Stenen (fundering?) zit in weg voor isolatie vloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• potato2
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 00:14
In mijn jaren 60 woning zijn we bezig de hele vloer te vernieuwen en isoleren. Er zat stampbeton direct op het zand en dit vervangen we nu voor pir isolatie en beton.

In het toilet stuit ik echter op een stenen muurtje naast de kelderkast die in de weg zit voor de isolatie (8cm onder peil).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5T5zbvBqZhgXTXFHigOIorXGKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bays2SZaUnBx3yPfkzYTacxN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I2M8pgJ8K7tcE8_PY3fXwmvivKg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/202bUbrS4KrYLvFtbwCOzcIc.jpg?f=fotoalbum_large

Ik dacht eerst dat dit een soort fundering is voor de muur die erop staat, maar dat kon ik niet plaatsen want nergens anders in de woning begint de fundering zo hoog. Nu denk ik dat het een dubbel steens muurtje is, bedoeld om de kelderkast meer waterdicht te maken? Kan iemand bevestigen dat dit een gebruikte constructie techniek is?

Ik vraag me af of ik dit muurtje dan weg zou kunnen halen tot 30cm onder peil, waar vanaf ik dan de isolatie op zou bouwen. Er is dan immers toch geen kans op optrekkend vocht door het zand meer.

Daarnaast, stel ik zou het muurtje moeten laten zitten. Zou ik dan het beste iets dunnere isolatie plaatsen vanaf de hoogte van het muurtje met een hoger dorpeltje? Aanvankelijk dacht ik ook vvw door te leggen in het toilet maar dit wordt dan wel wat lastiger.

Ik hoor graag jullie ideeën.

Alle reacties

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:13
Gezien het woord "stampbeton" is dit in België, correct?

Een sluitend antwoord of het weg kan ga je alleen van een constructeur krijgen.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Wilke schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 22:13:
Gezien het woord "stampbeton" is dit in België, correct?

Een sluitend antwoord of het weg kan ga je alleen van een constructeur krijgen.
In Twente is mijn aangebouwde garage ook gebouwd op stampbeton ;)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:06

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ziet eruit als je keldermuur, die zijn doorgaans nu eenmaal niet halfsteens, dan vallen ze om

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 00:06
Dit is de muur van de kelderkast. Die krijgt te maken met druk van de grond eromheen. Daarom steens uitgevoerd. Ik denk dat je best een paar lagen weg kan halen maar de muur erop moet natuurlijk wel goed ondersteund blijven. Hoe staat de boel op tekening? Soms is dit wandje ook de stabilisatiewand. Dan is overleg met de constructeur wel aan te raden.

Op de foto lijkt het zelfs meer dan steens, dan zou je hele stenen kunnen verwijderen?

[ Voor 11% gewijzigd door tux-87 op 10-08-2026 00:06 ]

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:30

ManiacsHouse

Scheisse!

Grappig. Dit lijkt mijn (huur)woning wel (jaren 60. Nijmegen) Exact zo het toilet met kelderkast (houten trapje van 2 treden) ernaast en zelfde meuk waar de muren van zijn gemaakt. Zoals aangegeven is dit de/een muur van de kelder waar ook de linker wand van het toilet op staat. Maar wat wil je nou exact isoleren? De vloer onder het toilet van het toilet in dit geval? Ik zou persoonlijk dat muurtje lekker laten zitten.

Bestaat de basis van de woning uit 3 muren met fundering? Een smal deel voor gang, toilet en keuken? En het bredere deel bevind zich de woonkamer?

[ Voor 14% gewijzigd door ManiacsHouse op 10-08-2026 00:45 ]

Pagina: 1