Photoshop 7 werkt niet meer onder Windows 11: “Werkschijven

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• erikoptweakers
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 08-08 12:07
Sinds een recente Windows 11‑update start Photoshop 7 niet meer op. Het programma heeft jarenlang probleemloos gedraaid, maar nu krijg ik direct bij het starten:
“Werkschijven zijn vol”
Er is ~1 TB vrije ruimte beschikbaar. Photoshop komt niet verder dan deze fout, waardoor scratch‑disk instellingen niet te wijzigen zijn.

Wat ik al geprobeerd heb:
  • Scratch‑disk map handmatig aangemaakt
  • Prefs verwijderd
  • Temp‑bestanden opgeschoond
  • Compatibiliteitsmodus (XP SP3) + run as admin
  • PS7 opnieuw geïnstalleerd (nog in Program Files)
  • Safe Mode geprobeerd → maar Windows accepteert daar geen PIN
  • BitLocker vraagt om recovery key bij opstarten in Safe Mode
Niets hiervan heeft effect.

Ik vermoed dat Windows 11 na een update iets heeft veranderd in rechten/IO‑toegang voor oudere applicaties, waardoor PS7 geen toegang meer krijgt tot de scratch‑disk (mogelijk door de locatie in Program Files (x86)).

Vraag:
Zijn er Tweakers die dit herkennen?
Is er nog een werkende workaround voor Photoshop 7 onder Windows 11, of is dit simpelweg einde oefening voor deze versie?

Alle input is welkom.

Alle reacties

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Photoshop 7 is wel heel erg oud, maar toevallig gebruik ik dit ook nog op W11. Ik heb nog geen last van jouw probleem, maar ik ben net terug van een lange vakantie en heb nog geen updates gedaan. Wanneer is die W update geweest?

When life gives you lemons, start a battery factory

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Aangezien BitLocker ook elke keer vraagt om de Recovery Key, weet je zeker dat jouw schijven oke zijn?

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Net even alle updates geïnstalleerd (2 updates). Photoshop 7 werkt gewoon nog

When life gives you lemons, start a battery factory

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Photoshop is geen Windows, dus ik verplaats even van Windows clients naar CSA.

Inhoudelijk: loop even de event log entries rond start en foutmelding langs. Kijk eventueel met https://learn.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/procmon naar foutmeldingen bij schrijven (niet schrikken van hoeveel info je langs ziet komen).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:08
PhotoShop 7 werkt/installeert hier zonder problemen op de laatste Windows 11 Preview update.
erikoptweakers schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 12:07:
Er is ~1 TB vrije ruimte beschikbaar. Photoshop komt niet verder dan deze fout, waardoor scratch‑disk instellingen niet te wijzigen zijn.
Waarschijnlijk is er "teveel" vrije ruimte waardoor Photoshop 7 in de war raakt bij het berekenen van de vrij diskruimte.
Google: Photoshop 7 cannot start because scratch disks are full
Adobe Community: P: How to fix Photoshop Scratch Disks Full Error?
So, as I also had this "Scratch disk Full" error with PhotoShop 7 on Windows10-64bit yesterday, and ALL the given solutions are NOT working, here is mine that works:
The problem isn´t in the presence of a "drive bigger than 1TB", it is due to "drive with more than 1 TB free of space" !
So just make an i.e. \TEMP2 folder on that concerning harddrive, and fill it up with some stuff until the free space is less than ca. 950 GB.
That´s it. Works like a charm for me.
Mogelijk oplossingen:
Probeer de vrij ruimte wat op te vullen?
Kies een andere disk/partitie met minder ruimte als je die hebt?
Door Ctrl + Alt ingedrukt houden bij opstarten kom je direct bij de instellingen voor werkschijven/scratch disks.
Partitie manipulaties zou ik afraden als je daar geen ervaring mee hebt.
Hier staat ook nog wel een interessante oplossing om een virtuele disk te gebruiken:

Adobe Community: Windows 10: Could not initialize Photoshop because the scratch disks are full.
Thanks! This answered my question!
I was able to follow some online instructions to create a virtual drive with fixed space (I used 4 GB), then used Ctrl+Alt to make Photoshop use that virtual drive as its scratch disk, and it worked!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wat gebeurt er als je bitlocker pauseert?

Het is wel oud, ik gebruik CS4 (11.0) op Win11, en heb een tijd terug CS2 (9.0) aan het werk gekregen. Maar die laatste niet recent.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1