Betonklinkers met keramische toplaag

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• dhr_sam
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 28-08 23:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u9MiE7eBiGj__9yFUkiAQ5tCKy0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0fQgtVYp1tU3mi0ZmGq0IPvq.jpg?f=fotoalbum_large

Hallo allemaal,
Ik wil mijn hele tuin (zie afbeelding hierboven) laten bestraten door een stratenmaker, inclusief het terras. Ik had begrepen dat keramische tegels in het algemeen de betere keuze zijn t.o.v. betontegels. Ik begreep dat de tegel wel duurder dan is en ook het aanleggen kost meer geld en werk.

Toen ben ik gaan zoeken naar een alternatief en kwam ik uit bij betontegels/betonklinkers met een keramische toplaag. Die combineren blijkbaar de stevigheid van beton en hebben de pluspunten van het keramiek, en kunnen (in tegenstelling tot puur keramiek) gewoon op een los zandbed gelegd worden.

Ik heb nu een mooie restpartij betonklinkers met keramische toplaag gevonden (in totaal 8cm hoog) en wil deze door mijn hele tuin laten leggen, inclusief terras. Zie hieronder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xnjNRmriex9KbT44WmWT63G9HVM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XJtI1jy6beTnvoVPlYiVf9An.jpg?f=user_large

Ik was benieuwd wat jullie mening was over betontegels met keramische toplaag.
Daarnaast was ik ook benieuwd wat jullie vinden van een terras aangelegd met betonklinkers.

Alvast bedankt.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Tsja, 'gewone' gebakken straatklinkers zijn duurder, maar daarbij heb je niet het risico wat je bij betonklinkers met een toplaag wel hebt en dat is dat de toplaag kan loslaten bij door temperatuurverschillen en waterdoorlaatbaarheid. Die toplaag zit namelijk verlijmd en dat blijft dus het zwakke punt. Wanneer er water tussen komt en het gaat vriezen dan kan de laag loslaten.
Tip: Bij steenfabrieken hebben ze wel eens restpartijen klinkers, kun je ook 'ns informeren. Zo ben ik ook aan een grote partij bakstenen geraakt (is inmiddels al wel wat jaren terug).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• dhr_sam
Yaksa schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 22:49:
Tsja, 'gewone' gebakken straatklinkers zijn duurder, maar daarbij heb je niet het risico wat je bij betonklinkers met een toplaag wel hebt en dat is dat de toplaag kan loslaten bij door temperatuurverschillen en waterdoorlaatbaarheid. Die toplaag zit namelijk verlijmd en dat blijft dus het zwakke punt. Wanneer er water tussen komt en het gaat vriezen dan kan de laag loslaten.
Tip: Bij steenfabrieken hebben ze wel eens restpartijen klinkers, kun je ook 'ns informeren. Zo ben ik ook aan een grote partij bakstenen geraakt (is inmiddels al wel wat jaren terug).
Aah daar was ik niet van op de hoogte. Ik heb even een mail gedaan naar de verkopende partij met de vraag om welk merk het gaat en of ze garantie geven.

Bedankt voor de info :D

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:31
'Gewone' betonklinkers, BKK, worden wegen van gemaakt en parkeerplaatsen. Waarom denk je dat je in jouw tuin iets nodig hebt dat beter is dan dat? en wat is er dan beter aan dat keramieklaagje?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• dhr_sam
No Hands schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 07:06:
'Gewone' betonklinkers, BKK, worden wegen van gemaakt en parkeerplaatsen. Waarom denk je dat je in jouw tuin iets nodig hebt dat beter is dan dat? en wat is er dan beter aan dat keramieklaagje?
Wegen en tuinen hebben natuurlijk wel een andere functie. Ik las bijvoorbeeld dat betonklinkers sneller hun kleur verliezen, meer kans hebben op kalk-uitgroei en gevoeliger is voor vlekken omdat het meer vocht en vuil opzuigt.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:26
Houd je ook rekening bij aanleg met het voorkomen van onkruid en met het aflopen en weglopen van regenwater?

• dhr_sam
President schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 08:05:
Houd je ook rekening bij aanleg met het voorkomen van onkruid en met het aflopen en weglopen van regenwater?
Met aflopen van regenwater wordt rekening gehouden.

Mocht je nog goeie tips hebben tegen voorkomen van onkruid dan hoor ik het graag :D

• Yaksa
  • Nu online
dhr_sam schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 08:28:
[...]Mocht je nog goeie tips hebben tegen voorkomen van onkruid dan hoor ik het graag :D
Ten eerste; onkruid bestaat niet. Je kunt het hooguit hebben over plantjes die op een gegeven moment ergens gaan groeien waar je ze liever niet wilt hebben.
Ten tweede; het is onmogelijk om het te voorkomen, tenzij je gaat asfalteren of een betonplaat gaat leggen.
Overigens zijn betonklinkers strakker te leggen dan straatklinkers waardoor de voegen smaller zijn (straatklinkers zijn gebakken van klei en daardoor nooit 100% recht, betonklinkers zijn fabrieksmatig gevormd en gedroogd en dus recht) en er daardoor minder snel zaad van ongewenste plantjes tot ontkieming zal komen. Al dat zaad komt van boven, het waait er in, vogels schijten het uit en je neemt het aan je schoenen/kleding mee. Het komt nooit van onderen, uitzonderingen zoals heermoes en zevenblad daargelaten.
Elke verharding heeft onderhoud nodig, bij klinkers is vaak vegen met een harde bezem al een pluspunt omdat de voegen dan schoner blijven. Ingewaaid zaad heeft een voedingsbodem en vocht nodig om te kunnen kiemen, een schoon oppervlak maakt dat kiemen moeilijker.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Yaksa schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 08:48:
[...]

Ten eerste; onkruid bestaat niet. Je kunt het hooguit hebben over plantjes die op een gegeven moment ergens gaan groeien waar je ze liever niet wilt hebben.
En dat noemen we dus onkruid d:)b

Ik heb hier 26 jaar oude klinkers liggen in de tuin die nog steeds hun kleur hebben. Volgens mij gaat het erom of alleen de toplaag een kleur heeft of de hele steen, in mijn geval dus de hele steen.

[ Voor 25% gewijzigd door Nopheros op 09-08-2026 12:42 ]

• Yaksa
  • Nu online
Nopheros schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:41:[...]Ik heb hier 26 jaar oude klinkers liggen in de tuin die nog steeds hun kleur hebben. Volgens mij gaat het erom of alleen de toplaag een kleur heeft of de hele steen, in mijn geval dus de hele steen.
26 jaar geleden waren gebakken klinkers ook een stuk goedkoper dan nu.
Er is een reden waarom er fabrikanten zijn die laagjes klinker op een goedkope betonondergrond lijmen.

• Nopheros
  • Nu online
Yaksa schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:47:
[...]

26 jaar geleden waren gebakken klinkers ook een stuk goedkoper dan nu.
Er is een reden waarom er fabrikanten zijn die laagjes klinker op een goedkope betonondergrond lijmen.
Ongetwijfeld waren ze toen goedkoper, net zoals de klinkers met alleen een laagje met kleur neem ik aan.

• Yaksa
  • Nu online
Nopheros schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 14:12:
[...]Ongetwijfeld waren ze toen goedkoper, net zoals de klinkers met alleen een laagje met kleur neem ik aan.
Nou nee, dergelijke bestrating (zoals TS bedoeld) bestaat pas sinds 2016.
Uit nood geboren denk ik dan maar, voor diegenen die gebakken straatklinkers niet meer konden betalen.

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:11
Je hebt ook keramische tegels, met een 'betontegel' er onder geplakt. Die leg je hetzelfde als betontegels. Tegen onkruid voegmortel ertussen. Hier recentelijk een pad en zitplekje in de tuin laten betegelen en dat is wat we hier gedaan hebben.

https://www.hegobuiten.nl/keramische-tegels-met-betonnen-onderlaag

Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Kijk eens op www.slimbestraten.nl.

Verder, alles met 1 soort bestraten is niet mooi. Kies voor variatie dat is een stuk mooier.

Klinkers met toplaag verkleuren ook zoals gezegd. En wat is onkruid? Een beetje mos tussen gebakken KK's of dikformaten hoort ook eigenlijk wel een beetje. Je kan er ook voor kiezen om klinkers met Gatorsand in voegen. Dit raad ik overigens weer af voor keramische tegels.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Nopheros
  • Nu online
Yaksa schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 14:29:
[...]

Nou nee, dergelijke bestrating (zoals TS bedoeld) bestaat pas sinds 2016.
Uit nood geboren denk ik dan maar, voor diegenen die gebakken straatklinkers niet meer konden betalen.
Eh keramisch misschien, klinkers met een dun laagje met kleur bestaan al vele jaren.

TS heeft het namelijk over verliezen van kleur en ik geef dus aan dat dit niet het geval hoeft te zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Nopheros op 09-08-2026 16:28 ]

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 24-08 21:27
dhr_sam schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 22:28:
~[Afbeelding]

Hallo allemaal,
Ik wil mijn hele tuin (zie afbeelding hierboven) laten bestraten door een stratenmaker, inclusief het terras. Ik had begrepen dat keramische tegels in het algemeen de betere keuze zijn t.o.v. betontegels. Ik begreep dat de tegel wel duurder dan is en ook het aanleggen kost meer geld en werk.

Toen ben ik gaan zoeken naar een alternatief en kwam ik uit bij betontegels/betonklinkers met een keramische toplaag. Die combineren blijkbaar de stevigheid van beton en hebben de pluspunten van het keramiek, en kunnen (in tegenstelling tot puur keramiek) gewoon op een los zandbed gelegd worden.

Ik heb nu een mooie restpartij betonklinkers met keramische toplaag gevonden (in totaal 8cm hoog) en wil deze door mijn hele tuin laten leggen, inclusief terras. Zie hieronder.
[Afbeelding]

Ik was benieuwd wat jullie mening was over betontegels met keramische toplaag.
Daarnaast was ik ook benieuwd wat jullie vinden van een terras aangelegd met betonklinkers.

Alvast bedankt.
Als ik die klinker op de foto (en op een webshop met deze foto) goed aan de randen bekijk is dit een gewone betonklinker met een extra fijn korrelige toplaag, niks gebakken keramische tegel, anders zie je echt wel de +/- 8mm dikke keramische tegel erop liggen.

20x JA Solar 6.9KW; Victron RS6000 1 fase; accu 32kwh: Panasonic 7H Mono; Midea fancoils; Atlantic Explorer V4;

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:41
Ik heb op mijn rondje met mijn hond eens gekeken naar mijn oudere buurt. Gebakken klinkers, heel mooi na 20 jaar, wel onkruid, mijn betonklinkers, tja geen anthraciet meer, lichter waar de auto staat, rij-sporen op dure keramische tegels bij een kennis. Kortom, gebakken klinkers of die van de gemeente kopen is mooier op de lange duur. Daarom ook niet gekocht toen. Prijsverschil was het mij toen en ook nu niet waard. Heb je genoeg budget, ga voor gebakken klinkers. Levenslang goed.

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-08 11:44
Wat is er keramisch aan die toplaag. Dit zijn gewoon standaard betonklinkers met een natuursteen toplaag. Dat is een heel fijn gebroken natuursteen split wat op de bovenste betonlaag wordt gestrooid om de kleur te behouden. Ik zou gewoon voor gebakken klinkers kiezen. In mijn ogen veel mooier dan die beton troep

NL - 1 x Venus E 3.0 v148, 1 x Venus E 3.0 v148.3 , BMS v115, VMS v119, API disabled, CT003 emulatie - Astrameter add-on, NUC10 watercooled + Home Assistant OS, custom integratie Marstek modbus

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Nu ik even wat meer tijd heb, mezelf even beter ingelezen in dit topic. De stenen die ts laat zien zijn gewoon bkk's met een toplaag. Met 'keramisch' bedoelen ze de coating die op de stenen zit. Als je hier de tuinslang opzet zie dus druppels verschijnen, net als een auto die goed in de was zit.

Prima voor de eerste jaren en dan blijft de hd reiniger natuurlijk in de schuur. Zo'n laag slijt en dan is en blijft het een normale betonklinker.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• dhr_sam
Bedankt allemaal voor al jullie berichten. Na jullie berichten te hebben gelezen zie ik toch af van de betonklinker met keramische coating.
Gebakken klinkers zijn me toch iets te duur voor de gehele tuin. Ik zoek eigenlijk iets rond de €3000 euro voor de gehele tuin (100m2) en met gebakken klinkers gaat me dat niet lukken.

Ik denk dat ik maar opzoek moet gaan voor een mooie betonklinker.
Pagina: 1