betere modellen hanteren alle 3. En bij sommige modellen kan de robot ook de Lidar intrekken voor lage kasten ed.
Oke top, drie functies om te beschouwen en mee te nemen.

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-09 10:15
Ruimte zat. Ik heb een Roborock Saros 10r en ik denk dat hij de docking nog terug vind als je deze met de zijkanten en achterkanten strak inbouwt. Ieder model met Lidar/camera waarschijnlijk wel.

Iets anders praktisch om mee rekening te houden is mogelijk de schoon- en vuilwater tank. Bij die van mij moet ik die van boven uit het dockingstation trekken. ivm die trap bij jou moet daar wel ruimte voor zijn.

Het wordt krap maar misschien valt zelfs te overwegen de docking met de hoge kant tegen de linker muur te zetten.

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:50
Mijn Eufy met dock (L60 SES) staat onder de 3 poot van een lamp, direct tussen de tv kast en de muur. De lamp staat OVER de dock heen, twee poten net genoeg uit elkaar gezet zodat de robot er tussendoor past, de derde poot net achter het dockingsstation en de tv kast. Echt gepropt.. de ruimte is echt minimaal aan elke kant. Voor dit geheel staat op ongeveer 60 cm aan de voorkant ook nog een plant in pot. De robot moet dus in een L-route rijden om bij het dock te komen en daarna heel precies achteruit inparkeren. En het werkt..

Het kost wel wat meer moeite om de stofzuigerzak te legen, maar het gaat nog. In jouw geval zou ik dat laatste als "grootste" probleem zien, omdat het bij jou zo laag is, kun je misschien de klep van het dock niet goed openen als je hem helemaal naar achteren schuift.
Pagina: 1