Hallo,
Ik ben de schuur aan het verbouwen. Een van de deuren die daarmee geopend is, is de plaatsing van PV op het dak (nu er fatsoenlijke elektra ligt).
Gaat om een plat dak, grofweg 5 bij 5.
Kijkende naar enkele PV tekentools lijkt 2*4 panelen (ca 450-500wp) in portrait oost-west het beste te passen.
So far so good.
Dan de omvormer.
Waarschijnlijnlijk denk ik hier weer veel te moeilijk over, maar ondertussen ben ik de weg een beetje kwijt. Wat is wijsheid hierin?
Schaduw is geen factor in mijn situatie.
alvast bedankt,
timberleek
Ik ben de schuur aan het verbouwen. Een van de deuren die daarmee geopend is, is de plaatsing van PV op het dak (nu er fatsoenlijke elektra ligt).
Gaat om een plat dak, grofweg 5 bij 5.
Kijkende naar enkele PV tekentools lijkt 2*4 panelen (ca 450-500wp) in portrait oost-west het beste te passen.
So far so good.
Dan de omvormer.
- Doordat ik maar hele korte strings heb (tot 4 panelen) vallen eigenlijk alle 3-fase omvormers en zelfs een hoop 1-fase omvormers af.
- Hybride omvormers heb ik ook nog bekeken, mogelijk wil ik nog wel eens spelen met opslag, dan is de heflt van het spelletje vast voorbereid. En dat zou een conversiestap kunnen schelen. Maar dan kom ik steeds op HV DC systemen uit. Waarmee je meteen aan grote capaciteitsstappen zit.
- Als non-hybride string omvormer kom ik bijvoorbeeld uit op de GoodWe GW3600-DNS-30.
- En als microomvormer zijspoor kwam ik nog AP systems tegen. In beide gevallen scheelt het een doos aan de muur.
- DS3D, 4 panelen per omvormer, enkelfase
- QT2D, zelfs alle 8 panelen op 1 omvormer, driefase.
Waarschijnlijnlijk denk ik hier weer veel te moeilijk over, maar ondertussen ben ik de weg een beetje kwijt. Wat is wijsheid hierin?
Schaduw is geen factor in mijn situatie.
alvast bedankt,
timberleek