Hulp kiezen zeer comfortabele EV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Iska
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:23

Iska

In case of fire, use stairs!

Topicstarter
Hallo allen,

I.v.m. het nekletsel van mijn vrouw en mijn slechte conditie (gezondheid gaat lekker hier..), zijn wij op zoek naar een comfortabelere EV met meer rijondersteuning van onze huidige peugeot e208.

Wij hebben recent een Hyundai Ioniq 6 en een BYD Seal U geprobeerd, maar in beide voelde mijn vrouw nog teveel schokken/trillen op slecht wegdek en hobbels/gaten. Wij hebben allebei niet veel kennis van auto's en zien door de bomen het bos niet meer..

Hebben jullie misschien suggesties voor auto's die wij een keer moeten proberen?

Onze eisen zijn als volgt:
- Zeer comfortabele en stille auto. Het liefst alsof je op een vliegend tapijt zit :)
- Moet onze 1000kg caravan kunnen trekken
- Minimaal 500km WLTP range / 75 kWh batterij ivm bovenstaande
- Degelijke rijondersteuning: ACC, lane (change) assist, e.d.
- Bij voorkeur geen SUV, maar dat is geen harde eis

Qua budget hebben we geen harde grens, maar we geven de voorkeur aan bestaande auto die tweedehands te krijgen is. We vinden de initiele afschrijving van nieuwe auto's een beetje zonde.

Bij voorbaat hartelijk dank!

-- All science is either physics or stamp collecting

Alle reacties

• KrlGl
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20:46
Wij hadden hetzelfde dilemma (ook nekletsel van wederhelft) en zijn uitgekomen op een Changan Deepal s05.

Iets minder accu dan jouw wensenlijst, maar daar staat wel een 200 kW snellaadcapaciteit tegenover. En de auto is verbazend zuinig, zie ik nu na de eerste 4000 km.

O ja, en de nekklachten van vrouwlief zijn goeddeels verdwenen (moet me alleen even inhouden bij de rotondes) 8)

[ Voor 17% gewijzigd door KrlGl op 07-08-2026 20:46 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:45
KIA EV3 (of mocht je toevallig er al een tweedehands tegen komen, ev4, maar die is pas net uit), mag 1500 trekken WLTP 605
KIA EV6 is wat comfortabeler, maar ook wat duurder. (voordeel, mag 1600 trekken) WLTP 582

let op, met caravan haal je maar helft van afstand... maar dat geld voor elke auto.

• Iska

Iska

Topicstarter
KrlGl schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 20:44:
Wij hadden hetzelfde dilemma (ook nekletsel van wederhelft) en zijn uitgekomen op een Changan Deepal s05.

Iets minder accu dan jouw wensenlijst, maar daar staat wel een 200 kW snellaadcapaciteit tegenover. En de auto is verbazend zuinig, zie ik nu na de eerste 4000 km.

O ja, en de nekklachten van vrouwlief zijn goeddeels verdwenen (moet me alleen even inhouden bij de rotondes) 8)
Nog nooit van gehoord! Fijn dat het goed bevalt. Ik ga deze eens bekijken?
99ruud99 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 20:45:
KIA EV3 (of mocht je toevallig er al een tweedehands tegen komen, ev4, maar die is pas net uit), mag 1500 trekken WLTP 605
KIA EV6 is wat comfortabeler, maar ook wat duurder. (voordeel, mag 1600 trekken) WLTP 582

let op, met caravan haal je maar helft van afstand... maar dat geld voor elke auto.
Weet jij of de Kia's fijner zijn dan de Hyundai's? Ik dacht online gezien te hebben dat ze juist wat stugger zouden zijn dan de Hyundai's, dus ik had ze op basis hiervan afgeschreven

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:01

Illusion

(the art of)

VW ID.7 (tourer) kan het kan het trekken en is ongenadig comfortabel.

Maar je hebt geen budget gegeven, dus dat kan een dingetje zijn.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Iska

Iska

Topicstarter
Illusion schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 20:59:
VW ID.7 (tourer) kan het kan het trekken en is ongenadig comfortabel.

Maar je hebt geen budget gegeven, dus dat kan een dingetje zijn.
We hebben geen harde grens qua budget, maar het liefst onder de 70k denk ik>

VW gaan we meenemen. Heb jij de versie met DCC?

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Waarom een EV? Koop een XC60 T6 (oid) met luchtvering en je voelt geen enkele hobbel..
Of als het echt een EV moet zijn, een EX60.

• Iska

Iska

Topicstarter
Mijn vrouw vind EVs significant fijner rijden dan verbrandingsmotoren

[ Voor 13% gewijzigd door Iska op 07-08-2026 21:12 ]

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Iska schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 20:36:
Hebben jullie misschien suggesties voor auto's die wij een keer moeten proberen?
[..]
- Zeer comfortabele en stille auto. Het liefst alsof je op een vliegend tapijt zit :)
Het eerste wat me te binnen schiet: een (Citroën) DS.

Geen idee of ze ook een caravan kunnen trekken, maar ze staan wel bekend om hun zachte vering.

Spel en typfouten voorbehouden

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Zeekr 001?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Peblar business - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

FredvZ schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 21:12:
[...]

Het eerste wat me te binnen schiet: een (Citroën) DS.

Geen idee of ze ook een caravan kunnen trekken, maar ze staan wel bekend om hun zachte vering.
Was mijn eerste gedachte ook, ik verwacht dat ze het comfort van de oude DS'en wel doorgetrokken hebben in de nieuwe serie. Grote Chinese auto's schijnen ook wel comfortabel te zijn, maar rijden (volgens de reviews) vaak "vaag" en indirect. Wellicht een Mazda 6E (want dat is eigenlijk een Chinees maar ik verwacht met betere ondersteuning dan de normale Chinese merken)

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

• Iska

Iska

Topicstarter
-tom-562 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 21:15:
[...]

Was mijn eerste gedachte ook, ik verwacht dat ze het comfort van de oude DS'en wel doorgetrokken hebben in de nieuwe serie. Grote Chinese auto's schijnen ook wel comfortabel te zijn, maar rijden (volgens de reviews) vaak "vaag" en indirect. Wellicht een Mazda 6E (want dat is eigenlijk een Chinees maar ik verwacht met betere ondersteuning dan de normale Chinese merken)
Ik zie dat de N8 al tweedehands te vinden is. Dat is wel heel interessant.
De chinezen ben ik nog een beetje huiverig voor, maar misschien is dat ongefundeerd

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:26

Bever!

3

Iets met luchtvering lijkt me een goede keuze

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Iska schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 21:23:
[...]

Ik zie dat de N8 al tweedehands te vinden is. Dat is wel heel interessant.
De chinezen ben ik nog een beetje huiverig voor, maar misschien is dat ongefundeerd
Het zou ook niet mijn keuze zijn om een hoop eigen geld stuk te slaan op een Chinese auto. Ondersteuning (zeker in de toekomst!) is echt wel een dingetje, om nog maar te zwijgen over de afschrijving

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Iska schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 21:06:
Mijn vrouw vind EVs significant fijner rijden dan verbrandingsmotoren
En wat vind jij?

• Skamba
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Bmw i5, volkswagen id7, Mercedes EQE liggen voor de hand.
Pagina: 1