Verkoop auto aan koper uit Polen: legitiem of verdachte situatie?
Ik verkoop momenteel een Renault Twingo 2004 via Marktplaats en heb contact met een geïnteresseerde koper die zegt uit Polen te komen. Het is een leuk bakkie, maar of het zo een reis nou weer waard is betwijfel ik. Ik ben benieuwd of anderen hier ervaring mee hebben en of jullie rode vlaggen zien.Verloop van het contact
- Koper neemt contact op en geeft aan uit Polen te komen.
- Koper vraagt of hij alvast de helft van het bedrag kan overmaken en de auto het volgende weekend kan ophalen.
- Ik geef aan dat een aanbetaling niet nodig is en dat ik liever het volledige bedrag ontvang bij ophalen.
- Koper zegt dat hij de auto wil kopen en ermee terug naar Polen wil rijden.
- Koper vraagt of ik kan helpen met exportpapieren en tijdelijke kentekenplaten. Hij geeft aan eerder op vergelijkbare wijze een auto in Nederland te hebben gekocht.
- Ik leg uit dat ik alleen wil meewerken via de officiële RDW-exportprocedure.
- Koper stemt hiermee in en zegt vervolgens vliegtickets te zullen boeken.
- Voordat er tickets worden geboekt, stuur ik nog expliciet dat:
- de prijs in principe vaststaat;
- de auto wordt verkocht zoals beschreven in de advertentie;
- export, verzekering en de rit naar Polen onder verantwoordelijkheid van de koper vallen;
- de auto pas wordt overgeschreven nadat de betaling daadwerkelijk op mijn rekening staat óf ik cash ontvangen heb rechtstreeks uit de automaat.
Wat ik opvallend vind
- Een relatief oude Renault Twingo wordt gekocht door iemand die zegt speciaal vanuit Polen naar Nederland te vliegen.
- De koper wilde aanvankelijk een aanbetaling doen zonder de auto gezien te hebben.
- De koper lijkt weinig te onderhandelen ondanks een vrij uitgebreide lijst met bekende gebreken.
Wat ik zelf heb gedaan
- Geen aanbetaling geaccepteerd.
- Duidelijk aangegeven dat de auto pas wordt overgeschreven nadat het geld daadwerkelijk binnen is.
- Alleen bereid mee te werken via de officiële RDW-exportprocedure.
- Alle bekende gebreken expliciet gemeld in de chat.
Mijn vraag
Zien jullie hier bekende signalen van een vorm van oplichting of klinkt dit als een normale exportverkoop? Zijn er specifieke risico's waar ik als verkoper rekening mee moet houden bij verkoop aan een buitenlandse koper?Stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.