Condens risico dakdoorvoer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:35
Mijn vraag; Is er risico op condensvorming aan de binnenzijde van de dakdoorvoer die vervolgens in de dakconstructie komt?

Relevante software en hardware die ik gebruik;

Een 75mm Anjo dakdoorvoer. Die is destijds door de aannemer geplaatst. Er loopt vanuit die plakplaat met 'toren' geen buis door de dakconstructie naar beneden. Vandaag heb ik een PVC buis vanuit onder in de aluminium buis daarboven geschoven.

Het is een warm dak constructie. Van binnen naar buiten; OSB, stalen balklaag, OSB, PIR, EPDM.

Volgens mij kan zo warme lucht vanuit binnen zo bij het koude aluminium komen en condenseren aan de binnenkant. Als het dan naar beneden stroomt kan het in theorie in de dakconstructie komen. Onder het EPDM of verder naar beneden.

Toch is dit volgens mij een vrij gebruikelijke dakdoorvoer. Maak ik me zorgen om niks?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kuH4wgyUpACe8jK7VXBtocGtHyQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9edcAKomu6y6u8qr70UuMEX9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fIyQKukpHcJAhJBM2UNySRbPT48=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wOh1slcXuZqv2wAYFo9VPzTB.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/McAQZkQeU3Avl-W9u7POppeH3DU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ebMgMac9XOT4ESHrBLU5QuWo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door MWDKing op 09-08-2026 16:51 ]

Alle reacties

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Zit er verder ook nog iets van afdichting rond die kabel? Of is het vrije inloop voor insecten etc.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 21:09

Milmoor

Footsteps and pictures.

Bij mij ging dit idd lekken door condens. Onderzoek gedaan door de aannemer: dit was vroeger geen probleem, tegenwoordig (10 jaar terug) wel. Hun klusjesman heeft alle doorvoeren dichtgepurred en intern aangeraden dit voortaan standaard anders in te steken. Geen idee of/hoe men dit heeft aangepast.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:32
ja dat kan condenseren als een malle maar dan drupt het gewoon de ruimte in waar die doorvoer zit. twee opties, luchtdicht afsluiten of zorgen dat er zo goed lucht circuleert dat het vocht naar buiten waait.
of, het gaat langs die kunststof bocht naar beneden en druipt op je dak maar daar zal wel een rubber afdichting in zitten neem ik aan?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• MWDKing
No Hands schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 16:12:
ja dat kan condenseren als een malle maar dan drupt het gewoon de ruimte in waar die doorvoer zit. twee opties, luchtdicht afsluiten of zorgen dat er zo goed lucht circuleert dat het vocht naar buiten waait.
of, het gaat langs die kunststof bocht naar beneden en druipt op je dak maar daar zal wel een rubber afdichting in zitten neem ik aan?
Ik heb even een schetsje toegevoegd. Je zie dat het dan niet persé door de PVC pijp naar beneden komt, maar ook tussen de PCV bij en de alu toren kan condenseren.

De aannemer heeft geen luchtdichting toegepast. De bochten buiten hebben een rubber manchet inderdaad.

Hoe zou ik dit nu het beste luchtdicht maken of condens voorkomen? Plafondplaat eraf (OSB stukje open zagen) en dan pur binnenkant kegel en dan snel de buis erin? Of misschien compriband om de buis en er snel in doen. Of langs buiten isoleren om condens te voorkomen...

Allemaal een beetje beun oplossingen. Heb jij of iemand anders nog meer ideeën?

[ Voor 8% gewijzigd door MWDKing op 09-08-2026 17:09 ]

• MWDKing
Ronald.42 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 15:31:
Zit er verder ook nog iets van afdichting rond die kabel? Of is het vrije inloop voor insecten etc.
Ik ben nog bezig er zat en dop op, maar vandaag heb ik de kabel erdoor gehaald. Heb je een suggestie voor dichting? (Staalwol?)

[ Voor 3% gewijzigd door MWDKing op 09-08-2026 16:56 ]

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
MWDKing schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 16:56:
[...]

Ik ben nog bezig er zat en dop op, maar vandaag heb ik de kabel erdoor gehaald. Heb je een suggestie voor dichting? (Staalwol?)
Staalwol gaat roesten met condens natuurlijk.. ik zou iets bedenken van een spie eindkap die er buiten in past en daar een kabelwartel in maken. Of gewoon volpurren dat kan ook.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• MWDKing
Ronald.42 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 17:28:
[...]

Staalwol gaat roesten met condens natuurlijk.. ik zou iets bedenken van een spie eindkap die er buiten in past en daar een kabelwartel in maken. Of gewoon volpurren dat kan ook.
Je hebt ook RVS wol. Maar ik verzin wel wat. Eerst kijken wat ik aan het condensatie risico kan doen.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 15-08 16:08
Ik heb zo'n zelfde doorvoer voor mijn airco die uitkomt in de garage (vandaar de woonkamer in). Ik heb de buis dichtgemaakt met het neopreen van een oud surfpak. Dat spul is flexibel, waterdicht en isoleert ook nog.
Ook een gedeelte van de ac slangen omwikkeld met neopreen en getaped.
Zit er al een paar jaar in en tot nu toe geen last van condens, vocht of tocht.

[ Voor 10% gewijzigd door vogelmans op 11-08-2026 13:50 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:32
MWDKing schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 16:55:
[...]

Ik heb even een schetsje toegevoegd. Je zie dat het dan niet persé door de PVC pijp naar beneden komt, maar ook tussen de PCV bij en de alu toren kan condenseren.

De aannemer heeft geen luchtdichting toegepast. De bochten buiten hebben een rubber manchet inderdaad.

Hoe zou ik dit nu het beste luchtdicht maken of condens voorkomen? Plafondplaat eraf (OSB stukje open zagen) en dan pur binnenkant kegel en dan snel de buis erin? Of misschien compriband om de buis en er snel in doen. Of langs buiten isoleren om condens te voorkomen...

Allemaal een beetje beun oplossingen. Heb jij of iemand anders nog meer ideeën?
  • ja nu zie ik het beter op de foto ook nadat je het getekend hebt. Dan zou je dus je plafond met luchtdicht tape moeten afplakken of kitten. En de rand van plafond op doorvoer. Dan lost dat het probleem op.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• MWDKing
No Hands schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:53:
[...]
  • ja nu zie ik het beter op de foto ook nadat je het getekend hebt. Dan zou je dus je plafond met luchtdicht tape moeten afplakken of kitten. En de rand van plafond op doorvoer. Dan lost dat het probleem op.
Ik heb het opgelost. Wat ik heb gedaan:
  1. Stukje plafond open gemaakt, zodat ik bij de doorvoer in het dakbeschot kon.
  2. De PVC pijp wat naar beneden getrokken zodat er in de 'toren' en kier onstaat tussen aluminium toren en de PVC pijp.
  3. Doek tegen onderzijde dakbeschot rondom de pijp om het tijdelijk af te sluiten.
  4. Flink purren vanaf boven in de onstane kier tussen PVC pijp en torentje.
  5. PVC pijp omhoog vast duwen in toren.
  6. Siliconen kit op aansluiting tussen PVC pijp en toren aan bovenzijde.
Resultaat: alle ruimte tussen de PVC pijp en de aluminium toren, isolatie en dakbeschot is mooi geisoleerd en luchtdicht.

Uiteraard kan het nu nogsteeds condenseren ín de bocht, maar het kan dan niet in de constructie lopen en alleen de ruimte in eronder. Zodra ik er dan een prop zoals hierboven voorgesteld, of PUR oid in doe, kan dat ook niet meer.

Dank alleen voor het meedenken!
Pagina: 1