PC voor videobewerking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PDvD78
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 08-08 15:38
Na een jaar of 25 weer terug op tweakers... natuurlijk was er geen oude login meer dus maar weer opnieuw geregistreerd. Vroeger zelf veel pc's uit elkaar gehaald en in elkaar gezet maar door werk de afgelopen 25 jaar verworden tot een domme gebruiker die het moet doen met de systeemen die systeembeheer aanlevert. Echter thuis heb ik ook wat krachtigers nodig....

Op Alternate had ik een mooie gaming pc gevonden welke aan mijn vereisten voldeed echter al die rgb verlichting in die kast... dat had ik ruim 25 jaar geleden leuk gevonden toen ik zelf nog wel eens een dremel in een kast zette. https://www.alternate.nl/ALTERNATE/Thunderstorm-Pro-Core-Ultra-7-RTX-5070-gaming-pc/html/product/1949005

Ik vroeg alternate of dexe configuratie ook leverbaar was in een andere kast zonder al die gekke blingbling. Alternate kwam toen met deze configuratie: *knip* printscreens en linkjes naar externe winkelmandjes zijn niet toegestaan. Gebruik hiervoor de Handleiding Pricewatch

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben op zoek naar een systeem dat stil is om foto maar met name video mee te bewerken in 4K (en waar verder alle Adobe applicaties lekker soepel op draaien).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zit te denken aan ca. 2500 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al 2 Iilyama 27 inch monitoren (kunnen geen 4k aan maar is voor editen ook niet nodig) verder heb ik toetsenboard en muis.. speakers komen later wel of ik hang mijn oude denon receiver met JBL zuilen er wel aan.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Als processor wil ik in ieder geval voor Intel gaan en wel voor de Core Ultra 270K aangezien deze het meest aantal cores heeft wat weer fijner werkt met videobewerking. Daarnaast een redelijk krachtige videokaart welke er nu ook in de configuratie zit (Geforce rtx 5070)

In de configuratie van Alternate zit een waterkoeling op de processor. Is dit nodig? Of is het aan te raden hier te kiezen voor een gewone koeling van het Be Quiet merk net zoals de kast die hun in de nieuwe configuratie hebben gezet. Hetzelfde geld voro de voeding.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Processor Intel, Videokaart Nvidia Geforce

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Harddisk van 2 TB, ik heb een 16 TB (in raid) Nas draaien voor al mijn data maar de videos waar ik mee ga werken wil ik liever lokaal hebben staan op ssd zodat het nog soepeler loopt.

Ga je overklokken?
Nope

Wat verwacht je van ons?
Wat denken jullie van de opzet van alternate welke ze voor mij gemaakt hebben voor de door mij aangegeven toepassing, wat zouden jullie anders doen?

[ Voor 7% gewijzigd door br00ky op 08-08-2026 08:52 ]

Alle reacties

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:44
RGB is in veel gevallen gewoon uit te zetten ;)

Als je niet zelf wilt bouwen kan je een kijkje nemen bij Azerty of Caps. Beiden hebbeen een assemblage service voor 99 euro waar Alternate 200 euro vraagt.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core Ultra 7 270K Plus Boxed€ 322,99€ 322,99
1MoederbordenASRock B860M Steel Legend WiFi€ 165,99€ 165,99
1VideokaartenINNO3D GeForce RTX 5070 Ti iCHILL X3€ 1.045,-€ 1.045,-
1BehuizingenAntec FLUX M€ 59,90€ 59,90
1WaterkoelingDeepCool LP360€ 69,-€ 69,-
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B6000C36€ 429,-€ 429,-
1VoedingenSharkoon Rebel P20 750W, Zwart€ 69,90€ 69,90
1Interne ssd'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 241,33€ 241,33
Totaal€ 2.403,11
Incl assemblage heb je voor 2550 euro dit bij Azerty.

Moederbord heeft een dikke VRM, goede audiochip, en 4 nvme SSD aansluitingen.

5070 Ti is heel veel sneller dan een 5070 en past ook in dit budget. Deze heeft een hele dikke koeler en zal dus zeer stil zijn.

Behuizing die standaard met 6 fans komt en dus wel goed zal koelen, omdat het zoveel fans zijn kun je ze zachtjes laten draaien zodat het stil is.

De 270K is met een TDP van 250W best wel een heethoofd, een AIO waterkoeler zou ik dan wel aanraden. Deze van Deepcool komt met 5 jaar garantie.

Degelijke voeding die ook super stil is.

3 van de fans in de behuizing en de AIO koeler hebben ARGB, maar dat kan je via software allemaal uit zetten zodat je pc geen kermis is. Of je kan aan Azerty vragen of ze tijdens het bouwen de ARGB kabels niet willen aansluiten ;)

Windows kan je makkelijk voor een paar euro als key vinden bij de populaire key webshops. Via Microsoft zelf kan je een Windows installatietool op een usbstick zetten en downloaden Create installation media for Windows | Microsoft Support (wellicht kan je ook een Windows key aan Azerty geven via customer support zodat zij dit voor je installeren bij de assemblage.)

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:25
Best wel een goede opzet. Ik zou een paar dingen anders doen (Alternate losse onderdelen €2.219) :
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core Ultra 7 270K Plus Boxed€ 322,99€ 322,99
1MoederbordenASRock Z890 Pro-A WiFi€ 182,99€ 182,99
1VideokaartenASUS Dual GeForce RTX 5070 12GB GDDR7 OC Edition€ 699,-€ 699,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 501 Airflow Black€ 65,99€ 65,99
1WaterkoelingLian Li GA II Lite 240 Performance€ 77,34€ 77,34
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV532G640C32K€ 429,-€ 429,-
1VoedingenChieftec Vega M 750 watt Zwart€ 79,90€ 79,90
1Interne ssd'sLexar NM1090 PRO 2TB€ 299,-€ 299,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.156,21
De BQ 501 Pure heeft geluiddemping en is prima, maar ik zou de Airflow uitvoering nemen met mesh front voor betere koeling.
Een PCIe5.0 SSD met cache (9100 Pro) is uitstekend, maar de Samsung is veel te duur. De Lexar is vergelijkbaar en veel goedkoper.
Snel 6400CL32 Patriot geheugen met Intel XMP support.
Een Z890 chipset heeft meer lanes voor een extra SSD, een uitgebreidere bios voor instellen van het verbruik, thunderbolt4.
Vanwege het piekverbruik van de 270K heb je een zware cpu-koeler nodig (>1Kg) of een AIO-koeler, bij voorkeur met 280/360 radiator. Bovenin past een 240 radiator en de Lian Li lijkt volgens de specs stil en biedt 6 jaar garantie. Ik zou de 14cm rear fan wel als tweede front fan plaatsen voor 2x 14 intake en 2x 12cm outtake (via de radiator).
PS: De Sharkoon S40 past alleen aan de voorzijde, waardoor je warme lucht de behuizing in blaast naar je videokaart.
De Chieftec is eveneens een ATX3.1 Gold voeding, maar Tier-A en modulair. Zie voor een PSU calculator: https://www.bequiet.com/en/psucalculator PS: Sharkoon P15 is Tier B-, wat voor de prijs netjes is.