Thuisbatterij: AEG AS-BBL09, UPS, HomeAssistant, EMS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• signed
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:06
Deze post is geschreven om mijn ervaringen te delen en om anderen te helpen een mening te vormen over dit betreffende apparaat.

De AEG AS-BBL09 is een rebranded / white label Chinees fabrikaat dat door AEG is gekocht / gelicenseerd. Ik heb gekozen voor een 9.6 KWh accu vanwege mijn gebruik. Doel was om overtollige zonnestroom op te slaan en ’s na zonsondergang te gebruiken voor mijn elektrische installatie. Ik gebruik ’s normaal gesproken ’s nachts ongeveer 7 KW dus daar is de berekening op gemaakt. Opladen en ontladen max 2400W indien aangesloten op een eigen groep. 800W als je een stopcontact gebruikt. Dit is in de app in te stellen, standaard staat de accu ingesteld op 800W.

Overwegingen om de AEG te kopen:
Ik heb veel installaties bekeken, allen met voor en nadelen. De AEG kwam met name naar voren vanwege het merk en de concurrerende prijs. Met de aanbieding in de AH voordeelshop, was dit in mijn ogen een prima investering om ervaring op te doen met een thuis accu. De accu voldoet aan alle veiligheidsnormen en is dus verzekeringstechnisch ook in orde, mits correct aangesloten en ingesteld (check voor de zekerheid je verzekering of bel even vooraf). Ik heb de de accu binnen geplaatst (in mijn garage). De accu bevat een interne blusinstallatie mocht het fout gaan. Buiten plaatsen kan ook, maar aangezien ik door de ventilatie gaten de electronica kan zien zitten heb ik daarvan af gezien (er is ook een pro versie die beter beschermd is voor buiten, maar die is een stuk duurder).

Contstructie:
De accu ziet er robuust uit, bestaat uit drie delen (in geval van de 9.6 KWh). 2 accu’s en een BMS. De BMS staat bovenop. Meegeleverd is een 220V Europese stekker die in een stopcontact gestoken kan worden. Daarnaast zit er aan de zijkant een backup stroom voorziening.

Opbouw en aansluitingen:
De accu’s zijn bij afgeleverd door een transport bedrijf, gewicht is zoals te verwachten aanzienlijk. Het uit de doos halen is in je eentje te doen, maar als je een hernia wilt voorkomen is een extra set handen om de doos vast te houden wel aan te raden. De dozen zijn in elk geval niet ontworpen met het idee dat hetgeen erin zit er ook uit moet kunnen. Aan de zijkanten van de accu’s zitten handgrepen (permanent), daar is over nagedacht. Ik heb de accu’s aan de muur vastgezet, op zich  staat het geheel wel stevig, maar met 1.20 meter hoog en het gewicht in het achterhoofd, is het wel verstandig om vast te zetten. De bijgeleverd beugels en keilbouten werken prima.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VV0RvvmfkL1SrXTu1o7yVKHOXxk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O638SsJ8XixJmUaUrepVTYm7.jpg?f=fotoalbum_large
Voorafgaand aan het afleveren had ik een installatiebedrijf al een extra groep laten plaatsen, ik heb de stekker van het meegeleverde snoer afgeknipt en het snoer aangesloten in een opbouw doos die is aangesloten op een eigen groep.

Gebruik:
De voorzijde heeft een ledstrip die indirect licht geeft. Kleuren rood, groen en geel, waarbij iedere kleur een betekenis heeft. Rood geeft aan dat er een fout is gevonden, geel betekend laden en groen betekend ontladen. Doordat de ledstrip indirect verlicht, is het verschil tussen geel en groen, niet zo goed te zien. De temperatuur van het BMS loopt op tot ruim 40 graden (houdt daar rekening mee ivm de ruimte waarin je de set plaatst). Als de unit aan het laden of ontladen is, dan gaat de actieve koeling aan. Dat maakt aanzienlijk wat geluid (70 db op 10cm, 55 db op 1 meter), plaatsing in een woonkamer zoals of verschillende reclame foto’s te zien is, zou ik vanwege de warmteproductie en het geluid, niet doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hy1Yyj_nnhcE2pa4Hi_nPT8t0n4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nc9M0ZEt0LKA44JFeZhoaZhe.jpg?f=fotoalbum_large Op 10 CM
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tf7oyR4bDSmtnP1eS_b-IY9PJ8M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UQQzoPEhbz3gVn55HwgNEfyZ.jpg?f=fotoalbum_large Op 1 meter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wzg8jyXH-6kT8rNtSzaQ_slwSf4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mpjxtSh9JQnh4AmcFWPYvc9N.jpg?f=fotoalbum_large Temperatuur
App:
Aansluiten op de app ging eigenlijk vrij eenvoudig, de installatie wordt aan de WIFI gekoppeld (geen ethernet aansluiting aanwezig in het BMS). Tijdens de installatie wordt ook gevraagd om te koppelen met de P1 meter van HomeWizard. Aansluiten op andere P1 meters kan ook, volgens mij wordt Shelly Pro 3EM ook ondersteund. De app is redelijk eenvoudig in gebruik, de instellingen zitten wel wat verstopt. Je kunt kiezen uit verschillende mode’s (werkmodus). Eigenverbruik, Slimme regelmodus, Aangepaste modus. Ik ben gestart met de “Eigenverbruik” modus. Hiermee gaat de accu meteen aan de slag en gaat opladen van de zonnepanelen als de stroom wordt teruggeleverd (dus alles boven eigen verbruik gaat tot 2400W naar de accu. Dit werkt goed, maar is nog niet echt slim. De slimheid in de app is eigelijk niet zo goed te gebruiken in combinatie met andere grote energieverbruikers. Dit komt deels omdat deze niet te integreren zijn in de app, deels omdat het BMS de aansluitmogelijkheden niet heeft. Om dit op te lossen heb je een EMS nodig die dit regelt voor je.

HomeAssistant:
Met de integratie “AECC Battery (Local TCP)” is de accu te integreren in HomeAssistant (geïnstalleerd via HACS). Daarmee begon ook mijn worsteling met het BMS dat in eerste instantie totaal niet deed wat ik wilde.

De accu moest gaan samenwerken met de volgende apparatuur:
- Een warmtepomp boiler (Max 2200W gebruik)
- Laadpaal (max 4600W gebruik)
- Zonnepanelen (max 6400W teruglevering)
- AEG accu’s

Daarnaast moest er een mogelijkheid komen om eventueel noodstroom te leveren mocht er een geplande stroomuitval zijn.

Mijn uitgangspunt was, de app zoveel mogelijk te laten voor wat deze is. Alleen basisinstelling, verder niets. Verder wilde ik alles vanuit HomeAssistant aansturen. Door de basisinstelling op Eigenverbruik te laten staan, hoefde ik eigenlijk niet op de accu te letten, en alleen zorgen dat de boiler ’s avonds warm zou zijn, en eventuele overtollige stroom in plaats van teruglevering naar de laadpaal zou worden gestuurd. Dit bleek lastiger dan gedacht, met name als de laadpaal aanging, dan werd de auto ook geladen vanuit de accu (de laadpaal kijkt ook naar de P1 meter). Daarnaast overschreef het BMS iedere keer de instellingen die ik verstuurde vanuit HomeAssistant. Dit bleek een bug te zijn in de firmware, bepaalde registers kunnen niet worden ingesteld vanuit de software (niet duidelijk of hier een oplossing voor komt vanuit AEG omdat het niet eenvoudig lijkt te zijn om dit op te lossen met een firmware update.

Er is een EMS beschikbaar als add on in HomeAssistant, maar ik het te ingewikkeld om dit in te stellen, zeer uitgebreide documentatie aanwezig, maar de verstaling naar de daadwerkelijk te koppelen sensoren is niet duidelijk voor een “leek”. Het ziet er te complex uit, en meestal ga ik dat uit de weg (hou van het KISS principe).

Uiteindelijk was voor mij de oplossing om een eigen EMS te schrijven (met behulp van Claude), kost even wat tijd en je moet er nog steeds goed bij nadenken wat je precies wilt. Daarnaast is Claude lui en niet foutloos .

Mijn regels voor het EMS:
- Boiler voorrang op accu
- Accu voorrang op laadpaal
- Accu mag niet ontladen in de auto accu
- Voorziening voor laden in de nacht (Accu ontlaadt niet meer dan gemiddeld sluipverbruik)
- Voorziening voor overdag laden van de auto als deze eerder vol moet zijn
- Voorziening voor geplande stroomuitval (volle accu voor noodstroom gebruik

Dit resulteert in een vijftal automations (en 4 helpers) die elk hun eigen taak hebben.

Daarnaast heb ik een dashboard gebouwd om het EMS in de gaten te houden (ik sluit niet uit dat er nog bugs in zitten), dit was nuttig tijdens het troubleshooten als de installatie dingen deed die ik niet verwachtte. Mocht iemand meer details willen weten over de YAML code van het dashboard, de automations en de helpers, stuur me en PM of laat een bericht achter in de comments.

Noodstroom:
De noodstroom voorziening gaat verder dan alleen beschikbaarheid bij uitval van de stroom. Bij uitval van de stroom levert de normale route geen stroom aan het huis, alleen de noodstroom poort werkt nog. Dit zorgt voor denkwerk, wat wil ik echt van stroom  voorzien en wat niet. Ik heb ervoor gekozen om mijn netwerkomgeving, camera’s en mijn vriezer van stroom te voorzien tijdens uitval. Na wat testen, blijkt de opstelling te werken als UPS. De noodstroomvoorziening levert dus ook stroom als de unit in normaal bedrijf is. Ik heb nu een vaste oplossing gemaakt met noodstroom stopcontacten. 1 in mijn garage en 1 in de meterkast. Hiervoor heb ik een kabel getrokken vanuit de garage naar de meterkast.

Accu overwegingen:
- Niet verder ontladen dan 10%
- Niet verder opladen dan 95% (of 90%)
- Effectief bruikbaar: Ongeveer 8.4 KW (bij de 9.6 versie)
- Eigen verbruik accu: ongeveer 100W

Onderstaand foto’s van het dashboard, noodstroom stopcontacten en aansluitingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x244rI6AkZOekUApcitdElh8L1M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y45Ml7WGj90wP5fpqCHfxrGx.png?f=fotoalbum_large HA EMS dashboard
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qSuQOSfNzu9t6ddll5xqzE63WDQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gKDdIdoAgIseKMpxqxNknSI3.jpg?f=fotoalbum_large Noodstroom stopcontacten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZWAy5PsgEnRl9lxTiwHMUXvjKM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vEfyOip1ylJZ5Cx1hJi9lC57.jpg?f=fotoalbum_large Aansluitpaneel BMS

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:38
Mooie uitgebreide review. Die 100w eigen verbruik van de accu vind ik vrij fors. Dat is ongeveer mijn basis verbruik in de nacht. Heb je ook al de Round trip efficiency berekend?

• signed
Dank, nee, nog niet gedaan. Er zijn op reddit al wel een paar uitgebreidere reviews die ingaan op het elctra stuk zelf. Daar kwam een verlies uit van rond de 25% geloof ik. Maar dat is wel geschreven voor (maart) de release in Nederland. Ik weet dus niet of dat nog steeds zo os. Het wijkt in elk geval behoorlijk af van de specificaties.

• signed
Gebruikte integratie: https://stekkerdeal.nl/kennisbank/aecc-home-assistant-gids/

Het issue is niet op reddit maar op github gemeld, kennelijk ook door stekkerdeal: https://github.com/StekkerDeal/aecc-battery-local/issues/8

Overigens werkt hun integratie wel mooi, maar je moet dus om de bug heen werken.

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:22
signed schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 14:06:
De AEG AS-BBL09 is een rebranded / white label Chinees fabrikaat dat door AEG is gekocht / gelicenseerd.
AEG heeft niets gekocht of gelicenseerd. Het is omgekeerd: AEG heeft z'n naam in licentie gegeven aan het Zwitserse Solar Solutions AG (Riedweg 3, 6418 Rothenthurm, Zwitserland) om gratis geld te generen. Dit zolang mensen denken dat AEG buiten huishoudapparaten (die ze nog wel maken) wat voorstelt.
Solar Solutions AG houdt mensen al jarenlang voor de gek (teminste, dat vind ik) met zogenaamde AEG zonnepanelen die nooit een AEG fabriek of ingenieur hebben gezien.

Blijkbaar zag Solar Solutions AG ook een gat in de markt voor thuisaccu's. Jouw systeem is wellicht een Sunpura S4800 systeem van Shenzhen NOVGEN Digital Energy die weer onderdeel zijn van Jiawei Renewable Energy, een Chinese beursgenoteerde groep. Ze hebben Europees verkoopkantoor (in Hamburg), en een (soort van) Nederlandse website: https://sunpuraenergy.nl/

Het Nederlandse bedrijf 'APEX Power Supplies' uit Poeldijk vertegenwoordigd Solar Solutions AG blijkbaar voor de accusystemen.
De AEG kwam met name naar voren vanwege het merk.
Tja, het is van alles, maar geen AEG...

• signed
Dank je wel voor je scherpte, heb ik inderdaad niet goed genoeg uitgezocht. Andersom dus, ook goed. Feit blijft, het is een Chinees ding, waar er veel van zijn in andere jasjes (merknamen) en uiterlijk. Beetje vergelijkbaar met Stellantis en auto's (al neem ik hier weer een risico ;P). Ik denk ook niet dat dat afdoet aan mijn verhaal?

Kosten zijn voor mij doorslaggevend geweest en zelfbouw heb ik te weinig geduld voor. Daarbij heeft het de functionaliteit die ik graag wilde hebben. Alle andere constructies die ik voorbij zie komen met handelen en net balansen ga je nooit terugverdienen. Nu heb ik voor de prijs van een UPS, een thuisaccu.

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:22
De vergelijking met Stellantis gaat mank: Dat is het moederbedrijf van allerlei automerken die zelf ontwikkelen, produceren en ondersteunen, waarbij onderling wordt gedeeld of uitgewisseld.

Heb je dit topic gezien? markee in "Ervaring(en): Sunpura S2400 thuisbatterij – generatie 2"

Hoe zit het met de aansturing? Je kunt veel via HA kunnen doen. Gaat dat dan echt lokaal, of loopt het via een (Chinese of Europese) cloud?

Ik vraag me waarmee je beter af bent: De accu direct van de Chinese producent kopen, of via twee (of drie) tussenschakels (Solar Solutions AG, APEX Power Supplies en SolarNRG Trading B.V. (die laatste twee zitten op hetzelfde adres maar zijn verschillende BV).

Je noemt volgens mij geen prijs?
Op hun website staat jouw uitvoering van 9.6 kWh voor 2700 Euro (incl. transport en P1 dongle). Heb jij toen 2549 betaald?
De Sunpura-uitvoering kost nu in Nederland 2400 Euro (beide incl. verzending)

[ Voor 5% gewijzigd door WackoH op 09-08-2026 23:22 ]

Pagina: 1