In mei heb ik de buismotor van mijn knikarm zonnescherm vervangen gezien de oude helaas de geest had gegeven (Somfy Orea RTS 35/17). Deze heb ik zelf vervangen voor een Somfy Sunea IO 50/12 (slagje sterker dan de vorige, gezien het zonnescherm 5,75m is vond ik de vorige toch aan de kleine kant).
Deze heeft het een aantal maanden goed gedaan, echter ben ik gisteren weer thuis gekomen na 3 weken vakantie en sindsdien reageert hij nergens meer op.
Ik heb het eerst geprobeerd met de afstandsbediening (Somfy Situo 1 IO II Pure). Daarna heb ik een factory reset geprobeerd door de stroom 2 maal te onderbreken met 8 seconden ertussen. Dit zou de motor een klein beetje moeten doen bewegen, maar helaas blijft ook dat uit.
Ik heb ook geverifieerd dat er stroom staat op het punt waar de motor is aangesloten.
Nu heb ik uiteindelijk twee vragen:
Allereerst zou ik graag de motor weer willen losmaken om te kijken of ik daar iets abnormaals zie. Echter is het zonnescherm momenteel dicht, en kan ik niet bij sommige schroeven om de zijkap open te maken waar de motor in zit omdat hij dicht is (De eerste keer dat de motor het begaf stond het zonnescherm open). Weet iemand toevallig hoe je een motorisch zonnescherm handmatig opent? Helaas zie ik geen enkel mechanisme om het manueel te doen (zie ook de fotos onderaan).
Als tweede meer een open vraag; heeft iemand toevalig ervaring en enig idee wat er nog meer te proberen valt? Het is altijd mogelijk dat de motor kapot is, maar gezien hij gloednieuw is lijkt de kans me toch klein.
Volledig uitgeklapt (foto van mei)
:strip_exif()/f/image/GDHVT1lCMJUuEoLmYI8YT20F.jpg?f=fotoalbum_tile)
Kap waarachter de buismotor zit (zijaanzicht)
:strip_exif()/f/image/tIkCrjBmh85wjl5lNM8XroHS.jpg?f=fotoalbum_tile)
Geblokkeerde schroef doordat het scherm is ingeklapt
:strip_exif()/f/image/v3QTbynS0qj8O9Wo1OP2AuMm.jpg?f=fotoalbum_tile)
Bovenaanzicht
Deze heeft het een aantal maanden goed gedaan, echter ben ik gisteren weer thuis gekomen na 3 weken vakantie en sindsdien reageert hij nergens meer op.
Ik heb het eerst geprobeerd met de afstandsbediening (Somfy Situo 1 IO II Pure). Daarna heb ik een factory reset geprobeerd door de stroom 2 maal te onderbreken met 8 seconden ertussen. Dit zou de motor een klein beetje moeten doen bewegen, maar helaas blijft ook dat uit.
Ik heb ook geverifieerd dat er stroom staat op het punt waar de motor is aangesloten.
Nu heb ik uiteindelijk twee vragen:
Allereerst zou ik graag de motor weer willen losmaken om te kijken of ik daar iets abnormaals zie. Echter is het zonnescherm momenteel dicht, en kan ik niet bij sommige schroeven om de zijkap open te maken waar de motor in zit omdat hij dicht is (De eerste keer dat de motor het begaf stond het zonnescherm open). Weet iemand toevallig hoe je een motorisch zonnescherm handmatig opent? Helaas zie ik geen enkel mechanisme om het manueel te doen (zie ook de fotos onderaan).
Als tweede meer een open vraag; heeft iemand toevalig ervaring en enig idee wat er nog meer te proberen valt? Het is altijd mogelijk dat de motor kapot is, maar gezien hij gloednieuw is lijkt de kans me toch klein.
Volledig uitgeklapt (foto van mei)
:strip_exif()/f/image/GDHVT1lCMJUuEoLmYI8YT20F.jpg?f=fotoalbum_tile)
Kap waarachter de buismotor zit (zijaanzicht)
:strip_exif()/f/image/tIkCrjBmh85wjl5lNM8XroHS.jpg?f=fotoalbum_tile)
Geblokkeerde schroef doordat het scherm is ingeklapt
![]() | ||
| Onderaanzicht |
:strip_exif()/f/image/v3QTbynS0qj8O9Wo1OP2AuMm.jpg?f=fotoalbum_tile)
Bovenaanzicht
![]() |
:strip_exif()/f/image/QUeTFJRmYXLhutkKso4hVpKN.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/XEOqgnQuhzOs1dhBfm1EaflY.jpg?f=fotoalbum_tile)