Ik heb een 5.0 opstelling waarbij de voorkant bestaat uit vintage 4 ohm Elac speakers: links/rechts de ELR56 (nergens iets over te vinden maar lijken gelijk aan de ELR55) en als center de CM60/4. Als surround speakers heb ik twee simpele Yamaha NS-E55 speakers. In verhouding tot de front zijn die wat aan de dunne kant qua geluid. Dat alle bas van de ELR56 moet komen helpt natuurlijk niet, maar een sub is hier in huis een absolute no go.
Nu kan ik goedkoop aan een tweede setje ELR56 komen. Zou het zinvol zijn om die in te zetten als surround speakers, of loop ik dan tegen andere problemen aan? Specifieke twijfelpunten:
Nu kan ik goedkoop aan een tweede setje ELR56 komen. Zou het zinvol zijn om die in te zetten als surround speakers, of loop ik dan tegen andere problemen aan? Specifieke twijfelpunten:
- 5 speakers van 4 ohm op een Denon AVR-X1800H receiver die in een TV-meubel staat. We houden het beschaafd qua volume, maar toch, wordt dat niet al snel te warm?
- De huidige Yamaha surrounds staan op vrij lichte standaards, de Elacs zouden op de grond moeten staan. Is dat niet te laag?
- Gaat een ELR56, wat best een flinke drieweg speaker is maar in feite nog steeds een grote boekenplankluidspreker, überhaupt veel toevoegen ten opzichte van de Yamaha’s?