Hulp kiezen zeer comfortabele EV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Iska
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-08 20:51

Iska

In case of fire, use stairs!

Topicstarter
Hallo allen,

I.v.m. het nekletsel van mijn vrouw en mijn slechte conditie (gezondheid gaat lekker hier..), zijn wij op zoek naar een comfortabelere EV met meer rijondersteuning van onze huidige peugeot e208.

Wij hebben recent een Hyundai Ioniq 6 en een BYD Seal U geprobeerd, maar in beide voelde mijn vrouw nog teveel schokken/trillen op slecht wegdek en hobbels/gaten. Wij hebben allebei niet veel kennis van auto's en zien door de bomen het bos niet meer..

Hebben jullie misschien suggesties voor auto's die wij een keer moeten proberen?

Onze eisen zijn als volgt:
- Zeer comfortabele en stille auto. Het liefst alsof je op een vliegend tapijt zit :)
- Moet onze 1000kg caravan kunnen trekken
- Minimaal 500km WLTP range / 75 kWh batterij ivm bovenstaande
- Degelijke rijondersteuning: ACC, lane (change) assist, e.d.
- Bij voorkeur geen SUV, maar dat is geen harde eis

Qua budget hebben we geen harde grens, maar we geven de voorkeur aan bestaande auto die tweedehands te krijgen is. We vinden de initiele afschrijving van nieuwe auto's een beetje zonde.

Bij voorbaat hartelijk dank!

Huidige voorstellen:
- Changan Deepal s05
- KIA EV6
- VW ID.7
- Volvo EX60/EX40
- DS N8
- Zeekr 001
- Bmw i5
- Mercedes EQE/CLA
- Ford Explorer

[ Voor 7% gewijzigd door Iska op 07-08-2026 22:37 ]

-- All science is either physics or stamp collecting

Beste antwoord (via Iska op 08-08-2026 09:15)

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:21
Ik denk toch vooral veel samen proefrijden.

Bedenk dat met nekklachten naast de vering en demping de vormgeving, hoofdsteun en zachtheid van de stoelen ook heel erg van invloed zijn.

Ik ben op basis van jouw omschrijving van "vliegend tapijt" wel eens met @Bever! dat je je bij voorkeur zou moeten orienteren op luchtvering. Let wel dat dit onderhoudsgevoelig en daardoor duur kan zijn, maarja het gaat wel om jullie gezondheid dus kent dat een prijs?

Jammer genoeg kent gaspedaal geen filter voor de vering, maar als ik je andere eisen en wensen meeneem wordt de keuze al een stuk overzichtelijker:

https://www.gaspedaal.nl/elektriciteit?kmax=40000&trns=AUTOMATISCH&tmin=1250&ev_rangemin=550&opt=48&srt=df-a

Ik ben gegaan voor EUV, max. 40.000 op de teller, 1250 kg trekgewicht, trekhaak, 550 km bereik en max €60.000

Dan zouden een Mercedes CLA, Volvo EX40, of de Ford Explorer interessante testkandidaten kunnen zijn.

Deze Audi heeft in inder geval gegarandeerd luchtvering en past verder bij al je eisen en wensen:

https://multiauto.nl/nl/aanbod/audi/v26/8233-55-quattro-s-line-114-kwh-408pk-dealer-o-h

Alle reacties

• KrlGl
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23:39
Wij hadden hetzelfde dilemma (ook nekletsel van wederhelft) en zijn uitgekomen op een Changan Deepal s05.

Iets minder accu dan jouw wensenlijst, maar daar staat wel een 200 kW snellaadcapaciteit tegenover. En de auto is verbazend zuinig, zie ik nu na de eerste 4000 km.

O ja, en de nekklachten van vrouwlief zijn goeddeels verdwenen (moet me alleen even inhouden bij de rotondes) 8)

[ Voor 17% gewijzigd door KrlGl op 07-08-2026 20:46 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:12
KIA EV3 (of mocht je toevallig er al een tweedehands tegen komen, ev4, maar die is pas net uit), mag 1500 trekken WLTP 605
KIA EV6 is wat comfortabeler, maar ook wat duurder. (voordeel, mag 1600 trekken) WLTP 582

let op, met caravan haal je maar helft van afstand... maar dat geld voor elke auto.

• Iska

Iska

Topicstarter
KrlGl schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 20:44:
Wij hadden hetzelfde dilemma (ook nekletsel van wederhelft) en zijn uitgekomen op een Changan Deepal s05.

Iets minder accu dan jouw wensenlijst, maar daar staat wel een 200 kW snellaadcapaciteit tegenover. En de auto is verbazend zuinig, zie ik nu na de eerste 4000 km.

O ja, en de nekklachten van vrouwlief zijn goeddeels verdwenen (moet me alleen even inhouden bij de rotondes) 8)
Nog nooit van gehoord! Fijn dat het goed bevalt. Ik ga deze eens bekijken?
99ruud99 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 20:45:
KIA EV3 (of mocht je toevallig er al een tweedehands tegen komen, ev4, maar die is pas net uit), mag 1500 trekken WLTP 605
KIA EV6 is wat comfortabeler, maar ook wat duurder. (voordeel, mag 1600 trekken) WLTP 582

let op, met caravan haal je maar helft van afstand... maar dat geld voor elke auto.
Weet jij of de Kia's fijner zijn dan de Hyundai's? Ik dacht online gezien te hebben dat ze juist wat stugger zouden zijn dan de Hyundai's, dus ik had ze op basis hiervan afgeschreven

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02:07

Illusion

(the art of)

VW ID.7 (tourer) kan het kan het trekken en is ongenadig comfortabel.

Maar je hebt geen budget gegeven, dus dat kan een dingetje zijn.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Iska

Iska

Topicstarter
Illusion schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 20:59:
VW ID.7 (tourer) kan het kan het trekken en is ongenadig comfortabel.

Maar je hebt geen budget gegeven, dus dat kan een dingetje zijn.
We hebben geen harde grens qua budget, maar het liefst onder de 70k denk ik>

VW gaan we meenemen. Heb jij de versie met DCC?

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:12
Waarom een EV? Koop een XC60 T6 (oid) met luchtvering en je voelt geen enkele hobbel..
Of als het echt een EV moet zijn, een EX60.

• Iska

Iska

Topicstarter
Mijn vrouw vind EVs significant fijner rijden dan verbrandingsmotoren

[ Voor 13% gewijzigd door Iska op 07-08-2026 21:12 ]

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:49
Iska schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 20:36:
Hebben jullie misschien suggesties voor auto's die wij een keer moeten proberen?
[..]
- Zeer comfortabele en stille auto. Het liefst alsof je op een vliegend tapijt zit :)
Het eerste wat me te binnen schiet: een (Citroën) DS.

Geen idee of ze ook een caravan kunnen trekken, maar ze staan wel bekend om hun zachte vering.

Spel en typfouten voorbehouden

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:20
Zeekr 001?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Peblar business - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:17

-tom-562

Oliesjeik

FredvZ schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 21:12:
[...]

Het eerste wat me te binnen schiet: een (Citroën) DS.

Geen idee of ze ook een caravan kunnen trekken, maar ze staan wel bekend om hun zachte vering.
Was mijn eerste gedachte ook, ik verwacht dat ze het comfort van de oude DS'en wel doorgetrokken hebben in de nieuwe serie. Grote Chinese auto's schijnen ook wel comfortabel te zijn, maar rijden (volgens de reviews) vaak "vaag" en indirect. Wellicht een Mazda 6E (want dat is eigenlijk een Chinees maar ik verwacht met betere ondersteuning dan de normale Chinese merken)

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

• Iska

Iska

Topicstarter
-tom-562 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 21:15:
[...]

Was mijn eerste gedachte ook, ik verwacht dat ze het comfort van de oude DS'en wel doorgetrokken hebben in de nieuwe serie. Grote Chinese auto's schijnen ook wel comfortabel te zijn, maar rijden (volgens de reviews) vaak "vaag" en indirect. Wellicht een Mazda 6E (want dat is eigenlijk een Chinees maar ik verwacht met betere ondersteuning dan de normale Chinese merken)
Ik zie dat de N8 al tweedehands te vinden is. Dat is wel heel interessant.
De chinezen ben ik nog een beetje huiverig voor, maar misschien is dat ongefundeerd

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:38

Bever!

3

Iets met luchtvering lijkt me een goede keuze

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Iska schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 21:23:
[...]

Ik zie dat de N8 al tweedehands te vinden is. Dat is wel heel interessant.
De chinezen ben ik nog een beetje huiverig voor, maar misschien is dat ongefundeerd
Het zou ook niet mijn keuze zijn om een hoop eigen geld stuk te slaan op een Chinese auto. Ondersteuning (zeker in de toekomst!) is echt wel een dingetje, om nog maar te zwijgen over de afschrijving

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:12
Iska schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 21:06:
Mijn vrouw vind EVs significant fijner rijden dan verbrandingsmotoren
En wat vind jij?

In je posthistorie zie ik dat het probleem zich vooral afspeelt met een caravan i.c.m. een slecht Belgisch wegdek. Is dat hier ook het geval? Je kunt je caravan ombouwen met een oplooprem/schokdemper. Los daarvan en zelfs met de beste luchtvering ga je schokken voelen (want het wegdek in BE is gewoon kut, zowel in Vlaanderen als Wallonië).

[ Voor 47% gewijzigd door Bobmeister op 07-08-2026 21:38 ]

• Skamba
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02:33
Bmw i5, volkswagen id7, Mercedes EQE liggen voor de hand.

• Iska

Iska

Topicstarter
Bobmeister schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 21:29:
[...]

En wat vind jij?

In je posthistorie zie ik dat het probleem zich vooral afspeelt met een caravan i.c.m. een slecht Belgisch wegdek. Is dat hier ook het geval? Je kunt je caravan ombouwen met een oplooprem/schokdemper. Los daarvan en zelfs met de beste luchtvering ga je schokken voelen (want het wegdek in BE is gewoon kut, zowel in Vlaanderen als Wallonië).
Correct. Maar het gaat ook om zonder caravan. De mate van schokken en trillingen bepalen of mijn vrouw 1, 2 of 5 uur in een auto kan zitten zonder fysieke klachten.
Het is een kwestie van optimaliseren. Ik heb niet de illusie dat er een auto is waar ze niets in gaat voelen :)

Verder rijden we nu al een paar jaar elektrisch, en ik vind het erg fijn!

[ Voor 5% gewijzigd door Iska op 07-08-2026 21:46 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:21

Bedenk dat met nekklachten naast de vering en demping de vormgeving, hoofdsteun en zachtheid van de stoelen ook heel erg van invloed zijn.

Ik ben op basis van jouw omschrijving van "vliegend tapijt" wel eens met @Bever! dat je je bij voorkeur zou moeten orienteren op luchtvering. Let wel dat dit onderhoudsgevoelig en daardoor duur kan zijn, maarja het gaat wel om jullie gezondheid dus kent dat een prijs?

Jammer genoeg kent gaspedaal geen filter voor de vering, maar als ik je andere eisen en wensen meeneem wordt de keuze al een stuk overzichtelijker:

https://www.gaspedaal.nl/elektriciteit?kmax=40000&trns=AUTOMATISCH&tmin=1250&ev_rangemin=550&opt=48&srt=df-a

Ik ben gegaan voor EUV, max. 40.000 op de teller, 1250 kg trekgewicht, trekhaak, 550 km bereik en max €60.000

Dan zouden een Mercedes CLA, Volvo EX40, of de Ford Explorer interessante testkandidaten kunnen zijn.

Deze Audi heeft in inder geval gegarandeerd luchtvering en past verder bij al je eisen en wensen:

https://multiauto.nl/nl/aanbod/audi/v26/8233-55-quattro-s-line-114-kwh-408pk-dealer-o-h

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:47
Ik rij zelf een XC40 Recharge uit '22, die vind ik behoorlijk stevig geveerd. Steviger dan een Polestar, die ook behoorlijk sportief geverfd is. Dus beiden geen aanrader voor jullie. Wegstrepen helpt ook bij kiezen.

• Iska

Iska

Topicstarter
KnoxNL schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 21:59:

Heel erg bedankt! Dit helpt enorm.
Luchtvering is inderdaad iets wat we moeten overwegen. Ik zal me eens inlezen over onderhoudsintervallen en betrouwbaarheid
Highland schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 22:05:
Ik rij zelf een XC40 Recharge uit '22, die vind ik behoorlijk stevig geveerd. Steviger dan een Polestar, die ook behoorlijk sportief geverfd is. Dus beiden geen aanrader voor jullie. Wegstrepen helpt ook bij kiezen.
Zeker. Ik zal hem uit het lijstje halen. Dank

[ Voor 10% gewijzigd door Iska op 07-08-2026 22:37 ]

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Luchtvering idd als eis opnemen. Als je verder een recente occasion kiest en zelf onder de 175k km en 8-10 jaar blijft valt het met luchtveringsrisico allemaal wel mee. Tuurlijk kan je pech hebben, maar het comfort lijkt me dat risico meer dan waard en reserveer je er een paar k€ voor.

PS: met je budget moet je echt wat goeds in de premium klasse kunnen vinden. Zorg inderdaad ook voor goede stoelen, vaak een onderbelicht punt bij de autokeuze. Ik heb nu een E-klasse met massagestoelen (niet bewust gekozen) maar naast dat ze gewoon goed zitten is het op lange ritten toch wel fijn om af en toe aan te zetten.

PS2: Overweeg ook een plugin hybride. Geeft je veel flexibiliteit/actieradius en in de premium klasse met automaat rijdt dat gewoon comfortabel terwijl in de stad/file etc je vooral elektrisch kunt rijden.

[ Voor 50% gewijzigd door JPS op 07-08-2026 23:00 ]

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:52
Zou idd een EQE met Airmatic gaan proefrijden. Niet de mooiste auto maar daardoor ook vrij voordelig te krijgen. Paar keer met een collega meegereden en dat zoeft echt over de weg.

Kan helaas maar 750kg trekken. Zou in ieder geval een premium auto met luchtvering pakken.

[ Voor 21% gewijzigd door Inspired op 07-08-2026 22:55 ]

• Iska

Iska

Topicstarter
JPS schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 22:50:
Luchtvering idd als eis opnemen. Als je verder een recente occasion kiest en zelf onder de 175k km en 8-10 jaar blijft valt het met luchtveringsrisico allemaal wel mee. Tuurlijk kan je pech hebben, maar het comfort lijkt me dat risico meer dan waard en reserveer je er een paar k€ voor.

PS: met je budget moet je echt wat goeds in de premium klasse kunnen vinden. Zorg inderdaad ook voor goede stoelen, vaak een onderbelicht punt bij de autokeuze. Ik heb nu een E-klasse met massagestoelen (niet bewust gekozen) maar naast dat ze gewoon goed zitten is het op lange ritten toch wel fijn om af en toe aan te zetten.

PS2: Overweeg ook een plugin hybride. Geeft je veel flexibiliteit/actieradius en in de premium klasse met automaat rijdt dat gewoon comfortabel terwijl in de stad/file etc je vooral elektrisch kunt rijden.
Goede punten. De impact van stoelen viel me inderdaad op tijdens de proefrit met de Ioniq 6. Die waren harder en minder comfortabel dan die van de E-208, en daardoor voel je een stuk meer.
Inspired schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 22:54:
Zou idd een EQE met Airmatic gaan proefrijden. Niet de mooiste auto maar daardoor ook vrij voordelig te krijgen. Paar keer met een collega meegereden en dat zoeft echt over de weg.

Kan helaas maar 750kg trekken. Zou in ieder geval een premium auto met luchtvering pakken.
Klopt. Mercedes begint pas best 'laat' met >750 kg trekken. Daar baal ik wel een beetje van..

Ontzettend bedankt voor iedereen's feedback! Ik zal updates schrijven a.d.h.v. proefritten, mochten anderen in de toekomst dit topic terug willen lezen

• KrlGl
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23:39
-tom-562 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 21:27:
[...]

Het zou ook niet mijn keuze zijn om een hoop eigen geld stuk te slaan op een Chinese auto. Ondersteuning (zeker in de toekomst!) is echt wel een dingetje, om nog maar te zwijgen over de afschrijving
Dit is inmiddels achterhaalde borretafelpraat.

De grote Chinese merken zijn niet zo maar verdwenen, ook niet uit Europa. Changan behoort tot de top 4 grootste automerken in China en bestaat al sinds 1862 (ze maken auto’s sinds 1959). Ze hebben een Europees onderdelenmagazijn en worden vertegenwoordigd door een van de grootste Europese dealerorganisaties (het Zwitserse Emile Frey)

Over ondersteuning gesproken: raar toch dat Volkswagen 2 jaar garantie geeft op de id. modellen en Changan 7 jaar? Op de accu zelfs 8 jaar.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

KrlGl schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 13:10:
[...]

Dit is inmiddels achterhaalde borretafelpraat.

De grote Chinese merken zijn niet zo maar verdwenen, ook niet uit Europa. Changan behoort tot de top 4 grootste automerken in China en bestaat al sinds 1862 (ze maken auto’s sinds 1959). Ze hebben een Europees onderdelenmagazijn en worden vertegenwoordigd door een van de grootste Europese dealerorganisaties (het Zwitserse Emile Frey)

Over ondersteuning gesproken: raar toch dat Volkswagen 2 jaar garantie geeft op de id. modellen en Changan 7 jaar? Op de accu zelfs 8 jaar.
Mwa, ik heb zelf een MG gehad. Als ik zie hoe de ondersteuning daar is vanuit de dealer bij problemen of schade... En dat is dan nog een groot chinees merk in Nederland.

Pagina: 1