Airco plaatsing, VVE precendent?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• joekoe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-08 15:58
Hi allemaal,

Ben van plan een airco te laten installeren. De buitenunit komt in de tuin 3 meter van de gevel 2 meter van de erfgrens. Nu is hier een Vve en die wil dit bespreken tijdens een ledenvergadering. Nu hebben ze 4 jaar geleden toestemming gegeven aan een andere buur mits akkoord gevraagd aan de buren rondom (dit was geen probleem).

Dit schept toch een precendent en zou het voor mij geen probleem moeten zijn om een airco te laten installeren?

Overigens de gevel is van de Vve, er komt 1 gat voor doorvoer. Maar dit lijkt mij niet anders dan een doorvoer voor bijv afzuiging keuken.

Hoe denken jullie hierover?

Alle reacties

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Het is goedgekeurd in een ALV maar nog niet in reglement opgenomen.
Dan moet je dezelfde procedure als je buren volgen en schriftelijk, via email of mondeling akkoord toestemming in de ALV vragen.
Wel vantevoren een geluidsberekening overleggen

• joekoe
In principe is het niet goed gekeurd via een ALV, alleen via de beheerder van de Vve.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
joekoe schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 19:21:
Nu hebben ze 4 jaar geleden toestemming gegeven aan een andere buur mits akkoord gevraagd aan de buren rondom (dit was geen probleem).
Dit schept toch een precendent en zou het voor mij geen probleem moeten zijn om een airco te laten installeren?
Bij het installeren van een warmtepomp moet je gewoon voldoen aan de omgevingswet van april 2021. Dat iemand anders al eens iets heeft mogen installeren geeft jou geen vrijbrief om hetzelfde te doen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• joekoe
Yaksa schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 20:13:
[...]

Bij het installeren van een warmtepomp moet je gewoon voldoen aan de omgevingswet van april 2021. Dat iemand anders al eens iets heeft mogen installeren geeft jou geen vrijbrief om hetzelfde te doen.
Hoezo niet? Neem aan dat iedereen binnen deze Vve gelijk behandeld wordt?

• Yaksa
  • Nu online
joekoe schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 20:17:[...]Hoezo niet? Neem aan dat iedereen binnen deze Vve gelijk behandeld wordt?
Ik ken geen VvE die boven de wet staat.
Ze kunnen misschien wel toestemming geven maar er hoeft maar een (toekomstige) buur te zijn die de zaak aankaart en dan mag je het zaakje weer verwijderen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• joekoe
Yaksa schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 20:20:
[...]

Ze kunnen misschien wel toestemming geven maar er hoeft maar een (toekomstige) buur te zijn die de zaak aankaart en dan mag je het zaakje weer verwijderen.
Want? Kun je dit uitleggen? Wie zou hier verder bezwaar tegen moeten hebben? Een rechter?

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:53

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Yaksa schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 20:13:
[...]

Dat staat toch los van of je toestemming nodig hebt van de VvE om de werkzaamheden uit te voeren? Daar heeft de omgevingswet an sich niet zo heel veel mee te maken (in praktische zin natuurlijk wel als je met een voorstel komt dat niet voldoet aan die wet, heel makkelijke redelijke grond om te weigeren). Op de toestemming van de VvE ziet wel een bepaalde precedentwerking natuurlijk, je mag iets niet weigeren als je in een vergelijkbare situatie wel toestemming hebt verleend.

Dat is hier wel een beetje wankel omdat de verleende toestemming waarschijnlijk is gegeven door iemand die daartoe niet bevoegd was, en dan heeft die buurman misschien ook een probleem. Het is natuurlijk wel een goed argument om op te voeren dat een eventuele weigering niet heel redelijk is als het blijkbaar al 4 jaar prima is - maar of dat het beoogde effect sorteert is heel erg afhankelijk van welke argumenten precies gevoerd worden.

@joekoe heb je de verwachting dat ze het niet goed gaan keuren? Hoeveel eigenaren zijn er? Is die ene buurman de enige die zoiets heeft?

• joekoe
Patriot schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 20:34:
[...]

Dat staat toch los van of je toestemming nodig hebt van de VvE om de werkzaamheden uit te voeren? Daar heeft de omgevingswet an sich niet zo heel veel mee te maken (in praktische zin natuurlijk wel als je met een voorstel komt dat niet voldoet aan die wet, heel makkelijke redelijke grond om te weigeren). Op de toestemming van de VvE ziet wel een bepaalde precedentwerking natuurlijk, je mag iets niet weigeren als je in een vergelijkbare situatie wel toestemming hebt verleend.

Dat is hier wel een beetje wankel omdat de verleende toestemming waarschijnlijk is gegeven door iemand die daartoe niet bevoegd was, en dan heeft die buurman misschien ook een probleem. Het is natuurlijk wel een goed argument om op te voeren dat een eventuele weigering niet heel redelijk is als het blijkbaar al 4 jaar prima is - maar of dat het beoogde effect sorteert is heel erg afhankelijk van welke argumenten precies gevoerd worden.

@joekoe heb je de verwachting dat ze het niet goed gaan keuren? Hoeveel eigenaren zijn er? Is die ene buurman de enige die zoiets heeft?
Nou ik had een beetje twijfels over de buurvrouw maar die zegt mij net zelf ook te kijken voor een unit. Dus nee nu eigenlijk niet meer buiten de klassieke vve organisatie ;)

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:03
Sinds 2021 zijn er vrij strenge regels over hoeveel geluid een airco/warmtepomp mag maken op een erfgrens. Zie bijvoorbeeld dit topic. Als jouw installatie daar niet aan voldoet kan de VvE hoog of laag springen, maar kan een willekeurige omwonende bij de gemeente een handhavingsverzoek indienen. De regels van de VvE komen daar nog bovenop.

De boel aanleggen met het idee dat er een precedent is vanuit de VvE is wel een risico. Als je iemand daarmee tegen de schenen schopt heb je én gezeur met de VvE (die doodleuk op jouw kosten kan procederen...) en hebben ze ook nog een ambtelijke stok achter de hand om mee te slaan.

Aangezien er blijkbaar meer bewoners een unit willen is het misschien een mooi moment om dat vanuit de VvE netjes in regels en eisen te gieten. Ben je van het hele gezeur af.

• joekoe
T_knoop schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 20:40:
Sinds 2021 zijn er vrij strenge regels over hoeveel geluid een airco/warmtepomp mag maken op een erfgrens. Zie bijvoorbeeld dit topic. Als jouw installatie daar niet aan voldoet kan de VvE hoog of laag springen, maar kan een willekeurige omwonende bij de gemeente een handhavingsverzoek indienen. De regels van de VvE komen daar nog bovenop.

De boel aanleggen met het idee dat er een precedent is vanuit de VvE is wel een risico. Als je iemand daarmee tegen de schenen schopt heb je én gezeur met de VvE (die doodleuk op jouw kosten kan procederen...) en hebben ze ook nog een ambtelijke stok achter de hand om mee te slaan.

Aangezien er blijkbaar meer bewoners een unit willen is het misschien een mooi moment om dat vanuit de VvE netjes in regels en eisen te gieten. Ben je van het hele gezeur af.
Je hebt helemaal gelijk maar durf dit wel aan. Na diverse uitspraken van rechtzaken te lezen zie ik geen probleem

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:05
Vallen de tuinen van de individuele huiseigenaren ook onder de VVE? Heeft de VVE zeggenschap over wat jij in je tuin zet?

In de basis gaat een VVE alleen over gemeenschappelijk zaken. In dit geval zou het best kunnen dat je alleen toestemming nodig hebt van de VVE om een gat in de gevel te maken. Neemt niet weg dat het een goed idee is je directe buren goed op de hoogte te brengen met wat je van plan bent.

Spel en typfouten voorbehouden

• joekoe
FredvZ schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 20:45:
[...]

Vallen de tuinen van de individuele huiseigenaren ook onder de VVE? Heeft de VVE zeggenschap over wat jij in je tuin zet?

In de basis gaat een VVE alleen over gemeenschappelijk zaken. In dit geval zou het best kunnen dat je alleen toestemming nodig hebt van de VVE om een gat in de gevel te maken. Neemt niet weg dat het een goed idee is je directe buren goed op de hoogte te brengen met wat je van plan bent.
Nee niet over de tuin, wel de gevel.

Ik heb contact met alle buurtjes :)

• joekoe
Yaksa schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 20:20:
[...]

Kun je nog aangeven waar jij problemen denkt te zien? Wil uiteraard zoveel mogelijk voor zijn.

Alvast dank!

• Yaksa
  • Nu online
joekoe schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 21:14:
[...]Kun je nog aangeven waar jij problemen denk te zien? Wil uiteraard zoveel mogelijk voor zijn.
Alvast dank!
Dat heb ik al gedaan. Je moet voldoen aan bepaalde wetten en regels die je hier kunt nalezen.
Wanneer ik zoiets zou willen doen dan zou ik eerst zorgen dat ik wettelijk en vergunningstechnisch aan alles voldoe. Puur om voor te zijn dat 'anderen' na plaatsing bezwaar aantekenen en ikzelf het risico loop alles weer te moeten verwijderen. Daar slaap je een stuk rustiger van.

• joekoe
Yaksa schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 21:21:
[...]

Dat heb ik al gedaan. Je moet voldoen aan bepaalde wetten en regels die je hier kunt nalezen.
Wanneer ik zoiets zou willen doen dan zou ik eerst zorgen dat ik wettelijk en vergunningstechnisch aan alles voldoe. Puur om voor te zijn dat 'anderen' na plaatsing bezwaar aantekenen en ikzelf het risico loop alles weer te moeten verwijderen. Daar slaap je een stuk rustiger van.
Ik snap je maar dit komt een beetje zoals mijn VVE over. Als er maar ergens een regeltje overtreden is dan pakken we je. Daar heb ik niet zoveel aan, ik zoek naar een constructieve oplossing.

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:11
Als je aan dezelfde eisen voldoet als die andere persoon die dit heeft, dan mag men het jou niet weigeren. Dat zou willekeur zijn.

Toestemming van andere bewoners is vaak nodig als je het buiten de ALV om heen wilt regelen.

De VVE dat ben jij en alle mede-eigenaren van het appartementsrecht.

Runs everything...

Pagina: 1