kunnen surround speakers te zwaar zijn?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:28

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
Ik heb een 5.0 opstelling waarbij de voorkant bestaat uit vintage 4 ohm Elac speakers: links/rechts de ELR56 (nergens iets over te vinden maar lijken gelijk aan de ELR55) en als center de CM60/4. Als surround speakers heb ik twee simpele Yamaha NS-E55 speakers. In verhouding tot de front zijn die wat aan de dunne kant qua geluid. Dat alle bas van de ELR56 moet komen helpt natuurlijk niet, maar een sub is hier in huis een absolute no go.

Nu kan ik goedkoop aan een tweede setje ELR56 komen. Zou het zinvol zijn om die in te zetten als surround speakers, of loop ik dan tegen andere problemen aan? Specifieke twijfelpunten:
  • 5 speakers van 4 ohm op een Denon AVR-X1800H receiver die in een TV-meubel staat. We houden het beschaafd qua volume, maar toch, wordt dat niet al snel te warm?
  • De huidige Yamaha surrounds staan op vrij lichte standaards, de Elacs zouden op de grond moeten staan. Is dat niet te laag?
  • Gaat een ELR56, wat best een flinke drieweg speaker is maar in feite nog steeds een grote boekenplankluidspreker, überhaupt veel toevoegen ten opzichte van de Yamaha’s?
Alle adviezen zijn welkom!

Beste antwoord (via JME op 09-08-2026 14:16)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

JME schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 11:17:
Precies daar zit dus mijn twijfel. Ga ik er zoveel op vooruit qua speaker dat dat opweegt tegen de slechtere plaatsing?
nee, voor surround is plaatsing van je speaker veel belangrijker dan de 'zwaarte'. Heeeeel misschien is de uitzondering als je veel 5.1 muziek wilt luisteren en je uit alle hoeken en gaten perfect geluid wilt horen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Alle reacties

• Minimalist1
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 19:05
Echt… surround speakers op de grond :-(

• JME

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
Precies daar zit dus mijn twijfel. Ga ik er zoveel op vooruit qua speaker dat dat opweegt tegen de slechtere plaatsing?

Acties:
  • Beste antwoord

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

JME schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 11:17:
nee, voor surround is plaatsing van je speaker veel belangrijker dan de 'zwaarte'. Heeeeel misschien is de uitzondering als je veel 5.1 muziek wilt luisteren en je uit alle hoeken en gaten perfect geluid wilt horen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:52

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Met @JvS ^

Alleen wanneer je veel speciaal gemixte concerten zou luisteren is er mogelijk meerwaarde. Voor de rest bestaat het geluid uit die speakers hoofdzakelijk uit surroundeffecten.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:45
Is het geen mogelijkheid om die ELR56's als surround toch wat hoger te plaatsen? Eventueel met een krukje ofzo? Het lijkt mij een achteruitgang als de surround luidsprekers niet met de tweeters op oorhoogte staan.

Als je de ELR's goedkoop kan krijgen kun je dit natuurlijk altijd uittesten en als het niet bevalt ze later weer verkopen. Wat kleinere luidsprekers als surround moet meestal voldoen al kunnen die Elac's natuurlijk wel een upgrade zijn, wel als je ze op oorhoogte kunt plaatsen.

Google AI geeft aan dat 5 luidsprekers van 4 ohm geen probleem zijn. Je moet wel de instelling, instellen op 4Ohm. (Setup > Speakers > Manual Setup > Amp Assign > Impedance.) Goede ventilatie is wel een aanrader, ook afhankelijk van het volume. Eventueel kan een (still) ventilatortje in de kast plaatsen. Maar als het nu al werkt zouden 2 andere surround luidsprekers eigenlijk geen verschil moeten maken. Zoveel worden die niet belast bij surround.

[ Voor 29% gewijzigd door Roderiktweaker op 09-08-2026 20:02 ]

• MasterCypher25
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 13:37

MasterCypher25

Miss Patriotic

JME schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 11:09:
Ik heb een 5.0 opstelling waarbij de voorkant bestaat uit vintage 4 ohm Elac speakers: links/rechts de ELR56 (nergens iets over te vinden maar lijken gelijk aan de ELR55) en als center de CM60/4. Als surround speakers heb ik twee simpele Yamaha NS-E55 speakers. In verhouding tot de front zijn die wat aan de dunne kant qua geluid. Dat alle bas van de ELR56 moet komen helpt natuurlijk niet, maar een sub is hier in huis een absolute no go.

Nu kan ik goedkoop aan een tweede setje ELR56 komen. Zou het zinvol zijn om die in te zetten als surround speakers, of loop ik dan tegen andere problemen aan? Specifieke twijfelpunten:
  • 5 speakers van 4 ohm op een Denon AVR-X1800H receiver die in een TV-meubel staat. We houden het beschaafd qua volume, maar toch, wordt dat niet al snel te warm?
  • De huidige Yamaha surrounds staan op vrij lichte standaards, de Elacs zouden op de grond moeten staan. Is dat niet te laag?
  • Gaat een ELR56, wat best een flinke drieweg speaker is maar in feite nog steeds een grote boekenplankluidspreker, überhaupt veel toevoegen ten opzichte van de Yamaha’s?
Alle adviezen zijn welkom!
Waar je rekening mee dient te houden, is dat speakers dezelfde weerstand hebben, dan krijg je het mooiste geluid. Het mixen van 8 en 4 Ohm speakers zou ik niet aan beginnen. Als je fronts 4 Ohm zijn, dan de rest ook, anders krijg je verschil in geluidsterkte. Een verdubbeling van je weerstand (Ohm) is een halvering van je geluid (Watt), daarnaast vind je versterker/receiver dat niet lekker. Dus ja, koop dat 2e setje, komt alleen je geluid ten goede. Mocht je center 8 Ohm zijn, dan is dat op te lossen door er een 2e speaker van 8 Ohm er parallel aan te knopen, gewoon de plus van speaker 1 naar de plus van speaker 2 en de min van speaker 1 naar de min van speaker 2, dan wordt de centerspeaker ook 4 Ohm.

Waarom is een sub een no-go? Als je een sub van de Logitech Z906 set neemt, dan heeft die een aparte volumeknop, het is namelijk een actieve sub. Je dient dan wel op gehoor het volume van de sub in te stellen, dan zou je hem zelfs in een bejaardenhuis neer kunnen zetten, zonder overlast te veroorzaken.

Mijn goede voornemen voor 2026 : Mijn womanscave realiseren oftewel mijn Dolby Vision-Atmos homecinemacellar!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
Bedankt voor het meedenken, maar als ik Google AI vertrouwde dan hoefde ik mijn vraag hier niet te stellen :+ De afstemming tussen verschillende weerstanden gaat ook goed, want dat regelt mijn versterker via de Audyssey calibratie. Voor zover nodig dan, want de hele voorkant inclusief de center is al 4 ohm en ik concludeer dat de surround speakers hoe dan ook een verhaal apart zijn.

Dus ik ben er wel uit, ik ga die ELR56 niet erbij kopen. Nogmaals dank allen. Van mij mag hier een slotje op!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23-08 19:09
MasterCypher25 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 21:10:
[...]

Waar je rekening mee dient te houden, is dat speakers dezelfde weerstand hebben, dan krijg je het mooiste geluid. Het mixen van 8 en 4 Ohm speakers zou ik niet aan beginnen. Als je fronts 4 Ohm zijn, dan de rest ook, anders krijg je verschil in geluidsterkte. Een verdubbeling van je weerstand (Ohm) is een halvering van je geluid (Watt), daarnaast vind je versterker/receiver dat niet lekker. Dus ja, koop dat 2e setje, komt alleen je geluid ten goede. Mocht je center 8 Ohm zijn, dan is dat op te lossen door er een 2e speaker van 8 Ohm er parallel aan te knopen, gewoon de plus van speaker 1 naar de plus van speaker 2 en de min van speaker 1 naar de min van speaker 2, dan wordt de centerspeaker ook 4 Ohm.

Waarom is een sub een no-go? Als je een sub van de Logitech Z906 set neemt, dan heeft die een aparte volumeknop, het is namelijk een actieve sub. Je dient dan wel op gehoor het volume van de sub in te stellen, dan zou je hem zelfs in een bejaardenhuis neer kunnen zetten, zonder overlast te veroorzaken.
Wat een kul.

- Verschillen in volume kunnen worden gecorrigeerd. Handmatig of via Audyssey.
- Twee sets speakers op of naast, elkaar stapelen is ook geen goed idee. Daarmee creëer je kamfiltering.
- De weerstand van een speaker wordt nominaal aangegeven. Tenzij je voor een surroundset dus 5 identieke speakers gebruikt hebben deze in de praktijk allemaal een afwijkende weerstand. Wat dus geen enkel probleem is.
- Actieve subwoofers hebben 9 van de 10 keer een volumeknop en ook kan je het volume regelen in de Denon.
- Waarom een pc prul setje proberen te combineren in een HiFI / surround opstelling?

Resume. Speakers met verschillende weerstanden (nominaal 4 tot 8 Ohm), combineren in één opstelling is geen probleem.

• MasterCypher25
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 13:37

MasterCypher25

Miss Patriotic

greentea schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 09:14:
[...]

Wat een kul.

- Verschillen in volume kunnen worden gecorrigeerd. Handmatig of via Audyssey.
- Twee sets speakers op of naast, elkaar stapelen is ook geen goed idee. Daarmee creëer je kamfiltering.
- De weerstand van een speaker wordt nominaal aangegeven. Tenzij je voor een surroundset dus 5 identieke speakers gebruikt hebben deze in de praktijk allemaal een afwijkende weerstand. Wat dus geen enkel probleem is.
- Actieve subwoofers hebben 9 van de 10 keer een volumeknop en ook kan je het volume regelen in de Denon.
- Waarom een pc prul setje proberen te combineren in een HiFI / surround opstelling?

Resume. Speakers met verschillende weerstanden (nominaal 4 tot 8 Ohm), combineren in één opstelling is een probleem.
Jij gelijk.

Mijn goede voornemen voor 2026 : Mijn womanscave realiseren oftewel mijn Dolby Vision-Atmos homecinemacellar!

Pagina: 1