Stenen (fundering?) zit in weg voor isolatie vloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• potato2
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 26-08 22:36
In mijn jaren 60 woning zijn we bezig de hele vloer te vernieuwen en isoleren. Er zat stampbeton direct op het zand en dit vervangen we nu voor pir isolatie en beton.

In het toilet stuit ik echter op een stenen muurtje naast de kelderkast die in de weg zit voor de isolatie (8cm onder peil).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5T5zbvBqZhgXTXFHigOIorXGKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bays2SZaUnBx3yPfkzYTacxN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I2M8pgJ8K7tcE8_PY3fXwmvivKg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/202bUbrS4KrYLvFtbwCOzcIc.jpg?f=fotoalbum_large

Ik dacht eerst dat dit een soort fundering is voor de muur die erop staat, maar dat kon ik niet plaatsen want nergens anders in de woning begint de fundering zo hoog. Nu denk ik dat het een dubbel steens muurtje is, bedoeld om de kelderkast meer waterdicht te maken? Kan iemand bevestigen dat dit een gebruikte constructie techniek is?

Ik vraag me af of ik dit muurtje dan weg zou kunnen halen tot 30cm onder peil, waar vanaf ik dan de isolatie op zou bouwen. Er is dan immers toch geen kans op optrekkend vocht door het zand meer.

Daarnaast, stel ik zou het muurtje moeten laten zitten. Zou ik dan het beste iets dunnere isolatie plaatsen vanaf de hoogte van het muurtje met een hoger dorpeltje? Aanvankelijk dacht ik ook vvw door te leggen in het toilet maar dit wordt dan wel wat lastiger.

Ik hoor graag jullie ideeën.

Alle reacties

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:38
Gezien het woord "stampbeton" is dit in België, correct?

Een sluitend antwoord of het weg kan ga je alleen van een constructeur krijgen.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Wilke schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 22:13:

In Twente is mijn aangebouwde garage ook gebouwd op stampbeton ;)

Reageert niet op AI berichten - VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 29-08 21:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ziet eruit als je keldermuur, die zijn doorgaans nu eenmaal niet halfsteens, dan vallen ze om

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-08 21:31
Dit is de muur van de kelderkast. Die krijgt te maken met druk van de grond eromheen. Daarom steens uitgevoerd. Ik denk dat je best een paar lagen weg kan halen maar de muur erop moet natuurlijk wel goed ondersteund blijven. Hoe staat de boel op tekening? Soms is dit wandje ook de stabilisatiewand. Dan is overleg met de constructeur wel aan te raden.

Op de foto lijkt het zelfs meer dan steens, dan zou je hele stenen kunnen verwijderen?

[ Voor 11% gewijzigd door tux-87 op 10-08-2026 00:06 ]

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 17:55

ManiacsHouse

Scheisse!

Grappig. Dit lijkt mijn (huur)woning wel (jaren 60. Nijmegen) Exact zo het toilet met kelderkast (houten trapje van 2 treden) ernaast en zelfde meuk waar de muren van zijn gemaakt. Zoals aangegeven is dit de/een muur van de kelder waar ook de linker wand van het toilet op staat. Maar wat wil je nou exact isoleren? De vloer onder het toilet van het toilet in dit geval? Ik zou persoonlijk dat muurtje lekker laten zitten.

Bestaat de basis van de woning uit 3 muren met fundering? Een smal deel voor gang, toilet en keuken? En het bredere deel bevind zich de woonkamer?

[ Voor 14% gewijzigd door ManiacsHouse op 10-08-2026 00:45 ]

• Stanzi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-08 15:48
Als ik de foto's zo zie dan zou ik het wel sowieso wel aandruven om de bovenste laag stenen te verwijderen. Misschien kan meer ook wel, weet je pas als die bovenste rij weg is denk ik. Mocht je niet diep genoeg komen doe je daar wat minder dikke isolatie. Met een oud huis moet je toch altijd ergens consessies doen.

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
ik zou dit laten zitten en in de open ruimte gewoon isoleren. dit kleine strookje gaat niet heel veel extra koudebrug opleveren. Wellicht als je de slang van de VV rechtstreeks op die strook legt wel. Als je geen vv lus in het toilet legt zou ik mij er helemaal niet meer druk om maken.

De muren zelf staan ook nog op het zand en ga je ook niet veel aan doen. persoonlijk is dit denk ik gerommel in de isolatie marge.

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:18
potato2 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 21:32:
In mijn jaren 60 woning zijn we bezig de hele vloer te vernieuwen en isoleren. Er zat stampbeton direct op het zand en dit vervangen we nu voor pir isolatie en beton.

In het toilet stuit ik echter op een stenen muurtje naast de kelderkast die in de weg zit voor de isolatie (8cm onder peil).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik dacht eerst dat dit een soort fundering is voor de muur die erop staat, maar dat kon ik niet plaatsen want nergens anders in de woning begint de fundering zo hoog. Nu denk ik dat het een dubbel steens muurtje is, bedoeld om de kelderkast meer waterdicht te maken? Kan iemand bevestigen dat dit een gebruikte constructie techniek is?

Ik vraag me af of ik dit muurtje dan weg zou kunnen halen tot 30cm onder peil, waar vanaf ik dan de isolatie op zou bouwen. Er is dan immers toch geen kans op optrekkend vocht door het zand meer.

Daarnaast, stel ik zou het muurtje moeten laten zitten. Zou ik dan het beste iets dunnere isolatie plaatsen vanaf de hoogte van het muurtje met een hoger dorpeltje? Aanvankelijk dacht ik ook vvw door te leggen in het toilet maar dit wordt dan wel wat lastiger.

Ik hoor graag jullie ideeën.
In welk geval dan ook, kun je gewoon twee/drie bochten vloerverwarming erin kwijt, dat is doorgaans voldoende voor een toiletje in een geïsoleerde toestand.

Ik zou 1 laag stenen wegtikken en het nog staande deel van het muurtje inpakken met dunnere PIR.

Mochten het langere bakstenen zijn en staat het tussenmuurtje van de kelder en het toilet erop, snijd dan de steen in met een steenzaag /slijptol zodat het wandje kan blijven staan. Je komt er achter als je het eerste steentje los probeert te tikken.

Het lijkt me een verstevigde wand voor je kelderkast.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:55
Je doet wat je wil, maar overweeg goed om de betonlaag onderaan te stoppen,daarop je isolatie. Dan kan je gemakkelijk zelf de vloerverwarming in de isolatieplaten tackeren, daar bovenop dan zandcement of anhydriet.

Zo bekom je een dunnere verwarmde vloer, waardoor je een vlottere reactie van de vloerverwarming hebt (terwijl je nog meer dan genoeg bufferwerking hebt).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05:45

DIY

naftebakje schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 10:07:
Je doet wat je wil, maar overweeg goed om de betonlaag onderaan te stoppen,daarop je isolatie. Dan kan je gemakkelijk zelf de vloerverwarming in de isolatieplaten tackeren, daar bovenop dan zandcement of anhydriet.

Zo bekom je een dunnere verwarmde vloer, waardoor je een vlottere reactie van de vloerverwarming hebt (terwijl je nog meer dan genoeg bufferwerking hebt).
Er lag voorheen alleen een laagje stamp beton op t zand. Wie gaat er dan onder de isolatie eerst een betonnen werkvloer storten voor een niet constructieve vloer 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door DIY op 10-08-2026 15:19 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:55
DIY schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:05:
[...]

Er lag voorheen alleen een laagje stamp beton op t zand. Wie gaat er dan onder de isolatie eerst een betonnen werkvloer storten voor een niet constructieve vloer 8)7
Je graaft een hoop zand weg van tussen de fundering onder de muren, een constructieve betonlaag om de tegendruk van buitenaf tegen te werken is dan best courant.

Het gaat me om de plaatsing daarvan, je wil niet dat dat beton je vloerverwarming nog trager maakt.

[ Voor 10% gewijzigd door naftebakje op 10-08-2026 15:18 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Schuin dat muurtje af zodat boven "niets" uitsteekt maar de draagkracht gelijk blijft. Graaf zand weg naast dat muurtje en isoleer dat muurtje ook zover mogelijk vertikaal.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• eouwehand
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-08 11:53
Wilke schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 22:13:

Beetje een slappe reactie, waarom denk je dat TS het hier vraagt? Zeg dan niks...

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:31
eouwehand schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 17:38:
[...]

Beetje een slappe reactie, waarom denk je dat TS het hier vraagt? Zeg dan niks...
nou ho even, geloof jij alles wat een willekeurige toetsenbordheld je verteld op internet? als ik zeg dat het weg kan en zijn woning klapt dubbel. wat dan?
als je verstandig bent en twijfelt dan vraag je het aan iemand die geleerd heeft om dergelijke zaken uit te rekenen en mogelijke risico's kan voorspellen.
Als het dan toch fout gaat kun je naar iemand wijzen als de verzekering vraagt wat er gebeurt is. Dan is het rapportje wat je van de constructeur hebt beter dan ja maar @No Hands op Tweakers zei dat het kon en @eouwehand was het ermee eens.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Doordat je het zand er naast weghaalt is er ook geen druk naar binnen. Dus gewoon een stuk wegbikken.
Een beetje pragmatisch is op zich niet gek, dus als je twijfelt beginnen met een of twee lagen stenen en eventueel wat minder isolatie.
Maar je hoeft echt je vloerverwarming er niet voor aan te passen.

• Stanzi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-08 15:48
epicfailguy23 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 08:30:
ik zou dit laten zitten en in de open ruimte gewoon isoleren. dit kleine strookje gaat niet heel veel extra koudebrug opleveren. Wellicht als je de slang van de VV rechtstreeks op die strook legt wel. Als je geen vv lus in het toilet legt zou ik mij er helemaal niet meer druk om maken.

De muren zelf staan ook nog op het zand en ga je ook niet veel aan doen. persoonlijk is dit denk ik gerommel in de isolatie marge.
Op de uiteindelijke energie rekening heb je denk ik gelijk. Op het gevoel van comfort zou het voor mij wel de moeite waard zijn. Het is een dikke strook waar dan geen vloerverwarming en isolatie zit. Doe je de rest van het huis wel vloerverwarming en wc niet zal het altijd een beetje koud aanvoelen in de winter. Leg je wel vloerverwarming alleen over de strook niet zal je met je voeten tijdens een wc bezoek altijd voelen.

Offtopic:
Bij mijn moeder hebben ze de vloerverwarming gelegd 60 cm vanaf de muur waar de keuken staat. Dat voel je echt goed in de winter, dan het het aan je tenen kouder is dan je hielen. (oud huis, matige isolatie) Daarom heb ik het 50 cm van de muur gelegd bij de keuken.

Ik heb kozijnen van vloer tot plafond, daar zit door keuzes de eerste 20cm geen vloerverwarming en (te) weinig isolatie, dat voel je elke keer dat je er een stap zet in de winter.

TLDR: Kleine moeite nu maakt wel een groot comfort verschil later.
Pagina: 1