Stroompunt wegwerken in houtskeletbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pieter_a
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10:40
Ik zoek advies over het netjes wegwerken van stroompunten tbv elektrisch bediende raambekleding zodat we een strakke muur overhouden.

Situatie:

Wij gaan een nieuwbouwwoning betrekken waar aan de tuinkant een vide aanwezig is. Op de begane grond is een grote raam/deurpartij, een scheiding van metaal en ter hoogte van de 1e verdieping nog een raampartij. Omdat we hier niet makkelijk bij kunnen hebben we als optie gevraagd stroompunten te plaatsen (in het kozijn/zo dicht mogelijk bij het kozijn) zodat raambekleding elektrisch bediend kan worden. Zie plaatjes die genomen zijn vanaf de 1e.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kckXNZ3Rfi5u5jJGfJeSpz9sxlk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j8S6Kb7K5SIBv5n0DLSHwTrq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X6PXg7oC2QEuInPz4pPtKEBomr0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZNvWBCOIjjIsBnEb0eGmuEuv.jpg?f=fotoalbum_tile
Te zien is dat de stroompunten uit het plafond komen. De bouwer gaf aan dat de wand uitgevoerd is in houtskeletbouw waarin niet geboord mag worden vanwege de isolatie/schimmelvorming. Daarom zijn opbouwstopcontacten geplaatst net onder het plafond, zie plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qw_0CtC5A50MmHxBET477DsqvzQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zkAQX0ZafOuCrKdFAJbZtv16.jpg?f=fotoalbum_large

Hier moet dus nog een kabel gaan lopen naar het kozijn. Wij vinden deze oplossing superlelijk en willen een strakke muur overhouden (met dunpleister was het idee). de raambekleding komt in het kozijn.

Wat is jullie advies om dit op een nette manier op te lossen?

Het volgende ben ik met wat zoekwerk al tegengekomen, maar heb hier geen ervaring mee en kan ook niet goed inschatten wat wel en niet kan/mag/verstandig is:

Optie 1: stopcontact eraf, kabelgoot naar het kozijn en dan dik laten stucen. Dat lijkt me best veel stuc worden, kan dat qua draagkracht?

Optie 2: stopcontact eraf, kabelgoot naar het kozijn, over de gehele wand nog een gipsplaat ertegenaan (dikte van de kabelgoot) en dan dunpleister.

Optie 3: stopcontact en gipsplaten eraf en dan zonder de achterliggende folie te beschadigen stroompunt verleggen en weer afwerken. Ik heb hier geen ervaring mee, zou niet weten of dat werkt.

We hebben de sleutel nog niet maar zijn wel naar oplossingen aan het zoeken omdat het me lijkt dat dit geregeld moet zijn voor de stucer aan de slag gaat.

Iemand tips/ideeen?

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:54
optie 3 is het mooist maar ook een dure. je zoekt ruimte niet alleen voor je kabel maar ook voor een inbouwdoos toch? dat gaat met 2 nooit lukken en met 1 al helemaal niet.

Dus blijft denk ik 3 over. Of iets met domotica, dat is zonder snoeren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:04
Dit is wel echt een beun oplossing eerste klas hoor. Zit die kabel boven het plafond uberhaupt in een buis?

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-08 15:28
squashedraven schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:17:
Dit is wel echt een beun oplossing eerste klas hoor. Zit die kabel boven het plafond uberhaupt in een buis?
ziet er idd uit als kabel en hoeft dus ook niet pesé in een buis.

tijd voor wat klusjes!

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:04
s0ulmaster schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:22:
[...]

ziet er idd uit als kabel en hoeft dus ook niet pesé in een buis.
Foto's nog even goed bekeken en lijkt inderdaad een ymvk kabel te zijn wat dan inderdaad zonder buis mag. Zou ik het op dusdanige manier boven mijn plafond willen dat dan weer niet. Sowieso dat stukje zichtbare kabel slaat helemaal nergens op, had het stopcontact dan snaarstrak tegen het plafond gezet

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-08 22:49
squashedraven schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:17:
YMVK mag gewoon achter de wand en door 't plafond. Is geen buis voor nodig.
Ik ben zelf handig genoeg. Als je dat ook bent, dan gipsplaat loshalen en kabel verlengen.

Helaas hebben ze de YMVK zo te zien al ingekort bij 't stopcontact. 't WAS lang genoeg en had prima achter de plaat gekund. Echter ziet 't er prefab uit. Dus waarschijnlijk geen zin om 't los te halen, dus broodje-aapverhaal over isolatie om discussie af te wenden.

Inbouwdoos in 't plafond of wand. Daar doorverbinden met wago klemmen. En nog een inbouwdoos t.h.v. het kozijn.

Enige jammere is dat 't al afgestreken lijkt te zijn?

• hans electric
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 11:09
Wcd eraf op die plek met gatenzaag 76mm een gat voor een holle wand doos boren dan bij het raam een gat van 20 mm richting holle wand doos boren en dan met een stugge draad proberen of je die naar dat gat kunt krijgen kabel doortrekken doos erin en dan blindplaatje

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:54
hans electric schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 18:00:
Wcd eraf op die plek met gatenzaag 76mm een gat voor een holle wand doos boren dan bij het raam een gat van 20 mm richting holle wand doos boren en dan met een stugge draad proberen of je die naar dat gat kunt krijgen kabel doortrekken doos erin en dan blindplaatje
dat kan dus niet ivm mogelijk beschadigen folie laag achter het gipswandje.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• hans electric
Dat klopt maar andere optie is op de muur

Tijdens de bouw moeten ze wel door de folie om dozen te boren ivm leidingen achter de wand

[ Voor 52% gewijzigd door hans electric op 07-08-2026 18:11 ]

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04:26
Heb je ook de optie voor raambekleding op batterijen overwogen?

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Opbouwstopcontact in een nieuwbouwwoning? Daar was ik überhaupt nooit mee akkoord gegaan :+

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:52
Bijzondere oplossing van de bouwer.
Een optie die nog niet genoemd is: frees een sleuf voor een ymvk/xvb kabel in je gipsplaat naar het raam. Dan raak je de folie niet aan (mits je weet hoe dik en hoeveel gipsplaten er zitten). Trek er een net over en dan kun je er wel overheen stuccen.
Andere optie: dat kleine stuk gipsplaat rechtsonder je opbouwstopcontact er af halen (dat gaat vrij gemakkelijker) en daar de kabel achterdrukken en nieuw stuk gipsplaat plaatsen.

• Pieter_a
Dank voor de reacties.

@No Hands: inbouwdoos is wellicht niet nodig, de raambekleding kan direct op de kabel aangesloten worden denk ik. Maar gaan we nog navragen. Stroom is wel nodig.

@brokenp : De optie met batterijen ga ik ook bekijken, we hebben wel een trap nodig voor het vervangen/opladen van de accu, dus liever niet te vaak.

@PROnline en @Bobmeister : Het ziet er inderdaad afgestreken uit. Uitfrezen of plaat loshalen en kabel doorlussen lijkt me de meest elegante oplossing. Wat me zou weerhouden is de angst om de folie stuk te maken. Las dat je daar mogelijk pas veel later last (schimmel) door kan krijgen en dat is ook niet waar ik op zit te wachten.

@hans electric : In de wand zit verder niets, mag niet eens een schakelaar op. Dit is trouwens niet helemaal waar; voor het monteren van de buitenkraan heeft de bouwer de wand zelf ook opengemaakt voor de waterleiding. Lijkt dus ook een geval van onwil te zijn.

Uit jullie reacties maak ik ook op dat dit een wel erg makkelijke oplossing is. En inderdaad, in nieuwbouw had ik ook een nettere afwerking verwacht.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-08 22:49
Gaatje in de folie is weer luchtdichte tape met wapening voor.

Hebben doorvoer gemaakt voor airco. Even de boel versterken met deze tape en 't zit weer vast voor de rest van je leven.

• hans electric
Tsja wij zijn mannen uit de praktijk ik kom zo vaak van die wanden tegen en de dozen en leidingen zullen toch een keer door de folie heen moeten maar ik hoop dat het opgelost wordt gr.van een electricien met 40 jaar ervaring

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
No Hands schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 18:02:
dat kan dus niet ivm mogelijk beschadigen folie laag achter het gipswandje.
Ik woon in een huis volledig opgebouwd uit HSB: nergens in de buitenmuren zit er folie direct achter de gipsplaten. Wel zit er in alle muren glaswol, dus gaten moeten voorzichtig gemaakt worden.

De meeste projectbouwers lijken erg gemakkelijk te roepen dat het allemaal niet kan en moeilijk is. imho vooral onbekendheid en gebrek aan interesse. Bij de bouw van ons huis waren elektraleidingen en -dozen al prefab aanwezig. Op een aantal plaatsen moest toch iets aangepast worden, dat ging zoals hier boven al beschreven door het maken van gaten met een gatenzaag, waarna de buis achter de muur is geduwd.

Spel en typfouten voorbehouden

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Pieter_a schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 20:47:
@hans electric : In de wand zit verder niets, mag niet eens een schakelaar op. Dit is trouwens niet helemaal waar; voor het monteren van de buitenkraan heeft de bouwer de wand zelf ook opengemaakt voor de waterleiding. Lijkt dus ook een geval van onwil te zijn.
Is de woning al opgeleverd?
Zo niet, dan kan je het nog eens opgooien bij de kopersbegeleiding.

Spel en typfouten voorbehouden

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07-08 22:02
Het lijken gewoon pir platen op de foto? Als je het liever niet open wil halen is misschien een extra laag gips een optie en dan een sleuf open laten voor je kabel?

• Sallander12
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 10:01
Ik heb zeer veel ervaring met dit soort wanden (gehad), en ik zou nooit akkoord gaan met deze oplossing,

Hoe ik het zou doen?

De platen loshalen, nieuwe lange kabels trekken, boven aan het plafond de witte Ytong ruimer maken en een sleufje in de bovenste houten balk maken zodat de kabel onzichtbaar achter de wand verdwijnt.

De beschadigde folie afplakken met speciale tape welke voor dit doel ontwikkeld is.

Gaten voor de wcd op de juiste plek in de wand boren en de wand terug plaatsen met de kabels door het gat en dan hollewand-dozen plaatsen en de wcd afmonteren.

De platen zijn overigens fermacel platen.

• Pieter_a
Wederom bedankt, voldoende oplossingen om dit netter af te (laten) werken.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Is het fermacell of gipsplaat?

In het geval van fermacell kun je er ook gewoon een strook uitzagen met invalzaag, kabel erachter en strook weer teruglijmen met fermacelllijm. Dit zou moeten lukken zonder de folie te beschadigen, lukt dat niet dan kun je er bij om eea met luchtdichtingstape te herstellen.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
hans electric schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 21:38:
Tsja wij zijn mannen uit de praktijk ik kom zo vaak van die wanden tegen en de dozen en leidingen zullen toch een keer door de folie heen moeten maar ik hoop dat het opgelost wordt gr.van een electricien met 40 jaar ervaring
Bij nieuwbouw kan dat echt niet zomaar, de eisen voor luchtdichting zijn zo hoog dat een in het werk geplakt tapeje zeker niet altijd voldoende is. (met name de situaties waarbij je het eigenlijk niet meer kan plakken) deze bouwer is hier waarschijnlijk een keer op nat gegaan en heeft er geen zin meer in . Bij renovatie of als de oplevering is geweest (of als er geen doorblower test is ;) ) is er natuurlijk veel meer mogelijk. ik snap wel dat de bouwer niet in het element wil klooien, maar waarom hij dan een stroompunt aanbied en kennelijk niet comuniceerd dat het opbouw wordt is mij weer een groot raadsel. In feiten moet je dit gewoon in het ontwerp van de wand oplossen met een stukje leidingspouw. De beste oplossing is in iedergeval buiten het folie blijven. Een praktische dozenboor doorheen drukken kan er netjes uitzien en zal waarschijnlijk geen problemen geven met vocht, maar persoonlijk zou ik de leidingspouw alsnog aanbrengen.
Pagina: 1