Zonnescherm rolt niet op, hoe het oogwindwerk vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• frax1988
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16-08 16:36
Gisteren een dag weggeweest en bij thuiskomst in de avond wilde ik ons zonnescherm weer indraaien, maar dat lukte niet meer. Hij draaide de laatste tijd sowieso al stroef, maar nu als ik draai springt ie telkens terug alsof er een tandwiel of iets dergelijks is versleten/afgebroken.

Nu krijg ik het doek natuurlijk ook niet terug en heb ik gelezen dat ik het oogwindwerk kan vervangen om het probleem op te lossen. Ik ben opzich best handig en ik had al gelezen dat voordat ik de klus zou uitvoeren ik allereerst de armen met spanbanden in moet klappen om deze op z'n plek te houden.

De vraag is; hoe krijg ik het oude oogwindwerk eruit? De kap kan aan de bovenkant eraf zover ik kon zien die zit met 2 schroefjes links en aan de rechterkant vast en aan de zijkant zie ik denk 2 bouten aan de zijkant bovenaan zitten die ik los kan maken. Maar ik ben bang dat als ik dat allemaal doe, de buis zelf die in het oogwindwerk zit dan los komt te zitten, klopt dat? En als dat zo is hoe zorg ik ervoor dat die buis blijft zitten? Alvast dank voor het meedenken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gb1bPRYhz01kzcAiBevtRSH2tdw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TRW7eR2CtkK0FIqY1OdmMMNZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/By7MdfdByqV0PeWq_1NABoKyBYk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AlsHsr7Fna3TZe8C1EVii69g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rCQvVhGieC9skGzDtVhrlec8u3g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cFwgW0H0pO9og0JO3oUiXmVW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LOsYzwm_bNsdckEABpBE6krLBWA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JDFuBTleX2ZGaTBiML7zAcp4.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via frax1988 op 13-08-2026 11:13)

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:17
Toevallig gisteren bij mijn kniparmscherm het doek vervangen en de rol ook los moeten maken.

Stap 1 - bovenste kap eraf zodat je bij de rol kunt.
Stap 2 - zijkant met opwind-oog losmaken. Inderdaad, de rol komt dan aan die kant naar bedenden. Even een ty-rap of een spanband eraan en aan de muurbeugel zodat de rol niet geheel omlaag komt donderen. Aan de opwind-kant dit een vierkante aandrijving (bij mij in ieder geval) aan de andere kant een ronde. (maar daar blijft die dan inzitten als het goed is)
Stap 3 - neem het oogwindwerk mee naar je lokale zonnescherm boer en vraag om een andere. (of beter, haal hem uit elkaar en repareer het probleem indien mogelijk) Wellicht ook meteen een nieuw haakoog erbij bestellen? Deze is al redelijk versleten zo te zien.

[ Voor 4% gewijzigd door MzKzM73 op 09-08-2026 21:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• MzKzM73
Toevallig gisteren bij mijn kniparmscherm het doek vervangen en de rol ook los moeten maken.

Stap 2 - zijkant met opwind-oog losmaken. Inderdaad, de rol komt dan aan die kant naar bedenden. Even een ty-rap of een spanband eraan en aan de muurbeugel zodat de rol niet geheel omlaag komt donderen. Aan de opwind-kant dit een vierkante aandrijving (bij mij in ieder geval) aan de andere kant een ronde. (maar daar blijft die dan inzitten als het goed is)
Stap 3 - neem het oogwindwerk mee naar je lokale zonnescherm boer en vraag om een andere. (of beter, haal hem uit elkaar en repareer het probleem indien mogelijk) Wellicht ook meteen een nieuw haakoog erbij bestellen? Deze is al redelijk versleten zo te zien.

[ Voor 4% gewijzigd door MzKzM73 op 09-08-2026 21:42 ]

• frax1988
MzKzM73 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 21:40:

Ja volgens mij als ik een beetje online zoek kan er standaard ook een nieuw oog bij zitten. Voor die zal ik dan ook kiezen. Maar ik denk dat de beschermkap aan de bovenkant er eerst af moet en dan de armen met spanbanden vastzetten alvorens ik wat ga losmaken?

Ik kan overigens denk wel lastig de buis aan de muurbeugel bevestigen. Ik kom er natuurlijk niet echt achter want de muurbeugel zit straks tegen de muur. Hoe kan ik dat oplossen?

• MzKzM73
De "armen" hoef je niets aan te doen, lekker laten zitten. Inderdaad bovenste kap eraf en dan enkel de 2 schroeven aan de zijkant (bovenste 2 dus) bij het oog-wind-werk losnemen. De armen blijven uitstaan want in de "knik" zit een veer.

Je kunt hem ook aan de arm vastmaken met een spanband om hem zo op zijn plaats te houden in plaats van aan de muurbeugel.

• frax1988
MzKzM73 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 08:31:
De "armen" hoef je niets aan te doen, lekker laten zitten. Inderdaad bovenste kap eraf en dan enkel de 2 schroeven aan de zijkant (bovenste 2 dus) bij het oog-wind-werk losnemen. De armen blijven uitstaan want in de "knik" zit een veer.

Je kunt hem ook aan de arm vastmaken met een spanband om hem zo op zijn plaats te houden in plaats van aan de muurbeugel.
Oh top dat scheelt waarschijnlijk een hoop gedoe, ik dacht na een beetje zoeken namelijk dat je de arm altijd eerst moest inklappen maar als dat niet is zal het makkelijker zijn en ook minder kans op beschadigingen van het doek lijkt me. Morgen vrij dus even kijken of ik wat tijd kan maken om het los te krijgen. Hartelijk dank in ieder geval voor de tips vast en ik zal even laten weten of het is gelukt of niet.

• sh4dow
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:57
Dit is inderdaad goed te doen, ik heb vorig jaar een oogwindwerk vervangen (gewoon online besteld). Met een spanband heb ik de rol tijdelijk ondersteund.

Bij mij was de as van de rol zelf ook ver afgesleten, waardoor deze nog steeds doorslipte in het nieuwe oogwindwerk. Dit heb ik opgelost door de overgebleven ruimte te vullen met lijm uit het lijmpistool. Sindsdien werkt het weer zonder problemen.

• frax1988
Nu heb ik de kap eraf gehaald aan die kant maar mijn muurbeugel komt niet op dezelfde lengte als de rol. Heb een paar foto's toegevoegd ter illustratie. Hoe ga ik die omhoog houden, volgens mij kan dat alleen schuin maar dan ben ik bang dat de rol eraf glijdt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whLrPUpTqIUW63zPeJr4oIQ35Bs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zu2L4oycPjt44DUcmUSP9uiA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebUDyq-U67_D77fCfb7QgptWEqc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EUNiwb6ZF5RRI7jEFSrhTzH2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ae64BjXSEgVs6t1RLaVUylaYh2g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XFpRfZGQQ8cUBLJFije5Dryc.jpg?f=fotoalbum_large

• frax1988
Even een update, had van een buurtgenoot een 'oud' oogwindwerk gekregen. Deze deed zijn zonnescherm weg en het ging naar het grofvuil. Ik mocht het oogwindwerk eraf halen, leek dezelfde maat namelijk. Even de armen helemaal uitgedraaid en het doek slap laten hangen. Daarna gevraagd voor iemand om de buis te ondersteunen, oogwindwerk eraf gehaald andere erop en hij deed het weer. Het is niet moeders mooiste het oogwindwerk maar hij werkt prima en ik weet nu ook precies welke ik nodig heb.

Ga er op m'n gemakje een nieuwe halen en die op een later moment installeren. Klusje van niks is het namelijk als je eenmaal weet hoe alles in elkaar steekt. Meer tijd kwijt geweest met onderzoeken wat er mis was en hoe ik het kan oplossen dan dat ik daadwerkelijk bezig was, klus van misschien 10-15 minuten als je hulp hebt. Dank @sh4dow en @MzKzM73 voor jullie tips.
Pagina: 1