Gigabyte B360-HD3P blijft hangen op VGA led

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bmaster001
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:04
Ik heb via het V&A forum een Gigabyte B360-HD3P moederbord gekocht.

Het eerste bord dat ik ontving deed helemaal niets. Van zodra ik de 24pins en de 8pins voeding aansloot ging er geen led of geen fan draaien.

De verkoper heeft me dan een nieuw/ander exemplaar gestuurd. Maar dit lijkt het ook niet helemaal goed te doen. Bij het opstarten blijft dat hangen op de VGA statusled. Ik heb enkel nog buiten de kast geprobeerd, los op tafel.

Wat heb ik al geprobeerd:

- cpu: i5-8400 en i5-9500 (vooral de 8400 omdat die met default bios zou moeten werken, voor de 9500 is een upgrade nodig die volgens de verkoper wel gebeurd is, maar dat kan ik niet zeker weten)
- met en zonder externe videokaart: telkens VGA led (zeker werkende kaart, want ik heb ze tijdelijk uit mijn desktop gehaald)
- de voeding (be quiet system power 9) is in bruikleen van een collega: ook zeker werkend, want hij heeft die vervangen door een zwaarder model wegens aankoop nieuwe videokaart
- cmos gereset, meerdere keren ondertussen
- ram sticks (PC4-2133P-UA0-10): deze heb ik van het werk meegekregen, 4 keer 4GB. Deze komen uit werkende HP pc's die afgeschreven zijn. Meerdere combinaties geprobeerd, van 1 tot 4 sticks. Zonder sticks blijft de DRAM led branden en hoor ik lange biepjes.
- met of zonder m.2 disk: geen verschil
- andere hdmi kabel, andere monitor: geen verschil

Iemand misschien nog ideetjes om dingen uit te proberen? Dat dit tweede bord eveneens defect zou zijn, lijkt me zo vreemd?

Alle reacties

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-08 15:36

Nemesizz

Untouchable

ram sticks (PC4-2133P-UA0-10): deze heb ik van het werk meegekregen, 4 keer 4GB. Deze komen uit werkende HP pc's die afgeschreven zijn. Meerdere combinaties geprobeerd, van 1 tot 4 sticks.
Ik zit even met dat RAM geheugen. Als ik die probeer op te zoeken krijg ik vooral resultaten van laptop SO-DIMMS en ECC-Reg (server/workstation) geheugen.

Uit wat voor HP systemen kwamen die modules? (servers? of bijvoorbeeld HP Z workstations?).

ECC of ECC-Reg werkt meestal niet (ECC-Reg eigenlijk nooit) op 'consumenten' borden.

• bmaster001
Hierbij een foto. Het komt uit Elitedesk SFF pc's dus het zou me verbazen als dat ECC is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qk2LUsGoVQnGc-R4EDqVctBlxiY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9njZsCWVun3XktEaLTIPs0WE.jpg?f=fotoalbum_large

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-08 15:36

Nemesizz

Untouchable

Ja, als ik dat modelnummer (op de foto) opzoek is het inderdaad normaal non-ECC geheugen, dus dan is dat waarschijnlijk niet de oorzaak van het probleem.

• bmaster001
Ik vrees dat dit 2e moederbord ook een defect heeft, en dat de verkoper een batch van defecte exemplaren heeft liggen :-(

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:48
Ik denk dat het aan het werkgeheugen ligt. Dit werkgeheugen staat niet in de QVL van het mobo. Tevens heb ik de ervaring dat een Gigabyte mobo niet / niet goed samenwerkt met Samsung werkgeheugen. Probeer eens een ander merk werkgeheugen dat wel in de QVL staat. Grote kans dat het mobo dan wel werkt.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Het geheugen is prima geschikt, het is standaard JEDEC DDR4 2133MT/s. Het hoeft niet op QVL te staan, dat werkt omdat het aan de standaard voldoet.
Edit:
Als er problemen zijn kun je het beste zo kaal mogelijk starten. Dat haalt allerlei mogelijke oorzaken weg. Dus 1 RAM stick in het juiste slot, geen externe videokaart, geen USB apparaten, wel een eenvoudig USB 1.1/2 toetsenbord op een USB2 poort - of PS/2, en VGA of HDMI aansluiting (check of de kabel werkt) voor het ingeschakelde beeldscherm. Bij voorkeur buiten de kast, daarmee sluit je kortsluiting uit die kan onstaan als er een afstandhouder (spacer) op de verkeerde plek zit.

De BOOT LED licht op tijdens het zoeken naar storage. Dat komt na de VGA LED.

Wat betreft de processoren: die hebben geen pootjes. De pootjes zitten in de socket op het moederbord. Als er niet heel voorzichtig wordt omgegaan met de sockets kunnen de pinnen verbuigen en dat leidt ook vaak tot opstartproblemen. Processoren moeten dus erg voorzichtig worden geplaatst zonder ze te laten vallen en zonder dat een van de hoeken eerst de socket raakt. Met een scherpe zeer hoge resolutiefoto kun je zien of er gebogen pinnen zijn. Die mag je ook hier posten. Eventueel met extra foto's met strijklicht (licht van de zijkant).

Scherpe foto's posten van alle aansluitingen kunnen ook helpen.

Je kan voelen met je vingers of bepaalde chips warm worden, of juist niet (bijvoorbeeld de processor). Bij kortsluiting wordt soms een bepaalde chip warm, voordat de beveiliging ingrijpt. Als je een infrarood camera hebt kun je het daarmee waarnemen.

Heb je met een multimeter de spanning nagemeten op een 4 pins platte Molex aansluiting of aan de bovenzijde van een brede ATX of cpu stekker? COM/zwart gaat aan de zwarte kabel. Als de multimeter snel genoeg is kun je zien of er een spanningsdip ontstaat wanneer je de voeding + aan/uit knop inschakelt. De 12V lijn bijvoorbeeld mag niet dieper zakken dan 11,4V. Rondom 10V valt een systeem meestal uit.

[ Voor 86% gewijzigd door mrmrmr op 09-08-2026 11:11 ]

• bmaster001
Bedankt voor de tips!

Ik denk dat ik de hele tijd al 'zo kaal mogelijk' bezig ben. Uit de kast, enkel cpu + 1 ram latje (meestal), werkend scherm + hdmi aangesloten, zonder keyboard zelfs.

Een filmpje van de ledjes bij het starten: https://www.youtube.com/shorts/6DxKvFWUj0g
En hieronder ook een aantal foto's waar je hopelijk wat meer op ziet.

De molex connecter heb ik gemeten maar die blijft mooi op 12.12V staan tijdens het starten. Is wel een oude multimeter dus een kleine dip zal die niet opmerken vrees ik.

Sommige chips voelen licht warmer dan de rest maar zeker niets dat heet wordt. Een beetje moeilijk in te schatten welke hier van belang zijn. Een infrarood camera heb ik spijtig genoeg niet ter beschikking. De cpu zelf kon ik niet echt voelen want koeler erop :) De koelvin voelde in elk geval gewoon koud aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mjYFGIiXYCa6OwkDlfqUAEeK4rc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hZDnzAmOIbsYV5XrqqmtFvL1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FeoAT8iwtqj-dStLzmyfodBQQUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XedyFYYSA99dnHxVYwUhw6qD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6bcaGBmjiHqXBYMhUx8o5Hclkc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WA5c5faHBVYFrNOWHLE4zJc8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PmNGTS9hqeRSDRs5VkjAwjk3dAE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CswhYS38qVfG25SoUUkRcAJd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_TsE5WTWPIYDQFREBGJHANkpqpU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uaKmmVkRoXHVGvhWmGDjCukO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cAdiPQav4BRcZg5VmmE1mtrnnsw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A3k26K2L20dpYb479amM1IUx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LGY9Y8iuoiiFZyklEZRXBawpMxI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XXZKLWqVGPe7AO0uuBQjhdko.jpg?f=fotoalbum_large

• mrmrmr
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Ik zou het moederbord niet op de verpakking leggen als het is aangesloten.

Op de foto is de aan/uit schakelaar niet aangesloten. Dat is denk ik wel nodig om de machine te starten. Het moederbord lijkt uitgebracht in 2019, dan zou de lithium batterij nog goed moeten zijn, maar toch maar even eruit halen en doormeten of het minstens 3,0V of beter 3,1V is.

Ik zie verder niets bijzonders aan de socket, voedingsstekkers ATX24/cpu-8p, DIMM, cpu-fan, toetsenbord, HDMI, smd componenten. Het gebeurt wel eens dat HDMI sockets of stekkers vervormd zijn. Een eventuele kortsluiting in de fan kun je vermijden door die niet aan te sluiten en zo kort te testen.

Dit bord heeft twee BIOSsen aan boord. De tweede BIOS wordt automatisch ingeschakeld, dus dat kun je niet zelf inschakelen, maar volgens dit bericht kun je het wel triggeren. Iets veranderen aan de BIOS is meestal het laatste redmiddel.

Soms blijkt achteraf dat het probleem simpel is, zoals het niet aanzetten van de monitor of simpelweg de kabel niet aansluiten aan de juiste monitor. Dus alles nalopen is altijd aan te raden.

• bmaster001
Ivm niet op de verpakking leggen: waarom niet? Kortsluiting zal het niet maken, en ik hoop dat er ook niets zo heet wordt dat het de plastic gaat smelten?

aan/uit doe ik met het oranje draadje - even kort contact maken met het pinnetje ernaast, werkt perfect! :)

De batterij nameten en de bios truc zal ik later eens doen, vandaag geen tijd meer. Merci voor de extra tips nog!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:51

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

bmaster001 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 15:40:
Ivm niet op de verpakking leggen: waarom niet? Kortsluiting zal het niet maken, en ik hoop dat er ook niets zo heet wordt dat het de plastic gaat smelten?
Het is een antistatische zak, de binnenkant is beschermt, maar de buitenkant is juist waar het heen gaat. Leg 'm dus op normaal de doos en niet de zak er tussen.

Commandline FTW

• bmaster001
Ah dat wist ik niet. Kan dat ook schade toebrengen of zal het enkel storingen veroorzaken? In elk geval heb ik het zeker niet elke keer op die zak gelegd maar vanaf nu doe ik dat dus nooit meer!

• mrmrmr
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Als alle onderdelen gewisseld zijn en het probleem bijft bestaan dan zou het bij een duur moederbord door een reparateur het bord kunnen worden doorgemeten, zien of de juiste spanning staat op diverse onderdelen (cpu, geheugen, etc) en de weerstanden van componenten te controleren. Een te lage weerstand duidt op kortsluiting.

Het is mogelijk de BIOS opnieuw te schrijven. Dat kan op een paar manieren, met een apparaat dat verbindt op het moederbord of door de BIOS chip los te solderen (meestal met hete lucht) en in een externe socket aan te sluiten op de lezer/schrijver apparaat (bv. CH341A).

De embedded controller (EC) kan corrupt zijn, die zorgt voor het opstarten van de computer. Die is op dezelfde manier te herschrijven.

Je hebt aardig wat hulpmiddelen nodig om dit te doen. Naast een vaste hand onder andere een microscoop. Dit werk kost een aantal keer meer dan de waarde van dit bord, dus dat is iets voor een gevorderde amateur. Er staan talloze filmpjes op Youtube over hoe dat werkt.
Pagina: 1