Onmogelijke PV-omvormer wensen, wat is wijsheid?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:03
Hallo,

Ik ben de schuur aan het verbouwen. Een van de deuren die daarmee geopend is, is de plaatsing van PV op het dak (nu er fatsoenlijke elektra ligt).

Gaat om een plat dak, grofweg 5 bij 5.
Kijkende naar enkele PV tekentools lijkt 2*4 panelen (ca 450-500wp) in portrait oost-west het beste te passen.

So far so good.

Dan de omvormer.
  • Doordat ik maar hele korte strings heb (tot 4 panelen) vallen eigenlijk alle 3-fase omvormers en zelfs een hoop 1-fase omvormers af.
  • Hybride omvormers heb ik ook nog bekeken, mogelijk wil ik nog wel eens spelen met opslag, dan is de heflt van het spelletje vast voorbereid. En dat zou een conversiestap kunnen schelen. Maar dan kom ik steeds op HV DC systemen uit. Waarmee je meteen aan grote capaciteitsstappen zit.
  • Als non-hybride string omvormer kom ik bijvoorbeeld uit op de GoodWe GW3600-DNS-30.
  • En als microomvormer zijspoor kwam ik nog AP systems tegen. In beide gevallen scheelt het een doos aan de muur.
    • DS3D, 4 panelen per omvormer, enkelfase
    • QT2D, zelfs alle 8 panelen op 1 omvormer, driefase.
De QT2D was eventjes mijn go-to oplossing. Maar in hindsight is een 3f unit misschien toch niet handig. Als ik iets zou willen met een accu, is de kans groot dat dit enkelfase is. Uit noodstroom perspectief is het dan handiger als de PV dit ook is.

Waarschijnlijnlijk denk ik hier weer veel te moeilijk over, maar ondertussen ben ik de weg een beetje kwijt. Wat is wijsheid hierin?

Schaduw is geen factor in mijn situatie.

alvast bedankt,
timberleek

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dual betonvoeten alles in 1 richting, een 2e hands sma en een (of meer)marstek venus E.
Niet lastig toch?

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-08-2026 22:23 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:38
Micro omvormers. 1 per paneel (soms 2 panelen per omvormer)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:15
Ik heb bij familie een GW3000-DNS-30 geplaatst, draait al twee jaar als een trein met 4x430 west en 3x430 oost. Ding heeft een lage opstartspanning van 50V dus komt al gauw in de benen.

ThinkPad in "Zelf zonnepanelen op platdak schuur plaatsen (oost-west)"

SMA heeft een vrij hoge opstartspanning vind ik, dan kom je met 4 panelen maar net in het werkgebied van de MPPT denk ik. Maar bij SMA mag je in bepaalde situaties wel polystring doen.

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 07-08-2026 22:46 ]

• Alexvdiest
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:11
Is een Victron systeem niet iets? Een laad controller aan een accu met een multiplus-2 of rs-solar (mischien wat te zwaar)

Grt alex

• AUijtdehaag
  • Niet online
ThinkPad schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 22:38:
Ik heb bij familie een GW3000-DNS-30 geplaatst, draait al twee jaar als een trein met 4x430 west en 3x430 oost. Ding heeft een lage opstartspanning van 50V dus komt al gauw in de benen.

ThinkPad in "Zelf zonnepanelen op platdak schuur plaatsen (oost-west)"

SMA heeft een vrij hoge opstartspanning vind ik, dan kom je met 4 panelen maar net in het werkgebied van de MPPT denk ik. Maar bij SMA mag je in bepaalde situaties wel polystring doen.
SMA SB 1.5 - 2.5 kan je ook instellen op 50v opstart.
Er is geen schaduw dus Vmpp maakt dan niet zo veel uit.
Neem 4 trinas op zuid met 42 Vmpp per paneel
https://www.stralendgroen...ass-whitebacksheet-465wp/
Of deze icm dualbetonvoeten
Brengt meer op dan oost west op een platdak

Polystring slaat met 4 panelen nergens op.

Waarom SMA? Vanwege het eenvoudig zelf regelen van het uitgangsvermogen via modbus tcp/ip bij negatieve dynamische prijzen

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-08-2026 07:32 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:20
Op MP een paar gebruikte Enphase micro omvormers kopen en klaar ben je.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• AUijtdehaag
  • Niet online
@No Hands
Q relay en envoy-s metered niet meer nodig? (Veiligheid en regelen?)

Pagina: 1