Ik zoek een goede surround speakerset.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tecradius
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 14-08 23:07
Dag, momenteel heb ik een oude Logitech speakerset 5.1 van ongeveer 15 jaar geleden maar na zoveel jaar is de set kapot gegaan, het geluid wordt harder en zachter uit het niets nadat ik het voor ongeveer 7 hours straight gister heb gebruik.

Ik zoek een?
Nieuwe speakerset die wat ik nu heb kan vervangen

Wat is je budget?
Ik wil niet teveel uitgeven maar wil wel iets dat echt beter klinkt dus ik ben bereid rond de 200-380 uit te geven.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik wil er veel mee gamen, videos kijken en callen in combinatie met mijn Yeti mic.

Wat heb je zelf al gevonden?

Ik zie dat er redelijk wat optie is maar de 5.1 sets zijn inmiddels zwaar veroudert en ik weet niet of de Steel series 5.1 super geluid biedt, ik vind geluid qualiteit ook erg belangrijk. Zag ook een nieuwe speakerset van Logitech de Z906 maar die is al vrij oud.

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19-08 07:58
De 5.1 PC speakerset is inderdaad een vrijwel uitgestorven categorie. Als je 5.1 geluid bij een PC wilt is een soundbar met evt. een subwoofer een mogelijkheid. 2.0/2.1 speakersetjes zijn er nog wel link

[ Voor 9% gewijzigd door martyw op 08-08-2026 09:34 ]

• studioh
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:26
Neem actieve studio monitors, instapsetje. Zuiver stereogeluid, geen gebooste soundbarbas, wat prettiger is bij het bellen.

• Tecradius
Het hoeft op zich geen 5.1 zet te zijn zolang het maar lekker geluid geeft en je het van links en rechts ook goed hoort. Ik vind het ook belangrijk dat de muziek er lekker op klinkt en het zou prettig zijn als het een beetje instelbaar is zo dat ik bijvoorbeeld de bas hoger of lager kan zetten.

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:29
Ik gebruik op dit moment deze: https://teufelaudio.nl/concept-e-450-digital-51-set-104762000

Wordt niet meer verkocht maar er zijn opvolgers van dit model. Zolang je ze maar niet via USB aansluit maar gewoon analoog zodat je altijd 5.1 surround hebt, geluid is ook geweldig.

https://teufelaudio.nl/gaming/surround-gaming

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:49

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Tecradius Welkom op het forum. Je zit op de goede plek voor je vragen, maar we verwachten daarbij ook een stukje eigen inzet. Dat begint met zelf zoeken en reviews lezen; over je zoektocht aan ons vertellen; je wensen daarbij zoveel mogelijk specificeren; uitleggen waarom iets wel of niet aan je wensen lijkt te voldoen; en gerichte vragen stellen.

Dat betekent niet dat je alles zelf hoeft te doen of te weten (anders hoef je immers geen vragen te stellen) maar wel dat je ons zoveel mogelijk meeneemt bij het deel van je zoektocht wat je zelf al kan doen. Hoe duidelijker jij dat omschrijft, inclusief je wensen en vragen, hoe gerichter je medeforumgebruikers met je mee kunnen zoeken en hoe beter passend de adviezen zullen zijn die je krijgt.

Vanzelfsprekend vragen we dit niet om je te plagen, maar is het om je te helpen om zo goed mogelijke antwoorden te krijgen. Je helpt er dus je zelf, je medeforumgebruikers en andere lezers mee. Zo houden we vraag en antwoord op Tweakers van een zo hoog mogelijke kwaliteit en daar hebben we allemaal wat aan!

Vul daarom je startpost (via de wijzigknop boven je bericht) zo conreet en uitgebreid mogelijk aan en dan helpen we je graag verder.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Tecradius
Ik zit zelf ook al veel te zoeken maar ben geen expert, mijn wensen zijn een goede speaker die je van links en rechts ook kan horen en die lekker klinkt tijdens het beluisteren van muziek, zit al veel te kijken online en misschien is de Razer Leviathan V2 maar ik ben misschien ook geinteresseerd in een 2.1 omdat ik online lees dat je deze van links en rechts hoort zoals bij een surround system, dus opzich zoek ik een geluidsysteem dat dat doet. Hoop dat dit genoeg uitlegt.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Had ooit zo’n setje van Edifier studiospeakers getest bij een klant voor vergaderruimte en eigenlijk sindsdien hoef ik niets anders meer qua speakers. Als je iets duurder setje met 2.0 pakt, is eigenlijk al meer dan voldoende. Voeg een subwoofer eventueel erbij als je toch het diepe geluid mist. Het kan vrij hard en blijft zuiver klinken.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:47
itsalex schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 21:46:
Had ooit zo’n setje van Edifier studiospeakers getest bij een klant voor vergaderruimte en eigenlijk sindsdien hoef ik niets anders meer qua speakers. Als je iets duurder setje met 2.0 pakt, is eigenlijk al meer dan voldoende. Voeg een subwoofer eventueel erbij als je toch het diepe geluid mist. Het kan vrij hard en blijft zuiver klinken.
Zou inderdaad ook naar een edifier of JBLset kijken, beter dan een game merk wat speakers probeert te maken. Of naar een 2e hands versterker met een paar leuke boxen

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:49

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Tecradius schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 21:41:
Ik zit zelf ook al veel te zoeken maar ben geen expert, mijn wensen zijn een goede speaker die je van links en rechts ook kan horen en die lekker klinkt tijdens het beluisteren van muziek, zit al veel te kijken online en misschien is de Razer Leviathan V2 maar ik ben misschien ook geinteresseerd in een 2.1 omdat ik online lees dat je deze van links en rechts hoort zoals bij een surround system, dus opzich zoek ik een geluidsysteem dat dat doet. Hoop dat dit genoeg uitlegt.
Je hoeft ook zeker geen expert te zijn en op een gegeven moment ziet iedereen de bomen door het bos niet meer, wanneer je zoveel nieuwe informatie en onbekende dingen probeert te onderzoeken. Dat begrijpen we en we zijn allemaal op dat punt geweest, dus dat is geen probleem.

Wat we vragen van iedereen is om zo concreet mogelijk uit te leggen wat je wensen zijn.
  1. Je vertelt over gamen, dat je ook geïntereseerd bent in stereo/2.1 en 'geluid van links naar rechts'. Het kan zijn dat je dan gewoon al heel blij wordt van goede stereo, maar aangezien je een 5.1 set had wil je misschien wel weer surroundsound hebben bij je spellen.
  2. Video's kijken kan zijn dat je enkel wat journaal kijkt via de NOS website en dan is stereo voldoende, maar voor hetzelfde geld wil je juist lekker Netflixen en blu-rays afspelen en dan heeft die surroundsound mogelijk al een 2e keer meerwaarde.
  3. Wat verwacht je van 'callen met je Yeti mic' in combinatie met de speakers? Wil je videobellen en het geluid van je gesprekspartner gewoon over de nieuwe speakers horen? Wil je gamen met voice audio? Moet er een speciale integratie zijn en moet de microfoon ergens op aangesloten worden?
Nu ben je bij een Steelseries, Logitech en Razer uitgekomen. Kan je vertellen waarom je precies bij hen uitkwam? Las je specifieke reviews van gamesetups/gamemerken? Sta je bijv. ook open voor andere audiomerken? Wat kwam er uit de Pricewatch?

Probeer in elk geval zo duidelijk mogelijk te vertellen wat er aan het geluid écht belangrijk voor je is, wat leuk is om te hebben en waar je gerust van af wilt zien als het er mogelijk niet op zit. Voor het beantwoorden van deze vragen hoef je gelukkig nog nauwelijks kennis te hebben, maar het helpt ons enorm om een beeld te vormen over wat er echt bij jouw wensen past.

Dan helpen we je graag verder.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1