Betonklinkers met keramische toplaag

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• dhr_sam
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 00:25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u9MiE7eBiGj__9yFUkiAQ5tCKy0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0fQgtVYp1tU3mi0ZmGq0IPvq.jpg?f=fotoalbum_large

Hallo allemaal,
Ik wil mijn hele tuin (zie afbeelding hierboven) laten bestraten door een stratenmaker, inclusief het terras. Ik had begrepen dat keramische tegels in het algemeen de betere keuze zijn t.o.v. betontegels. Ik begreep dat de tegel wel duurder dan is en ook het aanleggen kost meer geld en werk.

Toen ben ik gaan zoeken naar een alternatief en kwam ik uit bij betontegels/betonklinkers met een keramische toplaag. Die combineren blijkbaar de stevigheid van beton en hebben de pluspunten van het keramiek, en kunnen (in tegenstelling tot puur keramiek) gewoon op een los zandbed gelegd worden.

Ik heb nu een mooie restpartij betonklinkers met keramische toplaag gevonden (in totaal 8cm hoog) en wil deze door mijn hele tuin laten leggen, inclusief terras. Zie hieronder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xnjNRmriex9KbT44WmWT63G9HVM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XJtI1jy6beTnvoVPlYiVf9An.jpg?f=user_large

Ik was benieuwd wat jullie mening was over betontegels met keramische toplaag.
Daarnaast was ik ook benieuwd wat jullie vinden van een terras aangelegd met betonklinkers.

Alvast bedankt.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:32
Tsja, 'gewone' gebakken straatklinkers zijn duurder, maar daarbij heb je niet het risico wat je bij betonklinkers met een toplaag wel hebt en dat is dat de toplaag kan loslaten bij door temperatuurverschillen en waterdoorlaatbaarheid. Die toplaag zit namelijk verlijmd en dat blijft dus het zwakke punt. Wanneer er water tussen komt en het gaat vriezen dan kan de laag loslaten.
Tip: Bij steenfabrieken hebben ze wel eens restpartijen klinkers, kun je ook 'ns informeren. Zo ben ik ook aan een grote partij bakstenen geraakt (is inmiddels al wel wat jaren terug).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• dhr_sam
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 00:25
Yaksa schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 22:49:
Tsja, 'gewone' gebakken straatklinkers zijn duurder, maar daarbij heb je niet het risico wat je bij betonklinkers met een toplaag wel hebt en dat is dat de toplaag kan loslaten bij door temperatuurverschillen en waterdoorlaatbaarheid. Die toplaag zit namelijk verlijmd en dat blijft dus het zwakke punt. Wanneer er water tussen komt en het gaat vriezen dan kan de laag loslaten.
Tip: Bij steenfabrieken hebben ze wel eens restpartijen klinkers, kun je ook 'ns informeren. Zo ben ik ook aan een grote partij bakstenen geraakt (is inmiddels al wel wat jaren terug).
Aah daar was ik niet van op de hoogte. Ik heb even een mail gedaan naar de verkopende partij met de vraag om welk merk het gaat en of ze garantie geven.

Bedankt voor de info :D