Plots geen internet meer na overstap

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jeroen900
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:24
Beste Tweakers,

Ik stap vanuit kostenoverwegingen ieder jaar over van internetprovider. Dat heeft nog nooit voor problemen gezorgd, tot deze week. Per maandag 3 augustus zou ik overstappen van Youfone naar Budget Thuis, die beiden internet leveren via het DSL-netwerk van KPN. Deze overstap heb ik in mei al geregeld via overstappen.nl.

Op 3 en 4 augustus bleek ik echter nog steeds internet te hebben via het modem van Youfone. Ik heb in de nacht van 2 op 3 augustus een mail van Youfone ontvangen, met het bericht dat mijn abonnement aldaar i.p.v. 3 augustus pas op 4 augustus beeindigd zou worden. Op maandag 3 augustus maakte ik me dus nog geen zorgen, er leek gewoon een kleine vertraging te zijn opgetreden. Op dinsdag 4 augustus ontstond er twijfel en heb ik voor het eerst contact gezocht met de klantenservice van Budget Thuis, om na te gaan of er iets mis ging.

Ik zal jullie mijn bijzonder frustrerende ervaringen met de klantenservice van Budget Thuis besparen. Het komt erop neer dat ik van dinsdag tot en met vrijdag voortdurend met die mensen aan de lijn heb gehangen, zonder resultaat. Sinds woensdag 5 augustus heb ik geen internet meer. Youfone bleek mij woensdag te hebben afgesloten (geen internet meer via dat modem), ik heb daarop het modem van Budget Thuis aangesloten en via dat modem heb ik nooit internet gehad. Ik heb een telefoon via wifi verbonden met het modem, de telefoon geeft aan 'Verbonden / geen internet'. Mijn desktop pc is aangesloten via een ethernet-kabel en geeft rechtsonder in de taakbalk aan 'geen internetverbinding'. Wel heb ik op donderdag 6 augustus kort na 17.00 uur een mail van Budget Thuis gehad, met de melding dat mijn internetverbinding actief is (wat dus niet het geval blijkt).

Het standpunt van de laatste klantenservicemedewerker die ik sprak, was dat ik gewoon internet heb omdat alle lampjes op het modem op groen staan. Verder heeft ze het standaard klantenserviceriedeltje afgewerkt, zoals modem resetten, kabels en wifi opnieuw verbinden. Ik heb in totaal 8 keer telefonisch contact gehad en eenmaal via de chat, telkens met verschillende medewerkers en niemand heeft me verder kunnen helpen.

Ten einde raad, zou ik daarom graag aan jullie willen vragen of iemand misschien enig idee heeft wat het probleem zou kunnen zijn. De situatie is samengevat als volgt:

- maandag zou ik overstappen naar Budget Thuis
- maandag en dinsdag had ik nog internet van Youfone
- sinds woensdagochtend heb ik helemaal geen internet meer
- volgens Budget Thuis zou ik wél internet moeten hebben
- alle lampjes op het modem branden groen (zie onderstaande foto:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Z44Vv6dWGLzvBVZUT8UWWkGXSo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KnKmYni6c4GJB7gwEYWqjomL.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand hier misschien enig idee wat de oorzaak van het probleem zou kunnen zijn en wat ik zou kunnen zeggen tegen de klantenservice van Budget Thuis als ik nog een keer contact opneem? Uit zichzelf gaan zij het probleem namelijk niet oplossen, zoveel is mij wel duidelijk.

Bij voorbaat hartelijk dank aan iedereen die wil meedenken!
...

Mijn hardware:

- het door Budget Thuis aangeleverde Draytek-modem (zie foto hierboven)
- een desktop pc via ethernetkabel en mijn Android telefoon, merk Motorola, via wifi
...

Reeds geprobeerd:

- meermaals contact met de klantenservice van Budget Thuis
- modem gereset, zowel via de pc als via de reset knop op het modem
- DSL en ethernet-kabels vervangen
...

Beste antwoord (via Jeroen900 op 09-08-2026 17:56)

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 03:43
Ik zie het probleem. Je order is tussen wal en schip gevallen terwijl wij intern een migratie op het netwerk hebben gehad in de centrale waar jij op bent aangesloten. Je krijgt nu een IP- adres uit een ander blok dan zou moeten.

Ik ga kijken of ik dit binnen nu en een uurtje kan oplossen ;)

- edit: het werkt weer voor Jeroen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Economics op 09-08-2026 19:13 ]

Alle reacties

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-08 13:44
Je hebt meer LAN kabels aangesloten dan je aangeeft (enkel een PC).

Welk IP adres krijgt je PC, en wat gebeurd er als je via de browser probeert in te loggen op de draytek?

Ik zou je frustratie even achterwege laten.

[ Voor 13% gewijzigd door XelaRetak op 09-08-2026 13:41 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Wat bedoel je concreet met "geen internet", welke troubleshooting heb je gedaan op je PC en foon? Geef inderdaad aan welke adressen (IPv4? v6?) je al dan niet krijgt, en welke DNS?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Jeroen900
Over de LAN-kabels: de andere twee gaan naar de tv en de Nintendo Switch. Ik heb daar nog niet eens aan gedacht eerlijk gezegd. Als ik straks thuis ben, zal ik kijken wat die aangeven.

Ik ben totaal niet technisch onderlegd en moet even uitzoeken hoe ik kan achterhalen welk IP-adres mijn pc krijgt. Inloggen op het modem via de pc werkt gewoon.

Ik heb verder geen troubleshooting gedaan op mijn pc en telefoon, omdat daar helemaal niets van weet. Kun je aangeven wat ik op mijn apparaten zou kunnen doen? IPv4 en DNS zegt me eerlijk gezegd niets. Helpt het als ik een schermafbeelding maak van bepaalde zaken bij het inloggen op het moden? En zo ja, wat zouden jullie dan precies willen zien?

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02:45
Zijn Budget Thuis en Youfone via dsl niet beide kpn-resellers met dezelfde instellingen voor internet?

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:08
Even inloggen op Draytek modem. Dan zie je snel genoeg of DSL goed actief is en of die gegevens van Budget heeft.

• Jeroen900
king006 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 15:28:
Even inloggen op Draytek modem. Dan zie je snel genoeg of DSL goed actief is en of die gegevens van Budget heeft.
Zou je me kunnen uitleggen hoe ik dat precies kan zien?

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:35
Jeroen900 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 15:32:
[...]

Zou je me kunnen uitleggen hoe ik dat precies kan zien?
Op je windows pc ga gaar het zoekscherm onderin het scherm.
Typ daar CMD in en enter, dan kom je in een zwart commandline scherm.
Typ daar IPCONFIG in en dan enter.
Dan staat er ergens default gateway en daar staat een nummer achter, meestal iets van 192.168.0.***

Dat nummer typ je in je browser scherm bovenin de adresbalk en dan op enter.
Dan kom je op een inlogscherm, hier moet je inloggen met de gegevens die achter op het modem staan, maak daar dus eerst een foto van. Succes!

• Jeroen900
Bongoarnhem schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 15:38:
[...]

Op je windows pc ga gaar het zoekscherm onderin het scherm.
Typ daar CMD in en enter, dan kom je in een zwart commandline scherm.
Typ daar IPCONFIG in en dan enter.
Dan staat er ergens default gateway en daar staat een nummer achter, meestal iets van 192.168.0.***

Dat nummer typ je in je browser scherm bovenin de adresbalk en dan op enter.
Dan kom je op een inlogscherm, hier moet je inloggen met de gegevens die achter op het modem staan, maak daar dus eerst een foto van. Succes!
Bedankt, ik weet hoe ik moet inloggen op het modem. Maar ik zou niet weten waar ik vervolgens precies naar moet kijken, om te achterhalen of de instellingen goed zijn en er data van mijn provider binnenkomt.

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:35
Dat weet ik ook niet, maar je ziet meestal op het dashboard/startscherm wel of de internet connectie goed is of niet.

Succes!

• Economics
Stuur even je postcode huisnummer in DM, dan kijk ik aan de KPN even..

• Fdirckx
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20:19
Bij mijn ouders kon ik maar 2 poorten gebruiken van de lan de andere 2 waren voor tv gebruik heb je al eens geprobeerd te wisselen waar je pc op zit.

Eenmalig toen dat goed was en ik 1* internet had deed de rest het ook ook de wifi

Dit was 5 weken terug alleen weet ik zo niet meer of het een draytek was.

[ Voor 14% gewijzigd door Fdirckx op 09-08-2026 16:49 ]

• Jeroen900
F_J_K schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:42:
Wat bedoel je concreet met "geen internet", welke troubleshooting heb je gedaan op je PC en foon? Geef inderdaad aan welke adressen (IPv4? v6?) je al dan niet krijgt, en welke DNS?
Ik heb hieronder schermafbeeldingen van de gegevens waar je (denk ik) om vroeg. Ik heb alleen geen idee wat ik ermee moet. Zou iemand misschien kunnen uitleggen of deze gegevens iets vertellen over de oorzaak van het probleem?

Overigens geven ook de tv en de Nintendo Switch aan geen verbinding te hebben met internet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QBvRVla0qb9uVQFlsjqoLkiBGo0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/L4Qbobc2WHOZhxluH6RnOHBf.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5lVNDJeMeykjV478w1fiiYOiaBs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iG2lyJuzwUImV4RzDvMBR3nc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JM_XBGIjuaU9squdNQoO4IXR024=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CVn2vTwxZtbfmDtE8cSrQHa7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3CGs1446fcoxurROV8u3kO-vD0Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SCOZNdRApOCPBA0dIIjCW0Ix.png?f=fotoalbum_large

• Jeroen900
Fdirckx schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 16:46:
Bij mijn ouders kon ik maar 2 poorten gebruiken van de lan de andere 2 waren voor tv gebruik heb je al eens geprobeerd te wisselen waar je pc op zit.

Eenmalig toen dat goed was en ik 1* internet had deed de rest het ook ook de wifi

Dit was 5 weken terug alleen weet ik zo niet meer of het een draytek was.
Bedankt voor je input, maar ik heb alledrie de LAN-poorten geprobeerd zonder resultaat.

Acties:
  • Beste antwoord

• Economics
Ik zie het probleem. Je order is tussen wal en schip gevallen terwijl wij intern een migratie op het netwerk hebben gehad in de centrale waar jij op bent aangesloten. Je krijgt nu een IP- adres uit een ander blok dan zou moeten.

- edit: het werkt weer voor Jeroen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Economics op 09-08-2026 19:13 ]

• Jeroen900
Economics schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 17:50:

Wauw, dat is echt heel tof van je! Bij voorbaat hartelijk dank.

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:08
Hopelijk kan @Economics het voor je oplossen! 😉

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Bizar dat een klantenservice dit niet kan zien of oplossen en je iemand van hier nodig hebt daarvoor.

Kudos voor @Economics

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Economics
Het werkt weer :) zojuist bevestigd in PB

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01:08
Bij volgende wisseling kun je beter de overstap-service van je nieuwe provider gebruiken. Dat proces is beter dan een "vreemde" website denk ik en is mijn ervaring bij zowel mobiel als internet. En ook eens wachten tot bv Black Friday. Heeft mij een gratis TV en goedkoper abbo opgeleverd tov mijn oude provider.

[ Voor 32% gewijzigd door n8tur3 op 10-08-2026 00:58 ]

Pagina: 1