Verkoop auto aan koper uit Polen: legitiem of scam?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pataar
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Verkoop auto aan koper uit Polen: legitiem of verdachte situatie?
Ik verkoop momenteel een Renault Twingo 2004 via Marktplaats en heb contact met een geïnteresseerde koper die zegt uit Polen te komen. Het is een leuk bakkie, maar of het zo een reis nou weer waard is betwijfel ik. Ik ben benieuwd of anderen hier ervaring mee hebben en of jullie rode vlaggen zien.

Verloop van het contact
  1. Koper neemt contact op en geeft aan uit Polen te komen.
  2. Koper vraagt of hij alvast de helft van het bedrag kan overmaken en de auto het volgende weekend kan ophalen.
  3. Ik geef aan dat een aanbetaling niet nodig is en dat ik liever het volledige bedrag ontvang bij ophalen.
  4. Koper zegt dat hij de auto wil kopen en ermee terug naar Polen wil rijden.
  5. Koper vraagt of ik kan helpen met exportpapieren en tijdelijke kentekenplaten. Hij geeft aan eerder op vergelijkbare wijze een auto in Nederland te hebben gekocht.
  6. Ik leg uit dat ik alleen wil meewerken via de officiële RDW-exportprocedure.
  7. Koper stemt hiermee in en zegt vervolgens vliegtickets te zullen boeken.
  8. Voordat er tickets worden geboekt, stuur ik nog expliciet dat:
    • de prijs in principe vaststaat;
    • de auto wordt verkocht zoals beschreven in de advertentie;
    • export, verzekering en de rit naar Polen onder verantwoordelijkheid van de koper vallen;
    • de auto pas wordt overgeschreven nadat de betaling daadwerkelijk op mijn rekening staat óf ik cash ontvangen heb rechtstreeks uit de automaat.
De koper reageert steeds vrij snel, is akkoord met de voorwaarden en heeft geen moeite met betaling per bankoverschrijving of contant geld.
Wat ik opvallend vind
  • Een relatief oude Renault Twingo wordt gekocht door iemand die zegt speciaal vanuit Polen naar Nederland te vliegen.
  • De koper wilde aanvankelijk een aanbetaling doen zonder de auto gezien te hebben.
  • De koper lijkt weinig te onderhandelen ondanks een vrij uitgebreide lijst met bekende gebreken.
Wat ik zelf heb gedaan
  • Geen aanbetaling geaccepteerd.
  • Duidelijk aangegeven dat de auto pas wordt overgeschreven nadat het geld daadwerkelijk binnen is.
  • Alleen bereid mee te werken via de officiële RDW-exportprocedure.
  • Alle bekende gebreken expliciet gemeld in de chat.
Mijn vraag
Zien jullie hier bekende signalen van een vorm van oplichting of klinkt dit als een normale exportverkoop? Zijn er specifieke risico's waar ik als verkoper rekening mee moet houden bij verkoop aan een buitenlandse koper?

Stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

Alle reacties

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:40
De informatie die hier nog mist is het bedrag waarvoor je de auto verkoopt.

Is dat <€2.500 dan zie ik alleen maar rode vlaggen. Meneer de Pool kan beter een autootje in Duitsland scoren. Daarvan zijn de onderdelen ook beter verkrijgbaar in Polen.

Is het >€5.000 dan is het iets wat het 'waard' zou kunnen zijn. Echter, wie betaald €5.000 voor een Twingo uit 2004?

Vooral dat jij moet helpen met de export is een mega grote rode vlag voor mij. Laat hem dat allemaal zelf lekker regelen. Voordat je het weet wordt die Twingo in Duitsland aangehouden volgeladen met drugs en blijkt er nog wat op jouw naam te staan.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Heb je zijn naam en e-mailadres etc door Google gehaald?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Pataar
  • Nu online
Auto staat erop voor 1100 euro. Het is wel een leuke uitvoering met een dakraampie, maar de wagen heeft ook 250.000 gereden met bijbehorende ouderdomstekenen.

Naam & telefoonnummer heb ik. Tot nu toe is alle communicatie via marktplaats gegaan.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:24
Ook eens gedaan met een Roemeen. Had de trein genomen naar NL voor auto en met de auto door naar België voor een boot op trailer.

Zolang jij je vrijwaringsbewijs in handen hebt is het goed. Reken wel op tijd die nodig is om op locatie van RDW/export te laten regelen. Meer werk dan even naar postkantoor.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Let op, ik weet zeker dat ik vergelijkbare topic zoals deze al minimaal 5x voorbij heb zien komen in MOB. Vrijwel altijd een scam (ik zal zo even een zoekactie doen, maar geen garantie want zoeken op GoT is matig ..).

Als die auto export waardig is voor die prijs, zul je ook wel handelaren treffen die €200 onder die prijs willen gaan zitten die de Pool nu wil betalen.

Edit: hij gaat waarschijnlijk vragen om een kopie van je ID-bewijs en gaat daarmee aan de haal.

[ Voor 11% gewijzigd door True op 09-08-2026 12:53 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:56

Daniel36

Lurkin in the shadows

True schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:53:
Let op, ik weet zeker dat ik vergelijkbare topic zoals deze al minimaal 5x voorbij heb zien komen in MOB. Vrijwel altijd een scam (ik zal zo even een zoekactie doen, maar geen garantie want zoeken op GoT is matig ..).

Als die auto export waardig is voor die prijs, zul je ook wel handelaren treffen die €200 onder die prijs willen gaan zitten die de Pool nu wil betalen.

Edit: hij gaat waarschijnlijk vragen om een kopie van je ID-bewijs en gaat daarmee aan de haal.
Los daarvan:
Als he wel legitiem is dan is het nog steeds veel minder gedoe de auto aan iemand hier in NL te verkopen lijkt me.

• Pataar
  • Nu online
True schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:53:

Dank voor alle reacties al iedereen!

Voordat ik deze post plaatste heb ik al hier op het forum proberen te zoeken, maar dezelfde situatie was ik nog niet tegengekomen. Zou fijn zijn als je nog andere draadjes weet te vinden! Ben minder thuis in dit deel van GoT.

Op welk punt zou hij vragen voor mijn ID?

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@Pataar als het die is die ik online kan vinden met reservewiel, bespaar jezelf de moeite tik een tweedehands passende band op de kop laat die monteren en deze auto kom je zeker met de APK wel van af binnen twee weken. In dit segment is die zo weg indien die betrouwbaar rijdt en APK heeft.

Enige minpunt nu is die reserve band, ik zou echt de tijd en moeite niet steken in iemand die wil gaan exporten, scam of niet.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:33

RvV

Mijn 20 jaar oude BMW heb ik verkocht aan een stel Bulgaren. Prima gasten die totaal niet moeilijk waren over de staat van de auto. Die van mij had bijna een half miljoen gereden. Dus die zal nu wel ergens anders in europa rondrijden met een paar ton minder op de teller.

Y'24

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Vliegen naar een ander land en dan terugrijden met een oud barrel van 1100 euro?

Kom op, het is een scam..
Pagina: 1